Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riitaisa perinnönjako

Vierailija
29.07.2026 |

ja pesänselvittäjä ei hoida työtänsä. Voiko vaihtaa käräjäoikeuden määräämää asianajajaa?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäiseksi käsitteet selväksi: onko kysymyksessä pesänselvittäjä vai pesänjakaja? 

Käräjäoikeudelta voi hakea uutta pesänjakajaa, mutta tästä tulee lisää kustannuksia eikä ole myöskään takeita siitä, että uusi hoitaa asiat paremmin.

Vierailija
2/6 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pesänjakaja ei hommaansa hoida? Käräjäoikeudelta voi hakea vaihtoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Vaihtaminen tapahtuu tekemällä käräjäoikeudelle hakemus nykyisen pesänselvittäjän vapauttamiseksi tehtävästään ja uuden määräämiseksi.

Vierailija
4/6 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää näillä aloituksen tekijöillä on se äänioikeus.

Vierailija
5/6 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mikään ei ole niin noloa kuin riitaisa kuolinpesä.....tulee mieleen pula-ajan Suomi jossa joku suolakippo oli jo tärkeä elintason mittari ja sukulaistädit siitä riiteli verissäpäin. 

Olen ollut perinnönjaossa muutaman sukulaisen ja viimeksi omien vanhempien jälkeen ja täytyy sanoa että fiksusti hoidettuna tuollainen perinnönjako on arvokas tilaisuus kokoontua yhteen muistelemaan menneitä. 

Jos on kyseessä isompi omaisuus, kuten tontti tai rakennus, ei mitään epäselvyyksiä sen omistuksesta pitäisi olla. Ja jos sen yhteiskäyttö ei ole kaikille osapuolille mieluisaa tai mahdollista, se muutetaan rahaksi. Sillä siisti, ilman noloja riitoja. 

Kun itse heitän lusikan nurkkaan, toivon sen verran kunnioitusta muistolleni että omaisuus jaetaan sopuisasti ja arvokkaasti niin että jälkeen jääneet psyyvät sovussa.

Vierailija
6/6 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teillä on pesänselvittäjä ja pesänjakaja? Minä tein kaiken itse. Tarvittiin vain uskotut miehet perunkirjoitukseen. Toimitin perunirjan verottajalle, tein perinnönjakosopimuksen, järjestin sisäisen huutokaupan. Jaoin rahat pankin kanssa osakkaille perinnönjakosopimuksen mukaisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän