Miten naiselle paljon lihasta? Käytättekö lisäravinteita tms? Vinkkejä pliis
Niin, haluaisin oikein kunnolla lihasta. Naisellehan se on vaikeaa. Käyn salilla ja yritän tehdä isoilla painoilla. Olen samalla laihduttanut, tämä on varmasti tässä yksi ongelma. Ylipainoinen olen yhä.
Kertokaa, mitkä lisäravinteet tms auttaisivat?
Reidetkin vain ohenee vaikka haluaisin ihanat isot reidet. Pylly ei kasva niin kuin haluaisin. Se olikin litteä alun perin.
Salin jälkeen juon aina heraproteiinisheikin. Yritän syödä muutenkin enemmän proteiinia kuin ennen.
Vinkit tervetulleita!
Kommentit (65)
Muistan itse joitain vuosia sitten, kun salikorttiin kuului 2 personal trainerin tapaamiskertaa. Sanoin, että erityisesti takapuoli ja reidet on mun ongelma-alue, jota haluaisin kiinteyttää. Hän laati saliohjelman, johon kuului muistaakseni 1 liike, joka keskittyy tähän alueelle. Tulokset: 0.
Myöhemmin olen käynyt eri salilla ja laatinut itse netin avulla ohjeet, ja saanut joitain tuloksiakin tuolle alueelle. Pointtina se, ettei välttämättä kaikki PT:t ole hyviä.
Ruokavalio on tärkeää, mutta minusta se on ymmärretty väärinpäin. Tärkeää on välttää ylensyömistä eikä ahtaa itseään turvoksiin ja vielä juoda kalliita liemiä päälle. Monilla huippubodareilla on yhteyksiä lisäravinnebisnekseen ja lisäravinnebisnes on mm.keksinyt myytin, jonka mukaan nesteet imeytyvät nopeammin kuin ruoka, mikä ei ole fysiologisesti mahdollista. Monilla treenaajilla on vääristynyt käsitys proteiinin tarpeesta; suurin osa ihmisistä saa sitä tarpeeksi ilman mitään ahmimista.
Tärkeintä on syödä sen verran, että nälkä lähtee ja seurata enemmänkin painojen kehitystä eli lisääntyykö voima liikkeissä vai ei. Lisäravintojuomat ovat petollisia, koska esim.limpparin ja energiajuomien tapaan niistä saa nopeasti paljon kaloreita ilman kylläisyyden tunnetta, mikä edistää lihomista.
Jos ihmiset keskittäisivät enemmän huomiota itse treeniin ravintohifistelyn sijaan, niin tulokset olisivat paljon parempia. Lihominen fitness-harrastusta verukkeena käyttäen ei ole vaikeaa, koska ihminen on kehittynyt keräämään vararavintoa, vaan pitämään vyötärönympäryksen ja kiusaukset kurissa pitäminen samalla, kun itse treenin näkyminen elämässä nostaa stressitasoa.
Mielenkiintoinen kirjoitus lisäravinteiden laatueroista. https://www.voimapuoti.com/blog/post/2-lisaravinteiden-laatuerot-.html
Vierailija kirjoitti:
Tarpeeksi isot painot on todella tärkeä juttu. Jos pystyt aina tekemään sarjat loppuun on rautaa tangossa liian vähän! Laita välillä painoa niin, että saat tehtyä vain yhden toiston.
Tee vain muutamaa yksinkertaista perusliikettä: maastaveto, penkkipunnerrus, pystypunnerrus, kyykky.
Tangossa pitää aina olla painoa niin paljon, että saat kerralla enintään 15 toistoa tehtyä. Miellellään alle kymmenen.
Lihasmassa kylläkin kasvaa toistoista, mutta kun nostaa painoa, niin niissä toitoissa on enemmän tehoa.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Muistan itse joitain vuosia sitten, kun salikorttiin kuului 2 personal trainerin tapaamiskertaa. Sanoin, että erityisesti takapuoli ja reidet on mun ongelma-alue, jota haluaisin kiinteyttää. Hän laati saliohjelman, johon kuului muistaakseni 1 liike, joka keskittyy tähän alueelle. Tulokset: 0.
Myöhemmin olen käynyt eri salilla ja laatinut itse netin avulla ohjeet, ja saanut joitain tuloksiakin tuolle alueelle. Pointtina se, ettei välttämättä kaikki PT:t ole hyviä.
Eihän sali ole tähän ratkaisu, ellet treenaa omasta mielenkiinnosta. Sen sijaan lajit, jotka ottavat noihin alueisiin luonnostaan ovat, pyöräily, laskettelu jne..
Sinkkumies
Kevyillä painoilla pitää tehdä rutosti toistoja, jotta se toimii oikein. Eikä nämä pojat siitä yleensä tiedä mitään, kun tuijottavat vain paljonko rautaa on tangossa, mutta näin se kuitenkin menee, eikä fysiikkaa voi muuttaa mitenkään. Tietenkin kun painoja nostaa, niin lihasta alkaa tulla automaattisesti.
Kysymys vähän kuuluukin, että kumpaa haet, lisää voimaa ja lihaksia, vaiko lihasta, koska sitä saa pienilläkin painoilla, ja suurilla toistomäärillä.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Tarpeeksi isot painot on todella tärkeä juttu. Jos pystyt aina tekemään sarjat loppuun on rautaa tangossa liian vähän! Laita välillä painoa niin, että saat tehtyä vain yhden toiston.
Tee vain muutamaa yksinkertaista perusliikettä: maastaveto, penkkipunnerrus, pystypunnerrus, kyykky.
Tangossa pitää aina olla painoa niin paljon, että saat kerralla enintään 15 toistoa tehtyä. Miellellään alle kymmenen.
Tuolla pelillä ei saa täysin tasapainoista ja komeaa vartaloa, koska tuossa jää monet lihasryhmät olemattomalle huomiolle ja erityisesti kyykky ja maastaveto ovat todella kuluttavia selkärangalle ja polville; samat lihasryhmät voi treenata myös turvallisemmin ja tarkemmin.
Jos saavuttaa tosi kovat tulokset noissa liikkeissä ja rasvaprosentti on matala, voi olla komea kroppa, mutta aika monella pettää paikat ennen sitä tasoa ja monelle nuo perusliikkeet eivät sovi, koska niitä ei voi tehdä ilman kipua eikä pidä väkisin tehdä. Kun yhdistetään pelkät perusliikkeet vähän korkeaan rasvaprosenttiin, niin tuloksena on tavallinen tai tynnyrimäinen vartalo, jota ei paljon taviksesta erota.
Jos harrastaa salin lisäksi vielä hiphoptanssia ja potkunyrkkeilyä, niin välttämättä ei jaksa panostaa enää monipuoliseen treeniin, mutta jos sali on se ykköslaji, ei ole mitään (teko)syytä vetää tavallista junttipunttia, josta puuttuu monet lihasryhmät kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Ovat lihakset toki kasvaneet, on niitä enemmän kuin lihavana ollessani, mutta haluaisin oikein kunnolla lisää. Esim. niin, että lihakset täyttäisivät surkean tyhjäksi jääneen nahan.
Treenaan lähinnä vimputtimilla, yritän lisätä painoa.
Tuo olis varmasti hyvä vinkki, että tehdä toiston tarpeeksi hitaasti.
Onko siis toivotonta kasvattaa lihasta ja laihduttaa samalla? Pitääkö eka tehdä laihdutus valmiiksi? Ap
Ei. Siihen vaikuttaa kuinka edistynyt olet ja nykyinen rasvaprosentti. Sinun tapauksessasi luulisi onnistuvan.
Sinulla lienee naisille tyypillinen harhaluulo lihasten kasvattamisesta. Että pitää varoa edes vilkaisemasta painoihin päin ettei herää aamulla She-Hulkkina. Ja että mies nyt muuttuu bodarimalliksi jos edes kävelee salin ohi välillä.
Lihasten kasvattaminen vaatii työtä, myös miehiltä joilla on enemmän testosteronia. Ellet kuulu pieneen joukkoon joka saa geeniensä ansiosta lihasta nopeasti, se vaatii myös aikaa. Ja paljon. Pitää olla kärsivällinen, tehdä oikein ja uskoa siihen mitä tekee. Tulokset kyllä tulevat lopulta.
Harkitse vapaita painoja, mutta varmista että teet liikkeet oikein ettet hajota selkääsi. Siinä vaiheessa kun lihasta alkaa tulemaan, tangossa on painoa melko lailla. n. 7-10 toistoa/2-4 settiä pitäisi olla hyvä lihasmassan kasvattamiseen, ja tosiaan loppuun asti.
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla pelillä ei saa täysin tasapainoista ja komeaa vartaloa, koska tuossa jää monet lihasryhmät olemattomalle huomiolle ja erityisesti kyykky ja maastaveto ovat todella kuluttavia selkärangalle ja polville; samat lihasryhmät voi treenata myös turvallisemmin ja tarkemmin.
Jos saavuttaa tosi kovat tulokset noissa liikkeissä ja rasvaprosentti on matala, voi olla komea kroppa, mutta aika monella pettää paikat ennen sitä tasoa ja monelle nuo perusliikkeet eivät sovi, koska niitä ei voi tehdä ilman kipua eikä pidä väkisin tehdä. Kun yhdistetään pelkät perusliikkeet vähän korkeaan rasvaprosenttiin, niin tuloksena on tavallinen tai tynnyrimäinen vartalo, jota ei paljon taviksesta erota.
Jos harrastaa salin lisäksi vielä hiphoptanssia ja potkunyrkkeilyä, niin välttämättä ei jaksa panostaa enää monipuoliseen treeniin, mutta jos sali on se ykköslaji, ei ole mitään (teko)syytä vetää tavallista junttipunttia, josta puuttuu monet lihasryhmät kokonaan.
Tähän liittyy sama kuin lisäravinteisiin: tavikset kopioivat bodarien ohjeita. Lisäravinteita syödään (tai itse asiassa suuri osa ammattilaisista ei syö niitä, mainostamisesta saa rahaa) jotta saataisiin päivässä se 8 000 kaloria täyteen. Samoin lihaksia treenataan yksi kerrallaan jotta saataisiin se 0,1% etu kilpailijoihin nähden kun hauiksia vertaillaan mittatikuilla. Tavikselle aivan turhaa.
Väite että lihasryhmät jäisivät puuttumaan, on täyttä mututietoa. Eivät jää. Periaatteessa kolme liikettä riittäisi: squat-push-pull. Esim. kyykyssä treeniä saa lähes koko vartalo.
Toistojen määrässä nyrkkisääntö on että hyvin pieni määrä räjähtäviä toistoja kasvattaa voimaa ja hyvin suuri määrä on kestävyysharjoittelua.
Huomautan tosin että Stuart Phillipsin tutkimuksessa osoitettiin että suurilla toistomäärillä pääsee lihaskasvun kannalta lähes samoihin tuloksiin, joskin voimaa kertyy vähemmän. Ongelma on siinä että tämä edellyttää sarjojen vetämistä loppuun asti. 99% treenaajista ei vedä 20-30 kyykyn sarjaa siten että viimeinen toisto on ihan oikeasti maksimi minkä pystyy tekemään. Siksi 7-10 toistoa on parempi valinta.
En todellakaan luule, että nainen saa millään luomukeinolla liikaa lihaksia...ei edes tarpeeksi.... luitko ongelmani?
Haluan niin paljon lihasta kuin mahdollista. Haluan voimaa, vahvuutta, kestävyyttä. Tykkään muutoksesta minkä tunnen itsessäni. Saisi vain näkyäkin.
Ja joo tosiaan laittomat lisät ei kiinnosta. Ihan lailliset vain.
Ristiriitaisia neuvoja. Kevyillä toistot vai painavilla vähemmän toistoja??
Vierailija kirjoitti:
Ohje on tarkoitettu aloittelijalle.
Suuret koko kehon liikkeet rasittaa monipuolisesti lihaksia ja lihaskasvua tulee koko kehoon. Vasta pari vuotta kun on treenattu on tarpeen alkaa lisäämään apulihaksille erillistä treeniä.
Toinen pointti on siinä, että aloittelija ei jaksa tehdä kunnolla mitään kahdenkymmenen eri liikkeen treeniä. Paljon parempaan lopputulokseen päästään tekemällä muutama perusliike kunnolla ja täysillä.
Niveliin kohdistuva rasitus ei myöskään ole aloittelijalla ongelma. Se on enempi sitten jos harrastaa voimanostoa kymmenen vuotta ja painot on kymmenen kertaa suurempia. Sitten alkaa olemaan nivelet kovilla kun ihmiskehoa ei ole suunniteltu nostamaan monen sadan kilon painoja.
Mä olen pitkäraajainen ja mulla on pitkänomaiset lihakset. Alkutilanteessa olin normaalipainoinen ja ihan hyvässä kunnossa. Oikeanlaisella treenillä sain noin 6 kk aikana jo ihan hyvin erottuvat ja pyöreät lihakset, vuodessa olin jo varsin jykevässä kunnossa, vaikka tokikaan mulle ei ruumiinrakenteeni vuoksi ihan kreiseintä pallopeppua tullutkaan. Kuitenkin ihan mukava pyöreys reisiin ja takapuoleen sekä olkapäiden ja käsivarsien seutuun.
Mä tein pääsääntöisesti kaksijakoista ohjelmaa (jako esim ylä- ja alakroppaan tai työntäviin ja vetäviin liikkeisiin). Suosin monia lihasryhmiä aktivoivia liikkeitä (kyykky, mave, penkki, leuat) mutta tein myös eristetympiä liikkeitä. Vaihtelu ylipäänsä kannattaa, esim toistomääriä kannattaa vaihdella - sarjat voivat olla jollain viikolla 7-10, sitten 10-12, sitten vaikka 5-7. Vika sarja saa jäädä kesken tai viimeisen toiston pitäisi olla ainakin tosi vaikea. Lisäksi liikkeitä kannattaa varioida - välillä etu-, välillä taka- ja välillä box-kyykkyä, mave suorin jaloin ja välillä lattiaan saakka, sotilaspenkki tai penkki käsipainoilla vaihtelun vuoksi jne.
Jos et ole vapailla painoilla tehnyt, pestaa ihmeessä pt opettamaan liikkeet sinulle. Iso pt osaa varmasti kertoa, miten isot lihakset saa. Ruokavaliovinkeissä kannattaa pitää suodatin päällä, aika ihmeellisiä ohjeita ties mistä superfoodeista olen tuolla salilla pyöriessä pt:n suusta kuullut. Mä söin lihaksia kasvattaessa ihan tavallista kasvispainotteista ruokaa. Hieman lisäsin proteiinia, hiilaria tuli jo valmiiksi riittävästi.
33 lisää: naisen kannattaa lihasmassan kasvatuksessa olla tosi kärsivällinen. Se on kuukausien ja vuosien homma. Mulla tuloksia tuli melko nopeasti, koska olin jo liikunnallinen ja lihaskuntoa oli, itse treenaamista, kehonhuoltoa jne ei tarvinnut nollasta opetella. Mutta ap:llakin on jo hyvin pohja, joten eiköhän tuloksiakin pienillä muutoksilla tule! :) Se toki kannattaa muistaa, että ruumiinrakenne vaikuttaa lopputulokseen - luonnostaan lattaperse suomalaisnainen ei täydellisen pyöreää latinoperää saa millään, mutta voimaa ja pyöreyttä lihaksiin kyllä saa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohje on tarkoitettu aloittelijalle.
