Miksi yrität työntää lapsesi naisten syliin?
Kaikenlaisissa juhlissa tai vieraisilla käydessä, jos jollain on vauva, hän lähes poikkeuksetta yrittää työntää sitä muitten naisten syliin.
Miksi?
Odotatko saavasi ihastelua, miten mahtava ja ihana vauva sinulla on? Ei tullut mieleen, että läheskään kaikki naiset / ihmiset eivät halua ottaa (fakta: tautipesäkettäsi) lähelleen? Lapsilla on paljon kiertäviä bakteeri- ja virustauteja, enkä halua sairastua heidän takiaan. Enkä muutenkaan ymmärrä, mitä ihanaa on pitää kitisevää vihannesta sylissä.
Itse kieltäydyn ottamasta kenenkään natiaisia syliin torjuvalla eleellä todeten "ei kiitos". Pettymyksen kyllä näkee äidin naamasta, kun odotettua ylistysvirttä ei olekaan tulossa.
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä täällä on ihmisvihamielistä porukkaa. Ovat näköjään täysin unohtaneet olleensa itsekin elämänsä alkuvaiheissa vauvoja. Mika mahtaa heille tämän vauva-angstin aiheuttaa, ja minkäikäisenä ihminen heille taas kelpaa?
Tää muakin jaksaa aina ihmetyttää. Jotenkin aina näistä paistaa läpi ettei olla sinut kuitenkaan sen lapsettomuuden kanssa.
Samaa mieltä. On kahdenlaisia lapsettomia. Toiset on ihan normaaleja, siis aivan normaaleja ihmisiä eikä heillä ole mitään tarvetta vältellä lapsia hullunlailla ja haukkua niitä ja äitejä. Mulla on useampikin vapaaehtoisesti lapseton ystävä, ja he ovat kyllä ihan ns. "Normaaleja". Tykkäävät leikkiä minun lasteni kanssa täysin vapaaehtoisesti ja toinen on kummikin. Kyselevät myös aina lasteni kuulumisia myös. Itse en lapsistani hirveästi puhu, mutta jos läheiset kyselee niin sitten kyllä mielelläni kerron. Ovat kaikin puolin kivoja ja lapsiystävällisiä ihmisiä, eivät vaan ole omia koskaan halunneet.
Sitten on nämä AP:n kaltaiset lapsettomat jotka suorastaan vihaavat lapsia, äitejä, rattaita ja ihan kaikkea. Haukkuvat vauvoja, haukkuvat äitejä jne. He ovat todennäköisesti heitä, jotka eivät ole ihan sinut sen lapsettomuuden kanssa.
Miksi sinusta on normaalia, että joku sivullinen haluaa leikkiä lapsesi kanssa tai kyselee sen kuulumisia? Tarjoudutko sinä ulkoiluttamaan naapurisi koiraa tai vaihtamaan hänen autonsa renkaat? Miksi et?
Mistä sinun vihasi autoja ja koiria kohtaan oikein kumpuaa?
Onko pi&u vie niin vaikea ymmärtää, että ihmisillä on omia asioita hoidettavanaan!
Minä en parhaalla tahdollakaan osaa keksiä mitään kysyttävää jonkun alle 2-vuotiaan kuulumisista. (Tuliko kakka, onko se terve, nukkuiko se viime yönä?)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaan avata suoraan suu ja sanoa ettei halua ottaa lasta syliin. Tai sitten antaa itse sen lapsen heti vaikka miehensä syliin tms.
Eli kannattaa vaan olla rohkea ja sanoa suoraan. Ei kukaan osaa ajatuksia lukea. :)
Näinhän juuri on tehty. Vai lukiko jossain, että otan syliin, vaikken halua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä täällä on ihmisvihamielistä porukkaa. Ovat näköjään täysin unohtaneet olleensa itsekin elämänsä alkuvaiheissa vauvoja. Mika mahtaa heille tämän vauva-angstin aiheuttaa, ja minkäikäisenä ihminen heille taas kelpaa?
Tää muakin jaksaa aina ihmetyttää. Jotenkin aina näistä paistaa läpi ettei olla sinut kuitenkaan sen lapsettomuuden kanssa.
Onko sinun mahdotonta ymmärtää, että monia ihmisiä vauvat eivät kiinnosta?
Sinuakaan ei varmasti kiinnosta kaikki asiat.
Mieti oikein kovasti ja koeta eläytyä. Ehkä onnistut.Mulle on ihan sama onko muilla kissoja, vauvoja, lemmikkikäärmeitä, moottoripyöriä tai sähkökitaroita. En vihaa niitä.
Mutta en myöskään halua mitään osuutta tai kosketusta niihin. Pidätän itselläni oikeuden valita, mistä asioista pidän ja mistä en.Okei?
Mutta eihän sun tarvitse ottaa vauvaa syliin? Senkus olet ottamatta jos on niin kamalaa. Ei se toinen kiusallaan sitä lasta sulle tyrkkää, ajattelee vaan että pitäisit ehkä mielellään hetken aikaa. Hän kuitenkin erehtyy kohdallasi pahasti joten miksi ihmeessä et voi avata sitä suutasi ja sanoa suoraan ettet ota lasta syliisi?!
Harva äiti älyää kysyä, että anteeksi mutta voisitko pitää tätä hetken?
Vauva vain tyrkätään syliin kuin suosionosoituksena.
Samaa olen huomannut kissanomistajien tekevän.
Koiraansa ei kukaan tuputa muiden pideltäväksi.
Eipä minullekaan näitä vauvojen syliin tyrkytyksiä näin aikuisena ole tullut, mutta ne harvat kaverit tai sukulaiset jotka lapsia on saaneet niin tietävätkin etten välitä lapsista joten ymmärtävät mielipiteeni (koska kukaan lähipiirissäni ei ole erityisen lapsirakas). Tietty kohteliaisuutta olen muuten edes hieman kiinnostunut heidän lapsistaan. Ja asiaa ehkä nykyään ymmärretään enemmän ettei kaikki naiset automaattisesti pidä lapsista joten mitään vauvojen syliin tyrkkimistä ei harrasteta kuten ennen.
Mutta onhan sitä tullut ihmeteltyä näitä jotka haluavat tuoda lapsen töihin näytille, koska kuulun näihin jotka ei vaan osaa suhtautua mitenkään vauvoihin niin olen vähän että onko pakko vauvaa esitellä aivan kaikille. Minä toisin vauvan näytille jos kutsu kävisi että pari kaveria haluaa nähdä niin voisin tuoda nimenomaan heille näytille ja tietty jos matkalla muut haluaa tulla jutteleen niin siitä vain. Mutta mitään kierosta en tekisi sillä tiedän ettei kaikkia kiinnosta vauvat.
Mulle on kerran tuommoinen tapahtunut. Oltiin miehen kanssa seurusteltu pari vuotta ja yhdessä piipahdettiin serkun vauvaa katsomassa. Siellä oli enemmänkin sukua paikalla ja sitten tietty meitä ahdisteltiin kysymyksillä, että koskas teille tulee vauva.
Sitten se vauva rontattiin mun syliin sillä verukkeella, että kyllä tuosta nyt vauvakuume puhkea. No, eipä puhjennut, vaan suutuin. Ronttasin vauvan takaisin äitinsä syliin saatteella: "tää haisee paskalta".
Lähdettiin pois, enkä ole sukuloinut sittemmin. Se kun on nuorena jo kohtu poistettu on vaikea saada vauvoja. Sen asian äitini olikin sitten jättänyt juoruamatta.
Kannattaa ottaa se vauva syliin, hypätä pystyyn ja nostaa vauva ilmaan samalla kun huutaa aaaaa sebanjawaaa!
Tai lähtee juoksemaan hulluna se vauva sylissä.
Ei varmana tarjota toiste!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaan avata suoraan suu ja sanoa ettei halua ottaa lasta syliin. Tai sitten antaa itse sen lapsen heti vaikka miehensä syliin tms.
Eli kannattaa vaan olla rohkea ja sanoa suoraan. Ei kukaan osaa ajatuksia lukea. :)
Jos sanon "älä, en osaa pitää sitä, se voi pudota", viesti ei mene perille. Ylpeä äiti työntää nyytin syliin kuin lahjan antaisi.
Ja kohta olet kuolassa ja puklussa, ehkä vaippakin falskaa.
Jos sanot rehellisesti "Ei en halua sitä syliin", olet kieroutunut ihmishirviö.
Tyhmin vaatii vielä saada kuulla syyn. Silloin on kai sanottava että kun se on minusta ällöttävä.
Onko sitten hyvä?
