Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko asiantuntijatyö keksitty sana? ( ei tarkoita mitään)

Vierailija
30.05.2018 |

vai voitteko luetella 3 tälläistä työtä?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

anteeksi vain , mutta vastaukset kuulostaa samalta kuin 5 vuotias sanoisi ammatikseen supersankari. miksi ei voisi asiantuntija ammatin sijaan sanovansa suunnittelevansa suomen joukkoliikenteen sujuvuuden parantamista jne.

ap

No ei sitä omaksi ammatikseen tarvitsekaan sanoa "teen asiantuntijatyötä". Mutta jos puhutaan yleisemmällä tasolla työelämästä, esim. tehdään lehtijuttua työelämän muutoksista ja uusista vaatimuksista, tuo käsite on ihan kätevä kuvaamaan laajaa joukkoa ihmisiä, joiden toimenkuvalla on tiettyjä yhteisiä piirteitä.

Vierailija
42/63 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

anteeksi vain , mutta vastaukset kuulostaa samalta kuin 5 vuotias sanoisi ammatikseen supersankari. miksi ei voisi asiantuntija ammatin sijaan sanovansa suunnittelevansa suomen joukkoliikenteen sujuvuuden parantamista jne.

No minulla lukee työsopimuksessa tittelinä sovellusasiantuntija. Saanko sanoa olevani sitä? Kyllä moni tietää mitä siinä työssä suunnilleen voidaan tehdä, vaikka sinä ehkä et tiedäkään. Eihän kaikki tiedä mitä esim. koneistaja tekee; eikö siis koneistajankin pitäisi koettaa jotenkin kertoa sitä selväkielisesti sen sijaan että sanoo olevansa koneistaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No ei sitä omaksi ammatikseen tarvitsekaan sanoa "teen asiantuntijatyötä". Mutta jos puhutaan yleisemmällä tasolla työelämästä, esim. tehdään lehtijuttua työelämän muutoksista ja uusista vaatimuksista, tuo käsite on ihan kätevä kuvaamaan laajaa joukkoa ihmisiä, joiden toimenkuvalla on tiettyjä yhteisiä piirteitä.

Voisiko  toimittaja kertoa muutaman ammatin tuon ryhmän sisältä  :D   . Vaikka puhuisi yleisesti asiantuntijatöistä niin jos ei avaa sen enempää niin on surkea toimittaja. Yksikään tuttuni ei osaa kertoa mikä on asiantuntijatyö vaikka useampaa heistä on haastateltu sellaisena telkkarissa :D

ap

Vierailija
44/63 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkejä asiantuntija-ammateista[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Tutkija

Lääkäri

Opettaja

Tieteilijä

Analyytikko

Ilman minkään alan virallista tutkintoakin, ketä tahansa voidaan silti nimittää asiantuntijaksi.

Tämä on vikipediasta

ap

Vierailija
45/63 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks meikkaaja tallanen??:D

Vierailija
46/63 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijatyöllä yleensä tarkoitetaan korkeakoulutusta vaativaa työtä, varsinkin jos se ei ole fyysis-konkreettista materiaalin käsittelemistä vaan käsittää pikemmin suunnittelua tai symbolien parissa operointia.

Kiitos! Tämän ketjun voi päättää tähän.

siis jos olen kodinhoitaja ja suunnittelen mitä vanhus syö ja pyydän heitä piirtämään lippuja (symboli) niin olen asiantuntija??

Kyllä olet, mikäli et tee mitään oikeasti konkreettista käsilläsi. Et esimerkiksi siivoa, avusta arkitoimissa, vaan voit esimerkiksi lähettää kirjallisen ohjeen, miten vanhuksen tulee syödä ja piirtää. Eli jos panokseksi on enimmäkseen se ohjeiden ja tiedon antaminen, joka ei välttämättä edes vaadi läsnäoloasi, niin olet asiantuntija. Olen kyllä käsittänyt kodinhoitajan työn vähän toisenlaiseksi, tekemiseen painottuvaksi eikä siinä toimenkuvana niinkään ole tiedon myyminen. 

Vierailija
47/63 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkejä asiantuntija-ammateista[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Tutkija

Lääkäri

Opettaja

Tieteilijä

Analyytikko

Ilman minkään alan virallista tutkintoakin, ketä tahansa voidaan silti nimittää asiantuntijaksi.

Tämä on vikipediasta

ap

Tottakai voidaan nimittää asiantuntijaksi ilman tutkintoakin. Mutta asiantuntija-ammatti on eri asia kuin asiantuntemus. Jos soitan harrastebändissä bassoa, en minä ole ammatiltani basisti enkä muusikko. Voin toki olla basson soitossa jonkin sortin asiantuntija, mutta ammatiltani en ole asiantuntija. 

Vierailija
48/63 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjelmistosuunnittelija, tutkija (millä vai alalla), lääkäri, esim...

eli kaikki työt jos tietää mitä tekee?

ap

Ei, vaan työt joissa tarvitaan jonkin alan syvällistä erikoisasiantuntijuutta, sellaista, mitä suurimmalla osalla ihmisiä ei ole. Siis työt joihin ei voi palkata ihan ketä tahansa, vaan vaatimuksia on paljon.

Spede Pasanen vttuili tolle asiantujija tittelille Uunossa. Antaa asiantuntijuutta asiasta kuin asiasta.

Vierailija
49/63 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on varmaan perinteisestä perinteisin asiantuntijatyö: olen suunnitteluinsinööri. Insinööriksi en kuitenkaan koskaan valmistunut vaikka teknisen alan amk-koulutus tulikin kahlattua lähes läpi.

Toimenkuvani on suunnitella hilavitkuttimille konsepteja, siis mahdollisia tuoterakenteita ja sitten tuotannollistaa jokin konsepti ja lopuksi valvoa tuotannon ylösajo. Siis sellainen prosessi joka on asiantuntijalle jokapäiväistä kauraa, mutta muut ei tiedä mistä edes aloittaa. Tarvitsen työssäni asiantuntemusta mm materiaaleista, valmistustekniikoista, pintakäsittelyistä,  tietotekniikasta, mahdollisesti elektroniikasta jos hilavitkutin on sähköinen, mekaniikasta, lainsäädännöstä ja standardeista..... ja vaikka mistä. Ei mun niitä kaikkia itse tarvitse osata, pitää osata kysyä toisen alan erityisasiantuntijalta ja ymmärtää vastaus. Ei mitään rakettitiedettä, ihan tämän ihminen/nainen kykenee  oppimaan.

Vierailija
50/63 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jokaisessa työssä vaaditaan asiantuntijuutta, mutta ei se tee siitä työstä vielä asiantuntijatyötä. En minäkään olisi sanonut kaupassa töissä ollessani, että teen toimistotöitä, vaikka päivittäin siinä toimistossa pikaisesti kävinkin. 

Vierailija
51/63 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sä veit mun aloituksen, on pitänyt ihmetellä tätä samaa. Paras on kyllä ”teen vaativaa asiantuntijatyötä..”. Jepjep. Ei ole kamalampaa termiä. No välikausivaate, erityislapsi (=kehitysvammainen) ja seniori on kyllä aika vahvoilla kanssa. Ei sitten millään voida sanoa asioita niiden omilla nimillä vaan on kehitettävä hienompi sana tilalle.

Vierailija
52/63 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijatyöllä yleensä tarkoitetaan korkeakoulutusta vaativaa työtä, varsinkin jos se ei ole fyysis-konkreettista materiaalin käsittelemistä vaan käsittää pikemmin suunnittelua tai symbolien parissa operointia.

siis jos olen kodinhoitaja ja suunnittelen mitä vanhus syö ja pyydän heitä piirtämään lippuja (symboli) niin olen asiantuntija??

Kyllä olet, mikäli et tee mitään oikeasti konkreettista käsilläsi. Et esimerkiksi siivoa, avusta arkitoimissa, vaan voit esimerkiksi lähettää kirjallisen ohjeen, miten vanhuksen tulee syödä ja piirtää. Eli jos panokseksi on enimmäkseen se ohjeiden ja tiedon antaminen, joka ei välttämättä edes vaadi läsnäoloasi, niin olet asiantuntija. Olen kyllä käsittänyt kodinhoitajan työn vähän toisenlaiseksi, tekemiseen painottuvaksi eikä siinä toimenkuvana niinkään ole tiedon myyminen. 

Tuo linjaus sulkee kaikki muut lääkärit kuin vakuutusyhtiöiden palveluksessa olevat pois asiantuntijuudesta  :D

ap

Vierailija
53/63 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eikös se tarkoita lähinnä korkeasti koulutettua duunaria? (ennen kun olivat usein pomoja)

Ei, vaan koulutuksen lisäksi tarvitaan ammattitaitoa ja osaamista esim. lainsäädännön osaamista ja sen jatkuvaa ylläpitoa, alasta riippumatta.

Asiantuntijatehtävissä voi olla esim. rakennusmestari, joka hallitsee rakennuslainsäädännön ja rakennustekniikan tai talo/kiinteistöhuollon huoltopäälikkö joka hallitsee esim. taloyhtiön leikkipaikan rakentamisen ja lainsäädännön.

Taloushallinnassa kirjanpitäjä, tilintarkastajat, palkanlaskijat jne. jotka vastasvat oikeudellisuudesta tai lääkäri, kätilö jne.

