Vanhemmilla eri sukunimet, mikä lapselle?
Te jotka olette avioituessanne pitäneet oman nimenne/olette avoliitossa, kumman sukunimen olette antaneet lapsellenne? Jos ei ole vielä lapsia, niin kumman sukunimen todennäköisesti antaisitte?
Kommentit (86)
Huoh. Kertokaapa kaakat, miksi yksi prosentti miehistä suostuu joustamaan. Miksi se nimenvaihtaja on aina nainen? Miksi mies saa nimensä aina lapselle?
HALOO, sukunimi perheessä on keksitty, täysin keinotekoinen perinne. Se on keksitty naisen alistamiseen. Ja sitten te naiivit akat luulette että kyseessä on joqu yhteinen perhehhhh. Ihmisiä on eri suvuista. Muualla kun länsimaissa on eri nimi. Miksi ihmeessä eri suvuista olevilla pitäisi olla sama nimi? KErtokaa? Ja kertokaa miksi se on aina nainen joka luopuu nimestään?
Minä en anna miehelle mitään oikeuksia perheessä. Ei saa nimeään lapsille, eikä vaikuttaa etunimiin. Alkaa kyllästyttää naisten alistuvuus ja se miten pikkujutuista tehdään ongelma. Itse arvostan äitiäni joka ei alennu olemaan isäni jatke. EIpä isänikään haluaisi että äidilläni olisi sama nimi. Silloinhan vanhemmat ovat toistensa sisaruksia. Sisaruksilla samat nimet, ei aviopuolisoilla. Aivan sairasta.
Kertokaa, kaakat. Missä miesten nimenvaihdot? Kertokaa, miksi niitä ei näy? Eikö hävetä olla tuollainen käytetty patja jonka eteen ei tehdä mitään?
Ja miksi miehillä pitää olla oikeus nimeen, kun he ovat käyttäneet sitä alistamiseen? Miksi mies saa perheessä kaiken?
Lapsella miehen nimi. Asia ei ollut minulle tarkea. Nyt 15-vuotiaana han on ruvennut miettimaan kaksoisnimea, etta olis molemmat.
Tässäkin näette miten miehen valta vain elää. Nainen saa joulukortin MIEHEN NIMELLÄ, vaikka perheessä on NAISEN NIMI. Ja teille on ihan ok, että olemassaolonne sivuutetaan? Samoin mies on painostanut antamaan tusinanimensä lapsille? Miksi? Miksi vain annatte miehelle valtaa? Miksi kenellekään ei kelpaa naisen nimi? Miksi jopa miehen tusinanimi on arvokas?
Miksi puolustatte miehen valtaa, kun miehet ovat alistaneet naisia ja tyttöjä MYÖS SEN NIMEN KAUTTA merkittävän osan historiasta? Valot päälle, eukot.
Onneksi itse olen naisiin päin. EI tarvitse olla omassa kodissa toista huonompi.
Miehen nimellä. En tiedä, en kyllä juuri miettinyt asiaa, ehkä sellanen pointti kävi mielessä että miehen sukunimi ikäänkuin juurrutti miehen paremmin isyyteen. Joo kuulostaa tyhmältä, mutta siis kun on itse kantanut odotusasjan ja lapsi tuntuu niin omalta kuin voi niin, halusin antaa miehelle tilaisuuden olla lasten isä, ei mikään sivuhenkilö. Myöhemmin otin itse myös miehen nimen, ihan vaan selvyyden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ovat isän nimellä. Ratkaistiin asia sillä, että mun sukunimi on suunnilleen yleisin mitä voi olla ja miehen nimeä on vain parillakymmenellä niin annetaan se harvinainen. Voisin itsekin vaihtaa, mutta miehen suku kieltää.
Eivät voi kieltää. Voivat toki ulista.
Enpä kyllä tiedä, että olisinko halunnut lapsilleni nimeä, jonka muut nimenkantajat halveksuisivat noiden lasten äitiä.
Lapset sai isänsä sukunimen. Miehen nimi on lyhyt, ytimekäs, nätimpi kuin minun ja helppo myös ulkomailla. Omassa sukunimessä on ääkkösiä ja lapsena häpesin rumaa sukunimeäni (en tosin enää aikuisena). Eri sukunimistä ei ole ollut haittaa kuin kerran, kun varasin itselleni ja lapselleni lääkäriaikaa. Vastaanottovirkailija rupesi etsimään lapsen tietoja sukunime perusteella, mutta asia selvisi hetkessä.
Naisia ei haittaa, että heitä ei kunnioiteta edes sen vertaa että joulukorttiin kirjoitettaisiin heidän nimensä. Miten kukaan itseään kunnioittava nainen voi elää miehen kanssa? Miehet vain käyttävät teitä valtaansa ja oman sukunsa kasvattamiseen. Lähes kukaan miehistä ei ole valmis vaihtamaan nimeään, puhumattakaan siitä että mies ei saisi nimeä lapsille. Nainen tekee perheessä enemmän kaikkialla maailmassa, palkintona mies saa käyttää valtaansa joka on naista alistavaa? Miksi annatte tämän tapahtua? Miksette välitä tyttöjen tulevaisuudesta?
Poikiahan suositaan juuri siksi kaikkialla että he kuuluvat omaan sukuunsa ja jatkavat sukua, akka katoaa miehen sukuun eikä kuulu mihinkään. Häpeäisitte, mitä rättejä olette.
Nää kootut tekosyyt on niin väsyneitä. Miehen nimi annetaan siksi, koska näin on ollut lähimenneisyydessä tapana. Äidin nimen antaminen olisi "miehelle noloa". Siinä ne todelliset syyt.
Vierailija kirjoitti:
Naisia ei haittaa, että heitä ei kunnioiteta edes sen vertaa että joulukorttiin kirjoitettaisiin heidän nimensä. Miten kukaan itseään kunnioittava nainen voi elää miehen kanssa? Miehet vain käyttävät teitä valtaansa ja oman sukunsa kasvattamiseen. Lähes kukaan miehistä ei ole valmis vaihtamaan nimeään, puhumattakaan siitä että mies ei saisi nimeä lapsille. Nainen tekee perheessä enemmän kaikkialla maailmassa, palkintona mies saa käyttää valtaansa joka on naista alistavaa? Miksi annatte tämän tapahtua? Miksette välitä tyttöjen tulevaisuudesta?
Poikiahan suositaan juuri siksi kaikkialla että he kuuluvat omaan sukuunsa ja jatkavat sukua, akka katoaa miehen sukuun eikä kuulu mihinkään. Häpeäisitte, mitä rättejä olette.
Kyllä se minua haittaa.
Meillä mies ei vaihtanut minun sukunimeeni koska hänen etunimensä yhdistettynä minun sukunimeeni olisi ollut kuin vitsi. Ei siinä mistään muusta ollut kyse.
Vaihtoehto olisi ollut keksiä koko perheelle jokin uusi nimi, mutta sitten taas minulla nimi oli jo "ammatillinen nimi", jolla minut tunnetaan, joten jätimme sitten sen idean.
Miksi nainen ei anna nimeään lapselle? Nainenhan se menee lääkäriin? Ihan helkkarin alistavaa että nainen joutuu vaihtelemaan OMAA NIMEÄÄN OLLAKSEEN SAMANNIMINEN LAPSENSA KANSSA JONKA ETEEN TEKEE ENEMMÄN. Huhh. Eikö teitä heteropareja hävetä yhtään, miten kohtelette naisia kaikkialla maailmassa? Miksi miehenne ei kykene näkemään vaivaa? Miksi se miehen ääkkösnimi kelpaa? Miksi Minttu Räikköselle kelpaa? Miksi Jenni Dahlman-Räikköselle kelpaa öökkösnimi? Se on jännä miten se yleinen ja vaikea nimi kelpaa kun se on miehen, jos se on naisen nimi niin se on heti syy vaihtaa.
Katsokaapas tilastoja! PROSENTTI ottaa naisen nimen. Oliko siis ne kaikki öökkösnimiä? Rumia nimiä? Aika jännä, että sisarusparvesta aina ne naiset vaihtaa, vaikka heillä on sama nimi veljen kanssa. Mikä sattuma!
SIlle on tosiaan syynsä miksi naisia ei juuri arvosteta yhdessäkään kulttuurissa.
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Kertokaapa kaakat, miksi yksi prosentti miehistä suostuu joustamaan. Miksi se nimenvaihtaja on aina nainen? Miksi mies saa nimensä aina lapselle?
HALOO, sukunimi perheessä on keksitty, täysin keinotekoinen perinne. Se on keksitty naisen alistamiseen. Ja sitten te naiivit akat luulette että kyseessä on joqu yhteinen perhehhhh. Ihmisiä on eri suvuista. Muualla kun länsimaissa on eri nimi. Miksi ihmeessä eri suvuista olevilla pitäisi olla sama nimi? KErtokaa? Ja kertokaa miksi se on aina nainen joka luopuu nimestään?
Minä en anna miehelle mitään oikeuksia perheessä. Ei saa nimeään lapsille, eikä vaikuttaa etunimiin. Alkaa kyllästyttää naisten alistuvuus ja se miten pikkujutuista tehdään ongelma. Itse arvostan äitiäni joka ei alennu olemaan isäni jatke. EIpä isänikään haluaisi että äidilläni olisi sama nimi. Silloinhan vanhemmat ovat toistensa sisaruksia. Sisaruksilla samat nimet, ei aviopuolisoilla. Aivan sairasta.
Kertokaa, kaakat. Missä miesten nimenvaihdot? Kertokaa, miksi niitä ei näy? Eikö hävetä olla tuollainen käytetty patja jonka eteen ei tehdä mitään?
Ja miksi miehillä pitää olla oikeus nimeen, kun he ovat käyttäneet sitä alistamiseen? Miksi mies saa perheessä kaiken?
Kyllähän sukunimellä on merkitys ihan ihmisten tunnistamiseen ja erottamiseen. Vai olisiko parempi siirtyä ”Henkilö 1847”- systeemiin?
Meidän normaalissa parisuhteessa ei ole mitään alistamista, vaikka toki miehen mielipiteet osittain perustuvat perinteeseen. Kyllähän minä tiedän, että minulla on naisena valta päättää lapsen nimi ihan itsekseni, jos niin haluan. Me ollaan kuitenkin tasavertaisia tässä parisuhteessa, joten haluan huomioida myös miehen.
Tällästen vastausten tarkoituksena on varmaan saada naisia ”heräämään”, mutta on sen verran ärsyttävästi kirjoitettu, että itse ainakin provosoiduin nyt enemmän sille kannalle, että otan kohta miehen nimen.
Ap
50, olet ihan oikeassa. Se isän nimi otetaan aina koska se merkitsee miehen vallan sukuun, perheeseen ja naiseen. Oikeasti vähän noloa että naiset eivät näin räikeiden tilastojen edessä kykene asiaa myöntämään. Ei ole tilastollisesti mitenkään mahdollista että miehen nimi otetaan 99% tapauksissa syynä helppus, ääkkösten puuttuminen tai harvinaisuus. Ehei. Syy on se, että miehiä arvostetaan enemmän. Oppikaa nyt edes katsomaan kulttuurin rakenteita, sen sijaan että selitätte huonoa asemaanne milloin milläkin sattumalla.
Nainen on huono, vähemmän arvokas. Siksi suvut lasketaan kaikkialla miehen mukaan. No niin. Helpottiko? Se on totuus. Te olette alistuneita, vähäarvoisia akkoja joilla ei ole miehelle kuin panoarvo. Noin. Nyt totuus on esillä. Se on syy miksi miehen nimi kelpaa aina, naisen ei. :)
Tehän otatte aina miehen nimen :DDDDDDDDDDDDD Eikö sinua ap provosoi yhtään se, että miehe pakottavat naisia edelleen esim. Tsekissä miehen nimeen? Se ei provosoi, että tapa on keksitty pitämään naista omaisuutena?
Miten voitte haukkua paljastavasti pukeutuvia naisia halvoiksi, kun itse julistatte olevanne omaisuutta ja alisteisia julkisella nimellänne?
Niitä miesten nimenvaihtoja odotellessa! Ei jostain syystä näy;) Miksiköhän? Ettekö kelpaa kuin panoiksi, niin??
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin näette miten miehen valta vain elää. Nainen saa joulukortin MIEHEN NIMELLÄ, vaikka perheessä on NAISEN NIMI. Ja teille on ihan ok, että olemassaolonne sivuutetaan? Samoin mies on painostanut antamaan tusinanimensä lapsille? Miksi? Miksi vain annatte miehelle valtaa? Miksi kenellekään ei kelpaa naisen nimi? Miksi jopa miehen tusinanimi on arvokas?
Miksi puolustatte miehen valtaa, kun miehet ovat alistaneet naisia ja tyttöjä MYÖS SEN NIMEN KAUTTA merkittävän osan historiasta? Valot päälle, eukot.
Onneksi itse olen naisiin päin. EI tarvitse olla omassa kodissa toista huonompi.
Onko se vallan antamista jos parisuhteessa tekee kompromisseja. Ennemmin lapselle yhdentekevä isän nimi ja minä saan tahtoni läpi jossain minulle tärkeämmässä asiassa. Miksi miehen pitäisi alistua vaimon tahtoon? Kasva sinäkin aikuiseksi.
Jos menen naimisiin, pidän oman nimeni, ja jos saamme mieheni kanssa lapsia, lapsille tulee minun nimeni. Nimi on täysin tavallinen ja yleinen, luokkaa Virtanen, mutta erittäin tärkeä osa identiteettiäni. Haluan myös rikkoa perinteistä kaavaa, jossa nainen ottaa miehen nimen ja antaa sen myös lapsilleen. En näe syytä, miksi juuri naisen pitäisi antaa asiassa periksi.
Minun nimeni ei muuten suinkaan ole myöskään mikään "isäni nimi". Se on minun sukuni nimi ja se nimi on kulkenut eteenpäin myös naisten kautta. Isäni äiti antoi nimensä miehelleen ja pojalleen ja minä sain sen sitä kautta ja tyttäreni minulta. Jos olisin saanut pojan, poikakin olisi saanut sen.
Nainen suosii miehen nimeä jopa koulutettuna, vaikka miehet ovat käyttäneet nimeä alistamaan naisia ja syrjimään tyttöä. Sinua ap provosoi yksittäinen kommentti palstalla, mutta nimen rankka, naisia alistava historia ei provosoi ollenkaan? Oletpas sinä herkkä ja aika valikoiva, että yksi kommentti saa sinut ottamaan miehen nimen, mutta ne pakkolaita ja naisten/tyttöjen syrjiminen voidaan sivuuttaa? Ollaanpas sitä valikoivan tarkkaavaisia. Onpas teillä aina joku syy ottaa se miehen nimi! Nyt löytyi syyksi ottaa miehen nimi kun ärsyynnyit palstakommentista! Olette te naiset luovia! Syy miehen nimeen löydetään jopa vauvapalstan ärsyttävästä kommentista. Olette te aika surkimuksia.
Joka viides suomalainen parisuhde väkivaltainen. EN ihmettele. EI kukaan arvosta tuollaisia käytettäviä luuttuja kunnon ajattelijoina. ;) Jos olisitte miehille muuta kuin pano, miehet näkisivät saman vaivan eteenne.
On se kumma kun vain prosentti miehistä kykenee joustamaan. On se jännä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se vallan antamista jos parisuhteessa tekee kompromisseja. Ennemmin lapselle yhdentekevä isän nimi ja minä saan tahtoni läpi jossain minulle tärkeämmässä asiassa. Miksi miehen pitäisi alistua vaimon tahtoon? Kasva sinäkin aikuiseksi.
Riippuu tietysti tilanteesta. Esim. minulle oma nimeni on todella tärkeä. Jos luopuisin siitä kompromissin nimissä, luovuttaisin vallan miehelle: eihän se mikään kompromissi todellisuudessa edes olisi. Jos nimiasia olisi sen sijaan mulle yhdentekevä, mitään vallan luovutusta ei tietenkään tapahtuisi.
Mitä mieltä olette siitä että tyttöjä ei ole haluttu Suomessakaan, koska he eivät jatka isänsä perimää? Eikö provosoi yhtään, että miehet käyttävät valtaansa perheessä syrjimiseen? Miksi miehet eivät kiitä nimioikeudesta, vaan käyttävät sitä alistamiseen ja tyttöjen syrjimiseen? :DDD Aika rankkaa tämä miehen ja naisen suhde, pakko sanoa näin samasta sukupuolesta pitävänä. AIvan älyttömän rankka vihahistoria, avioliittonne alistaa naisia kaikkialla ja akat vielä itse suostuvat puolustamaan näitä alistustapoja. Akka suuttuu enemmän kritisoivasta kommentista, kuin siitä että miehet käyttävät valtaansa väärin.
Aika rankkaa.
Halooo!! Tassa kysytaankin niilta jotka ovat pitaneet oman nimensa.