Äiti ei kuulemma syö vanhainkodissa ja hoitajat eivät muka voi asialle mitään
Äitini sai vihdoin ja viimein paikan muistisairaiden palvelukeskuksesta. Oli sitä jo odotettukin. Äitini paino on kuitenkin laskenut nyt parin kuukauden aikana aivan silmiinpistävästi. Joskus kun olen mennyt ruokailun jälkeen paikalle ja kysynyt söikö äiti mitään, niin hoitajat vain sanovat, että ei. Lautanenkin oli otettu jo edestä pois! Äitini ei ole aina halunnutkaan syödä koska ruoka on pahaa, mutta itse olen pienellä maanittelulla saanut hänet helposti syömään. Joskus äiti on alkanut syömään, kun häntä on ns. syöttänyt.
Onko siis niin, etteivät hoitajat edes yritä auttaa syömisessä? Se ei nyt syö ja sillä hyvä - niinkö? Tietenkin minulle sanotaan, että voisin itse hoitaa äitini, mutta ihmettelen kyllä miten minä näin ilman koulutustakin olisin selvästi parempi hoitaja kuin he.
Kommentit (275)
Se syöttäminen voi todellakin olla hidasta. Itseä aina ahdistaa kun näen, miten kiireellä vanhuksia syötetään, mutta ei niillä hoitajilla toisaalta ole aikaa. Silti se on kauhean näköistä, kun hitaasti syövälle vanhukselle lapataan ruokaa suuhun kauheaa vauhtia ja juotavaa perään niin että hyvä ettei tukehdu.
Isäni oli viimeiset vuodet vuorohoidossa (pari viikkoa kotona, pari viikkoa sairaalassa) ja silloin kun oli sairaalaviikko, äiti kävi hänet syöttämässä joka päivä. Jos äidillä oli joku meno, hän toivoi että joku lapsista ehtisi syöttämään isän. Minä kävin joskus kun pääsin ja ihan valehtelematta, kun syötin isää hänen omaan tahtiinsa, siinä meni jälkiruuan kanssa 1,5 tuntia!
Kyllä kädet ristissä rukoilen, että minut korjaa jonkinlainen tauti tai äkkikuolema, etten joudu viimeisinä vuosina vanhustenhoidon uhriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni muistisairas kaatuu lopulta jossain vaiheessa, saa lonkkamurtuman, laitetaan tekonivel lonkkaan, sen jälkeen liikkuminen huononee, on vuodepotilaana paljon, ruokaillessa makuulla ruoka menee henkitorveen, tulee keuhkokuume johon vanhus sitten kuolee. Näin kävi molemmille vanhemmilleni. Lonkkamurtuma on monen muistisairaan pelastus, kuolo korjaa pois.
Mutta nämäkin olisivat estettävissä, jos suomessa olisi oikeasti vanhuksista välittäviä hoivapaikkoja, joissa olisi riittävä määrä motivoitunutta ja hyvinpalkattua henkilökuntaa. Ilman voitontavoittelua. Suomessa ei välitetä vanhuksista. Heidät jätetään näiden Attendojen, Esperien yms. huonoon hoitoon, kyynisten ja alalle sopimattomien ns. hoitajien armoille.
Mutta kun ihan yhtä vähän niitä hoitajia on siellä kunnallisissa paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulet olevasi parempi hoitaja kuin he? Silläkö, että saat äitisi joskus syömään?
Hoitajathan eivät kyllä voi pakottaa äitiäsi syömään ja luonnollisesti jossain vaiheessa ruokailun jälkeen se lautanen viedään pois. Voit kyllä pyytää, että jättävät, viet sitten itse, kun tiedät, että siitä ei einää syödä.Niin mutta kun he eivät tunnu edes yrittävän. Kuten sanoin olen itse saanut äidin syömään maanittelemalla. Esim. "eikö olekin ihanan väristä salaattia, maistaisitko vähän?" Ja äiti on kyllä alkanut syömään kun häntä ns. "syöttää". Eikä siis mitenkään väkipakolla.
Jos äitisi pystyy syömään, mutta ei halua, niin hoitajilla ei ole edes lupaa alkaa "syöttämään" häntä.
Osta äidillesi niitä proteiinijuomia/ravinnejuomia apteekista. Jos ne maistuisi.
Suomessa ei ole enää hyviä hoitopaikkoja. Rikkaat voivat palkata hoitajat kotiinsa. Köyhät mätänevät ns. kotihoidon varassa tai tuupataan puolikuolleina näihin säilömispaikkoihin.