Asiantuntijoilla on työn oikeudellisuudesta juriidinen vastuu eri sidosryhmille, jopa henk.kohtaisella omaisuudellaan lain edessä.

Vierailija
54/63 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennuttaja, valvoja, vastaava mestari. Eli kaikki työt mitä itse teen. En varsianaisesti tee mitään, vaan olen asiantuntija -roolissa.

Vierailija
55/63 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennuttaja, valvoja, vastaava mestari. Eli kaikki työt mitä itse teen. En varsianaisesti tee mitään, vaan olen asiantuntija -roolissa.

Vierailija
56/63 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo linjaus sulkee kaikki muut lääkärit kuin vakuutusyhtiöiden palveluksessa olevat pois asiantuntijuudesta  :D

ap

Miten niin? Lääkäri tutkii ja samalla käyttää asiantuntijuuttaan diagnoosin ja hoidon antamiseen. Lääkärin työssä ei ole olennaisinta tutkiminen vaan siitä tehdyt johtopäätökset. Käytännössähän myös hoitaja voisi tehdä ne tutkimukset ja raportoida niistä lääkärille. Omalla pojallani esim tehtiin näin, että lääkäri määräsi verikokeet poikaa näkemättä. Ja esim anestesialääkäri määräsi leikkauksessa nukutusaineet vaikka sanoi minulle vain päivää.

Vierailija
57/63 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Miten niin? Lääkäri tutkii ja samalla käyttää asiantuntijuuttaan diagnoosin ja hoidon antamiseen. Lääkärin työssä ei ole olennaisinta tutkiminen vaan siitä tehdyt johtopäätökset. Käytännössähän myös hoitaja voisi tehdä ne tutkimukset ja raportoida niistä lääkärille. Omalla pojallani esim tehtiin näin, että lääkäri määräsi verikokeet poikaa näkemättä. Ja esim anestesialääkäri määräsi leikkauksessa nukutusaineet vaikka sanoi minulle vain päivää.

Monet ovat sanoneet , että ei ole asiantuntija jos tekee jotain käytännön töitä. eli esim. kirurgi ei ole asiantuntija jos tekee leikkauksia.

ap

Vierailija
58/63 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on varmaan perinteisestä perinteisin asiantuntijatyö: olen suunnitteluinsinööri. Insinööriksi en kuitenkaan koskaan valmistunut vaikka teknisen alan amk-koulutus tulikin kahlattua lähes läpi.

Toimenkuvani on suunnitella hilavitkuttimille konsepteja, siis mahdollisia tuoterakenteita ja sitten tuotannollistaa jokin konsepti ja lopuksi valvoa tuotannon ylösajo. Siis sellainen prosessi joka on asiantuntijalle jokapäiväistä kauraa, mutta muut ei tiedä mistä edes aloittaa. Tarvitsen työssäni asiantuntemusta mm materiaaleista, valmistustekniikoista, pintakäsittelyistä,  tietotekniikasta, mahdollisesti elektroniikasta jos hilavitkutin on sähköinen, mekaniikasta, lainsäädännöstä ja standardeista..... ja vaikka mistä. Ei mun niitä kaikkia itse tarvitse osata, pitää osata kysyä toisen alan erityisasiantuntijalta ja ymmärtää vastaus. Ei mitään rakettitiedettä, ihan tämän ihminen/nainen kykenee  oppimaan.

Tämä kuvaa hyvin asiantuntijan työtä. Ja ammattiosaaminen ja taito voidaan hankkija koulutuksen sijasta esim. työkokemuksen kautta.

Mutta jos joku silta tai katto romahtaa tai saatat jonkun hengen vaaraan, sinä olet se joka vastaa miksi näin on käynyt. Myös juriidinen vastuu.

Vierailija
59/63 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Monet ovat sanoneet , että ei ole asiantuntija jos tekee jotain käytännön töitä. eli esim. kirurgi ei ole asiantuntija jos tekee leikkauksia.

ap

Tuo on ihan sun oma tulkinta esim. verisuonikirurgi jos kuka on asiantuntija, sillä hän hallitsee ja tietää paljon muutakin kuin tehdä leikkauksia. Kirurgille ei tosiaan riitä, että osaa tehdö kirurgisen toimenpiteen.

Ja jos kirurgi tekee virheen, hän on siitä vastuussa rahallisesti, toisin kuin joku välinehoitaja.

Vierailija
60/63 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Tottakai kaikki tekevät jotain käytännön töitä. Nyt puhutaakin, millaista se työ on enimmäkseen. Myös asiantuntijatyöhön liittyy tietysti tiedon keruu ja toteutus tai ainakin sen valvonta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan