Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Öö hääkutsussa kehotus tuoksuttomuuteen?

Vierailija
11.06.2018 |

No mitähän hittoa... "Pyydämme ystävällisesti, että saapuisitte juhliimme tuoksutta" wtf?

Kommentit (1807)

Vierailija
1701/1807 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä heitätin omista häistäni pois kaikki vieraat, jotka tulivat sinne hajustettuna, vaikka oli pyydetty hajusteettomuutta. EI olle oltu myöskään sen jälkeen tekemisissä, mutta itse lähden siitä, että hääparin/juhlan isännän ja emännän toiveita kunnioitetaan. Jos ei sellaiseen kykene, niin ei tarvitse osallistua. 

Rohkea veto sulta!

Veikkaan, että seuraavan kerran jos on vastaava tilanne, hajustevieraat tulevat tuoksutta. Tai sitten on kyse todella itsekkäistä luupäistä.

Vierailija
1702/1807 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista, että täällä valitetaan vain naisten hajusteista muttei mainita sanallakaan miespuolisten partavesiä, joita roiskitaan aika runsaasti. Onko kaikkien hajuherkkien miehet laitettu ruotuun vai vieläkö jollain uroolla on selkärankaa jäljellä?

Miespuolisten hajusteista on ollut jo monta kommenttia. Omalle miehelle on ihan selvää, että hänkään ei käytä hajusteita. Jos hän haluaisi, niin me sitten erottaisiin.

Ai, ihan noin vain? No jopas taitaa olla yhdessäoloa. Hajusteettomuus vs ihmissuhde.  

Jos ei pysty hengittämään samassa tilassa, niin vaikeata olisi sitä ihmissuhdettakin hoitaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1703/1807 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiittäisi kohteliaasti kutsusta ja jättäisin menemättä.

Vierailija
1704/1807 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat kyllä niin typeriä ja yliherkkiä nykyään. Millaistakohan ruokaa häissä tarjotaan? Varmaan hajutonta ja mautonta 🤔

Vierailija
1705/1807 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se muuten täysin onnistu,meidän naisten hiuslakat tuoksuu ,valitettavasti,eikä monikaan sitä ajattele.

Ei ole tietääkseni olemassa "naisten" hiuslakkaa. Ja hiuslakkaa saa myös tuoksuttomana. Jos se tuoksuton on mielestäsi sitten sitä miesten lakkaa, lienee asennemuutoksen paikka...

Vuosikausia olen käyttänyt hajutonta muotovaahtoa ja tytöllä on hajuton hiuslakka. Itse en käytä hiuslakkaa vaan geeliä (hajuton) kiharaan hiukseen. Esim Herbinalla on. 

Ei 'meidän naisten' hiustuotteet tuoksu, jos ei osta jotain hajustettua.

Vierailija
1706/1807 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä heitätin omista häistäni pois kaikki vieraat, jotka tulivat sinne hajustettuna, vaikka oli pyydetty hajusteettomuutta. EI olle oltu myöskään sen jälkeen tekemisissä, mutta itse lähden siitä, että hääparin/juhlan isännän ja emännän toiveita kunnioitetaan. Jos ei sellaiseen kykene, niin ei tarvitse osallistua. 

Rohkea veto sulta!

Veikkaan, että seuraavan kerran jos on vastaava tilanne, hajustevieraat tulevat tuoksutta. Tai sitten on kyse todella itsekkäistä luupäistä.

Se oli pakko tehdä, kun oli tärkeämpää kuitenkin päästä naimisiin hengissä ja myös pitää muut hajusteista oireita saavat vieraat häähumussa mukana ja taasta heille turvallinen tila. En usko, että kyseiset vieraat tulee toistamiseen juhliimme, koska ei tosiaan ole sen jälkeen oltu missään yhteyksissä. Minä toki olen heidän mielestään se turhasta vlaittava, kun eivät voi millään uskoa, että ketään voisi hajusteet ärsyttää millään lailla. 

Vierailija
1707/1807 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun piti lähteä kerran yksistä hautajaisista/siunaustilaisuudesta pois, kun hautajaisväki oli tuonut mukanaan Liljoja ja muita allergisoivia kukkia. Kuolleen omaiset unohtivat mainita siitä vieraille kutsussa, mutta onneksi kertoivat minulle siitä etukäteen, että heille tapahtui moka ja unohtivat laittaa pyynnön vieraille ettei allergisoivia kukkia. Minusta oli tosi hyvä, että varoittivat, koska saatoin näin sitten jäädä rivin päätyyn, jotta tarvittaessa voisin poistua takavasemmalle nopeasti ja myös siksi, että saatoin ottaa ennakoivasti sitten enemmän lääkkeitä, jotka mahdolistivat edes osittaisen osallistumisen siunaustilaisuuteen.  Se olisikin ollut koomista, kun itse arkulle kukkia viedessäni olisin tupertunut siihen arkun päälle korisevan hengityksen kanssa ja kun sitten silmätkin olisivat vuotaneet vettä ja hengitys alkaisi korista, niin vieraat varmaan ajattelisivst, että oho, ottaapa koville, taisi olla läheiset välit tosiaan vainajan kanssa. :D  

Vierailija
1708/1807 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat kyllä niin typeriä ja yliherkkiä nykyään. Millaistakohan ruokaa häissä tarjotaan? Varmaan hajutonta ja mautonta 🤔

Joo Eistein, teolliset kemikaalihajusteet (fragnancies) kuuluu samaan ryhmään kuin sipuli, inkivääri, yrtit, kaneli jne jne. Pakko olla miehen logiikka vai onko joku nainen näin t*hmä?

Vierailija
1709/1807 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun kommentista päätellen oot sen sijaan itsekeskeinen ja ilkeä. 

Vierailija
1710/1807 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten tätini tuli valmistujaisjuhliin niin voimakkaasti hajuvedelle lemuten, että minulla meni ilmatiet lukkoon kun hän tuli luokseni. Halasin ja nyökytin, kun en pystynyt puhumaan, onneksi oli lyhyt kohtaaminen. Muutama muu sukulainen tuli kommentoimaan, että nyt on tainnut tätillä vähän tuoksua lipsahtaa liikaa. Kaikki toki arvasi miksi. Täti ei pulloon sylkenyt, kova piilotissuttelija. Eli kyllä ne tuoksut voi vaivata myös niitä, jotka niille ei ole herkistynyt, jos oikein anteliaasti käyttää.

Vierailija
1711/1807 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on jännä että kukaan ei ole allerginen pahoille hajuille. Hiki, paska, kusi ja oksennus saa haista vaikka kuinka paljon mutta hyvät tuoksut ovat kauhistus.

Olen astmaatikko enkä saa kyllä minkäänlaisia oireita hajuista. Hajusteallergia voi olla ihan todellinen oireineen siitä kärsivälle mutta yksi oireet laukaiseva tekijä ovat psykologiset syyt. Hajusteallergialle ei ole myöskään olemassa luotettavaa diagnostista testiä.

Minäkään en saa astmaoireita hajuista enkä tuoksuista, vaan joistakin kemikaaleista, joita hajusteissa on. Eikä minulla edes ole astmaa. On tutkittu moneen kertaan, mutta olen liian auki, jotta voisin saada diagnoosin. Joitakin kemikaaleja hengitettyäni taas henkeä ahdistaa tuntikausia, jopa seuraavaan päivään. Avaava lääke auttaa vähän, muttei poista ongelmaa.

Olisi hyvä, etteivät ihmiset leimaisi toisia luulotautisiksi tai huomionkerjääjiksi vain siksi, etteivät itse saa oireita samoista asioista. En minäkään saa astmaoireita sellaisista asioista, jotka laittavat kaverin tukkoon samantien. En myöskään ole allerginen kaikelle, vaikka monelle asialle olenkin. Eri ihmisten kehot reagoivat eri tavoin samoihin molekyyleihin.

Vierailija
1712/1807 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo Eistein, teolliset kemikaalihajusteet (fragnancies) kuuluu samaan ryhmään kuin sipuli, inkivääri, yrtit, kaneli jne jne. Pakko olla miehen logiikka vai onko joku nainen näin t*hmä?

Nyt on pakko olla provo. Eistein? Fragnancies?

Vierailija
1713/1807 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa vaan että minkäs teet jos mikään antiperspirantti ei toimi kunnolla? Sitä voi käydä suihkussa vaikka viisi kertaa päivässä mutta hajulle ei voi mitään jos sattuu hikoilemaan. Ja vaikka kainaloissa olisi toimiva dödö niin muut ihoalueet voi alkaa haista. Ainoa tuote joka varmasti lopettaa hikoilun ja hienhajun on todella ärjy Absolut Torr (saakohan tätä edes enää?) joka kirvelee niin pirusti sitä laittaessa että yöunista ei ole tietoakaan (tuote laitetaan illalla). Siinäpä sitä luonnonmukaisuutta kun hikoilu pitää estää kokonaan viikoksi tuoksuherkkien takia. 

Hajusteettomat tuotteet ei muuten toimi yhtä hyvin kuin hajusteelliset, kokeiltu on. Jopa saman sarjan muuten samanlaiset tuotteet on koostumukseltaan erilaisia. Esimerkiksi saman merkin samanvahvuinen hiuslakka toimii paremmin hajustettuna kuin hajustamattomana. Miksi sitten koostumukset ovat erilaisia? No enpä tiedä.

Saako tuoksuherkät muuten oireita luonnossa? L

Kyllä kukkien ilmoille lähettämät aineetkin voivat laukaista migreeni- tai astmakohtauksen. Riippuu ihmisestä, mille reagoi ja kukasta, millaisia yhdisteitä se erittää.

Vierailija
1714/1807 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tää kerro ihan suoraan mistä on kyse. Lähteenä Allergia-, Iho- ja Astmaliiton sivu:

"Tuoksuherkkyys ei ole allergiaa

Tuoksuherkkyys ei ole sama asia kuin hajusteallergia, joka tarkoittaa iholla ilmenevää kosketusallergiaa hajusteille. Tuoksuherkkyys ei myöskään tarkoita astmaa sairastavan oireilua esimerkiksi aerosoleille, jolloin kyse on tavallisesti keuhkojen ärsytysoireesta. Erilaisissa sairauksissa voi olla samankaltaisia oireita kuin tuoksuherkkyydessä, joten oireiden tausta tulee selvittää terveydenhuollossa.

Tuoksuherkkyyttä ei pystytä mittaamaan

Tuoksuherkkyyttä ei pystytä mittaamaan millään laboratorio- tai muillakaan testeillä. Toteaminen perustuu henkilön omaan oirekuvauksiin ja tuntemuksiin sekä lääkärin arvioon tilanteesta.

Tuoksuherkkyydellä ei ole kansainvälistä tautiluokitusta

Kun jonkun syytä ei kokeellisesti voida todentaa, ei tarkoita ettei sitä ole olemassa tai että se olisi kuviteltua. Se tarkoittaa, että vielä ei ole joko osaamista tai tekniikkaa sitä todentaa. Tai ehkä sitä yksinkertaisesti ei ole vielä edes kunnolla tutkittu, kun ei ole kiinnostuneita tutkijoita ja määrärahoja asialle.

Eli sähköallergia on sun mielestä ihan uskottava sairaus? 

Ihminen toimii sähköllä ja reagoi siksi magneettikenttiin ja niiden muutoksiin. Eli periaatteessa joku voi havaita magneettikentän, jossa on. Ihminen on myös herkempi laite kuin moni mittauksiin käytetty koje. Voi myös olla, että sähköallergiasta valittavat saavat vain psykosomaattisia oireita. En itse löisi asiaa vielä lukkoon, sillä uutta tietoa voi vielä tulla.

-eri

Vierailija
1715/1807 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se niin mene. Prosessi on alitajuinen. Ihminen ei useinkaan ole tietoinen miksi juuri tietty asia aiheuttaa oireita mutta se ei tarkoita että syy olisi biologinen. Yleensä taustalla on jo valmiiksi psykologisia oireita aiheuttava tila joka sitten vaikuttaa myös keskushermostoon. En usko että koko prosessia edes tunnetaan kunnolla mutta ihminen itse ei tietoisesti keksi mitään mille olisi sitten oirehtiva. Tilan vain laukaisee muu kuin fyysinen syy mutta siihen liittyy myös fyysistä oireilua prosessin edetessä. Ihminen voi sinänsä altistua vaikka mille mutta jos alkaa olla vähän kaikelle oirehtiva niin alkaa olla ns. "incompatible with life". On mahdotonta elää täyseristyksessä maailmassa jossa kaikki aiheuttaa vakavia oireita. 

En tarkoittanut pakottamista samaan tilaan voimakkaasti tuoksuvien kanssa, se on liioittelua. Asteittainen altistaminen sekä syiden selvittäminen sille miten psyykkinen ja fyysinen oireilu ovat syntyneet olisi ideaalia. Mutta en usko että tätä somatisaatiota osataan vieläkään tutkia ja ymmärtää tarpeeksi hyvin.

Pointtina että tietyssä mielentilassa oleva ihminen voi alitajuisesti kehittää itselleen yliherkkyyden mihin tahansa. Esimerkkinä vaikkapa tuo sähköallergia joka ei ole allergiana edes mahdollinen. Todellinen sähköallergikko ei pystyisi olemaan elossa.

Osalla varmaan noinkin. Älä silti leimaa kaikkia, jotka saavat oireita hajusteista. Aika monella on taustalla ihan biologinen syy. Allergiaan siedätys saattaa tehotakin, joskaan ei kaikilla, mutta astma ja migreeni vain pahenevat, jos niitä yrittää siedättää.

Vierailija
1716/1807 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko kunnioittaa. Itse olen allerginen hajusteille ja saan aivan valtavia rakkuloita ihooni tietyistä hajusteista. Olisipa ihanaa olla morsiamena, kun pää ja kasvot olisivat rakkuloita täynnä. 

Ja itse olen entinen kampaaja ja rakastin tuoksuja. Ilmeisesti minun kehoni vain päätti, että nyt riittää. Harvempi laittaisi hyttysmyrkkyä koko päiväksi, mutta hajusteet ovat aivan sama asia. Sitäkin olen nykyisin miettinyt, että aika riskaa peliä on se, että todella kaikki muutkin olisivat samaa mieltä siitä, että tuoksu on oikeasti hyvä. Jokainen hajuvesi haisee pahalle, jonkun toisen mielestä. 

Ps. Tuoksuyliherkkyys ja allergia ovat todella eri asioita. Itselläni on molemmat ja lisäksi migreeni. 

Kauanko olet käynyt terapiassa ilman tulosta?

Oliko tuo sarkasmia? Rakkuloita ei voi aiheuttaa itselleen pelkällä tahdonvoimalla. Ne ovat ihan todellinen kehon reaktio, joka tapahtuu, vaikka henkilö olisi tajuton.

Vierailija
1718/1807 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuoksuherkkyyttä on kyllä tutkittukin. Uusimpien tutkimusten tulokset viittaavat siihen että joillakin yksilöillä allerginen reaktio tuoksulle aiheutuu siitä mitä he ajattelevat haistavansa, ei siis varsinaisesta tuoksusta. Eräs tutkimuslääkäri sanoo näin: "Esimerkiksi astmaatikot ovat usein huolestuneita/ahdistuneita (englanniksi "anxious", tälle ei löydy hyvää sanaa suomen kielestä) tuoksuista ja hajusteista. Kun odottaa tuoksun olevan haitallinen, keho reagoi niinkuin tuoksu todella olisi haitallinen. Sekä potilaiden että hoitohenkilökunnan on ymmärrettävä miten odotukset tuoksuista voivat vaikuttaa oireisiin."

En tiedä miksi tätä on niin vaikea ymmärtää. Oireet ovat todellisia, syy ei välttämättä johdu hajusteista itsestään.

Luetun ymmärtäminen. "Joillakin yksilöillä" ei ole yhtä kuin kaikilla yk

Pata kattilaa soimaa. Sinä haluat uskoa että olen jotenkin sinua vastaan ja eri mieltä kun olen koko ajan sanonut että oireet ovat ihan aitoja mutta syy tuskin on itse tuoksu. Tuossa jutussa "joillakin yksilöillä" viittaa näihin oireita saaviin.

Syy ei tosiaan ole itse tuoksu, vaan molekyylit, jotka sekä tuoksuvat että aiheuttavat osalle ihmisistä oireita. Tässä pakkaa sekoittaa se, että osa kemikaaleista tuoksuu ja osa on hajuttomia. Ihmiset alkavat luulla, että tuoksulla olisi jotakin tekemistä reaktion kanssa. Ei sillä ole. Vaikka henkilön hajuaisti olisi pois pelistä syystä tai toisesta, oireet tulevat silti.

Joillakin ihmisillä sitten kyse on psykosomaattisista oireista, jolloin vika on tosiaan hajun aistimisessa eikä reaktiota tule, jos hajuaisti on mennyt vaikkapa flunssan takia. Älä kuitenkaan niputa kaikkia oireilevia tähän ryhmään.

Vierailija
1719/1807 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että tulet keskusteluun kertomaan ihmisille, jotka kertovat aitoja kokemuksiaan, että oireet todennäköisesti on vain heidän korvien välissään ja heidän pitäisi yrittää vain päästä yli siitä, on vähättelyä. Toki valitsit sanasi kauniimmin, viesti vain oli harvinaisen selvä.

Tuo on nyt kyllä oma tulkintasi. Kukaan ei ole sanonut että oireista pitäisi vain päästä yli. Ja se että oireet johtuvat pääosin psyykkisista syistä ei ole mikään hävettävä tai huono asia. 

Mun hengenahdistus ei johdu pääosin psyykkisistä syistä, vaan siitä kemikaalista, jota hengitän. Jos se olisi pääosin psyykkistä, kuten väität, ei sitä tulisi lainkaan, koska en vielä vuosi sitten tiennyt, että alkaisin saada hengenahdistusta hajusteista. 

Vierailija
1720/1807 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.apu.fi/artikkelit/tuoksuherkkyydesta-voi-paasta-eroon

"Tuoksuherkkyys on keskushermoston liiallinen suojausreaktio. Nykyään tiedetään, että siitä voi parantua. Ensimmäinen askel on ymmärtää, ettei tuoksu ole oikea vaaran merkki."

Tuoksuherkkyys kyllä, mutta kaikki hajusteisiin reagoiminen ei ole tuoksuherkkyyttä, vaan osalla syynä on astma, allergia, migreeni tai esim. kemikaaliyliherkkyys.