Lue keskustelun säännöt.
Matkalle maahan, jossa ei välttämättä puhuta englantia. Miten kertoa kaverille, että edes se viiden sanan kielitaito voisi nyt olla hyvä juttu?
30.05.2018 |
Olemme viesteilleet yhteisestä matkasta. Minä osaan kohdemaan kieltä turistitasolla. Mielestäni kaverin kannattaisi opetella "hei/kiitos/ole hyvä/anteeksi/en ymmärrä", on kuitenkin perusfiksu ihminen. Mutta hän on aiemmin matkustanut esim. Saksassa, missä aika lailla kivasti pärjää englannilla eikä tarvitse osata saksaa.
Itselläni on aiemmalta lomaltani hieman kiusallinen kokemus, kun kantapään kautta sain huomata, että lomakohdemaassa ihmiset eivät osaa englantia ja että on kohteliasta vastata vaikkapa siivoojan tervehdykseen eikä vain seisoa suu auki. Nimenomaan tästä kokemuksesta viisastuneena haluaisin saada kaverin ymmärtämään asian.
Mitä sinä tekisit?
Kommentit (61)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Eihän siinä mitään sietämistä ole jos nämä suomenruotsalaiset ovat itse kielitaitoisia eli puhuvat suomea.
Jos taas he ovat dementikkoja ja kuvittelevat olevansa Ruotsissa, kuten nimestä "suomenruotsalainen" voisi päätellä, niin ehkä heidät pitäisi päästää vanhainkotiin Ruotsiin. Luulisi kyllä että ainakin nuoremmat sukupolvet olisivat huomanneet olevansa Suomen kansalaisia, vaikka kutsuvatkin itseään ruotsalaiseksi. Mutta en minäkään voi mennä Italiaan, keksiä itselleni hassua ja antagonistista identiteettiä ja vaatia italialaisia puhumaan suomea ja väännellä asiaa irvokkaasti niinpäin, että on heidän kielitaitodottomuuttaan, että minä joudun puhumaan maan pääkieltä.