Pariskunnan koti palanut ja kerjäävät nyt kohtuuttomia asioita! (LISTA)
mm. Michael Korssin hajuvesi, lumenen meikkejä, sisustustyynyjä, kynsilakkoja, nikkelittömiä koruja yms...
Naistenhuoneelta bongattu siis tämä juttu :D
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Mua ihan ammatillisessa mielessä kiinnostaa millaisia nämä, tässä ketjussa usein mainitut tilanteet joissa kotivakuutuksesta ei olisi ollut hyötyä, ovat?
Korvaako, jos palo on lähtenyt tupakasta? Oletan tässä käyneen niin.
Vierailija kirjoitti:
Ripsientaivutin?!? Hihnat eläimille?
Eikö tämä henkilö pysty ostamaan itse mitään? Eikö vakuutus korvaa myöskään yhtään mitään välttämätöntä irtaimistoa kuten keittiön perusvarusteet?
Onko jossain kerrottu, että olisi vakuutus. Moni on ilman sitä, kun on sitä mieltä, ettei minulle mitään tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihan ammatillisessa mielessä kiinnostaa millaisia nämä, tässä ketjussa usein mainitut tilanteet joissa kotivakuutuksesta ei olisi ollut hyötyä, ovat?
Korvaako, jos palo on lähtenyt tupakasta? Oletan tässä käyneen niin.
Kyllä korvaa, ehkä jokin huolimattomuusvähennys voidaan tehdä.
Facebookin mukaan kaikki kolme ovat saaneet valtavasti lahjoituksia joten iköhän se tästä. 👍
Lisäksi miehelle ja lapselle on avattu avustustili. Hassua, että avovaimo on jätetty siitäkin pois. Keräävät apua erikseen.
Vierailija kirjoitti:
JÄRKYTTÄVÄÄ luettavaa. Mietin tässä kuuden vuoden takaista tulipaloa jossa menetin kaiken. Ulos asunnosta päästessä oli yllä vain alushousut ja jostain syystä paniikissa olin sentään kengät ottanut keskellä talvea... Rintaliivejäkään ei ollut kun en nuku niiden kanssa. Sairaalasta kun pääsi tarkastuksen jälkeen niin isosisko majoitti vähän aikaa. Häneltä sain yhdet talvihousut, ulkohousut siis, yhden paidan ja ulkoilutakin. Liian isoja minulle, kun meillä on paljon kokoeroa, mutta en valittanut kun sain edes vaatteet joiden turvin pystyin lähteä hoitamaan asioita eli hankkimaan henkkareita yms. Lopulta kun sain asunnon niin ostin patjan, tyynyn, peiton ja vuodevaatteet niihin. Sitä ennen olin ostanut vähän alusvaatteita ja parit vaihtovaatteet, käsineet, pipon... Seuraavaksi ostin kirppikseltä kahvimukin ja vähän muuta astiaa. Siitä sitten kuukausien kuluessa vähän lisää TÄRKEITÄ juttuja. Toki hammastahnan ja pesuaineet ostin jo siskon luona majaillessa... Niin ja hammasharjan.
Jos olisinkin tajunnut alkaa kerjäämään. Olisi ollut piristävää pukea päälle silkkiset alusvaatteet ja saada kietoutua satiinilakanoihin. Voi jos olisi saanut ihmisiltä vaikka kaviaaria niin olisi voinut vähän lohtusyödä.
Ihan oikeasti. Viddu.
Koetko olevasi nyt jotenkin parempi ihminen kun läheisesi eikä kukaan muukaan enempää jeesannut? Ja kun itse selviydyit lähes itseksesi, niin sitten ei muillekaan saisi mitään, ainakaan hienoa, lahjoittaa... Kaikenlaisesta ne ihmiset jaksavatkin kadehtia ja toisia haukkua ja nälviä. Ihan oikeasti. Viddu.
Kuuluiko vehnäjauhotkin listaan mukaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävällä meni tulipalossa kaikki, ihan kaikki. Myös kaksi kissaa.
Hänellä oli siis ulkoiluvaattet päällä ja oli fillarilla liikenteessä, töissä iltavuorossa.
Olemme monesti jutelleet tuosta asiasta ja hän sanoi, että paras apu oli ihmisten empatia. Eli me ystävät otimme hänet kotiimme nukkumaan ja asumaankin.
SPR lahjoitti liinavaatteita, pyyhkeitä, peitot ja tyynyt ym tarpeellista.
Kertaakaan ystäväni ei kiukutellut meikin tai munaleikkurin puutetta.
Tuosta somessa kerjäämisestä on tullut jo ilmiö.
Ja kuten näkyy, se kääntyy jo itseään vastaan.
Kohta jää apua vaille he, jotka oikeasti tarvitsevat ne peitot ja tyynyt.Missä vaiheessa kriisiin joutuneesta ihmisestä tulee jotenkin alempiarvoinen, että hänen pitäisi tyytyä vain kattoon pään päällä ja mihin tahansa rumiin vaatteisiin tms. ei saa haluta puristaa valkosipulia leivän päälle, ei säädyllistä kesämekkoa jne. Kuinka kauan tätä vaatimattomuutta on määrä jatkaa? Vai onko niin ettei enää mitään maallista saa koskaan haluta ja kaivata tai arvostaa? Yhtä tekopyhyyttä, katsokaa omaa elämäänne ja sitä kuinka paljon "turhaa" sieltä löytyykään!
Mitäs jos kaikki te jotka haukutte "ylimääräisen hienomman tavaran kaiupuusta" teette ihan itse sen elämänremontin ihan siinä omassa elämässänne ja pistätte oman arvojärjestyksenne ensin kuntoon!! ..kun sellaisita niin ihannoitte. Karsitte pois kaikki turhuudet, lopetatte ihan samointein ainakin meikkaamisen, kuluttamisen, lahjoitatte sisutustyynyt ja taulut punaiselle ristille. Säästätte itsellenne vain ne ihan tarpeellisimmat tavarat elämiseen. Eikä sitten mitään kaunista ja omia lempparijuttuja saa myöskään säästää. Kovimmat voivat myydä talonsa ja kerjäätte yösijaa ystäviltänne ollen jokaisesta yöstä loputtomen kiitollisia. Sylettää noi tekopyhät arvostelijat sieltä tavarameren keskeltä.
Oletko pikkuisen pöhkö? Jokainen eläköön just niin ylellistä elämää kun mihin omat rahat riittää, ei kenelläkään ole mitään ylhäältä suotua perusoikeutta kaikkeen mukavuuteen. Jos itse on ollut niin pälli ettei ole vakuutusta hoitanut kuntoon on turha itkeä ylellisyyksien perään. Itse maksan laajaa kotivakuutusta sekä kalleinta kaskoa autolle, ne rahat on pois jostain muusta mutta tämä on sitä priorisointia. Mutta vaikea se on selittää tätä ihmiselle, jonka mielestä on tosissaan oikein ettö tulipalon jälkeen kerjätään ulkopuolisilta hajuvesiä, sisustustyynyjä ja kynsilakkoja.
Tuntuu kyllä välillä että nykyään empatiaa ja erilaisten ihmisten ymmärtämistä sekä lämmintä suhtautumista pidetään pöhkönä. Mustatut lauseesi ei kerro mistään muusta kuin itsekkyydestä ja kylmyydestä niitä kohtaan, jotka ovat kohdanneet tämänkaltaisen onnettomuuden kuin kodin palamisen ja kaiken menettämisen. Vaikka tuntuisi kummalliselta, että on listattu kaikki hajuvesistä lähtien, niin on silti rumaa oikein haukkumalla haukkua tuollaisessa tilanteessa olevia ihmisiä. Jos joku haluaa sen kaapissa lojuvan ylimääräisen hajuvedenkin lahjoittaa, niin se varmasti haittaa sua jostakin syystä ihan kauheasti?
Täytyy sanoa että toivon että itse joskus ymmärrät ja opit elämästä vähän syvemmin. Ehkä itse jokin päivä oletkin jonkin katastrofin silmässä, eikä kaikki menekään ihan niin kuin olit ajatellut... miltä silloin tuntuisi ihmisten haukut, heikoilla ollessasi, jos jossain pikkuasiassa teet jotakin, josta ihmiset innostuu sua riepottelemaan? Hävettäisi ajatella kuten sinä.
Olen eri vastaaja. Annan säännöllisesti hyväntekeväisyyteen ja mielelläni antaisin suoraan tuolle perheellekin, jos esimerkiksi tietäisin missä he asuvat.
KUITENKIN vakuutukset on asia joka kannattaa pitää aina kunnossa. Samoin säästöt. Olen esimerkiksi ollut työtön, mutta säästöjen avulla selvisin tauon ajan. Tuilla en olisi maksanut edes asuntolainan lyhennyksiä.
Terveyden menetystä lukuunottamatta, katastrofeista selviää rahalla ja vakuutuksilla. Sairastuessakin ne tuovat vähintään apua.
Ps. kotivakuutuksen saa paremman hajuveden hinnalla.
Ja mikään ei ole niin kivaa kuin lyödä lyötyä ja kirkastaa omaa kruunua ja korostaa omaa erinomaisuuttaan.
Kuule lyödyksi tulemisen sijaan tässä on pikemminkin ihan itse hypätty kaivoon, ja nyt valitetaan kun tarjotut tikkaat eivät ole tarjonnut kullatut.
Höpöhöpö, mitä sinä noista ihmisistä mitään tiedät? Mutta onhan se lohdullista tietää, että noita täydellisiä ihmisiäkin löytyy kuten sinä. Muistelen aina esimerkkinä sua, jos joskus mokaan jotakin...
Myöskin pelkkää spekulaatiota kaikki heidän vakuutukseensa liittyvä arvostelu. Kukaan ei tiedä millainen vakuus on ollut (jos on ollut). Vakuutustyhtiöt osaavat tunnetusti olla myös aika hankalia, jos löytävät/keksivät jotakin epäilyksen aihetta. Ärsyttää että täällä ihmiset haluaa tietämättä mitään ajatella pahasti ja haukkua. Nauttivat varmaan tuosta jostain sairaasta syystä. Ja kaikki tuo päättely siitä, että naisen ystävä oli listannut tarkasti tavaroita, joita oli menetetty ja mielellään vastaanotetaan. Mitä sitten että lista oli mennyt ehkäpä vähän överiksi, aika katastrofaalinen on tilannekin. Älkää jaksako. Naurettavaa ja ihan junttia, asianosaisia loukkaavaa rääpimistä vaikeassa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei tule mieleen muuta, kuin se ettei vakuutusta ole otettu tai että palo on aiheutettu omalla huolimattomuudella. Eli siis sähkölaite ollut päällä kun on ollut poissa, on tupakoitu ja saatu tulipalo aikaan, grillihiilet on laitettu suoraan roskiin tai muuta sellaista. Täällä on yksi tapaus, jossa vakuutusyhtiö ei ole korvannut kuin pienen osan irtaimistosta eikä maksa edes talon purkamista, koska omistajan tyttöystävä sytytti palon humalassa tulitikuilla leikkimällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräältä ystäväni sukulaiselta paloi koti. En vähättele tapahtunutta, ihan kamalaa ja samalla paloivat kaikki rakkaat muistot. Kyseessä oli rouvashenkilö jonka kaikki valokuvat olivat albumeissa, ei missään tiedostoissa tallessa.
Kuitenkin kun sai vakuutusyhtiön kautta tilapäisen hotellimajoituksen niin rouvalle ei kelvannut tavallinen huone vaan olisi pitänyt olla sviitti. Maksatti sitten jollain tapailemallaan miehellä itselleen sviitin...
Siis mikä tää juttu on että katastrofin jälkeen pitäisi tyytyä siihen vähimmästäkin vähäisimpään? ...vaikka toisilla olisi mahdollista auttaa pienellä vaivalla jotakin vähän parempaa, niin sitä ei suotaisi? häh? että silloin on ahne ja vaikka mitä ikävää? On täysin normaalia haluata nopeasti kiivetä kuopasta ylös jos sinne pohjalle on pudonnut. Ei se sitä tarkoita, etteikö voisi silti olla kaikesta pienestäkin avusta todella kiitollinen. Muttei sinne kuopan pohjalle tarvitse silti jäädä pidemmäksi aikaa kuin mitä on ihan pakollista...
Samassa yhteydessä "akuuteimmat tarpeet" ja satojen eurojen edestä kosmetiikkaa kuulostaa vaan oudolta.
Kuulostakoon vaan oudolta. Eipä se mielestäni ole kuitenkaan aihe monta sivua rääpiä ja haukkua katastrofin kohdannutta. Ihmiset on inhottavia. (Ja itse en tosiaan käytä meikkejä enkä hajuvesiä tai merkkituotteita ollenkaan ja itse asiassa elän aika vähällä, jopa askeettisesti muutenkin. Ettei siitä siis ole mielipiteeni kiinni, että tuon naisen elämäntapaan samaistuisin.)
Kaikki on mennyt. Kaikkea mitä oli ja menetettiin, otetaan ilolla ja kiitollisuudella vastaan. Voi kauheeta.
Miksi katastrofin kohdannutta, mutta ylimielisesti käyttäytyvää ihmistä pitäisi kohdella silkkihansikkain? Ei se katastrofin kokeminen tee ihmisestä mitenkään parempaa tai arvokkaampaa. Katastrofin kokenut itsekäs ja ahne ihminen on edelleen itsekäs ja ahne, ja sillä tavalla häntä kohdellaan. Ei pitäisi tulla yllätyksenä.
No kylläpä vedät aika pitkälle vietyjä johtopäätöksiä tietämättä oikeasti mistään mitään ja tuntematta kyseisiä henkilöitä laisinkaan. Nuo nopeat päätelmäsi ja halusi haukkua ja ilkkua, tuomita löyhin perustein ylimieliseksi, itsekkääksi ja ahneeksi, kertovat mielestäni enemmän sinusta ihmisenä kuin näistä palolle talonsa menettäneistä.
Oon lukenut ton listan jo moneen kertaan ja joka kerta naurattaa vaan enemmän tämä akuuttien tarpeiden lista 😂 "kylpytakki, kylpytohvelit, saunakiulu ja -kauha..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävällä meni tulipalossa kaikki, ihan kaikki. Myös kaksi kissaa.
Hänellä oli siis ulkoiluvaattet päällä ja oli fillarilla liikenteessä, töissä iltavuorossa.
Olemme monesti jutelleet tuosta asiasta ja hän sanoi, että paras apu oli ihmisten empatia. Eli me ystävät otimme hänet kotiimme nukkumaan ja asumaankin.
SPR lahjoitti liinavaatteita, pyyhkeitä, peitot ja tyynyt ym tarpeellista.
Kertaakaan ystäväni ei kiukutellut meikin tai munaleikkurin puutetta.
Tuosta somessa kerjäämisestä on tullut jo ilmiö.
Ja kuten näkyy, se kääntyy jo itseään vastaan.
Kohta jää apua vaille he, jotka oikeasti tarvitsevat ne peitot ja tyynyt.Missä vaiheessa kriisiin joutuneesta ihmisestä tulee jotenkin alempiarvoinen, että hänen pitäisi tyytyä vain kattoon pään päällä ja mihin tahansa rumiin vaatteisiin tms. ei saa haluta puristaa valkosipulia leivän päälle, ei säädyllistä kesämekkoa jne. Kuinka kauan tätä vaatimattomuutta on määrä jatkaa? Vai onko niin ettei enää mitään maallista saa koskaan haluta ja kaivata tai arvostaa? Yhtä tekopyhyyttä, katsokaa omaa elämäänne ja sitä kuinka paljon "turhaa" sieltä löytyykään!
Mitäs jos kaikki te jotka haukutte "ylimääräisen hienomman tavaran kaiupuusta" teette ihan itse sen elämänremontin ihan siinä omassa elämässänne ja pistätte oman arvojärjestyksenne ensin kuntoon!! ..kun sellaisita niin ihannoitte. Karsitte pois kaikki turhuudet, lopetatte ihan samointein ainakin meikkaamisen, kuluttamisen, lahjoitatte sisutustyynyt ja taulut punaiselle ristille. Säästätte itsellenne vain ne ihan tarpeellisimmat tavarat elämiseen. Eikä sitten mitään kaunista ja omia lempparijuttuja saa myöskään säästää. Kovimmat voivat myydä talonsa ja kerjäätte yösijaa ystäviltänne ollen jokaisesta yöstä loputtomen kiitollisia. Sylettää noi tekopyhät arvostelijat sieltä tavarameren keskeltä.
Oletko pikkuisen pöhkö? Jokainen eläköön just niin ylellistä elämää kun mihin omat rahat riittää, ei kenelläkään ole mitään ylhäältä suotua perusoikeutta kaikkeen mukavuuteen. Jos itse on ollut niin pälli ettei ole vakuutusta hoitanut kuntoon on turha itkeä ylellisyyksien perään. Itse maksan laajaa kotivakuutusta sekä kalleinta kaskoa autolle, ne rahat on pois jostain muusta mutta tämä on sitä priorisointia. Mutta vaikea se on selittää tätä ihmiselle, jonka mielestä on tosissaan oikein ettö tulipalon jälkeen kerjätään ulkopuolisilta hajuvesiä, sisustustyynyjä ja kynsilakkoja.
Tuntuu kyllä välillä että nykyään empatiaa ja erilaisten ihmisten ymmärtämistä sekä lämmintä suhtautumista pidetään pöhkönä. Mustatut lauseesi ei kerro mistään muusta kuin itsekkyydestä ja kylmyydestä niitä kohtaan, jotka ovat kohdanneet tämänkaltaisen onnettomuuden kuin kodin palamisen ja kaiken menettämisen. Vaikka tuntuisi kummalliselta, että on listattu kaikki hajuvesistä lähtien, niin on silti rumaa oikein haukkumalla haukkua tuollaisessa tilanteessa olevia ihmisiä. Jos joku haluaa sen kaapissa lojuvan ylimääräisen hajuvedenkin lahjoittaa, niin se varmasti haittaa sua jostakin syystä ihan kauheasti?
Täytyy sanoa että toivon että itse joskus ymmärrät ja opit elämästä vähän syvemmin. Ehkä itse jokin päivä oletkin jonkin katastrofin silmässä, eikä kaikki menekään ihan niin kuin olit ajatellut... miltä silloin tuntuisi ihmisten haukut, heikoilla ollessasi, jos jossain pikkuasiassa teet jotakin, josta ihmiset innostuu sua riepottelemaan? Hävettäisi ajatella kuten sinä.
Te muille kriisejä toivovat ihmiset olette kyllä empaattisuuden ruumiillistumia! Mitäpä jos kerron että olen menettänyt läheisiä ihmisiä vakavissa onnettomuuksissa, esimerkiksi toisen vanhemman rattijuopon aiheuttamassa kolarissa jossa olin itse mukana ja näin kuinka ambulanssin ensihoitajat lopetti vanhempani elvytyksen tuloksettomana? Se on aika paljon enemmän kuin minkään materian menettäminen. Toki joku saa lahjoittaa hajuvesiä kaapin pohjalta jos tahtoo, se vain kertoo ylipäätään ihmisen prioriteeteista että kaikki omaisuus on mennyt ja edes tulee mieleen tuollaisia turhakkeita pyytää ventovierailta ihmisiltä. Ihmisten hyväksikäytölläkin pitäisi olla rajansa, eihän tuo nainen varmasti mitään käytettyjä meikkejä pyydä (kuka käyttää vieraiden ihmisten käytettyjä ripsareita?) vaan uusia. Noihin sitten lankeaa sinisilmäiset ja vähemmän fiksut yksilöt jotka luulevat tekevänsä hyvää. Kyllä täällä jokainen on ensisijaisesti itse vastuussa itsestään vaikka kuinka surettais sillä katastrofin hetkellä. Siksi hankitaan vakuutukset ja siksi on säästöjä ettei tarvitse kerjätä sisustustyynyjä netissä.
Inhottavaa tuossa kerjäysviestissä on se, että se antaa sellaisen kuvan, ettei mitään olla valmiita itse tekemään... Kun kerran ovat jo saaneet vaikka ja mitä niin niihinkään ei tyydytä ja itse omalla rahalla sitten päivitetä pikkuhiljaa parempiin. Ei, kun isompi telkkari ja parempi TV-tasokin pitäisi saada. Mahtavatkohan vuoden päästä olla edelleen kerjuulla, kyllähän sitä vielä silloinkin voi vedota siihen, että palo vei... Ohhoh, meikkivoide on lopussa - pyydänpä netissä kun miehellä oli sairaus ja palo vei kaiken ja kissankoirankaverikin kärsii pahasta allergiasta.
Pieni tolkku saisi ihmisillä olla. Ihan itse voi alentua kirpputorilta etsimään tauluja seinille ja nättiä kesämekkoa, toki kiva jos sitä vaatetta saa myös lahjoituksena. Mutta tuo muija ilmeisesti haluaa ihmisten täyttävän ruokakaapitkin puolestaan, sitä hyvin säilyvää totta kai, itse voi ehkä jopa viitsiä maidot ja kasvikset ostaa, lihaakin jos sitä syö. Hammastahnaa tai meikkejä ei tietenkään voi itse ostaa, tai no pakkohan se on jos kukaan ei lahjoita. Kannattaa ainakin ensin yrittää saada kaikki mahdollinen ja mahdoton toisilta. Voi sitten itse ostaa vaikka Applen laitteita niillä rahoilla millä olisi pitänyt ne tylsät tavarat hankkia.
Musta noi kynttilät oli paras, nauroin varmaan 4 tuntia :D Itse olin tulipalossa, enkä sen jälkeen moneen vuoteen uskaltanut polttaa kynttilöitä. Tää neito varmaan laittaa seuraavankin kämpän heti roihuten lahjoitetuilla kynttilöillä, vakuutuksesta tulee rahaa ja tavaroita sataa ovista ja ikkunoista.
Säälittää kyllä, täytyy olla aikamoinen tyhjäpää materialisti ja vielä tyhmempiä ovat ne, jotka hänen toilailuaan rahoittavat.
Vierailija kirjoitti:
Musta noi kynttilät oli paras, nauroin varmaan 4 tuntia :D Itse olin tulipalossa, enkä sen jälkeen moneen vuoteen uskaltanut polttaa kynttilöitä. Tää neito varmaan laittaa seuraavankin kämpän heti roihuten lahjoitetuilla kynttilöillä, vakuutuksesta tulee rahaa ja tavaroita sataa ovista ja ikkunoista.
Säälittää kyllä, täytyy olla aikamoinen tyhjäpää materialisti ja vielä tyhmempiä ovat ne, jotka hänen toilailuaan rahoittavat.
Sama. Tulipalon jälkeen meni useampi vuosi, ettei tullut kynttilät mieleenkään ja vieläkin jos kynttilää joskus polttaa niin tasan yhtä mitä vahtii koko ajan. Samoin palon jälkeen meni vuosi siten, etten uskaltanut pitää sähkölaitteita seinässä jos menin nukkumaan tai lähdin pois kotoa... Pakastinta tai jääkaappia ei voinut sen takia käyttää. Nykyään kyllä pidän ne päällä, mutta jos olen pitempään pois niin en tietenkään. Imuroin ja puhdistan takaa usein, vaikka raskaita ovatkin.
Vierailija kirjoitti:
Sama jatkaa vielä, että kävin katsomassa naistenhuoneella ja sama ylläpitäjä oli päivittänyt uuden pitkän avautumisen siltä naiselta.
Osui itselläni eniten silmään tuo, että ollaan ihan mielettömän kiitollisia niistä huonekaluista, mitä on löytynyt, mutta kuitenkin halutaan parempia tilalle, ilmaiseksi siis. Jotenkin en vaan pysty kokemaan hirveästi empatiaa tätä tapausta kohtaan. Eiköhän tuossa ole alunperinkin ollut ideana listata kaikki mahdollinen, jota olisi kiva saada ilmaiseksi, ilman mitään väärinkäsityksiä.
Jep. On vähän ristiriitaista tuo, että "puhuin Viennan kanssa puhelimessa ja luettelin hänelle asioita joita palaneeseen taloomme oli TUHOUTUNUT ja se koko lista oli väärinkäsityksen johdosta päätynyt julkaisuun, missään nimessä tarkoitus ei ollut että sen tarvitsen! Pointtina oli se, että -esimerkiksi- kaikkea sitä listassa olevaa otetaan vastaan, JOS jollain sattuu olemaan ylimääräisenä".
Eli kahdenkeskisessä keskustelussa on kerrottu, että mitä tuhoutui. Asioista on oikein tehty lista (kuka muistaa kaikki koristetyynyt ja munasilppurit noin tarkkaan normi keskustelun jälkeen?), joka on vahingossa/"vahingossa" julkaistu. Sitten kerrotaan, että kaikkea listassa olevaa otetaan vastaan. Vaikka mitään listaa ei pitänyt alunperin edes olla. Joo-o.
Tutultani tuhoutui (kerrostalo)asunto palossa ihan täysin aikoinaan. Ainoa mikä pelastui, oli vaatteet jotka hänellä oli päällään kun hän pakeni asunnosta. Vakuutusyhtiö maksoi parin päivän sisään 1000€ "hätärahaa", jolla tuttu sai hankittua uudet vaatteet ja muut välttämättömyydet. Aikoinaan hän sai sitten täysimääräiset korvaukset kaikesta muusta tuhoutuneesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräältä ystäväni sukulaiselta paloi koti. En vähättele tapahtunutta, ihan kamalaa ja samalla paloivat kaikki rakkaat muistot. Kyseessä oli rouvashenkilö jonka kaikki valokuvat olivat albumeissa, ei missään tiedostoissa tallessa.
Kuitenkin kun sai vakuutusyhtiön kautta tilapäisen hotellimajoituksen niin rouvalle ei kelvannut tavallinen huone vaan olisi pitänyt olla sviitti. Maksatti sitten jollain tapailemallaan miehellä itselleen sviitin...
Siis mikä tää juttu on että katastrofin jälkeen pitäisi tyytyä siihen vähimmästäkin vähäisimpään? ...vaikka toisilla olisi mahdollista auttaa pienellä vaivalla jotakin vähän parempaa, niin sitä ei suotaisi? häh? että silloin on ahne ja vaikka mitä ikävää? On täysin normaalia haluata nopeasti kiivetä kuopasta ylös jos sinne pohjalle on pudonnut. Ei se sitä tarkoita, etteikö voisi silti olla kaikesta pienestäkin avusta todella kiitollinen. Muttei sinne kuopan pohjalle tarvitse silti jäädä pidemmäksi aikaa kuin mitä on ihan pakollista...
Samassa yhteydessä "akuuteimmat tarpeet" ja satojen eurojen edestä kosmetiikkaa kuulostaa vaan oudolta.
Kuulostakoon vaan oudolta. Eipä se mielestäni ole kuitenkaan aihe monta sivua rääpiä ja haukkua katastrofin kohdannutta. Ihmiset on inhottavia. (Ja itse en tosiaan käytä meikkejä enkä hajuvesiä tai merkkituotteita ollenkaan ja itse asiassa elän aika vähällä, jopa askeettisesti muutenkin. Ettei siitä siis ole mielipiteeni kiinni, että tuon naisen elämäntapaan samaistuisin.)
Kaikki on mennyt. Kaikkea mitä oli ja menetettiin, otetaan ilolla ja kiitollisuudella vastaan. Voi kauheeta.
Miksi katastrofin kohdannutta, mutta ylimielisesti käyttäytyvää ihmistä pitäisi kohdella silkkihansikkain? Ei se katastrofin kokeminen tee ihmisestä mitenkään parempaa tai arvokkaampaa. Katastrofin kokenut itsekäs ja ahne ihminen on edelleen itsekäs ja ahne, ja sillä tavalla häntä kohdellaan. Ei pitäisi tulla yllätyksenä.
No kylläpä vedät aika pitkälle vietyjä johtopäätöksiä tietämättä oikeasti mistään mitään ja tuntematta kyseisiä henkilöitä laisinkaan. Nuo nopeat päätelmäsi ja halusi haukkua ja ilkkua, tuomita löyhin perustein ylimieliseksi, itsekkääksi ja ahneeksi, kertovat mielestäni enemmän sinusta ihmisenä kuin näistä palolle talonsa menettäneistä.
Oikeasti - sä et mitenkään saa puhuttua tätä niin päin, että tuossa tilanteessa hajuvesien, meikkien, sisustustyynyjen ja isomman tv:n listaaminen ja toivominen ei olisi törkeää ja noloa.
On myös törkeää antaa esim. rikkinäisiä tavaroita. On myös törkeää kiusata ja haukkua ihmisiä netissä. Nuo asiat ei mitenkään poista sitä, että tuon listan kirjoittaja on hemmoteltu pelle.
Nuo hätäapulahjoitukset tuollaisessa tilanteessa on keksitty ihmisille, joiden vaatteet, lakanat, astiat ja lasten lelut palaa. Nuo ovat asioita, joita ilman ei selviä jokapäiväisestä toiminnasta, ja lahjoituksilla on tarkoitus selvitä siihen saakka, että vakuutusrahat tulee/oma varallisuus karttuu ja voi ostaa itse mieleiset. Kaikki muu (esim ne meikit) ostetaan itse. Tässä ei ole kyse mistään "omasta tavasta" tai erilaisista, yksilöllisistä tarpeista. Kaikki selviävät arjesta vähän aikaa ilman hajuvettä, sisustustyynyjä ja markettimeikeillä.
Vielä: kyllä, se voi olla tyhmä, joka pyytää. Esimerkiksi tässä tapauksessa. Tykkäsit sinä siitä tai et.
Ja mä ihan vilpittömästi toivon, että pääsette pian jaloillenne ja saat niitä haluamiasi meikkejä ja hajuvesiäkin. Kyse ei ole siitä että toivoisin sinulle pahaa. Kyse on siitä, että käyttäydyt asiattomasti ja hemmotellun kakaran tavoin.
Mieenkiinnosta, onko kukaan varmistanut että tuo kyseinen tarina on totta? Että on todistetusti palanut asunto ja menetetyt tavarat?
Muutamia vuosia sitten paikkakunnallamme perheeltä paloi koti. Taisi olla 2-3 lastakin siinä perheessä. Erilaisten avustusjärjestöjen kautta julkaistiin listoja tavaroista jotka perhe tarvitsee - luettelot oli tyyliin ”naiselle koko M vaatetta (kaikki käy ulkovaatteista sisävaatteisiin), kengät 38. Miehelle koossa L, kenkä 42. Poika 122-128cm vaatteet, kenkä 30. Tyttö 140cm, kenkä 35”. Lisäksi oli lueteltu esim sänkyä, keittiön pöytää, astioita, ruoanvalmistusastioita, verhoja, mattoja. Lista oli tosi fiksu ja kattoi juuri ne tarvikkeet joita voi kuvitella että yön selkään paennut perhe tarvitsee. Saivatkin käsittääkseni hyvin apua että pääsivät jaloilleen, vakuutusrahojakin kun sai tovin odottaa. Eipä näkynyt listassa hajuvesiä, kosmetiikkaa, harrastusvälineitä. Jälkikäteen paikallislehdessä kiittivät kaikkia auttajia ja päästyään jaloilleen lahjoittivat suuren osan saamistaan tavaroista eteenpäin toisille apua tarvitseville. Näin toimimalla olisi tämänkin tulipalouhrin tapauksessa saatu sympatiaa ja apua, merkki- ja väritoiveet herättää kyllä närää...
Vierailija kirjoitti:
Mieenkiinnosta, onko kukaan varmistanut että tuo kyseinen tarina on totta? Että on todistetusti palanut asunto ja menetetyt tavarat?
BB-voittaja Sari kaverina auttamassa, joten....
Tapahtunut Keski-Pohjanmaalla. Mietin, voiko asioiden lähestymistavoissa olla eroja eri puolella Suomea? Tästä syystä muualla ollaan nyt takajaloillaan....?
Mihinkä os. tavaroita voi lähettää? Mulla ois ylimääräisenä pari kampaa,
kynsileikkuri, raastinrauta, munaleikkuri(metallia, ei muovia) pari LP levyä(huippu hits)
kaavinrauta, oksasakset, kahvikuppeja vasenkätisille ym. tavaraa.