Öö hääkutsussa kehotus tuoksuttomuuteen?
Kommentit (1807)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kunnioittaa. Itse olen allerginen hajusteille ja saan aivan valtavia rakkuloita ihooni tietyistä hajusteista. Olisipa ihanaa olla morsiamena, kun pää ja kasvot olisivat rakkuloita täynnä.
Ja itse olen entinen kampaaja ja rakastin tuoksuja. Ilmeisesti minun kehoni vain päätti, että nyt riittää. Harvempi laittaisi hyttysmyrkkyä koko päiväksi, mutta hajusteet ovat aivan sama asia. Sitäkin olen nykyisin miettinyt, että aika riskaa peliä on se, että todella kaikki muutkin olisivat samaa mieltä siitä, että tuoksu on oikeasti hyvä. Jokainen hajuvesi haisee pahalle, jonkun toisen mielestä.
Ps. Tuoksuyliherkkyys ja allergia ovat todella eri asioita. Itselläni on molemmat ja lisäksi migreeni.
Kauanko olet käynyt terapiassa ilman tulosta?
Etkö siis usko muihinkaan allergioihin? Se, että kuolet maidon juonnista on vain psyykkistä? Vai miten se meni? Näin ajattelinkin minun entinen ystävä. Hän ei ymmärtänyt allergioita ollenkaan. Piti vain huomionhakuna. Kuoli tosin itse sytostaattien aiheuttamaan allergiseen reaktioon. Ekasta selvisi ja silloin myönsi mokanneensa allergioiden kanssa. Toivottavasti sun oppi ei ole noin kova. Tai yhtä kova kuin omani. Minäkin suhtauduin ennen ylimielisestl asiaan. Karma opettaa nöyryyttä. Ehkä myös sinulle.
En tiedä miksi tätä on niin vaikea ymmärtää. Oireet ovat todellisia, syy ei välttämättä johdu hajusteista itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajusteyliherkkänä ja -allergikkona huomautan, että oireet tulevat niistä hajusteaineista eivät hajuista sinänsä. Siis jos hajusteeton tuote vaikka hiuslakka tuoksuu jollekin, ei se ole ongelma. Kunhan siinä ei ole hajusteaineita.
Jos tuotteessa lukee INCI-listalla vain perfume ja se on listan loppupäässä, se ei luultavasti häiritsee montaakaan.
Täysin eri asia on jos vaikka hajuvedessä on ainetta nimeltä oak moss (Evernia prunastri), jolle moni on allerginen (aiheuttaa hengitysvaikeuksia). Yleisesti kannattaa siis välttää EU:n kosmetiikkadirektiivissä mainittuja 26 eniten herkistävää ja allergisoivaa hajustetta (laitan listan alle). Ja tiedoksi, jos sulla ei ole hajusteyliherkkyy
Ei se niin mene. Prosessi on alitajuinen. Ihminen ei useinkaan ole tietoinen miksi juuri tietty asia aiheuttaa oireita mutta se ei tarkoita että syy olisi biologinen. Yleensä taustalla on jo valmiiksi psykologisia oireita aiheuttava tila joka sitten vaikuttaa myös keskushermostoon. En usko että koko prosessia edes tunnetaan kunnolla mutta ihminen itse ei tietoisesti keksi mitään mille olisi sitten oirehtiva. Tilan vain laukaisee muu kuin fyysinen syy mutta siihen liittyy myös fyysistä oireilua prosessin edetessä. Ihminen voi sinänsä altistua vaikka mille mutta jos alkaa olla vähän kaikelle oirehtiva niin alkaa olla ns. "incompatible with life". On mahdotonta elää täyseristyksessä maailmassa jossa kaikki aiheuttaa vakavia oireita.
En tarkoittanut pakottamista samaan tilaan voimakkaasti tuoksuvien kanssa, se on liioittelua. Asteittainen altistaminen sekä syiden selvittäminen sille miten psyykkinen ja fyysinen oireilu ovat syntyneet olisi ideaalia. Mutta en usko että tätä somatisaatiota osataan vieläkään tutkia ja ymmärtää tarpeeksi hyvin.
Pointtina että tietyssä mielentilassa oleva ihminen voi alitajuisesti kehittää itselleen yliherkkyyden mihin tahansa. Esimerkkinä vaikkapa tuo sähköallergia joka ei ole allergiana edes mahdollinen. Todellinen sähköallergikko ei pystyisi olemaan elossa.
Eli jos asun hometalossa ja saan sieltä homeallergiaoireita ja yllättäen alan reagoimaan voimakkaisiin tuoksuihin myös, olen alitajuisesti päättänyt, että hajusteet ovat minulle vaaraksi?
