Millaista on olla mies?
Voi kertoa mitä tahansa, minkä olettaa liittyvän miehisyyteen. Millaisia odotuksia voi miehenä kokea olevan? Eroaako miehenä eläminen jotenkin oleellisesti naisena elämisestä? Millaisia myyttejä miehisyydestä on ja onko ne taakka, niin kuin itse ainakin koen jotkut kulttuurin myytit naiseudesta taakaksi?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikko tai huonosti pärjäävä mies ei ole yhtään mitään miesten eikä naisten silmissä. Miesten maailmassa on ankarampi kilpailu kuin naisten maailmassa, ja heikkoja ei ainoastaan jätetä yksin, vaan heitä avoimesti halveksitaan. Naisella on olemassa tietty itseisarvo, jota miehellä ei ole. Ja valitettavasti tässäkin asiassa hyvä luo hyvää, koska onnistumiset vahvistavat itsetuntoa ja epäonnistumiset heikentävät sitä. Siksi miehiä jää täysin osattomaksi kaikesta hyvästä elämässä paljon enemmän kuin naisia.
Olen huonosti pärjäävä nainen ja en ole kyllä huomannut mitään itseisarvoa. Aivan yhtä hyvin naisilla voi mennä huonosti. Itse koen epäonnistuneeni elämässä.
Naisillakin voi mennä huonosti, sitä ei kukaan kiellä. Mutta ei "aivan yhtä hyvin". Juuri tämän takia miehet ovat yliedustettuna niissä huonoiten pärjäävissä, ja se huonosti pärjääminen lyhentää miehen elinikää paljon enemmän kuin naisen. Suomessa pienituloisimman viidenneksen elinajanodote on miehillä 16 vuotta alempi kuin suurituloisimmalla viidennneksellä. Naisilla vastaava ero on 7 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin itsellä pyörii seksi mielessä jatkuvasti. Etenkin näin kesällä, kun naiset pukeutuvat paljastavasti. Trikoisiin pukeutuvat naiset pakottavat katsomaan perään, koska saan mielihyvää naisen pepun näkemisestä. No, tämä ei pidä paikaansa lihavien kohdalla. Olen naimisissa, ja harrastin viikonloppunakin seksiä kolmeen kertaan vaimon kanssa, ja silti päivällä oli taas hirveä panetus kun noita ihania naisia tuli jatkuvasti vastaan. Voisipa vapaasti valita ja ottaa siitä vaan...
M41
Tässä tämän näkee, mitä mies lopulta on. Joku, yksisoluinen.
Itse olen nainen, eikä minulla sitten ole varmaan ollenkaan testosteronia, kun en jotenkin pysty olemaan, tai no pikemminkin näyttämään vihaa/aggressiivisuutta, vaikka se edistäisi tilannettani. Voikohan tuollaiseen vaikuttaa jotenkin? Onkohan miesten ja naisten välinen eroavaisuuden syy aggression suhteen jostain kasvatuksesta vai hormoneista johtuvaa? Muistan ainakin kuulleeni, että keskimäärin miehet ja naiset kokevat yhtä paljon aggressioita, eli erot eivät ole niin huimat kuin käytöksestä ja tilastoista voisi päätellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin itsellä pyörii seksi mielessä jatkuvasti. Etenkin näin kesällä, kun naiset pukeutuvat paljastavasti. Trikoisiin pukeutuvat naiset pakottavat katsomaan perään, koska saan mielihyvää naisen pepun näkemisestä. No, tämä ei pidä paikaansa lihavien kohdalla. Olen naimisissa, ja harrastin viikonloppunakin seksiä kolmeen kertaan vaimon kanssa, ja silti päivällä oli taas hirveä panetus kun noita ihania naisia tuli jatkuvasti vastaan. Voisipa vapaasti valita ja ottaa siitä vaan...
M41
Mitäpä jos tässä ketjussa miehet saisivat ihan vapaasti vastata ap:lle ilman että tungette halveksumaan koko miessukupuolta? Voisitteko edes yhdessä ketjussa venyä sellaiseen suoritukseen, naiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sanotaan että naisilla on 24 vuotiaana ollut kymmeniä seksikumppaneita.
Minulla beta miehenä ei ole yhtäkään.
Miksi vertaat alfanaisia ja betamiehiä toisiinsa?
