Lapseton siskoni toi miehensä kanssa tyttäreni YO-juhliin vain 50€ lahjaksi
Mielestäni aika pieni summa noin läheiseltä henkilöltä nimenomaan kun ei ole omia lapsia.. Molemmat hyvissä työpaikoissa. Luulisi vähän enemmän irtoavan.
Tyttöni on todella surullinen, meillä on pieni suku ja luotti että siskoni ja tämän mies olisivat antaneet yhden suurimmista lahjoista. Nyt on tulossa enää sellaisia vieraita joilta tuskin hirveästi rahaa tulee kuten hänen kavereita, tuttavaperheitä jne. :(
Kommentit (194)
Vanhemmilta ja isovanhemmilta voi odottaa suurempia lahjoja, ei oikein muilta. Ja isovanhemmiltakin vain, jos näillä on ollut tapana antaa suurempia lahjoja lapsenlapsilleen ylioppilasjuhlissa. Jos oma lapsi on serkuista vanhin, ei voi oikein tietää tätäkään etukäteen.
Ja sanomattakin selvää että tämä odottaminen tapahtuu hiljaa omien korvien välissä, ei missään muualla.
Minä olin luullut kasvattaneeni lapseni hyvin ja olin siinä luulossa, ettei hän ole mitenkään ahne. Sitten kun hän sai yhdeltä sukulaispariskunnalta 60€ tilille ja siinä oli viesti, että oli opiskeluja varten ajateltu, niin herraisä mikä poru. "Mitä iloa mulle on tällaisesta lahjasta jota en pääse heti käyttämään. Tämä on aika pieni summa opiskeluja varten. Ja miksi ne antaa lahjan jo ennen lakkiaisia." Kyllä niin häpesin ja mietin, mikä on mennyt tuon lapsen kohdalla pieleen kun tällaisestakin kehtaa valittaa. No onneksi tuli sitä käteistäkin, jota voi käyttää heti eikä tarvitse odottaa, että täyttää 18 ja pääsee rahoihinsa käsiksi. Mutta aika ihmeissäni olin siitä, mitä ihan fiksuna pitämäni teinin päässä oikein liikkuu kun kehtaa valittaa saamastaan rahasta!
Juuri tämmöisten lokkeilijoiden vuoksi minä en anna lahjaksi rahaa. Kattiloita, pyyhkeitä, lakanoita. Hinnan voivat sitten arvailla huippualen ja Stockan väliltä. Halutessaan voivat realisoida rahaksi vaikka kirpparilla.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilta ja isovanhemmilta voi odottaa suurempia lahjoja, ei oikein muilta. Ja isovanhemmiltakin vain, jos näillä on ollut tapana antaa suurempia lahjoja lapsenlapsilleen ylioppilasjuhlissa. Jos oma lapsi on serkuista vanhin, ei voi oikein tietää tätäkään etukäteen.
Ja sanomattakin selvää että tämä odottaminen tapahtuu hiljaa omien korvien välissä, ei missään muualla.
Minä olin luullut kasvattaneeni lapseni hyvin ja olin siinä luulossa, ettei hän ole mitenkään ahne. Sitten kun hän sai yhdeltä sukulaispariskunnalta 60€ tilille ja siinä oli viesti, että oli opiskeluja varten ajateltu, niin herraisä mikä poru. "Mitä iloa mulle on tällaisesta lahjasta jota en pääse heti käyttämään. Tämä on aika pieni summa opiskeluja varten. Ja miksi ne antaa lahjan jo ennen lakkiaisia." Kyllä niin häpesin ja mietin, mikä on mennyt tuon lapsen kohdalla pieleen kun tällaisestakin kehtaa valittaa. No onneksi tuli sitä käteistäkin, jota voi käyttää heti eikä tarvitse odottaa, että täyttää 18 ja pääsee rahoihinsa käsiksi. Mutta aika ihmeissäni olin siitä, mitä ihan fiksuna pitämäni teinin päässä oikein liikkuu kun kehtaa valittaa saamastaan rahasta!
Kyllä hän sitten ymmärtää, kun sinne opiskelemaan asti pääsee. Kuudella kympillä ostaa ruokaa aika monta viikkoa.
Nyt varmaankin juhlat menivät ihan pilalle!?
50 € on ISO raha...
Ikävää, että kuvitellaan saatavan vähintään 100-300 € ihmiseltä, jonka on lapseton.
Mitäköhän se lapsettomuus tosiaan asiaan liittyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se lapsettomuus liittyy siihen mitä tuodaan lahjaksi....?Jos siskolla olisi lapsi niin olisiko 50e ollutkin ok????
Noh he asuvat Espoossa, kerrostalossa jonka vuokra on oman arvaukseni yli tonnin. Molemmat yliopisto-koulutettuja ja tienaavat hyvin.
Lapsettomuus liittyy asiaan siten, että heillä ei siis ole juurikaan menoja tämän suhteen.
AP
Eli heidän pitäisi antaa säästönsä sinun lapsellesi? Ei se, että itsellä on jotain tarkoita, että se pitäisi antaa pois sellaisille joilla ei ole. Useinhan se on niin, että lapsettomat on varakkaampia, mutta elämä on valintoja.
Vain kommunismissa toteutetaan yhteisöllisyyttä niin, että jaetaan kaikki. Tosin siinäkin jotkut omistavat enemmän ja loput ei mitään.