Vauvat ovat rumia ja ällöttäviä. En halua rääkyvää, kuolaavaa ja haisevaa mötikkää syliini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sanon "älä, en osaa pitää sitä, se voi pudota", viesti ei mene perille. Ylpeä äiti työntää nyytin syliin kuin lahjan antaisi.
Ja kohta olet kuolassa ja puklussa, ehkä vaippakin falskaa.Jos sanot rehellisesti "Ei en halua sitä syliin", olet kieroutunut ihmishirviö.
Tyhmin vaatii vielä saada kuulla syyn. Silloin on kai sanottava että kun se on minusta ällöttävä.
Onko sitten hyvä?
No mäpä kerron miksi en ole sanonut mitään kun vauva on syliin tyrkätty. Selektiivinen mutismi, se on aspergereilla yleistä kun mennään lukkoon vaikeassa yllättävässä tilanteessa jota aivot ei pysty prosessoimaan nopeasti. Äkillinen voimakas ylikuormitus johtaa siihen että tajunnantason ylläpitämiseksi (=niin etten pudota sitä sun kultamussukkaa pää edellä lattialle pyörtyessäni) aivot sulkee ylimääräisiä toimintoja, kuten puheentuottamisen. Puhuminen kun on autistille sellainen ylimääräinen toiminto. Koska kyseessä on aivojen rakenteellinen ominaisuus, asennekasvatus, syyllistäminen tai haukkuminen ei auta. Lukkoonmenemisiä voi koittaa ennaltaehkäistä, mutta siinä vaiheessa kun puhekyky menee, se menee. Näin ei kävisi jos sitä vauvaa ei pakotettaisi syliin vaan voisi perääntyä tilanteesta kunniallisesti. Musta vaikuttaa vieläpä siltä että äideillekin on ollut melko noloa kun täti ei olekaan alkanut leperrellä ja pyörittää vauvaa vaan suunnilleen jähmettynyt patsaaksi kunnes vauva on otettu pois.
Tämän keskustelun päätteeksi tuntuu siltä että pitäs vaan tatuoida otsaansa ASPERGER jotta pystyisi edes jotenkin säätelemään ärsykealtistusta. Tähänkään en viitsisi lähteä sillä moni luulee aspergereita vajakeiksi tai psykopaateiksi, ja tekisin elämälläni mielellään muutakin kuin oikoisin ennakkoluuloja sellaisilta ihmisiltä joille asia ei kuulu paskaakaan. Luojan kiitos tutut vanhemmat ymmärtää ja niille kelpaa mulle luonnollisemmat tavat osoittaa välittämistä.
t: palsta-asperger
Olen sanonut vain, että "Ei, kiitos!". Tosin kerran eräs isämies sitten kommentoi, että "kukas mun lapsia sitten hoitaa?", niin totesin vain, ettei tule yhtäkään. :) Jätti asian onneksi siihen. Muuten minusta lapsia on hauska seurata, kunhan ei nakiteta hoitajaksi.
Mua ärsyttää enemmän se, jos joku vieras tulee ilman lupaa nostelemaan ja lääppimään lapsiani.
Kerran mä nappasin lapseni pois naapurin akalta. Ärsytti niin, että hän otti lapseni syliinsä ilman lupaa, vaikka näki että pieni vierasti.
Kerran mieheni otti lapsemme pois sukulaiseltaan, joka halusi näyttää miten vauvaa pidellään ilman käsiä mahan päällä. Hyvä, ettei lapsi tipahtanut lattialle.
Ärsyttäviä ovat myös ihmiset, jotka sairaina tulevat lääppimään pikkulapsen käsiä ja poskia. Ne kädet on heti vauvalla suussa ja parin päivän päästä vauva kipeänä. Vauvaa voi katsella, ei ole pakko lääppiä!
Ei ymmärrä kirjoitti:
Kaikenlaisissa juhlissa tai vieraisilla käydessä, jos jollain on vauva, hän lähes poikkeuksetta yrittää työntää sitä muitten naisten syliin.
Miksi?
Odotatko saavasi ihastelua, miten mahtava ja ihana vauva sinulla on? Ei tullut mieleen, että läheskään kaikki naiset / ihmiset eivät halua ottaa (fakta: tautipesäkettäsi) lähelleen? Lapsilla on paljon kiertäviä bakteeri- ja virustauteja, enkä halua sairastua heidän takiaan. Enkä muutenkaan ymmärrä, mitä ihanaa on pitää kitisevää vihannesta sylissä.
Itse kieltäydyn ottamasta kenenkään natiaisia syliin torjuvalla eleellä todeten "ei kiitos". Pettymyksen kyllä näkee äidin naamasta, kun odotettua ylistysvirttä ei olekaan tulossa.
Tämä! Mulla on omakin lapsi sitäpaitsi. En näe mitään syytä ylistää sun Suvi-Petteri.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää enemmän se, jos joku vieras tulee ilman lupaa nostelemaan ja lääppimään lapsiani.
Kerran mä nappasin lapseni pois naapurin akalta. Ärsytti niin, että hän otti lapseni syliinsä ilman lupaa, vaikka näki että pieni vierasti.
Kerran mieheni otti lapsemme pois sukulaiseltaan, joka halusi näyttää miten vauvaa pidellään ilman käsiä mahan päällä. Hyvä, ettei lapsi tipahtanut lattialle.
Ärsyttäviä ovat myös ihmiset, jotka sairaina tulevat lääppimään pikkulapsen käsiä ja poskia. Ne kädet on heti vauvalla suussa ja parin päivän päästä vauva kipeänä. Vauvaa voi katsella, ei ole pakko lääppiä!
Höpö höpö.
Taudit kulkee pikkulapsilta muille, koska vanhemmat eivät piittaa vähääkään muiden ihmisten tartuttamisesta.
Lapsiperheet on varsinaisia tautipesiä. Paskavaippakäsin laitetaan ruokaa jne.
Pysyn kaukana.
Lapset kiipeilee, käpälöi ja sotkee.
Vierailija kirjoitti:
Yksi ryhmä äitejä on sitten he, jotka ylisuojelevat lastaan: ollaan max 20 cm:n päässä kyttäämässä ettei vaan nyt satu mitään. Tuntemani tällainen äiti on huvittava ylisuojelija. Enpä ole toista kertaa hänen lapsensa lähelle pyrkinyt...
Vierailija kirjoitti:
!
En usko. Ympäristön paine saa aikaan sen, että on pakko esittää ihastunutta pikkulapsista.
Jos olet nainen.
Ei kai sun lapset yksinään ole, niin että niitä ventovieraat rupeaa nostelemaan?
Pidä parempaa huolta sitten, äläkä jätä niitä vartioimatta.
Jos joudut kylään, missä on tuore vauva, niin kyllä se läntätään sulle kyselemättä syliin.
En käsitä miksi.
En osaa tehdä mitään sille, enkä halua että se vuotaa jotain nestettä ja repii vaatteitani.
Se on varmaan sitten kiva katsoa, kun lapseton kiemurtelee kiusaantuneena ja yrittää peittää inhoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
!En usko. Ympäristön paine saa aikaan sen, että on pakko esittää ihastunutta pikkulapsista.
Jos olet nainen.Ei kai sun lapset yksinään ole, niin että niitä ventovieraat rupeaa nostelemaan?
Vieras yrittää olla kohtelias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
!En usko. Ympäristön paine saa aikaan sen, että on pakko esittää ihastunutta pikkulapsista.
Jos olet nainen.Ei kai sun lapset yksinään ole, niin että niitä ventovieraat rupeaa nostelemaan?
Minä en jätä lapsiani vahtimatta. Juurihan sanoin, että otin lapsen pois tuolta naapurilta. Lapsi harjoitteli kävelemään ja naapuri nappasi hänet yhtäkkiä syliinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vauvaa voi katsella, ei ole pakko lääppiä!
Kiitos, mutta en halua edes katsella.
Enkä halua, että mulle työnnetään lusikka käteen, ja nakitetaan syöttämään jotain 1-vuotiasta. Tämä on ihmeen suosittu ohjelmanumero. Mitä enemmän tenava onnistuu vierasta sotkemaan, sitä hauskempaa se kai on.
Toivon vanhempien hoitavan lapsensa itse tai palkkaavan hoitajan, jos eivät pärjää omin avuin.
Monet muuttuvat itsekkäiksi saatuaan lapsen. Ystävyys voi katketa, koska äitiä ei enää kiinnosta muu kuin lapsi.
Vauvaa pitäisi automaattisesti ihastella ja olla riemuissaan siitä. Siihen pitäisi haluta koskea.
Äidit odottavat usein ympäristöltään asioita, joista lapsettomilla ei ole aavistustakaan ja loukkaantuvat kun telepatia ei toimi.
Useimmat äidit väheksyvät lapsettomia, eivätkä salaa sitä.
Tässä joitain syitä.