Sama homma oman isoäidin kohdalla, joka sairastaa alzheimeria. Helppo hoitajien vedota siihen, että ketään ei voi pakkosyöttää. Pakkosyöttämistä on se, jos ruoka väkisin tungetaan toisen suuhun. Mutta tässäkin tpauksessa ovi olla siitä, että ruoka jaetaan mutta isoäidillä se jää syömättä. Sitten hänelle voidaan ojentaa haarukan kanssa ruokaa mutta hän voi olla avaamatta suuta niin syöttämisen yritys lopetaan heti. Sitten kun joku meistä omaisista on paikalla niin syöttäminen onnistuu. Ei kuitenkaan kyse siitä, että hän jotenkin meitä kohtaan olisi erilainen, koska ei taida juurikaan enää tunnistaa. Kyse on enemmänkin halusta ja ajasta. Rauhassa kun istuu vierellä ja alkaa syöttämään niin ei ole ikinä mitään ongelmaa.
Tuntuu aika karulta, että toinen näännytetään. Kyllä sitä varmaan armeliaimpiakin loppuja ihmisillä on. ;-( Osittain kyse siitä, että liian vähän hoitohenkilökuntaa eikä ole aikaa panostaa 20 min yhden syömiseen. Toisaalta tämä paikka, jossa isoäitini asuu on pieni ja rauhallinen. Hoitajia on asukkaisiin nähden paljon. Valitettavasti alalla on myös paljon henkilöitä, jotka ovat siellä, kun eivät ole muualle päässeet. Eniten tämä kostautuu vanhuksille. Vedotaan näihin "pakkosyöttöihin", kun oikeasti on kyse viitsimisestä.
Ap on oikeassa!
Tänne on vastannut usea, jotka eivät ole tätä kokeneet omaisen roolissa.
Vanhus kyllä söisi, jos joku jaksaa syöttää kärsivällisesti.
Ei saa vastata, että ei ole aikaa. Pitää vaatia, että sitä aikaa on oltava ihmisen hengissä pitämiseksi. Ei voi olla niin, että ihminen kääntyy ravinnon puutteeseen ja hoitajat sanovat, että ei ole aikaa syöttää vanhuksen hitaaseen tahtiin!
Ap:n äiti oli laihtunut rajusti hoitoon jouduttuaan.
Kyse on hoitohenkilökunnan viitsimisestä. Kyse ei ole siitä, että vanhus ei halua syödä. Muistisairas on usein hidas.
Tuttavani käy syöttämässä äitiään joka päivä ihan siksi, että hänen äitinsä on valtavan hidas ja saa hieman maantiellä. Kun siinä hitaasti syöttää, niin äitinsä syö oikein hyvin.
Tästä pitäisi puhua enemmän julkisuudessa. Vanhuksia kuolee nälkään ja janoon, kun hoitajat eivät syötä riittävän hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Osta äidillesi niitä proteiinijuomia/ravinnejuomia apteekista. Jos ne maistuisi.
Juu, nutridrink compact protein. Siinä on paljon proteiinia pienessä pullossa. Ärsyttävän kallista se kyllä on. Ihan kohtuuton hinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, nutridrink compact protein. Siinä on paljon proteiinia pienessä pullossa. Ärsyttävän kallista se kyllä on. Ihan kohtuuton hinta.
Eihän sellaisia nyt kukaan syö. Olipa huono ehdotuskin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä onkin monitahoinen juttu. Olen itse sh, ja tehnyt hoitotahtooni jo nyt selväksi,että minua ei syötetä jos tilani on sellainen, ettei ole odotettavissa paranemista siihen kuntoon että söisin itse. Muistisairaiden vanhusten syöttäminen ei ole kovin helppoa hoitajille, he monesti pitävät suun kiinni tai sylkevät ruoan pois. Ja pakkosyöttäminen on eettisesti väärin, muistisairaallakin on itsemääräämisoikeus. Omaisella on toki aikaa maanitella ja houkutella, mutta hoitajilla valitettavasti ei määräänsä enempää. Ja tosiasia on se, että enimmäkseen hyvin vähän liikkuvilla ikääntyneillä energiantarve poikkeaa suurestikin aikuisista. Monesti syövät enemmän välipaloja,kahvipullaa yms. Ap, pyydäpä jotakuta syöttämään sinua. Se ei ole kovin miellyttävää sinulle, vaikka tehtäisiin kuinka rauhallisesti, ja ruoan vääjäämättä jäähtyessä jopa vastenmielistä.
Höpsis. Ensinnäkin sanot, että syötettäväksi tuleminen on epämiellyttävää. Tuskinpa vaan on esim epämiellyttävää pikkulapset mielestä, jos se on ainoa tapa saada ravintoa. Siihen tottuu.
Ja toiseksi sanot, että energiantarve vähenee jne. Ei se kuitenkaan lopu. Ap:n äiti oli laihtunut paljon.
Hoitajilla on oltava aikaa maanitella muistisairasta. Siihen on vaan oltava aikaa. Ei se ole pakko syöttämistä, jos syöttää hitaasti ja maanitellen. (Näinhän toimitaan välillä lastenkin kanssa.)
Ei koskaan voi olla oikein tappaa ihmistä nälkään vain siksi, ettei viitsi syöttää tarpeeksi hitaasti ja houkutella siinä samalla syömään.
Mahtaa muistisairasta vituttaa ainainen maanittelu ja ruuan suuhun tunkeminen. Miksi hän herää aamuisin, toivoo kuolevansa pois toisten armoilta? Miksi pitkittää kärsimyksiä, varsinkin jos makaa sängyssä 20 tuntia vuorokaudessa. Kyllä omaiset on itsekkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sellaisia nyt kukaan syö. Olipa huono ehdotuskin.
Mitä tarkoitat. Miksi niitä sitten myydään apteekissa. Kyllä niitä kuule moni vanhus syö.
Totuus on se, ettei ole aikaa eikä kyllä viitseliäisyyttä käyttää tuhottomasti aikaa syöttämiseen. Niinku on jo kirjoitettu, syötettävä/avustettavia voi olla monta ja hoitajia vähän. Usein oma ruokatauko painaa päälle ja nälkä itselläkin kova. Itse en ainakaan jaksa kovin kauaa tuputtaa, jos potilas kieltäytyy avaamasta suutaan/syömästä. Tervetuloa omaiset avustamaan läheisiänne, jos teillä on aikaa. T. Sairaanhoitaja
Kohtuutonta, ettei kallis hoitopaikka viitsi edes hitaasti syöttää. Jos lapsi menee sinne päivittäin kerran syöttämään, niin eivät sitten muilla aterioilla syötä tätä vanhusta senkään vertaa. Kaikki jääkin sitten sen omaisen kontolle.
Minun isoäitini asuu vanhempieni kanssa samassa talossa. Ei syö kovin hyvin, mutta kun äitini laittaa ruokaa eteen hän kyllä edes maistaa. Syöttämällä menee jos kädet eivät ole kovin vakaat. Joinain päivinä ei haluaisi millään syödä ja silloin se on tuntien projekti. Sitten kun minä tulen käymään, mummu syö mitä vain mitä minä tuon. Aina on käsi vakaa, ruoka voi olla mitä vain ja kehuu hyväksi. Jos veljeni tekee samoin, mummu kieltäytyy syömästä täysin, heittää aterimia, kiroilee, itkee, huutaa. Ei suostu syömään yhtään, ei vaikka olisi ihan samaa ruokaa mitä minä olisin tarjonnut.
Tervetuloa muistisairauksien maailmaan!
Pitää käydä syöttämässä. Ei ne siellä ala maanitella ja käyttää hitaasti nielevän vanhuksen syöttämiseen tolkuttomia aikoja. Ei tämä ole pelkästään nykypäivää vaan sama oli jo 90-luvulla. Mummu oli vuosina 96-99 hoitolaitoksessa, kun isoisä väsyi omaishoitajuuteen. Joka päivä, kahdesti päivässä, kävi vaari syöttämässä mummua ja siksi pysyikin fyysisesti pitkään kunnossa. Syöttämiseen saattoi mennä tuntikin, kun vanha syö hitaasti. Keuhkokuumehan siitä tulee, jos alkaa ruokaa mennä henkitorveen nopealla syötöllä.
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se, ettei ole aikaa eikä kyllä viitseliäisyyttä käyttää tuhottomasti aikaa syöttämiseen. Niinku on jo kirjoitettu, syötettävä/avustettavia voi olla monta ja hoitajia vähän. Usein oma ruokatauko painaa päälle ja nälkä itselläkin kova. Itse en ainakaan jaksa kovin kauaa tuputtaa, jos potilas kieltäytyy avaamasta suutaan/syömästä. Tervetuloa omaiset avustamaan läheisiänne, jos teillä on aikaa. T. Sairaanhoitaja
Jaa, että oma ruokataukosi painaa päälle. Nääntykööt se vanhus nälkäänsä.
Jätettäisiinkö hitaasti syövä lapsi syöttämättä sairaalassa tai lastenkodissa "kun on niin kiire".
Sitä aikaa vaan pitää olla!
Mutta nämäkin olisivat estettävissä, jos suomessa olisi oikeasti vanhuksista välittäviä hoivapaikkoja, joissa olisi riittävä määrä motivoitunutta ja hyvinpalkattua henkilökuntaa. Ilman voitontavoittelua. Suomessa ei välitetä vanhuksista. Heidät jätetään näiden Attendojen, Esperien yms. huonoon hoitoon, kyynisten ja alalle sopimattomien ns. hoitajien armoille.