Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Samat tyypit saa stipendit joka vuosi

Vierailija
02.06.2018 |

Koulun kevätjuhlassa stipendien jako on minulle jotenkin ikävä hetki. Yritin tässä pohtia, että miksi näin. En nyt muista ihan tarkkaan, mutta ala-asteella sain stipendin joka ikinen vuosi, ylä-asteella ainakin ysillä, en muista ihan varmasti muita luokkia.

Minun lapseni on keskitason oppilas. Hän ei ole ikinä saanut minkäänlaista stipendiä, eikä varmaan tule saamaankaan. Nyt alakoulun viimeisessä juhlassa pohdin, että noi samat naamat on olleet joka ikinen vuosi saamassa niitä stipendejä.

Mietin, että itse koululaisena varmaan opin pitämään jonkinlaisena itsestäänselvyytenä sitä, että ainahan minä saan kivan rahapalkinnon koulusta todistuksen mukana. Olisi kaiketi ollut hämmentävää olla saamatta.

En tiedä. Ei kai siinä mitään väärää ole. Jos edistyneintä ja motivoituneinta opiskelijaa etsitään, niin ei kai siinä ole mitään kummallista, että samat saa joka vuosi ja jotkut parikin stipendiä kerralla.

Joka tapauksessa se, että minun oma lapseni ei kuulu tähän stipendinsaajien joukkoon, on saanut minut ajattelemaan tätä asiaa vähän laajemmin. Kai minua sitten harmittaa se, ettei oma lapseni pärjää niin hyvin, että ansaitsisi stipendiä. Hän ei ole se oppilas, jonka edesottamuksia ylistäisi koko openhuone, kevätjuhlaväki ja sukulaiset päälle. Mun lapseni on sellainen kasin oppilas, eli ihan hyvä. Harmittaakohan minua alitajuisesti se, ettei minun lapseni ole samanlainen hikipinko kuin minä, eikä hänellä ole motia tehdä töitä koulun eteen? Ehkä ajattelen, että jos viitsisi nähdä vähän vaivaa, hän voisi olla siellä stipendinsaajien joukossa. Toisaalta ajattelen, että eihän jollain stipendillä ole mitään väliä.

En ihan pääse käsiksi koko tunteeseen ja ajatukseen, mikä tässä stipendiasiassa mietityttää, mutta mielelläni lukisin muiden ajatuksia.

Kommentit (356)

Vierailija
101/356 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsen KA 9,9 tasoa ja hän on rahastipendin saanut vuosittain.. tietenkin ahkeruudesta pitää palkita

Ja mun pojan keskiarvo on 9.5 eikä ole ikinä saanut stipendiä. Samaa tasoa on ollut koko alakoulun.

Vierailija
102/356 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella hämmentynyt siitä, että samoja oppilaita huomioidaan vuodesta toiseen. Näin ei ole ollut mun kokemuksissani. Ei omissa kouluissani eikä myöskään lasteni kouluissa. Sama oppilas ei ole saanut stipendejä peräkkäisinä vuosina ja absoluuttisesti parhaasta koulumenestyksestä on palkittu vain päättöluokkalaisia. Ja päättöluokillakin on huomioitu tsempparit ja harrastajat. Mielestäni tämä linja on paras ja oikeudenmukaisin.

Esikoiseni on ollut koulussa hyvä koko koulutaipaleensa. Hän sai tsempparistipendin kolmannella ja luokan parhaan keskiarvon stipendin kutosella. Ysillä hän sai stipendit matikasta, kotitaloudesta ja koulun parhaasta keskiarvosta. Keskimmäiseni ei loista akateemisissa aineissa. Hänet on huomioitu tokaluokalla hymypatsaalla, kutosella välituntuleikittämisestä ja ysillä hän sai oppilaskunnan stupendin. Kuopus eläväisenä poikana ei ole huomionosoitusta saanut. Ehkä sellainen vielä joskus osuu hänen kohdalleen, mutta jos ei, niin elämä ei siihen kellahda.

Itse sain stpendit seiskalla ja ysillä, kun luokan kaksi parasta ka palkittiin. Lisäksi olen jatko-opinnoissa saanut oppilaskunnan stipendin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/356 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut koskaan mitään stipendiä, mutta ei se ole koskaan haitannut. Luokan paras saa stipendin ja joistakin aineista jaetaan stipendit. Lisäksi eräs järjestö antaa koulullemme pari stipendiä ja ne jaetaan yleensä oppilaille, jotka ovat tehneet jotakin erityistä esim. kunnostautuneet kiusaamisenvastaisessa toiminnassa tai heikkoihin lähtökohtiin nähden selvittäneet koulunsa poikkeuksellisen hyvin. Monesti on vaikea monista ehdokkaista valita se, jolle stipendi annetaan. Erään tuttavani tytöllä oli keskiarvo 9,4, mutta yhtään stipendiä hän ei saanut. Mielestäni nykyään, verrattuna omaan kouluaikaani, stipendejä jaetaan liikaa.

Vierailija
104/356 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi omalla yläasteella osattiin jakaa stipendit monipuolisesti. "Luokan parhaan" stipendin sai vasta kolmanneksi paras, koska parhain sai koko koulun parhaimman ja toinen sai harrastusstipendin. Itse en koskaan mitään saanut kun olin keskiverto enkä harrastanut oikein mitään, mutta eipä ne kovin kummoisia olleet.

Vierailija
105/356 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olette, pitääkö opettajan ottaa koulukiusaaminen stipendien jaossa huomioon esim. Niin ettei anna tiedossa olevalle koulukiusaajalle mitään stipendiä esim. taidestipendiä tai kielistipendiä?

Vierailija
106/356 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette, pitääkö opettajan ottaa koulukiusaaminen stipendien jaossa huomioon esim. Niin ettei anna tiedossa olevalle koulukiusaajalle mitään stipendiä esim. taidestipendiä tai kielistipendiä?

Kiusaajille ei pidä antaa stipendiä, se vain rohkaisee kiusaamaan lisää kun tajuaa että on kiusaamisesta huolimatta opettajan suosiossa. Nykykoulussa kun kiusaamisesta ei useimmiten edes saa mitään rangaistusta, kun opettaja vaan vähän keskustele ja se on siinä. Ja kiusaaminen jatkuu.

Vierailija
107/356 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään pidä. Miksi kiusaaminen vähentäisi taiteellisia suorituksia?

Vierailija
108/356 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen monikulttuurisessa koulussa kantasuomalaiset lapset ovat stependinsaajien joukossa aliedustettuina. Kai ovat sitten vähemmän välkkyjä, eihän se mistään muusta voi tietenkään johtua...

Vierailija
109/356 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vähennä, mutta ei kiusaaja minkäänlaista stipendiä ansaitse.

Vierailija
110/356 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä lestadiolaisten lapset pokkaa kaikki stipendit 😬

Vierailija
111/356 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei ansaitsisi? Miten nämä asiat edes liittyvät toisiinsa? Eikö tuolloin koulussa hyvä kiusaaja saa suuremman rangaistuksen kuin koulussa huono kiusaaja?

Vierailija
112/356 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenki noloa nuo alaloulun luokkansa priimus jutut ja niitä hehkuttaa. Hehkuta siiten kun tuo jonkun tohtori väitöksen ja saa jonkun palkinnon jostain merkittävästä aiheesta vaikka paras gradu alalta joka on merkittävä. No nää on näitä jotka päätyy parturikampaajiksi jne.

Vierailija
113/356 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ala-asteaikoinani stipendin kuviksesta sai joka vuosi tyttö, jonka äiti oli tuossa koulussa opettajana. Samoin tuo tyttö voitti koulumme joulukorttikilpailun parikin kertaa. Hmm, sattumaa vai ei? 

Kyseinen tyttö oli muistaakseni ihan hyvä piirtämään, mutta kyllä yhtä hyviä tai parempiakin olisi löytynyt.

Vierailija
114/356 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kummallistahan se olisi, jos hyvä koulumenestys-stipendi annettaisiin esim. seiskan oppilaalle.

Vierailija
115/356 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloin saada stipendejä vasta lukiossa, kun asioiden osaamisella oli käyttäytymistä suurempi rooli. En tarkoita että olisin koskaan perseillyt luokassa, mutta olin hiljainen ja vähemmän sosiaalinen kuin muut.

Vierailija
116/356 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan 70-luvulla tällaiset open lellikit ja rollikellot saivat selkäänsä kesälomansa alkajaisiksi.

Vierailija
117/356 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole saanut koskaan yhtään stipendiä, enkä muutakaan erityismainintaa. Jopa armeijassa mokasin ampumatestissä viimeisen laukauksen ja jäin ilman ylimääräistä lomapäivää, Kyllä oli eilen mukavaa, kun lapseni sai ala-asteella ensimmäisen stipendinsä. Ansaitusti, koska hän on saanut joka vuosi pelkkiä kiitettäviä numeroita.

Vierailija
118/356 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei ansaitsisi? Miten nämä asiat edes liittyvät toisiinsa? Eikö tuolloin koulussa hyvä kiusaaja saa suuremman rangaistuksen kuin koulussa huono kiusaaja?

Siis minkä rangaistuksen? Ei ne kiusaajat mitään rangaistuksia saa, opettaja on vain vähän pettynyt heidän käytökseen, saattaa jopa ihan vähän nuhdella ja kiusaaminen jatkuu. Ammattitaitoinen opettaja ottaa huomioon kokonaisuuden, stipendi vahvistaa muiden luokkatovereiden käsitystä kiusaajan ylivertaisuudesta.

Vierailija
119/356 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan 70-luvulla tällaiset open lellikit ja rollikellot saivat selkäänsä kesälomansa alkajaisiksi.

Siis mitkä rollikellot? Siis stipendinsaajatko?

Vierailija
120/356 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kouluaikana sama tyttö sai joka vuosi stipendin kuviksesta. En ymmärtänyt silloin enkä nyt. Kyseinen tyttö piirsi / maalasi aina hevosia. Aniharvoin mitään muuta. Tyttö ei edustanut koulua missään kuvataidekilpailussa eli stipendi ei tullut koulun edustamisesta tms.

Mielestäni hän olisi ansainnut stipendin kerran, that's it. Joku on hyvä kuviksessa, joku biologiassa. Se biologiassa menestynyt oppilas luultavasti näkee menestyksen eteen enemmän vaivaa ja onhan biologia hyödyllisempää 😊 mielestäni hyvä idea olisi antaa stipendi sille, jolla on luokan paras keskiarvo ja sille, joka on korottanut eniten arvosanoja edellisestä todistuksesta. Sitten vaihdellen stipendejä kuviksessa, liikunnasta, historiasta...