Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Samat tyypit saa stipendit joka vuosi

Vierailija
02.06.2018 |

Koulun kevätjuhlassa stipendien jako on minulle jotenkin ikävä hetki. Yritin tässä pohtia, että miksi näin. En nyt muista ihan tarkkaan, mutta ala-asteella sain stipendin joka ikinen vuosi, ylä-asteella ainakin ysillä, en muista ihan varmasti muita luokkia.

Minun lapseni on keskitason oppilas. Hän ei ole ikinä saanut minkäänlaista stipendiä, eikä varmaan tule saamaankaan. Nyt alakoulun viimeisessä juhlassa pohdin, että noi samat naamat on olleet joka ikinen vuosi saamassa niitä stipendejä.

Mietin, että itse koululaisena varmaan opin pitämään jonkinlaisena itsestäänselvyytenä sitä, että ainahan minä saan kivan rahapalkinnon koulusta todistuksen mukana. Olisi kaiketi ollut hämmentävää olla saamatta.

En tiedä. Ei kai siinä mitään väärää ole. Jos edistyneintä ja motivoituneinta opiskelijaa etsitään, niin ei kai siinä ole mitään kummallista, että samat saa joka vuosi ja jotkut parikin stipendiä kerralla.

Joka tapauksessa se, että minun oma lapseni ei kuulu tähän stipendinsaajien joukkoon, on saanut minut ajattelemaan tätä asiaa vähän laajemmin. Kai minua sitten harmittaa se, ettei oma lapseni pärjää niin hyvin, että ansaitsisi stipendiä. Hän ei ole se oppilas, jonka edesottamuksia ylistäisi koko openhuone, kevätjuhlaväki ja sukulaiset päälle. Mun lapseni on sellainen kasin oppilas, eli ihan hyvä. Harmittaakohan minua alitajuisesti se, ettei minun lapseni ole samanlainen hikipinko kuin minä, eikä hänellä ole motia tehdä töitä koulun eteen? Ehkä ajattelen, että jos viitsisi nähdä vähän vaivaa, hän voisi olla siellä stipendinsaajien joukossa. Toisaalta ajattelen, että eihän jollain stipendillä ole mitään väliä.

En ihan pääse käsiksi koko tunteeseen ja ajatukseen, mikä tässä stipendiasiassa mietityttää, mutta mielelläni lukisin muiden ajatuksia.

Kommentit (356)

Vierailija
21/356 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä varsinkin ysillä tuli panostettus että tulis stipendi. Olin oppilaskunnan hallituksessa puheenjohtajana ja osallistuin jokaseen kissanristiäisiin mitä vaan pystyin koulun eteen ja ei tullu, sillon vitutti.

Vierailija
22/356 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stipendit menkööt niille oikeasti parhaille ja eniten tsempanneille. Lisäksi mielestäni myös liikunnassa ja taideaineissa voitaisiin jakaa enemmän stipendejä. Joskus vain on niin, että se sama ihminen vain on paras, toki silloin voinee sen antaa joskus sille toiseksi parhaallekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/356 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tasamaan tallaajalla ap:n mielestä pitäisi antaa stipendi? Tasaisuudestako?

Vierailija
24/356 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään harvemmin enää jaetaan stipendejä koulumenestyksen perusteella, vaan palkitaan kivoja kavereita, puurtajia ja tsemppaajia. Nämä on tosi epämääräisiä kriteereitä ja niissä voi vaikuttaa epäasiallisetkin kriteerit.

Suurin osa stipendeistä jaetaan edelleen opintomenestyksen mukaan. Näitä muita stpendejä on tullut juuri siitä syystä, että saataisiin palkittua muitakin kuin ne samat huiput joka vuosi.

Omista lapsistani vanhin sai jonkun tsemppari-stipendin. Keskimmäinen ei saanut koko kouluaikana mitään, vaikka päättötodistuksen keskiarvo oli 9,1. Nuorin sai stipendin seiskaluokalla, kun keskiarvo oli 9,8.

Keskimmäisen lapsen ikäluokka oli kova, joten stipendit olivat hankalia saavuttaa, vaikka tosiaan nykyisin niitä pyritään edes hieman hajauttamaan. Hankalia paikkoja nuo ovat myös opettajille. Stipendejä on jaossa vähän, niiden sponssaajien kriteerit on huomioitava ja on monia, jotka haluaisi palkita. Omassa aineessani stipendejä oli jaossa kaksi. Ikäluokassa, jolle ne oli tarkoitettu, oli ainakin kuusi oppilasta, jotka olisi voinut palkita.

Vierailija
25/356 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kasiluokkalainen on saanut vain kerran jonkin kirjan stipendinä alakoulussa, vaikka nytkin lukuaineiden ka. 9.8.

Toisaalta meidän alle kasin oppilas sai jonkin tsemppistipendin ysiluokalla, numeroissa hänellä se palkittu kehitys ei kyllä edes näkynyt.

