Öö hääkutsussa kehotus tuoksuttomuuteen?
No mitähän hittoa... "Pyydämme ystävällisesti, että saapuisitte juhliimme tuoksutta" wtf?
Kommentit (1807)
Vierailija kirjoitti:
Jotain erikoisuuden tavoittelua, niin normaalia nykypäivänä kun kaikkien pitää saada olla uniikkeja lumihiutaleita.
Kaikki tuoksua käyttäneet voivat sitten astua juhlatilaan kaapin kautta jossa on kyynelkaasua, vähön happea ja paljon hienoa pölyä. Saavat nauttia samasta olosta itsekin ja kokeilla miten on erikoinen olo. Jos valittaa nii ovat uniikkeja lumihiutaleita
Ja tutkimuksen ovat osoittaneet että lumelääke tehoaa kaikkiin muihin sairauksiin mutta ei astmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00531
Te, jotka väitätte, ettei tuoksuyliherkyyttä ole tai että se on mielikuvituksen tuotetta, käykää tutustumassa tuohon terveyskirjaston sivuun.
Ai niin, ei siitä taida olla hyötyä, kun olette omien mielipiteiden vankeja
Tässä on sellainen juttu, osalla näistä yliherkistä esimerkiksi viime kesänä tie haisi pitkän matkaa hajuvedelle kun puistolehmus kulki, niitä on tuossa yli 30 kpl. Minä välttelin jo siinä liikkumista. Mutta tuttu joka kertoo olevansa pahasti astmaattinen eikä siedä mitään hajuja, ei edes huomannut sitä. Toki astmaa ei olekaan se että on koiran ja kissan karvoja suussa ja nenässä
Niin? Ei kaikki oiireile samasta. Tuoksun voimakkus ei ole aina se asia mistä oireet tulevat. Henki voi alkaa pihistä lähes olemattomasta tuoksusta. Jotkut oireet tulevat allergisesta reaktiosta joten itse huomattua tuoksua ei tarvita edes. Silti oireet voivat tulla. Yleensä voimakas tuoksu aiheuttaa pääkipua ja äänen menetystä. Astma on sitten erikseen. Jotkut oireilevat vain kemiallisiin tuoksuun. Siitepölyallergiset kasveihin. Jne.
No jos se "pärfyymi" on pakko päälleen kaataa joka kerta jonnekkin lähdössä niin eks vaan ole yksinkertaisinta pysyä pois tämmösten "herkkänenästen" pileistä???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata alkaa keskustelemaan ihmisten kanssa joilla luetun ymmärtäminen on hakusessa ja jotka haluavat haastaa riitaa ehdoin tahdoin. Itse mieluummin etsin yhteisiä asioita kuin sellaisia jotka erottaa. Jos osaa kieliä niin netistä löytyy paljon tutkimuksia aiheesta, jos niitä osaa lukea.
Menee elämä vaikeaksi jos kaikessa pitää mennä vähemmistön mukaan. Sairauksien tutkimiseen ja parantamiseen pitää panostaa jotta oireista kärsiviä on vähemmän. Se on aina parempi vaihtoehto kuin se, että kaikessa pitää alkaa miettiä häiritseekö jotakuta muuta yli kahdeksasta miljardista ihmisestä tämä tai tuo.
Tai ehkä ihmisiä vaan on liikaa kun kaikki aiheuttaa oireita. Toisaalta joistakin oireista voi parantua, niihin ei tarvitse jäädä
Tuo on nyt kyllä oma tulkintasi. Kukaan ei ole sanonut että oireista pitäisi vain päästä yli. Ja se että oireet johtuvat pääosin psyykkisista syistä ei ole mikään hävettävä tai huono asia.
Tämänkin viestin ketjun alussa kirjoitit, ettei oireisiin tarvi jäädä jumiin ikuisiksi ajoiksi. Sinänsä totta, ääni vähättelevä. Luuletko, että haluan olla jumissa oireissani? Ja oot selvästi joku noista aiemmista, jotka väittävät vähättelevästi, että kyse on ainoastaan psyykkisistä oireista, ikään kuin alitajuisesti päätin etten enää kestä haistella hajuvesiä. Rakastin hajuvesiä! Aloit pehmennellä sanomisiasi kun siitä sulle sanottiin. Mutta ei tällainen asenne yllätä ollenkaan, oon kuullut tätä samaa monta kertaa. Ihan kuin kertoisitte jotain maata mullistavaa. Ikään kuin tätä kukaan ei ois koskaan kertonut. Silti oireeni on yhä täällä.