Minä olen betanainen, ja olen neitsyt vielä 30-vuotiaanakin.
olisi hienoa jos joku keksisi tavan yhdistää beta naiset ja miehet yhteen.
se on noi sosiaaliset taidot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M41
Älä muuta keskustelua negatiiviseksi. Eihän pelkkä katselu haavaa tee, jos ei kerta ahdistele tai ota väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen nainen, eikä minulla sitten ole varmaan ollenkaan testosteronia, kun en jotenkin pysty olemaan, tai no pikemminkin näyttämään vihaa/aggressiivisuutta, vaikka se edistäisi tilannettani. Voikohan tuollaiseen vaikuttaa jotenkin? Onkohan miesten ja naisten välinen eroavaisuuden syy aggression suhteen jostain kasvatuksesta vai hormoneista johtuvaa? Muistan ainakin kuulleeni, että keskimäärin miehet ja naiset kokevat yhtä paljon aggressioita, eli erot eivät ole niin huimat kuin käytöksestä ja tilastoista voisi päätellä.
Se, että testosteroni aiheuttaisi agressiivisuuden on myytti. Suoraa yhteyttä agressiivisuuteen ei ole ihmisissä havaittu, se uskomus on perua ikivanhoista eläinkokeista.
Helppo-Heikki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo-Heikki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaippa se eroaa jossain määrin naisena olemisesta lähinnä erilaisen hormonitoiminnan vuoksi. Ei muuten erityisen poikkeavaa.
Tuo minullekin tuli juuri mieleen. Meillä miehillä on enemmän testosteronia, mikä lisää agressiivisuutta ja kilpailuhenkisyyttä. Keskivertomiehen elämä melko helppoa ja mukavaa, mutta joukkoon soveltumattomilla onkin varmaan vaikeaa.
Vaimon, naispuolisten ystävien tai sukulaisten olen tullut käsitykseen, että naisille merkitsee paljon enemmän, miten asiat sanotaan tai miltä ne näyttävät. Miehille asiat ovat niin kuin ovat. Se on kai sitä paljon mainostettua putkiaivoisuutta.
Tuo että miehille asiat ovat niin kuin ovat, kuulostaa siltä, että miehet näkisivät asioista jonkin objektiivisen totuuden, vaikka ihan yhtä lailla miehetkin tekevät omat tulkintansa, ja kommunikointi suodattuu jokaiselle ihmiselle erilaisten subjektiivisten suodattimien läpi. Kunhan huomautin. :)
Tokkopa miehet ovat sen objektiivisempia kuin naisetkaan. Tarkoitin, että miehet harvemmin yrittävät lukea rivien välistä tai etsiä asioiden piilomerkityksiä.
Olen kuullut tuon monesti, mutta en ole ikinä ymmärtänyt mitä tuolla tarkoitetaan. Millaisia tilanteita? Viitataanko tuolla intuitioon? Että miesten intuitio olisi heikompi kuin naisten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M41
Mitäpä jos tässä ketjussa miehet saisivat ihan vapaasti vastata ap:lle ilman että tungette halveksumaan koko miessukupuolta? Voisitteko edes yhdessä ketjussa venyä sellaiseen suoritukseen, naiset?
No sitä tässä odotellaan, antaa kirjoittaa vaan! Ihan mielelläni haluaisin jotain muutakin näkökantaa kuin pelkän seksinnälän. Kerro sinä, millaista on olla mies? Millaista on olla mies, kun toiset miehet vaan kirjoittaa pelkästä panemisesta ja naiset pitää sen takia kaikkia ääliöinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että testosteroni aiheuttaisi agressiivisuuden on myytti. Suoraa yhteyttä agressiivisuuteen ei ole ihmisissä havaittu, se uskomus on perua ikivanhoista eläinkokeista.
Tarkoitatko, että sukupuolten luonne-erot johtuvat vain ulkoisista tekijöistä?
Jos mulla olis taikasauva, heilauttaisin sitä aina halutessani. Naiset muuttuvat samanlaisiksi, kuin miehet ja kaikki alkavat köyriä toisiaan pitkin jalkakäytäviä, bussissa, kassajonossa ja ties missä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko totta? Sittenhän kyseessä täytyy olla pelkkä kulttuurin luoma ero aggressiivisuuden näyttämisen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M41
No sitä tässä odotellaan, antaa kirjoittaa vaan! Ihan mielelläni haluaisin jotain muutakin näkökantaa kuin pelkän seksinnälän. Kerro sinä, millaista on olla mies? Millaista on olla mies, kun toiset miehet vaan kirjoittaa pelkästä panemisesta ja naiset pitää sen takia kaikkia ääliöinä.
Tähän haluan itsekin vastauksen.
Kun on vaikka deittiprofiili normilla sivustolla, etsit kumppania jne. On miehiä, joilla profiilit koirankuvineen vaellusmatkalta. Ollaan fiksua jne. Mut sieltä nopeasti kuoriutuu joku "tekispä nyt pillua mieli ja tykkäätkö ottaa suihin"!
Ei löydy sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Helppo-Heikki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo-Heikki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaippa se eroaa jossain määrin naisena olemisesta lähinnä erilaisen hormonitoiminnan vuoksi. Ei muuten erityisen poikkeavaa.
Tuo minullekin tuli juuri mieleen. Meillä miehillä on enemmän testosteronia, mikä lisää agressiivisuutta ja kilpailuhenkisyyttä. Keskivertomiehen elämä melko helppoa ja mukavaa, mutta joukkoon soveltumattomilla onkin varmaan vaikeaa.
Vaimon, naispuolisten ystävien tai sukulaisten olen tullut käsitykseen, että naisille merkitsee paljon enemmän, miten asiat sanotaan tai miltä ne näyttävät. Miehille asiat ovat niin kuin ovat. Se on kai sitä paljon mainostettua putkiaivoisuutta.
Tuo että miehille asiat ovat niin kuin ovat, kuulostaa siltä, että miehet näkisivät asioista jonkin objektiivisen totuuden, vaikka ihan yhtä lailla miehetkin tekevät omat tulkintansa, ja kommunikointi suodattuu jokaiselle ihmiselle erilaisten subjektiivisten suodattimien läpi. Kunhan huomautin. :)
Tokkopa miehet ovat sen objektiivisempia kuin naisetkaan. Tarkoitin, että miehet harvemmin yrittävät lukea rivien välistä tai etsiä asioiden piilomerkityksiä.
Olen kuullut tuon monesti, mutta en ole ikinä ymmärtänyt mitä tuolla tarkoitetaan. Millaisia tilanteita? Viitataanko tuolla intuitioon? Että miesten intuitio olisi heikompi kuin naisten?
Olen kuullut ja lukenut naisten pohtivan, mitä joku tarkoitti sanoessaan jotain. Onko sanottu vaikkapa sarkasmia, passiivisagressiivista piilovittuilua tai joitan muuta kuin mitä sanat ovat tarkoittaneet. Miehet useammin tulkisevat sanoja kirjaimellisesti. Näin siis vähän yksinkertaistettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M41
Tässä tämän näkee, millaisia naisia tällä palstalla pyörii. Milloinhan tämäkin miesvihaaja on saanut seksiä, vai liekö ikinä?
Itse haluaisin tietää millaista on miehen seksuaalisuus. Outoa, jos jokainen vastaantuleva miellyttävän näköinen nainen herättää kiiman. Itseäni korkeintaan hymyillyttää hetken, jos näen ulkoisesti todella miellyttävän miehen.
Ensin kysytään ja sitten vastaukset ei kuitenkaan kelpaa? Miksi seksin nälkä on väärä vastaus?
Millaista on olla mies? Yksinäistä se on. Tuntee itsensä mitättömäksi. kukaan ei sano, että olet tärkeä, että elämälläsi on väliä, et saa kehuja ulkonäöstä, hyvästä työstä. Eipä sitä toisaalta siksi edes kaipaa. Ego kutistuu rusinaksi, ei tiedä kuka on, onko kukaan? Olenko minä minä ollenkaan? Vähän sellaisen zen-fiilis koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Itse haluaisin tietää millaista on miehen seksuaalisuus. Outoa, jos jokainen vastaantuleva miellyttävän näköinen nainen herättää kiiman. Itseäni korkeintaan hymyillyttää hetken, jos näen ulkoisesti todella miellyttävän miehen.
No eipä se nyt varmaankaan kovin monella oikeasti kiimaa herätä. Puheet on puheita ja oikeat tuntemukset on asia erikseen. Totta toki sitä on mukava kauniita naisia katsella.
-m34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M41
Tässä tämän näkee, millaisia naisia tällä palstalla pyörii. Milloinhan tämäkin miesvihaaja on saanut seksiä, vai liekö ikinä?
En voi sanoa halveksivani, ehkä ihmettelen. Pettynyt?
Mitä lisäarvoa seksinsaaminen tuo elämääni, jos sitä on tältä yksisoluiselta saatavissa?? Nainen saa seksiä jos avaa ikkunan ja pyytää jonkun kylään. Mutta saako nainen muuta, mitä tarvitsee?