Jos se tsemppaaminen näkyi siinä, että ei enää häiriköinyt niin paljoa ja muut saivat parannettua arvosanojaan

Oli kiusattu ja sai ahdistushäiriön niin ettei saanut enää suutaan auki tai uskaltanut mennä ruokalaan syömäänkään.

Kyllä ne häiriköijät olivat ihan muita, niitä kyllä luokalla riitti.

Vierailija
26/356 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noihin ei voisi laittaa jotain ”sääntöä”, että sama ei voi saada stipendiä kahtena vuonna peräkkäin. Varmasti muitakin palkitsemisen arvoisia oppilaita löytyy kuin se yksi ja sama.

Vierailija
27/356 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tasamaan tallaajalla ap:n mielestä pitäisi antaa stipendi? Tasaisuudestako?

Sinä ja muutama muu kommentoija voisitte kenties lukea tuon aloitukseni uudelleen ajatuksella. Enhän minä missään väitä, että stipendejä ei pitäisi antaa parhaille, enkä myöskään ulise, että miksei minun maijapetterilleni annettu stipendiä. Minä pohdiskelen sitä harmituksen tunnetta, mikä minulle syntyy siitä, että minun lapseni ei ole niiden parhaiden joukossa aloituksessa mainitsemistani syistä, ja peilaan tätä lapseni koulunkäyntiä omaani, jonka aikana sain stipendejä melkein joka vuosi. Tästä olisi kiva kuulla muiden ajatuksia. Miltä tuntuu, kun oma lapsi ei suoriudu koulusta samoin kuin itse? Miltä tuntuu tietää, että ei minun lastani palkita stipendillä? Minun lapseni ei ole menestyjien joukossa? Tästähän lähtee vaikka mitä ajatuksia ilmoille.

ap

Vierailija
28/356 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nämä "hyvä kaveri" tai "tsemppari"-stipendit todellakin pitäisi kierrättää. Ei ole mitään absoluuttisen parasta kaveria jollain universaalilla kriteerillä. Tottakai jos lapset äänestävät, niin sitten mennään sen tuloksen mukaan.

Joku liikunta/käsityö/yms stipendikin voisi mennä myös sellaiselle, joka osoittaa hyvää asennetta ko aineessa ja on edistynyt hyvin.

"Hyvä koululainen" on myös varsin joustava määrite. Onko se paras keskiarvo, kannustava oppilas joka auttaa muita vai jotain ihan muuta? Voiko kasin oppilas olla "hyvä koululainen"?

Vierailija
29/356 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän yläkoulussa kaupungin stipendin saa oppilas (ysillä 2opp.), jolla paras keskiarvo. Näin on määrätty. Sama oppilas voi siis saada sen perättäisinä vuosina.

Muut stipendit jaetaan niin, että vaihtuvuus olisi mahdollisimman suurta.

Vierailija
30/356 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kasiluokkalainen on saanut vain kerran jonkin kirjan stipendinä alakoulussa, vaikka nytkin lukuaineiden ka. 9.8.

Toisaalta meidän alle kasin oppilas sai jonkin tsemppistipendin ysiluokalla, numeroissa hänellä se palkittu kehitys ei kyllä edes näkynyt.

Jos se tsemppaaminen näkyi siinä, että ei enää häiriköinyt niin paljoa ja muut saivat parannettua arvosanojaan

Oli kiusattu ja sai ahdistushäiriön niin ettei saanut enää suutaan auki tai uskaltanut mennä ruokalaan syömäänkään.

Kyllä ne häiriköijät olivat ihan muita, niitä kyllä luokalla riitti.

No eikö sitten ole selvää miksi sai tsemppistipendin?

Vierailija
31/356 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stipendit pitää arpoa ettei kukaan vaan pahastu!Voi hyvää päivää taas.Miten tämän hetken lapset tulevat selviämään elämästä kun kaiken pitää olla niiiiiin tasapäistä ja vanhemmat säestää.

Vierailija
32/356 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tajunnut mitä järkeä on stipendien jakamisessa. Ne jotka ovat hyviä koulussa, olisivat sitä ilman stipendiäkin. Tosin se on sentään objektiivinen peruste. Jonkun hyvä kaveri -palkinnon voi pahimmassa tapauksessa saada luokan pahin kiusaaja.

Vierailija
33/356 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan myös. Minulla oli monta kymppiä, mutta en silti saanut yhtään. Aina ne muut kympin oppilaat saivat. Johtui varmaan siitä että olin kiusattu ujoksi, pelokkaaksi ja huomaamattomaksi. Kokeista tuli kymppejä ja vaikka seurasin tunneilla, en ollut se äänekkäin. Vasta lukiossa sain ekat stipendit, mutta sekin johtui siitä että jokainen joka sai E tai L, palkittiin.