Vierailija kirjoitti:
https://www.apu.fi/artikkelit/tuoksuherkkyydesta-voi-paasta-eroon
"Tuoksuherkkyys on keskushermoston liiallinen suojausreaktio. Nykyään tiedetään, että siitä voi parantua. Ensimmäinen askel on ymmärtää, ettei tuoksu ole oikea vaaran merkki."
OoooOoooh. Mind blown. *Sarkasmia*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka väitätte, ettei tuoksuyliherkyyttä ole tai että se on mielikuvituksen tuotetta, käykää tutustumassa tuohon terveyskirjaston sivuun.
Tässä on sellainen juttu, osalla näistä yliherkistä esimerkiksi viime kesänä tie haisi pitkän matkaa hajuvedelle kun puistolehmus kulki, niitä on tuossa yli 30 kpl. Minä välttelin jo siinä liikkumista. Mutta tuttu joka kertoo olevansa pahasti astmaattinen eikä siedä mitään hajuja, ei edes huomannut sitä. Toki astmaa ei olekaan se että on koiran ja kissan karvoja suussa ja nenässä
Vaikka tuttu sanoi, että "ei siedä mitään hajuja" niin se ei ihan niin ole. Hän ei siedä monia hajuja, mutta joitakin sitten sietää.
Omissa tuttavussa oli niin allergisia/ylikerkkiä palavan kynttilän hajulle ym kynttilästä palavana tuleville "höyryille", että eivät loppujen lopuksi siteäneet sitä yhtään, mutta silti joku toinen haju menetteli, eikä siitä tullut sairaalareissua.
Kyllä tuttavasi voi ihan oikeasti olla suurelle osalle hajuja allerginen, vaikka ei juuri noille lehmuksille olekaan.
Ihmisten on ihmeellisen vaikea uskoa sitä, että me ollaan yksilöitä. Mikä vaikuttaa toiseen, ei välttämättä tee toiselle yhtään mitään.
Tottakai oireet ovat täysin todellisia niistä kärsivälle ihmisille. Psykosomaattiset, psykiatriset jne. oireet ovat myös niistä kärsivälle aivan todellisia oireita. Niiden aiheuttajaa ei välttämättä voida todentaa koska syy ei ole välttämättä selkeästi biologinen vaan vaikeasti tutkittavissa oleva psykosomaattinen prosessi. Keskushermosto voi alkaa ylireagoida myös koska ihminen itse lietsoontuu saamaan oireita jostain syystä. Hoitona ei voi kuitenkaan olla potilaan eristäminen tai muiden pakottaminen elämään niin ettei potilas saa oireita. Hoitona pitäisi olla siedättyminen ja oireiden poistaminen pysäyttämällä häiriöprosessi kehossa. Tietysti tämä on toistaiseksi vaikeaa.
En ymmärrä mikä hinku ja motiivi on väittää kemikaaliyliherkyyttä psykosomaattiseksi. Se tarkoittaisi sitä, että lähtökohta oireisiin olisi psyykinen. Suurin osa, jolle tämä ongelma tulee, kuitenkin huomavaat vain alkaneensa reagoida ja saada joitain oireita esimerkiksi hajuvesistä tai muista kemikaaleista, eivät voi itse enää käyttää ostamaansa shampoota tai hajustetta, jota ennen käyttivät jne. Heillä ei ole ollut alunperin mitään psykkistä pelkoa tällaisesta. Lähtökohta ei siis ole tällä tavoin psyykkinen, vaan keho on alkanut reagoida fyysisen ärsykkeeseen (esim. hajuvesi, muu kemikaali) poikkeuksellisesti, ilman mitään ennakkoon olevaa psyykkistä pelkoa tms. asiasta. "Tuo parfyymi aiheuttaa minulle pahoinvointia ja päänsärkyä". Ihan samalla tavalla kun allerginen alkaa huomaamaan, että hetkinen, pujon kukinta aivastuttaa minua ja saa silmät vuotamaan, tomaattien syömisen jälkeen huulet menee rikki ja maha sekaisin, kun koiraa rapsuttaa, niin ottaa henkeen, silmät punottaa ja tulee ihottumaa.
Toki vaikkapa pahemmin koira-allerginenkin voi huolestua ja stressantua, jos hänen viereensä bussissa yhtäkkiä tunkee joku parin koirulin kanssa, kuten joku hajusteyliherkkä voi alkaa stressata tulevista oireistaan, jos joku parfymoitu tällää hänen viereensä. Koira-allergisen noista koirista saamat allergiaoireet eivät silti johdu hänen huolestumisestaan, eikä hän olisi voinut niitä välttää, vaikkei olisi viis veisnnut noista koirista tuossa tilanteessa. Samoin on sen hajuste- / kemikaaliyliherkänkin kanssa. Oireilu ei ole siis lähtökohtisesti psykosomaattista, ja voi olla haitallista, jos sitä sellaisena hoidetaan.
On sitten asia erikseen, jos yliherkistyneen puolustusjärjestelmää koitetaan opettaa reagoimaan toisin näihin hajuste- ja kemikaaliärsykkeisiin, millaisesta hoitomuodosta jotkut yliherkkyyksistä kärsivät ovat ilmeisesti saanet jossain määrin apua. Tätähän voi verrata allergian siedätyshoitoon, eikä allergiakaan silti ole psykosomaattista lähtökohdiltaan. Lähtökohta kemikaaliyliherkkyyteen ei ole psyykkinen yhtään sen enempää kuin muutkaan yliherkkyysreaktiot tai allergiat.
Ja kyllä, vaikka ei-allergisen yliherkkyysregoinnin mekanismit eivät ole kunnolla vielä tiedossa, niin lääketieteessäkin kuitenkin tunnetaan ylipäätään yliherkkyysreagointi, joka tutkitusti ei ole allergista ja igE-välitteistä, mutta voi olla jopa hengenvaarallista ja aiheuttaa monia vaikeita oireita ja jopa anafylaktisen shokin. Tieteellistä tutkimusta tällaisesta on tehty ja asia todettu ainakin joistakin varjoainekuvauksessa käytetyistä aineista. Monilla kemikaali- ja hajusteyliherkillä on myös lääkeineyliherkkyyksiä. Asia pitää ottaa vakavasti, ja toivottavasti tulevisuudessa mekanismejat eirlaisiin ei-igE-välitteisiin (tavlinen allergia) yliherkkysreaktioiin tutkitaan ja siten tunnetaan paremmin. Psykosomaattisen lähtökohdan kemikaaliyliherkkyyteen voisi kuitenkin jo nykytiedoillakin haudata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ja tuttava ollaan pahasti astmaattisia, ja minä kierrän koirat kaukaa, mutta tuttava ei saa koirasta mitään oireita, vaan rapsuttelee niitä. Ei varmasti edes ole astmaattinen vaikka niin väittää..........
Ei ku miten se nyt on?
lehmukset ovat luonnollisia, eivät synteettisiä
Mene ja pierase oikein kunnolla, voi joillekin tulla ikävä Chanelin vitosta!
Vierailija kirjoitti:
Ja tutkimuksen ovat osoittaneet että lumelääke tehoaa kaikkiin muihin sairauksiin mutta ei astmaan.
Ah, enää ei tarvitsekaan syöpää pelätä
Vierailija kirjoitti:
Tottakai oireet ovat täysin todellisia niistä kärsivälle ihmisille. Psykosomaattiset, psykiatriset jne. oireet ovat myös niistä kärsivälle aivan todellisia oireita. Niiden aiheuttajaa ei välttämättä voida todentaa koska syy ei ole välttämättä selkeästi biologinen vaan vaikeasti tutkittavissa oleva psykosomaattinen prosessi. Keskushermosto voi alkaa ylireagoida myös koska ihminen itse lietsoontuu saamaan oireita jostain syystä. Hoitona ei voi kuitenkaan olla potilaan eristäminen tai muiden pakottaminen elämään niin ettei potilas saa oireita. Hoitona pitäisi olla siedättyminen ja oireiden poistaminen pysäyttämällä häiriöprosessi kehossa. Tietysti tämä on toistaiseksi vaikeaa.
En ymmärrä mikä hinku ja motiivi on väittää kemikaaliyliherkyyttä psykosomaattiseksi. Se tarkoittaisi sitä, että lähtökohta oireisiin olisi psyykinen. Suurin osa, jolle tämä ongelma tulee, kuitenkin huomava
Niin siis sen voisi tarkentaa että kemikaaliyliherkkyys on eri asia kuin tuoksuherkkyys. Täällä puhutaan nyt sekaisin allergioista ja astmoista, tuoksuherkkyydestä, hajusteyliherkkyydestä ja kemikaaliyliherkkyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Lähde, kiitos. Tämä olisi nimittäin mullistava asia mm. syövän, hivin, parkinsonin, alzheimerin yms. sairauksien kannalta. Mutta jos viittaa pelkästään allergioihin, niin meinaatko tosiaan että esim. vastasyntyneen allergiatkin paranee lumelääkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan edistyksellistä.Tulevaisuudessa ,jo aivan lähivuosina tuosta tulee trendi.
Ei se muuten täysin onnistu,meidän naisten hiuslakat tuoksuu ,valitettavasti,eikä monikaan sitä ajattele.Itse siihen tottuu,mutta mies joskus huomauttaa,vaikka en todella tottuneena itse huomaa.
Monikaan ei varmasti lähde tuota juhlaa varten ostamaan uutta lakkaa tai geeliä.
Hiuslakkaa saa hajuttomana, myydään joka marketissa ja eri merkkejäkin on. Miksei sitä voi käyttää arkenakin vai onko se hiuslakan haju se juttu?
Tuotteissa kun on eroja ja jokaisen henkilökohtainen hygienia ja mitä tuotteita käyttää on tosiaan henkilökohtaista. Jos kutsussa noin pyydetään niin itse ottaisin kutsuttuna huomioon.
Mutta noin muuten, maailma ei pyöri erityisherkkien ympärillä. En minäkään aina siedä hyvin kovia ääniä ja pahoja hajuja jne mutta en niistä valita muille. Tuoksujakin käytän oikeaoppisesti, en mitään montaa suihkausta kuten toiset ja nekin on ns. "mietoja / laadukkaita", ei mitään pahinta päänsärkykamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mikä hinku ja motiivi on väittää kemikaaliyliherkyyttä psykosomaattiseksi. Se tarkoittaisi sitä, että lähtökohta oireisiin olisi psyykinen. Suuri
Niin siis sen voisi tarkentaa että kemikaaliyliherkkyys on eri asia kuin tuoksuherkkyys. Täällä puhutaan nyt sekaisin allergioista ja astmoista, tuoksuherkkyydestä, hajusteyliherkkyydestä ja kemikaaliyliherkkyydestä.
Parfyymit ja tuoksuaineet ovat aika voimakkaita kemikaaleja. Kemikaaliyliherkkyys ja tuoksuyliherkkyys ovat siksi tavallisesti isoksi osaksi ihan sitä samaa asiaa. Nämä tuoksukemikaalit kun ovat yksi iso ja yleisesti käytetty kemikaalien ryhmä, joka aiheuttaa yleisesti näitä erilaisia lieviä tai vaikeampia yliherkkyysreaktioita, ja myös ongelmia astmaatikoille. Nimitykset vaihtelee, miten ja mistä vinkkelistä asiaa kulloinkin tarkastellaan, ja kuka käyttää mitäkin termistöä.
Mitä siis tarkoitat nyt sillä, että on kyse eri asiasta? Millaista erottelua sinä kaipaisit termien käytössä? Mitä sinä itse nyt tarkoitat tuolla tuoksuherkkyydellä, joka on ehkä vähän harvinaisemmin käytetty tässä yhteydessä?
Ketjun aihe on tyyliin "tulethan tuoksutta häihin" , niin toki täällä keskustellaan allergioista, astmoista, kemikaali- ja hajusteyliherkkyyksistä. Siis niistä asioista ja ihmisryhmistä, joita asia eniten koskee. En ihan ymmärtänyt kommenttisi pointtia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan edistyksellistä.Tulevaisuudessa ,jo aivan lähivuosina tuosta tulee trendi.
Ei se muuten täysin onnistu,meidän naisten hiuslakat tuoksuu ,valitettavasti,eikä monikaan sitä ajattele.Itse siihen tottuu,mutta mies joskus huomauttaa,vaikka en todella tottuneena itse huomaa.
Monikaan ei varmasti lähde tuota juhlaa varten ostamaan uutta lakkaa tai geeliä.
Hiuslakkaa saa hajuttomana, myydään joka marketissa ja eri merkkejäkin on. Miksei sitä voi käyttää arkenakin vai onko se hiuslakan haju se juttu?
Tuotteissa kun on eroja ja jokaisen henkilökohtainen hygienia ja mitä tuotteita käyttää on tosiaan henkilökohtaista. Jos kutsussa noin pyydetään niin itse ottaisin kutsuttuna huomioon.
Mutta noin muuten, maailma ei pyöri erityisherkkien ympärillä. En minäkään aina siedä hyvin kovia ääniä ja pahoja hajuja jne mutta en niistä valita muille. Tuoksujakin käytän oikeaoppisesti, en mitään montaa suihkausta kuten toiset ja nekin on ns. "mietoja / laadukkaita", ei mitään pahinta päänsärkykamaa.
Et siedä? Mitä se tarkoittaa? Tuskin tarkoitat tässä yhteydessä kuitenkaan koko päivän ja ehkä seuraavankin pilaavaa migreeniä tms. On asioita, joista ei tykkää ja se äsyttää, ja sitten on asioita, joista on oikeaa haittaa ja isojakin terveysongelmia. Mielestäni aika ylimielistä suhtautua noin alentavalla asenteella ja kielenkäytllä toisten terveysongelmiin.
Myös esim. sairaaloihin pyydetään tavallisesti tulemaan tuoksutta. Ihan aiheesta.
On aivan päivänselvää, että jos kutsussa pyydetään tulemaan tuoksutta, niin sille on jokin oikea syy.
Pahan ominaishajun omaavat ihmiset on vaikeuksissa, jos ei saa käyttää tuoksuja. :)
Vierailija kirjoitti:
Pelkkiin tuoksuihin reagoiminen ei vakuuta. Jos olisi oikeita ongelmia ilmassa olevista kemikaaleista, niin silloin pitäisi reagoida paljon laajemmin myös niihin hajuttomiin, joita ei osaa välttää. Näin ei kuitenkaan koskaan tapahdu. En siis astmaatikkona pysty uskomaan että toisten tuoksuja vainoavat henkilöt aidosti kärsisivät mistään hajuistakaan.
Mielestäni kyse on pelkästä itsekorostuksesta. Tätä tukee myös se havainto, että kaikki tuntemani "tuoksuallergiset" ovat olleet juuri samoja, joiden henkilöhistoriasta löytyy paljon muutakin itsekorostusta ja muiden ihmisten rajojen rikkomista. Aina kun uutisoidaan uudesta tämän kaltaisesta ilmiöstä, se selittämättömästi ilmestyy juuri näille samoille hahmoille. Poikkeuksetta.
Minä en saa astmaoireita kaikista hajusteista, mutta monista kyllä. En voi mitenkään selvittää, mikä hajusteiden ainesosa aiheuttaa oireita, koska putelissa lukee vain "parfum" ja sanan taakse saa piilottaa vaikka mitä aineita. Samasta syystä noiden hajusteiden käyttäjät eivät pysty selvittämään, onko heidän käyttämässään tuotteessa minulle tai muille herkille haitallista ainesosaa. Ainoa vaihtoehto on siten pyytää tuoksuttomuutta, vaikka kuten sanoit, kaikki tuoksut eivät aiheuta ongelmia.