Itse nauroin pitkään ja hartaasti, kun yksi allergioihin ja yliherkkyyksiin pilkallisesti suhtautuva tuttu sai lapsen, joka oli pahasti allerginen suunnilleen kaikelle. Äidin piti karsia ruokavaliostaan kaikki mahdollinen, kun lapsi oireili äidinmaidosta ja lopulta imetys piti lopettaa. Pitääpä seuraavalla kyläreissulle muistaa viedä heille suklaata tuliaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi tätä on niin vaikea ymmärtää. Oireet ovat todellisia, syy ei välttämättä johdu hajusteista itsestään.
Luetun ymmärtäminen. "Joillakin yksilöillä" ei ole yhtä kuin kaikilla yksilöillä. Sinä vain tulkitset tekstin omaa uskomustasi peilaten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajusteyliherkkänä ja -allergikkona huomautan, että oireet tulevat niistä hajusteaineista eivät hajuista sinänsä. Siis jos hajusteeton tuote vaikka hiuslakka tuoksuu jollekin, ei se ole ongelma. Kunhan siinä ei ole hajusteaineita.
Jos tuotteessa lukee INCI-listalla vain perfume ja se on listan loppupäässä, se ei luultavasti häiritsee montaakaan.
Täysin eri asia on jos vaikka hajuvedessä on ainetta nimeltä oak moss (Evernia prunastri), jolle moni on allerginen (aiheuttaa hengitysvaikeuksia). Yleisesti kannattaa siis välttää EU:n kosmetiikkadirektiivissä mainittuja 26 eniten herkistävää ja allergisoivaa hajustetta (laitan listan al
Ei se niin mene." <- sinä valitsit uskoa, että se ei mene niin. Päätit uskoa asian niin kuin sinä itse HALUAT sen uskoa.
Ei, vaan sinä päätit uskoa että olen jotenkin eri mieltä kanssasi. Luepa tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen. "Joillakin yksilöillä" ei ole yhtä kuin kaikilla yksilöillä. Sinä vain tulkitset tekstin omaa uskomustasi peilaten.
Pata kattilaa soimaa. Sinä haluat uskoa että olen jotenkin sinua vastaan ja eri mieltä kun olen koko ajan sanonut että oireet ovat ihan aitoja mutta syy tuskin on itse tuoksu. Tuossa jutussa "joillakin yksilöillä" viittaa näihin oireita saaviin.
Pata kattilaa soimaa. Sinä haluat uskoa että olen jotenkin sinua vastaan ja eri mieltä kun olen koko ajan sanonut että oireet ovat ihan aitoja mutta syy tuskin on itse tuoksu. Tuossa jutussa "joillakin yksilöillä" viittaa näihin oireita saaviin.
Oletko sinä keuhkosairauksien erikoislääkäri?
eri
Vierailija kirjoitti:
Pakko tähän myös sanoa sellainen fakta, että jokaiseen sairauteen liittyy psyykkinen vointi. Esim. Epilepsia kohtauksista on tutkittu, että jopa 70% voi olla psyykeperäisiä. Älkäämme siis demonisoiko psyykkeen vaikutusta missään. Se koskaa meitä kaikkia. Me emme vielä ymmärrä tarpeeksi psyykeen yhteyttä sairauksiin. Silti se vaikuttaa meihin jokaiseen, eniten niihin, jotka luulevat, että heihin ei.
Ps. Teen tämän asian kanssa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen. "Joillakin yksilöillä" ei ole yhtä kuin kaikilla yk
Minä vastasin vain tähän lainaukseen, mistä minä tiedän mitä muuta olet kirjoittanut?
Ja lainaus nimenomaan sanoo, että JOILLAKIN yksilöillä syy ei ole tuoksussa. Se ei millään tavalla epämahdollista sitä, että JOILLAKIN se on tuoksuista johtuvaa. Siinä on sinun oma tulkintasi, SINUN MIELESTÄSI, se ei ole tuoksuista johtuvaa milloinkaan.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00531
Te, jotka väitätte, ettei tuoksuyliherkyyttä ole tai että se on mielikuvituksen tuotetta, käykää tutustumassa tuohon terveyskirjaston sivuun.
Ai niin, ei siitä taida olla hyötyä, kun olette omien mielipiteiden vankeja
Tympeää on myös, kun voimakkaasta hajusta vieras saa astmakohtauksen. Tai muun allergisen reaktion.
Arkipäivää bussissa - käy henkeen.
Ei kannata alkaa keskustelemaan ihmisten kanssa joilla luetun ymmärtäminen on hakusessa ja jotka haluavat haastaa riitaa ehdoin tahdoin. Itse mieluummin etsin yhteisiä asioita kuin sellaisia jotka erottaa. Jos osaa kieliä niin netistä löytyy paljon tutkimuksia aiheesta, jos niitä osaa lukea.
Menee elämä vaikeaksi jos kaikessa pitää mennä vähemmistön mukaan. Sairauksien tutkimiseen ja parantamiseen pitää panostaa jotta oireista kärsiviä on vähemmän. Se on aina parempi vaihtoehto kuin se, että kaikessa pitää alkaa miettiä häiritseekö jotakuta muuta yli kahdeksasta miljardista ihmisestä tämä tai tuo.
Tai ehkä ihmisiä vaan on liikaa kun kaikki aiheuttaa oireita. Toisaalta joistakin oireista voi parantua, niihin ei tarvitse jäädä jumiin koko iäksi.
Vierailija kirjoitti:
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00531
Te, jotka väitätte, ettei tuoksuyliherkyyttä ole tai että se on mielikuvituksen tuotetta, käykää tutustumassa tuohon terveyskirjaston sivuun.
Ai niin, ei siitä taida olla hyötyä, kun olette omien mielipiteiden vankeja
Kyllä se on olemassa, ihan samalla tavalla kuin vaikka agorafobia. Tai psykologisen trauman aiheuttama väliaikainen sokeus.
Mutta pointti on se, että tuoksuissa ei välttämättä ole syy oireisiin vaan odotuksissa joita tuoksuun liitetään. Jos lukee terveyssivulta että sitruunantuoksu voi aiheuttaa astmakohtauksen, on todennäköisempää saada sitruunantuoksusta oireita koska olettaa niin tapahtuvan. Ja kyllä, tätä on tutkittu.
Edelleen, aitoja oireita - syy vaan todennäköisesti ei ole tuoksuissa itsessään.
Joku siis suorastaan rakastaa hienhajua!
No, mikäs siinä, odor kuin odor. 😆
Meitä on niin moneen junaan.🚉
Ei tarvitse olla yliherkkä eikä allerginen, jos ei halua oleskella hajupilvissä.
Itse rakastan nuuhkaista ohimennen syreenin kukkaterttua, ruusua, kieloa tai jotain muuta pihani sulostuttajaa, mutta en ota niitä sisälle taloon, koska kyllästyisin aika pian niiden pidempiaikaiseen läsnäoloon ja tuoksu muuttuisi nenässäni löyhkäksi, josta haluaisin vain päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Musta on ihana kaupassa testailla parfyymeja ja roiskutella oikein kunnolla niitä ympäriinsä. En menisi häihin, jos ei saa laittaa ämpärillistä hajuvettä ranteisiin ja vaatteisiin.
Ne, jotka tuntevat tapasi, eivät sinua edes kutsuisi ilmaa pilaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata alkaa keskustelemaan ihmisten kanssa joilla luetun ymmärtäminen on hakusessa ja jotka haluavat haastaa riitaa ehdoin tahdoin. Itse mieluummin etsin yhteisiä asioita kuin sellaisia jotka erottaa. Jos osaa kieliä niin netistä löytyy paljon tutkimuksia aiheesta, jos niitä osaa lukea.
Menee elämä vaikeaksi jos kaikessa pitää mennä vähemmistön mukaan. Sairauksien tutkimiseen ja parantamiseen pitää panostaa jotta oireista kärsiviä on vähemmän. Se on aina parempi vaihtoehto kuin se, että kaikessa pitää alkaa miettiä häiritseekö jotakuta muuta yli kahdeksasta miljardista ihmisestä tämä tai tuo.
Tai ehkä ihmisiä vaan on liikaa kun kaikki aiheuttaa oireita. Toisaalta joistakin oireista voi parantua, niihin ei tarvitse jäädä jumiin koko iäksi.
Älä nyt sano, että olet tuo lainauksen kirjoittaja?? Pahastuitko, kun huomautettiin luetun ymmärtämisestä?? Eipä vissiin ollu tietoista vähättelyä sulta toisten oireilua kohtaan. "mieluummin etsin yhteisiä asioita kuin sellaisia jotka erottaa", hienoa oman kruunun kiillotusta.
Musta on ihana kaupassa testailla parfyymeja ja roiskutella oikein kunnolla niitä ympäriinsä. En menisi häihin, jos ei saa laittaa ämpärillistä hajuvettä ranteisiin ja vaatteisiin.