Suuret koko kehon liikkeet rasittaa monipuolisesti lihaksia ja lihaskasvua tulee koko kehoon. Vasta pari vuotta kun on treenattu on tarpeen alkaa lisäämään apulihaksille erillistä treeniä.
Toinen pointti on siinä, että aloittelija ei jaksa tehdä kunnolla mitään kahdenkymmenen eri liikkeen treeniä. Paljon parempaan lopputulokseen päästään tekemällä muutama perusliike kunnolla ja täysillä.
Niveliin kohdistuva rasitus ei myöskään ole aloittelijalla ongelma. Se on enempi sitten jos harrastaa voimanostoa kymmenen vuotta ja painot on kymmenen kertaa suurempia. Sitten alkaa olemaan nivelet kovilla kun ihmiskehoa ei ole suunniteltu nostamaan monen sadan kilon painoja.
Noin kuulee puhuttavan, mutta tuossa on monia todistamattomia oletuksia.
Ei ole todisteita siitä, että lihakset, joita ei treenata, kasvavat silti. Steroidien käyttäjillä kasvua tapahtuu ilman treeniäkin, mutta ei ole selitystä sille, miten hauis kasvaisi penkkiä tekemällä noin esimerkiksi.
Apulihaksia ei myöskään ole bodauksessa olemassa, vaan tuo on jotain voimanostokieltä, missä ei ole järkeä perustreenaajalle. Bodarilla ja perustreenaajalla ei ole apulihaksia, vaan pelkkiä lihaksia. Kaikki lihakset ovat tärkeitä.
Voimaa eka, katso Starting Strength tai Wendler 531. Muista syödä, älä lenkkeile tai pyöräile paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Paskapuhetta. Nimenomaan suurilla perusliikkeillä saat tasapainoisen ja sopusuhtaisen vartalon koska silloin lihakset harjoittuvat kuten niitä on tarkoitettu käytettävän. Osana suuria lihasketjuja.
Maastaveto ja kyykky ovat erittäin hyviä polvien ja selän terveydelle, mutta toki ne täytyy tehdä oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskapuhetta. Nimenomaan suurilla perusliikkeillä saat tasapainoisen ja sopusuhtaisen vartalon koska silloin lihakset harjoittuvat kuten niitä on tarkoitettu käytettävän. Osana suuria lihasketjuja.
Maastaveto ja kyykky ovat erittäin hyviä polvien ja selän terveydelle, mutta toki ne täytyy tehdä oikein.
Tuo on kehäpäätelmä; ns.isoissa liikkeissä lihaksia pitää toki käyttää useita kerralla, mutta esim.kädenväännössä, pianoa soittaessa tai korkeushypyssä keskitytään tiettyihin lihaksiin. Ei ole yhtä oikeaa liikettä.
Jos tuo juttu olisi totta, bodauksessa voisi pärjätä tekemällä vain paria liikettä, mutta näin ei ole tapahtunut, vaan esim.Schwarzenegger nähdään kuvissa tekemässä monta eri liikettä pelkästään sivuolkapäille ja voimanosto ei kehitä sivuolkapäitä juuri ollenkaan kuten ei myöskään esim.pohkeita, koska pohkeisiin ei kohdistu minkäänlaista venytystä eikä niiden luontainen liikerata ja toiminto pääse mitenkään toimimaan paikallaan seistessä niin, että jalka liikkuu vain polvinivelestä.
On mukavaa ajatella, että pari liikettä riittää ja syyttää geenejä tasapaksusta vartalosta, kun muuten joutuisi tekemään enemmän treeniä, mikä vaatisi aikaa ja vaivaa. Ahkeralta ja reippaalta ihmiseltä ei kuitenkaan veisi hirveän montaa minuuttia lisätä edes muutama liike siihen valikoimaan ja lunastaa selvästi paremmat tulokset ajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kehäpäätelmä; ns.isoissa liikkeissä lihaksia pitää toki käyttää useita kerralla, mutta esim.kädenväännössä, pianoa soittaessa tai korkeushypyssä keskitytään tiettyihin lihaksiin. Ei ole yhtä oikeaa liikettä.
Jos tuo juttu olisi totta, bodauksessa voisi pärjätä tekemällä vain paria liikettä, mutta näin ei ole tapahtunut, vaan esim.Schwarzenegger nähdään kuvissa tekemässä monta eri liikettä pelkästään sivuolkapäille ja voimanosto ei kehitä sivuolkapäitä juuri ollenkaan kuten ei myöskään esim.pohkeita, koska pohkeisiin ei kohdistu minkäänlaista venytystä eikä niiden luontainen liikerata ja toiminto pääse mitenkään toimimaan paikallaan seistessä niin, että jalka liikkuu vain polvinivelestä.
On mukavaa ajatella, että pari liikettä riittää ja syyttää geenejä tasapaksusta vartalosta, kun muuten joutuisi tekemään enemmän treeniä, mikä vaatisi aikaa ja vaivaa. Ahkeralta ja reippaalta ihmiseltä ei kuitenkaan veisi hirveän montaa minuuttia lisätä edes muutama liike siihen valikoimaan ja lunastaa selvästi paremmat tulokset ajan kanssa.
Ap ei ole Arnold Schwarzenegger.
Siinä vaiheessa kun Arnie on tehnyt päivän ensimmäisessä 45-60min setissään isot perusliikkeet ja jäänyt salille popsimaan ruokaa ja odottelemaan seuraavaa, ap on luultavasti pakannut kamppeensa ja siirtynyt kotiin jatkamaan iltaa. Hauikset ovat saaneet kulmasoudussa riittävän hyvää treeniä, ottaen huomioon ettei ap yritä hankkia isompia ja täydellisempiä hauiksia kuin muilla ammattimaisilla kehonrakentajalla.
Ap:lla ei tule riittämään aika, energia tai palautumiskyky tekemään tusinaa eri liikettä oikeasti kunnolla. Parempi tehdä isot, best bang for the buck-liikkeet hyvin ja sitten levätä riittävästi.
Tee liikkeitä mahd isoilla painoilla, sarjojen ei tarvitse olla pitkiä. Ensin kannattaa toki saada tekniikka kuntoon, eli pt ohjaus on hyödyllistä alkuun.
Itsellä lihakset kasvaa liikaa (paljolti geneettistä, suvussa samaa vikaa naisilla). Helposti tulee liian miehekkään näköset ja siksi teen pienemmillä painoilla.
Itse söin aluksi liian vähän, siksi salilla oli vaikeaa jaksaa edes normaalia ohjelmaani loppuun. Lisäksi samat ohjeet kuin muilla; tarkoitus että painoja lisätään kun edellisiin tottuu. Ei niin, että teet samoilla painoilla koko ajan.
Minä taas kehotan syömään järkevästi ja terveellisesti. Ota vaikka sitten sitä palautusjuomaa, jos ilman sitä on tiedossa hirveä nälkä ja iltaa kohden huipentuva ahminta.
Jokaiselle sopii toki eri asiat. Itse huomasin että pumpit ja muut ryhmäliikuntatunnit auttavat lihasten saamiseen ja lisäävät myös kestävyyttä. Samalla tavalla en salilla saa hikeä pintaan ja lihaksia kipeäksi, kun tehokkaalla jumpalla, ryhmäpaineen kannustaessa haastamaan itsensä.
Minusta salin kauneimmat kropat on niillä, jotka treenaavat ja syövät monipuolisesti, venyttelevät ja huolehtivat palautumisajoista. Monella miehellä treenaus menee yli ja vedetään päälle vielä hurjat määrät proteiinia ym. Heillä unohtuu usein ne muut lihakset (kuin ylä- ja keskivartalon) ja sitä rasvaakin päällä on turhan paljon.