Vierailija
34/356 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stipendit pitää arpoa ettei kukaan vaan pahastu!Voi hyvää päivää taas.Miten tämän hetken lapset tulevat selviämään elämästä kun kaiken pitää olla niiiiiin tasapäistä ja vanhemmat säestää.

Voi luoja. Miten tämän päivän lapset tulevat selviämään elämästään, kun vanhemmillaan on noin heikko luetunymmärtäminen. Etkö oikeasti ymmärtänyt aloituksesta, etten ota ollenkaan edes kantaa siihen, onko ok samojen saada ne stipendit.

ap

Vierailija
35/356 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, ettei siellä lääkiksen ja oikiksen pääsykokeissa stipendejä kysellä. Kun poikanne on baarissa iskemässä naisia, ei ne naiset kysy, montako stipendiä sait. Kun valmistut korkeakoulusta, kukaan ei kysy edes arvosanojesi perään.

Itse olin melkolailla kasin tyttö ala-asteella, mutta yläasteella ysin ja lukiossa kympin, ja vähitellen alkoi stipendejä tulla. Sama voi käydä ap:n lapselle. Nyt rohkaiset lastasi ja kehut hyvästä kouluvuodesta! Auta armias jos jotenkin edes vahingossa osoitat hänelle pettymyksesi stipendien puutteesta. Kyllä lapset herkästi sellaisen aistii.

Vierailija
36/356 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ymmärrettävää, että stipendejä on rajallinen määrä eikä niitä voida kaikille antaa. Mutta kehuvat sanat ovat ilmaisia ja niitä riittäisi useammallekin oppilaalle. Meillä 9.7 keskiarvon oppilas tuli surullisena kotiin ja koki epäonnistuneensa, kun hänen suoritustaan ei oltu huomioitu koulun puolelta millään tavalla. Oli kuitenkin luokkansa paras. Koko vuoden on saanut opettajilta vain nälvivää palautetta, joten olisi edes päättäjäispäivänä ansainnut kehuja.

Vierailija
37/356 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja päätti antaa kutosluokan päättäjäisissä toisen stipendin parhaalle pojalle, koska ensimmäisen stipendin saaja oli tyttö. Itse luokan toiseksi parhaana en saanut stipendiä, koska olin tyttö. Opettaja vielä ilmoitti tämän, kun paras tyttö mainitsi ääneen todistukseni keskiarvon.

Vierailija
38/356 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jossain, niin tässä asiassa ei mielestäni pidä päteä "kaikki pelaa" -logiikka. Parempi oppia jo nuoresta, että jos haluat tunnustusta, tulee sinun tehdä kaikkesi sen eteen. Ilmaisia lounaita ei aikuisillekaan jaeta. Se on hyvä oppia pienestä pitäen ja yrittää motivoitua antamaan kaikki itsestään jos haluaa olla huipulla.

Vierailija
39/356 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa kyllä meidän lapsen luokalla annettiin tsemppistipendi juuri sellaiselle pojalle, jonka koulunkäynti on ollut takkuamista, on häiriköinyt tunneilla ja varmasti ollut aina napit vastakkain eri aineiden opettajien kanssa. Nyt hän on oikeasti rauhoittunut ja antanut opiskelurauhan muille.

Oikeaan osoitteeseen meni, pisteet opelle hyvästä kasvatuksellisesta näkökulmasta asiaan. Varmasti tsemppasi tätä kaveria.

Vierailija
40/356 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hillovene kirjoitti:

Muistakaa, ettei siellä lääkiksen ja oikiksen pääsykokeissa stipendejä kysellä. Kun poikanne on baarissa iskemässä naisia, ei ne naiset kysy, montako stipendiä sait. Kun valmistut korkeakoulusta, kukaan ei kysy edes arvosanojesi perään.

Itse olin melkolailla kasin tyttö ala-asteella, mutta yläasteella ysin ja lukiossa kympin, ja vähitellen alkoi stipendejä tulla. Sama voi käydä ap:n lapselle. Nyt rohkaiset lastasi ja kehut hyvästä kouluvuodesta! Auta armias jos jotenkin edes vahingossa osoitat hänelle pettymyksesi stipendien puutteesta. Kyllä lapset herkästi sellaisen aistii.

Toki kotona juhlistetaan ja kehutaan :) Stipendit itsessään tässä tuskin on ydinasia. Ehkä se on enemmän sitä, mitä tuolla yhdessä viestissä pohdin, että minun lapseni ei ole siellä kehuttujen ja menestyvien rivissä. Itse taas olin siellä aina. Siihen liittyy jokin käsittelemätön tunne, mitä en ole aiemmin tunnistanut enkä osaa sitä kunnolla sanallistaa saati käsitellä. Mutta siinä olet oikeassa, että pitää varoa, ettei aseta lapselle paineita tai vertaile itseensä tai muihin oppilaisiin.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi