Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko aikaiset aamuherätykset kaikille yhtä vaikeita?

Vierailija
26.02.2026 |

Musta tuntuu herätyskellon soidessa, että kuolen. Oksettaa, huimaa, väsyttää, sydän hakkaa miljoonaa ja tuntuu kuin yrittäisi pyrkiä ylös tervatynnyristä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sun oma valinta herätä aikaisin. 

Vierailija
2/14 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Vihaan heräämistä herätyskelloon. Stressihormonit tappiin heti aamusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne aamuvirkuille ole. Monet jopa heräävät ennen kellonsoittoa.

Vierailija
4/14 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sun oma valinta herätä aikaisin. 

En mä herää enää aikaisin kuin ehkä pari kertaa vuodessa. Sairaalan poliklinikan aikoja ei voi valita, joten ei ole oma valinta herätä niiden takia aikaisin. Töissä en enää käy.

Ap

Vierailija
5/14 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko harkita uraa jossa ei ota liian aikaista aamua?

Vierailija
6/14 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään aina viimeistään seiskalta ilman mitään herätystä. Ei myöskään ole vaikeaa herätä vaikka neljältä jos pitää lähteä vaikka matkoille.

Vierailija
7/14 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on. Teen vain iltavuoroa. Se sopii minun mielelle ja keholle. 

Vierailija
8/14 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Luontaisen unirytmini mukaan nukkuisin suunnilleen klo 04-13, mutta pystyn hyvin nopeasti vaihtamaan unirytmin vaikka kaksivuorotyön mukaiseksi. Sitten herään skarppina silloin kun pitää, vaikka se on minulle tavallaan luonnotonta.

Vierailija
9/14 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herään aina viimeistään seiskalta ilman mitään herätystä. Ei myöskään ole vaikeaa herätä vaikka neljältä jos pitää lähteä vaikka matkoille.

Mulle on helppoa valvoa noihin aikoihin asti. Mun keho ei pysty mua pakottaa nukahtamaan, joten nukkumaanmenoon tarvitaan aina tietoista ponnistelua. Aamulla mun keho tosin hyvin tehokkaasti pystyy pakottamaan mut pysymään unessa. En tiedä onko siis kaikilla näin?

Vierailija
10/14 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko harkita uraa jossa ei ota liian aikaista aamua?

Ei ole ainakaan toistaiseksi vielä onnistunut. 

Ap

Vierailija
11/14 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on helppoa valvoa noihin aikoihin asti. Mun keho ei pysty mua pakottaa nukahtamaan, joten nukkumaanmenoon tarvitaan aina tietoista ponnistelua. Aamulla mun keho tosin hyvin tehokkaasti pystyy pakottamaan mut pysymään unessa. En tiedä onko siis kaikilla näin?

Mun on myös helppo valvoa vaikka koko yö, mutta en pysty nukahtamaan yöunille esim. klo 21 mitenkään. En vaikka olisin valvonut koko edellisen yön.

Ap

Vierailija
12/14 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne varmaan suurimmalle osalle ole vaikeita, koska yhteiskunta on rakennettu aamuvirkuille sopivaksi. Mulle jokainen herätyskellon soitto on samanlaista tuskaa kuin sulle, ap. Onneksi voin tehdä vähän etätöitä, ja pahin kidutushetki on kolmesti viikossa. Muulloin voin nukkua melko normaalisti.

Vierailija
13/14 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saatan herätä aikaisin jopa helposti, jos sattuu osumaan unisyklin vaihtuminen juuri siihen kohtaan. Myöhemmin päivällä sitten tulee migreeni, joka saa aivot sammumaan eli nukahdan pystyyn.

Toisin sanoen eivät sovi minullekaan kelloherätykset.

Vierailija
14/14 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla noin vaikeaa ole, mitä ap kuvaili, mutta mun unirytmini on varmaan aika normaali. Nukkumaan menen viimeistään puoliltaöin ja herään sitten herätyskelloon, kun pitää nousta töihin. Lomalla ja viikonloppuisin nukun vähän pidempään, mutta en juuri koskaan myöhemmin kuin 9.30, tai en saa seuraavana yönä unta. 

Sen oon huomannut, että jos herätyskello soi ennen kuutta, se tuntuu tuskaiselta. Sen jälkeen on vähän helpompaa.