Miksi niin moni köyhä on aivan tolkuttoman lihava? Ruoka ei ole halpaa...
Mistä niillä on rahaa mättää ruokaa suuhunsa koko ajan?
Eikä selitys voi olla se, että roskaruoka on halpaa. Sitä se ei ole.
Kommentit (136)
Apllä ilmeisiä sadistin taipumuksia. Hän olisi varmaan ensimmäisenä eliminoimassa kaikkia hänestä epämiellyttäviä - vääränlaisia ihmisiä. Ensin toki olisi hiukan kiusattava heitä, kun siitä vaan saa jotain sairasta tyydytystä. Vai mitä, ap?
Huoh, jos nämä kaksi blogin kirjoittajaa on mielestänne lihavia, niin sitten olette kyllä kaikki paksukaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksit, karamellit, suklaa yms. on halpaa varsinkin jos hyödyntää tarjoukset.
Eurolla saa jo ison karamellipussin (300 g) ja sellaisen kun syö päivässä niin lihoo nopeasti. Ja köyhälläkin on tuohon varaa.Tuohon euroon kun laitat VÄHÄN lisää, niin saat KILON turkkilaista jogurttia. Saat hyvää ravintoa etkä liho. Eikä tarvitse kerralla kaikkea syödä.
Se jugurtti ei auta vitutukseen ja masennukseen. Siksi.
Saattaa kyllä auttaa paremmin kuin karkki. Aivot kun saa ravintonsa rasvasta, ei sokerista.
Jos nyt kuitenkin sokeria.
Eiköhän kuitenkin rasva ole se, millä ne aivot toimii.
Vierailija kirjoitti:
Saattaa kyllä auttaa paremmin kuin karkki. Aivot kun saa ravintonsa rasvasta, ei sokerista.
Haha. Aivot on niitä harvoja ihmiselimistön kudoksia, jotka eivät voi käyttää rasvoja energialähteenään, vaan ainoastaan glukoosia (= sokeria) ja pitemmässä paastossa glukoosin puutteessa maksan tuottamia ketoaineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha. Aivot on niitä harvoja ihmiselimistön kudoksia, jotka eivät voi käyttää rasvoja energialähteenään, vaan ainoastaan glukoosia (= sokeria) ja pitemmässä paastossa glukoosin puutteessa maksan tuottamia ketoaineita.
Ja mitähän syömällä sitä glukoosia ne aivot saa parhaiten? Rasvaa syömällä.
Ei Suomessa ole oikeasti köyhiä. Biafrasta löytää niitä.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyydellä on vahva negatiivinen korrelaatio älykkyyden kanssa. Vähemmän älykkäiltä ihmisiltä löytyy useimmiten huono impulssikontrolli, jonka johdosta sokeri- ja rasvapainotteisia ruokia ylensyödään. Samoin elämää eletään useammin nykyhetkessä ajattelematta tulevaisuutta niin paljoa, jolloin tämän hetken ruoasta saatua mielihyvää pidetään tärkeämpänä kuin parempaa terveyttä tulevaisuudessa.
Ongelmana on juurikin ylensyönti eikä niinkään epäterveellinen ruoka. Epäterveellistä ruokaa voi syödä helposti lihoamatta, kunhan sitä ei syö liikaa. Muutenkin halvimmat kalorit tulevat mm. pasta- ja riisituotteista, joista voi halvalla tehdä perusterveellistä ja maukasta ruokaa ilman niitä kaikista kalleimpia vihanneksiakin.
Usein näkee myös lihavia lääkäreitä. Nekin on sitten vähemmän älykkäitä.
Kun on vähän rahaa, mutta halutaan elää kuin parempituloiset, niin käydään syömässä ulkona. Mutta koska ei ole varaa syödä ravintolassa, käydään päivittäin mäkissä. Sitten valitetaan kun ei koskaan ole rahaa ja se riittää vain ruokaan. Näin muutama köyhä tuttuni toimii. Eivät ikinä laita ruokaa kotona, eivätkä edes osaa. Vaikeahan tollaselle on järkeä puhua kun eivät ole ikinä muuta elämää nähneet. Painoa kertyy, mutta sitä ei edes haluta huomata eikä välitetä ollenkaan. Diabetesta vähätellään ja tingitään mieluummin lääkkeistä kuin syömisestä.
Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Kun on vähän rahaa, mutta halutaan elää kuin parempituloiset, niin käydään syömässä ulkona. Mutta koska ei ole varaa syödä ravintolassa, käydään päivittäin mäkissä. Sitten valitetaan kun ei koskaan ole rahaa ja se riittää vain ruokaan. Näin muutama köyhä tuttuni toimii. Eivät ikinä laita ruokaa kotona, eivätkä edes osaa. Vaikeahan tollaselle on järkeä puhua kun eivät ole ikinä muuta elämää nähneet. Painoa kertyy, mutta sitä ei edes haluta huomata eikä välitetä ollenkaan. Diabetesta vähätellään ja tingitään mieluummin lääkkeistä kuin syömisestä.
Surullista.
Eipä siellä mäkkärissä paljon nää köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Ruokajaosta saa vehnäsämpylöitä ja makaroonia, rahalla ostetaan olutta ja siideriä. Siinäpä se.
Ruokaa en ole koskaan saanut ilmaiseksi mistään. Olen tupakoimaton absolutisti ja rahani menevät kalliisiin syöpälääkkeisiin. Ikävä kyllä olen hoitojeni vuoksi niin heikossa kunnossa, etten jaksa liikkua riittävästi. Valitettavasti syön makeaa, kun rankat hoidot ja hengissä pysyminen stressaavat minua.
Kiitos aloituksestasi, ap. Ehkä sinullakin vielä tärppää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä niillä on rahaa mättää ruokaa suuhunsa koko ajan?
Eikä selitys voi olla se, että roskaruoka on halpaa. Sitä se ei ole.
Annan sinulle hyvän vinkin, lue villa nanna blogia niin löydät vastauksen miksi köyhät on lihavia.
Surullista oli katsoa miten tässäkin perheessä kaikki rahat menee viinaan ja tupakkaan. Säälittää lapset, jotka eivät pääse kesällä mihinkään.
Luulen, että ne jotka ovat tykänneet tästä kommentista, eivät ole katsoteet edes blogia. Kannattaisi tutustua ensin niin tietää mistä tykkäilee. Edes me, joilla tuota rahaa on tehdä lasten kanssa niin paljon kuin tuo perhe tekee.
Siksi, että kilo kurkkua, jossa on energiaa noin 110 kcal/100 g maksaa kaupassa talvella pahimmillaan lähes viisi euroa / kg
Sillä viidellä eurolla saakin sitten parhaimmillaan kolme pussia sipsejä, joista saa energiaa 4200 kcal, eli keskivertonaisen kahden päivän kulutus.
Samalla viidellä eurolla taitaa saada jo hampurilaisaterian. Helppo valinta, ei tarvitse edes kokata.
Kilo suomalaisia mansikoita maksaa 15 euroa. Sillä rahalla saa jo aika paljon halpaa ruokaa.
Eineslätty maksaa kai euron? Niitä saa viisi. Helppoa ja nopeaa.
Halpa ruoka on perunaa, vaaleaa viljaa, huonolaatuista lihaa...
Valinnat eivät ole terveellisiä, jos niitä sanelee raha.
Köyhä ei jaksa valita.
Muistan, kun itse kituuttelin yhden opiskelukesän toimeentulotuella. Silloin tuli syötyä aika paljon riisiä ja perunaa. Vihanneksiin tai hedelmiin ei jäänyt rahaa. Joskus söin viikon banaania (oli onneksi tarjouksessa euro/kg), riisiä/perunaa ja kananmunia. Lihaa söin ehkä kerran kuussa, sekin tarjouslihaa.
Minä kyllä laihduin, mutta varmaan siksi, että minulla ei ollut varaa edes niihin sipseihin. Laskin jälkeenpäin, että söin viikossa sen verran mitä nyt päivässä.
Sen kesän jälkeen alkoivat hiukset tippua päästä.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että kilo kurkkua, jossa on energiaa noin 110 kcal/100 g maksaa kaupassa talvella pahimmillaan lähes viisi euroa / kg
Sillä viidellä eurolla saakin sitten parhaimmillaan kolme pussia sipsejä, joista saa energiaa 4200 kcal, eli keskivertonaisen kahden päivän kulutus.
Samalla viidellä eurolla taitaa saada jo hampurilaisaterian. Helppo valinta, ei tarvitse edes kokata.
Kilo suomalaisia mansikoita maksaa 15 euroa. Sillä rahalla saa jo aika paljon halpaa ruokaa.
Köyhä ei jaksa valita.
Muistan, kun itse kituuttelin yhden opiskelukesän toimeentulotuella. Silloin tuli syötyä aika paljon riisiä ja perunaa. Vihanneksiin tai hedelmiin ei jäänyt rahaa. Joskus söin viikon banaania (oli onneksi tarjouksessa euro/kg), riisiä/perunaa ja kananmunia. Lihaa söin ehkä kerran kuussa, sekin tarjouslihaa.
Minä kyllä laihduin, mutta varmaan siksi, että minulla ei ollut varaa edes niihin sipseihin. Laskin jälkeenpäin, että söin viikossa sen verran mitä nyt päivässä.
Meillä tippui ruokakassin hinta radikaalisti kun aloimme tehdä itse. Jätettiin ne einekset sinne kauppaan ja ostettiin ihan tuoretta. Niin paljon pieneni kassien hinnat, että pystyi ostamaan parempaa lihaa ja tuoretta kalaa. Kyllä se porkkanapussi tulee halvemmaksi ja siitä pussista tekee monta ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että kilo kurkkua, jossa on energiaa noin 110 kcal/100 g maksaa kaupassa talvella pahimmillaan lähes viisi euroa / kg.
Korjaan itse. 11 kcal / 100 g
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokajaosta saa vehnäsämpylöitä ja makaroonia, rahalla ostetaan olutta ja siideriä. Siinäpä se.
Ruokaa en ole koskaan saanut ilmaiseksi mistään. Olen tupakoimaton absolutisti ja rahani menevät kalliisiin syöpälääkkeisiin. Ikävä kyllä olen hoitojeni vuoksi niin heikossa kunnossa, etten jaksa liikkua riittävästi. Valitettavasti syön makeaa, kun rankat hoidot ja hengissä pysyminen stressaavat minua.
Huono yritys, syöpäpotilaat ne vasta laihoja ovatkin, eivät todellakaan mussuta koko ajan vaan voivat huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono yritys, syöpäpotilaat ne vasta laihoja ovatkin, eivät todellakaan mussuta koko ajan vaan voivat huonosti.
Ei pidä tämäkään kyllä paikkansa. Minäkään en ollut mikään laiha kun sain hoitoja, yksi lääke nosti ruokahalua paljon ja se näkyi vaikka syöpähoito sitten aiheuttikin pahoinvointia. Eli eivät kaikki ole langanlaihoja.
Vierailija kirjoitti:
Köyhä ei jaksa valita.
Oikeasti käytät jotain mansikoita argumenttina miten terveellinen ruoka on kallista?? :,D kerros muutama yleinen arkiruoka missä käytetään mansikkaa?
Ruoanlaittotaidot on heikot, jos luullaan edullisten kasvisten syömisen tarkoittava sitä, että syödään mansikoita ja kurkkua. :)
Juurekset ja kaali on todella edullisia ja niistä voi tehdä monia helppoja ruokia vaikka jauhelihan kanssa, joka on myös edullista. Kesällä kesäkurpitsa on todella edullista ja sitä voi käyttää esim. lasagneen. Marjat ja jugurtti on paljon ravintorikkaampi vaihtoehto kuin karkkipussi, vaikka sekaan laittaisi sokeria. jne
Toki jos elämä ahdistaa niin ainoa nautinto voi tulla rasvaisesta/makeasta ruoasta, mutta turha kuvitella, että se on edullisin vaihtoehto. Kannattaa katsoa kilohintoja. Ostoksien ja ruokien ei myöskään tarvitse olla joko-tai.
Pitääpä tutustua tähänkin.