Kuinka paljon sinä annoit lapsellesi rahaa?
Olisi ollut paljon parempi,kun olisivat tuoneet ruusun ja kortin,niin kiittämättömiä olette ,siis ap.
Meillä on joka kesälle lahjabudjetti. Jos on useampi, sitä ei voi korottaa kovin paljon, vaan sitten saavat vähemmän kuin jos olisi vähemmän. Mutta koko budjettia ei anneta yhdelle, jos kutsuja tulee oletettua vähemmän. Budjetti tehdään sen mukaan, mitä arvioidaan juhlia olevan ja varataan rahaa etukäteen.
Kummitytöllemme annettiin satanen viisi vuotta sitten ja hän oli tosi kiitollinen. Ei taida olla ollut suvussa hirveän isoja summia tapana antaa. Muut sukulaislapset ovat saaneet 50 euroa ja vähemmän tutut 40 euroa. Nyt kun molemmat on töissä ja omat lapset jo opiskelijoita ja kumpikin on kesätöissä tänä kesänä, voimme kasvattaa lahjabudjettiamme. On vain hassu tilanne, kun ei ole yhtään kutsua mihinkään nyt kun olisi oikeasti varaa osallistumiseen ja lahjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se lapsettomuus liittyy siihen mitä tuodaan lahjaksi....?Jos siskolla olisi lapsi niin olisiko 50e ollutkin ok????
Noh he asuvat Espoossa, kerrostalossa jonka vuokra on oman arvaukseni yli tonnin. Molemmat yliopisto-koulutettuja ja tienaavat hyvin.
Lapsettomuus liittyy asiaan siten, että heillä ei siis ole juurikaan menoja tämän suhteen.
AP
No mistäpä tiedät heidän muista menoista? Ihan kuin kaikkien olisi käytettävä joku tietty osuus rahoistaan lapsiin, jos ei omiin niin sitten sukulaisten...50€ on iso raha.
Niinpä. Sitä paitsi lapsettomat maksavat jo muutenkin muiden lapsista verojen muodossa, kun monet etuudet jäävät heiltä saamatta. Ja ollaan töissä kun muut pitää palkallisia perhevapaita.
Miten tyttö on huomioinut tätiään, onko edes puhunut sanaakaan kouluun mentyään. Onko vaikka tehnyt kortit jouluksi ja synttäriksi. Joka tapauksessa sai hyvän lahjan. Muu on kauhean ahnetta. Ja ahneella on kakkanen loppu.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämmöisten lokkeilijoiden vuoksi minä en anna lahjaksi rahaa. Kattiloita, pyyhkeitä, lakanoita. Hinnan voivat sitten arvailla huippualen ja Stockan väliltä. Halutessaan voivat realisoida rahaksi vaikka kirpparilla.
No tuo on jo törkeää. Miksi et voi vain olla antamatta mitään? Miksi pitää kettuilla noin törkeästi, että antaa kattiloita, pyyhkeitä tai lakanoita! Roskikseenko saajan ne pitäisi heittää?
Kun näitä loputtomia lahjaraha valitus ketjuja lukee niin kyllä tulee mieleen että eikö kukaan järjestä juhlia ihan vaan juhlan vuoksi. Valmistuminen/ripille pääsy/häät /ristiäiset, kaikissa on tärkeintä kuinka paljon rahaa onnistuu saamaan, eikä se että näitä elämän merkkipaaluja kokoonnutaan juhlistamaan suvun ja ystävien kanssa. Tosi surullista että raha on niin monelle tärkeintä eikä yhdessäolosta osata nauttia:(
Saikohan Robin isoja rahalahjoja?
Jos lahjan antaja on selvästi varakas ja antaa jotain 50e, niin on sekin vähän noloa kyllä. Tulee jotenkin pihi vaikutelma. Vaikkei raha saisikaan olla päätarkoitus.
Hahaa, mä sain valmistujaislahjaksi yhteensä 20e. Sanoin etukäteen että ei mitään koruja tai astioita, rahaa jos jotain haluaa tuoda. Sain koruja ja astioita mitä en ikinä käyttänyt :))))
Varmaan provo, ei haittaa vastaan silti.
Olisihan tuo ihan hirveää jos tuore yo saisi ’päälahjaksi’ 50€! Miettikää nyt. Vanhempien täytyy antaa tyyliin tonni..
Hyvä antaa vähästäkin, paha ei paljostakaan. Itse annoin 500 euroa ex- mieheni tyttärelle (joka ei ole minulle mitään sukua).
No minä olen tällainen ns. hyvintoimeentuleva lapseton täti. Tosin asuntooni teetin juuri ihan totaalisen täysremontin, johon käytin paljon säästöjä. Rahaa on sijoituksissa, mutta käteisvarat eivät ole nyt erityisen suuret tällä hetkellä. Luultavasti olisin antanut 100 euroa, mutta lieneekö sekin liian vähän?
Ehkä aloittajan siskolla on jotain sellaisia menoja, mistä aloittaja ei tiedä mitään.
Törkeää puhua jonkun vuokrasta tai koulutuksista ja olettaa, että menestymisensä takia toisivat rahaa lapsellesi. Hirvittävää lokkeilua. Luotaantyöntävää. Olisi oikeasti ollut oikein, että eivät olisi tuoneet yhtään mitään juhliin.