Yle: Asiantuntijat: Marinin yritys verosuunnittelee juuri niin kuin lainsäätäjä on toivonutkin
Yle: Asiantuntijat: Marinin yritys verosuunnittelee juuri niin kuin lainsäätäjä on toivonutkin
Entisen pääministerin Sanna Marinin yritys hyödyntää veroetua tavalla, jolla yritysten oikeastaan toivotaankin toimivan, sanovat veroasiantuntijat.
Entisen pääministerin Sanna Marinin yritys toimii juuri niin kuin lainsäätäjät ovat toivoneet, sanovat veroasiantuntijat.
Marinin ja hänen entisen erityisavustajansa Tuulia Pitkäsen MA/PI-niminen yritys on hyödyntänyt listaamattomien yritysten verohuojennusta. Järjestely on täysin laillinen.
Mielestäni tämä kuulostaa ihan normaalilta osakeyhtiön toiminnalta, arvioi tilintarkastus- ja konsultointiyritys Deloitten veroasiantuntija Virpi Pasanen.
Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen erikoistutkija Aliisa Koivisto kertoo, että vuonna 2016 jopa 40 prosenttia henkilöomisteisista osakeyhtiöistä maksoi osinkoa juuri sen verran, että siitä voi maksaa pienempää veroa. Lopuilla ei todennälöisesti ollut voittoja joita jakaa. Verosuunnittelu on siis yleinen käytäntö, Koivisto toteaa.
Tavallaan lainsäätäjät verohuojennusta säätäessään ovat itse asiassa toivoneet, että yritykset toimisivat juuri niin kuin Marinin ja Pitkäsen yritys on tehnyt.
Kommentit (11)
Kukaan ei ole väittänyt Marinin menettelyä lainvastaiseksi, vaan on ihmetelty Marinin takinkääntöä ja kaksinaismoralismia.
Juuri näin. Toimiva systeemi, ei mikään yhteiskunnan syöpä kuten Marin sanoi.
Hyvä, että nyt näkee muutkin, että ihan ok asioista on kyse kun on toimiva yritys. Että henkilö ei ole riistokapitalisti joka silmät kiiluen vie leivän köyhän pöydästä. Kyllä Sanna tuottaa yrityksellään enemmän hyvää kaikille vaikka oma varallisuus kasvaa samalla.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole väittänyt Marinin menettelyä lainvastaiseksi, vaan on ihmetelty Marinin takinkääntöä ja kaksinaismoralismia.
Kuinka paljon LIIKAA Marinin pitäisi maksaa veroja että nämä ihmettelijät olisivat tyytyväisiä? Miksei lain noudattaminen riitä? Jälkiviisaissakin Anna Perho oli hyvinkin ylimielinen ja tekee itse oman firmansa kanssa samoin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Toimiva systeemi, ei mikään yhteiskunnan syöpä kuten Marin sanoi.
Hyvä, että nyt näkee muutkin, että ihan ok asioista on kyse kun on toimiva yritys. Että henkilö ei ole riistokapitalisti joka silmät kiiluen vie leivän köyhän pöydästä. Kyllä Sanna tuottaa yrityksellään enemmän hyvää kaikille vaikka oma varallisuus kasvaa samalla.
mahtavaa, olen samaa mieltä! Tarvitsemme lisää veromekanismeja kannustamaan kasvavia yrityksiä. Minusta Viron yritysveromalli, jossa vero on 0 % jos voitot jättää taseeseen ja 20 % jos nostaa osinkoina, olisi implementoitava myös Suomeen!
Saisimme lisää investointeja yksityiselle sektorilla ja samalla lisää maksupohjaa julkistalouden menoihin. WIN-WIN!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon LIIKAA Marinin pitäisi maksaa veroja että nämä ihmettelijät olisivat tyytyväisiä? Miksei lain noudattaminen riitä? Jälkiviisaissakin Anna Perho oli hyvinkin ylimielinen ja tekee itse oman firmansa kanssa samoin.
Miten paljon yhteisestä veropotista on ok varastaa? Eikö verojen välttely olekaan yhteiskunnan syöpä, kun jumalatar-Sanna harjoittaa sitä?
Seteliselkärankainen Sanna varastaa yhteisestä veropotista ja vihervassut senkun taputtavat karvaisia käsiään.
Sanna on siis liittynyt paheksumiensa vuorineuvosten joukkoon verokikkailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vihervassut ovat itse niin kärkkäästi tuomitsemassa muita laillisen määrän veroja maksavien järjestelyjä? Eikö se ole tekopyhää kaksilla rattailla ajelua? #eriasia #kaksoisstandardi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa? Teidän mukaannehan yksilön ansiotulo, omaisuus ja osaketuotto kuuluvat ensisijaisesti valtiolle, josta valtio antaa sinun pitää osuuden x.
juuri näin, kyseessä oleva verosuunnittelu ei edusta yhteiskunnan syöpää kuten Marin väitti