Ei jumankauta tuota tytön lsetadiolaiskaveria
Olemme opetelleet tokaluokkalaisen kanssa avaruutta, maailmankaikkeutta, evoluutiota ym. kiehtovaa. Täysin lapsen ehdoilla. Olen hämmästynyt kuinka kiinnostunut hän on biologiasta ja luonnosta, avaruudesta ja muista isoista kysymyksistä. Olen opastanut häntä auliisti ja hankkinut hänelle helposti luettavia koululaisille suunnattuja kirjoja aiheesta.
Koulussa välkällä oli sitten jotenkin tullut puhetta evoluutiosta tai muusta, ja hänen luokkakaveri, lestadiolaistyttö, julisti suureen ääneen että evoluutiota ei ole tapahtunut eikä alkuräjähdys ole totta. Kyseinen tyttö on luokan suosituimpia ja muut kuuntelevat häntä jostain kumman syystä. Muut olivat sitten myötäilleet että NIIN, meillä ei ole mitään apinaesi-isiä tms?? Ja tyttäreni oli jäänyt ainoana jankkaamaan, kunnes oli sitten "myöntänyt" olevansa väärässä. Hän ei halunnut olla yhtenä muita vastaan, kun ei muutenkaan ole mikään luokan suosituimpia tyttöjä.
Perkele kun suututtaa! Käytiin tänään läpi asioita uudestaan ja vakuutin hänelle, että opettamani asiat ovat tieteellisesti todistettuja faktoja, ja että lestadiolaistytön puheita ei saa uskoa. Sanoin, että heidän uskonnossaan opetetaan eri tavalla, mutta tämä meidän tapa on oikea. Onneksi hän vakuuttui.
Ja jotenkin suututtaa ja säälittää, että viattomalle lapselle syötetään pienestä pitäen pajun köyttä satukirjojen hahmoista, ja että maapallo on suunnilleen litteä ja 2000 vuotta vanha.. Siis suorastaan kustaan kaiken sen tieteellisen tutkimustyön ja tiedon päälle. Samaan aikaan itse yritän kannustaa lasta oppimaan ja tutkimaan itse faktoja ja olemaan utelias.
Kommentit (369)
Vierailija kirjoitti:
Evoluutioteorian keskiössa on informaatio ja sen lisääntyminen.
Harmi vain ettei tunneta mitään tapaa millä tämä informaatio voisi kasvaa. Selityksiksi väännetyt luonnonvalinta ja muutatio ontuvat pahasti. Luonnonvalinta eli sopeutuminen ei luo mitään uutta vaan vain järjestää olemassaolevaa uudestaan. Mutaatiot ovat informaation näkökulmasta lähes poikkeuksetta neutraaleja tai haitallisia.
Kaikki evoluution todisteina hehkutetut lajiutumiset yms ovat vain sopeutumista toiminnassa, esim darwininsirkut. Mitään uutta ei synny, geenit vain ilmenevät eri tavalla. Toki evoluutiokäsitteen epämääräisyydestä johtuen tätä hehkutetaan lintujen väitettyyn kehittymiseen dinosauruksista verrannollisena asiana.
Lisäksi herää kysymys mistä dna:n informaatio on peräisin sattumaan perustuvassa evoluutioteoriassa. Sellaista kun ei ole olemassakaan kuin satunnainen informaatio, kyseiset käsitteet kun ovat ristiriidassa keskenään.
Pitäisin näitä pohdiskeluja tosi sympaattisina, jos en tietäisi että näiden levittelijöille on kyllä miljoona kertaa kerrottu, että mikään tuossa ei pidä paikkaansa ja argumentaation taso on "vain antimateriasta tehdyllä voiveitsellä voi lentää - emme siis voi lentää" tasoa. Eli kerrotaan itse lähtöoletus joka on väärä ja sitten viisastellaan kuinka se ei voi pitää paikkansa.
Terveisin geneetikko, syöpätutkimus.
Vierailija kirjoitti:
Harmi vain ettei tunneta mitään tapaa millä tämä informaatio voisi kasvaa. Selityksiksi väännetyt luonnonvalinta ja muutatio ontuvat pahasti. Luonnonvalinta eli sopeutuminen ei luo mitään uutta vaan vain järjestää olemassaolevaa uudestaan. Mutaatiot ovat informaation näkökulmasta lähes poikkeuksetta neutraaleja tai haitallisia.
Kaikki evoluution todisteina hehkutetut lajiutumiset yms ovat vain sopeutumista toiminnassa, esim darwininsirkut. Mitään uutta ei synny, geenit vain ilmenevät eri tavalla. Toki evoluutiokäsitteen epämääräisyydestä johtuen tätä hehkutetaan lintujen väitettyyn kehittymiseen dinosauruksista verrannollisena asiana.
Lisäksi herää kysymys mistä dna:n informaatio on peräisin sattumaan perustuvassa evoluutioteoriassa. Sellaista kun ei ole olemassakaan kuin satunnainen informaatio, kyseiset käsitteet kun ovat ristiriidassa keskenään.
Evoluutioteorian keskiössä ei ole informaatio ja sen lisääntyminen. Onneksi jopa oma lukiolaiseni tämän tietää.
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolainen narsisti?
Miksi nuori lestadiolainen olisi narsisti? Eikö meillä kaikilla ole oma käsitys ihmisen maapallolle tulosta? Ei oma käsitys tee kenestäkään narsistia vaikka nyt haluatkin leimata, tai sitten sinäkin olet omilla mielipiteilläsi sellainen. Lapsilleen on hyvä selittää oma näkemyksensä ja kertoa , että joka uskonnolla on käsityksensä, ei se tee kenestäkään sen huononpaa. Ateisti esim. on kaikkein lähempänä jumalaa , koska epäilee niin paljon. Itse en harjoita mitään uskoa mutta evl olen ja minä pidän omat oppini mutta lapset saavat vapaasti kuunnella ja keskustella muiden uskontokuntaan kuuluvien kanssa. Minun siskoistai kaksi on ateisteja, yksi helluntalainen, ei mitään ongelmaa vaikka maailmankatsomuksemme on erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Koska olen hövelillä tuulella, niin voin avata miksi edellinen on ihan hömpänpömppää ja hurujuttua. Kun geeni 110010 tuottaa proteiinin x, niin mutaatio joka johtaa muotoon 110011 tuottaakin proteiinia y. Onko informaatio lisääntynyt tai vähentynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen hövelillä tuulella, niin voin avata miksi edellinen on ihan hömpänpömppää ja hurujuttua. Kun geeni 110010 tuottaa proteiinin x, niin mutaatio joka johtaa muotoon 110011 tuottaakin proteiinia y. Onko informaatio lisääntynyt tai vähentynyt?
Vastaan tähän hömppähömppäesimerkkiin ja sanon että vähenee, koska geeni menetti juuri proteiinin x funktionaalisuuden, ja sai tilalle jotain mitä se ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Perkele kun suututtaa! Käytiin tänään läpi asioita uudestaan ja vakuutin hänelle, että opettamani asiat ovat tieteellisesti todistettuja faktoja, ja että lestadiolaistytön puheita ei saa uskoa. Sanoin, että heidän uskonnossaan opetetaan eri tavalla, mutta tämä meidän tapa on oikea. Onneksi hän vakuuttui.
Olet siis TÄSMÄLLEEN samanlainen kuin lestadiolaisvanhempi, joka opettaa omalle lapselleen omaa maailmankatsomustaan totuutena.
Sinähän et tiedä, mistä maailmankaikkeus on tullut. Ei meistä kukaan tiedä, mikä on "oikea tapa".
Ihme skeidaa täällä heitetty siitä, että "eiväthän lestadiolaiset voi olla ylimielisiä/suosittuja/ilkeitä..."
Voi pyhä jysäys. Mä oikeasti KASVOIN tuossa suoraan sanottuna kusisessa yhteisössä, ja ihan yhtälailla sieltäkin löytyy itsekkäitä persläpejä kuin muualtakin. Kenties jopa enemmän, kun ovat olevinaan niin pyhää, niin pyhää. Hehän ovat jo syntyneet olemaan oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonto on ihmiskunnan syöpä.
Onneksi kyseinen syöpä tarttuu vain idiootteihin.
Kuinkas käsittelet pienessä päässäsi sen faktan että maailmassa on monta uskovaista jotka ovat sua koulutetumpia ja sua älykkäämpiä kaikilla virallisilla testeillä ja mittareilla?
Ei osittainen mielenterveyshäiriö estä koulutusta tai työntekoa, mutta se kyllä kertoo minäkuvan ongelmista ja stressistä. Tunnen lakimiehen joka hurahti tenttikautena.
Tuntemieni uskovaisten lapsuus on ollut hyvin ankea ja ahdistava, joka myös altistaa ongelmille.
Ja onhan meillä upea lestapääministerikin, joka hoitaa maan asioita kuntoon, eiku...
Mitenkäs sun oma lapsuus? Yleensä ihmiset jonkin verran projisoi. Etenkin tuonkaltaisissa kommenteissa.
Siinä nyt ei ainakaan ollut pahemmin vikaa. Jossain lestaperheessä tilanne voisi olla huomattavasti pahempi. Olin nimittäin aika nätti tyttö.
Nyt lestat huomio! Tällaista ei tarvi suvaita. Olen pyytänyt ylläpitoa poistamaan tämän vihapuheketjun, mutta ei ole poistunut. Itse en voi tehdä uskonrauhan rikkomisesta/kunnianloukkauksesta/kiihottamisesta kansanryhmää vastaan rikosilmoitusta, sinä voit (asianomistajarikoksia kun ovat käsittääkseni). Ajatelkaa edes lapsianne! Joku persu olisi jo saanut tuomion tällaista kirjoitettuaan.
Uskonto on psyykkisesti kuormittuneiden ihmisten ratkaisu elämän kurjuuteen. Itsekin tunnen silloin tällöin vahvaa tarvetta ”valita” joku uskonto mistä saisi lohtua, mutta en vain pysty saamaan itseäni uskomaan näihin.
Eli kyse ei ole järjen asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas käsittelet pienessä päässäsi sen faktan että maailmassa on monta uskovaista jotka ovat sua koulutetumpia ja sua älykkäämpiä kaikilla virallisilla testeillä ja mittareilla?
Ei osittainen mielenterveyshäiriö estä koulutusta tai työntekoa, mutta se kyllä kertoo minäkuvan ongelmista ja stressistä. Tunnen lakimiehen joka hurahti tenttikautena.
Tuntemieni uskovaisten lapsuus on ollut hyvin ankea ja ahdistava, joka myös altistaa ongelmille.
Ja onhan meillä upea lestapääministerikin, joka hoitaa maan asioita kuntoon, eiku...
Mitenkäs sun oma lapsuus? Yleensä ihmiset jonkin verran projisoi. Etenkin tuonkaltaisissa kommenteissa.
Siinä nyt ei ainakaan ollut pahemmin vikaa. Jossain lestaperheessä tilanne voisi olla huomattavasti pahempi. Olin nimittäin aika nätti tyttö.
Nyt lestat huomio! Tällaista ei tarvi suvaita. Olen pyytänyt ylläpitoa poistamaan tämän vihapuheketjun, mutta ei ole poistunut. Itse en voi tehdä uskonrauhan rikkomisesta/kunnianloukkauksesta/kiihottamisesta kansanryhmää vastaan rikosilmoitusta, sinä voit (asianomistajarikoksia kun ovat käsittääkseni). Ajatelkaa edes lapsianne! Joku persu olisi jo saanut tuomion tällaista kirjoitettuaan.
Täällaistahan tämä on kaikilla palstoilla ja eri medioissa. Ainoa ihmisryhmä mitä saa surutta pilkata on lestat. Ollaan jo totuttu tähän.
Kiitos sulle myötätunnosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sait jo joltain fiksummalta vastauksen kyllä.
Itse voisin vielä lisätä vaikken millään lailla asiantuntija olekaan että eikös mutaatioita tapahdu siten että DNA ketju katkeaa. Ei ainakaan tälleen maallikolle vaikuta siltä että se lisäisi jotain niin että monimuotoisia asioita kehittyisi. Käytännön elämässä en myöskään ole huomannut että mutaatioita suosittais, päinvastoin.
K kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällaistahan tämä on kaikilla palstoilla ja eri medioissa. Ainoa ihmisryhmä mitä saa surutta pilkata on lestat. Ollaan jo totuttu tähän.
Kiitos sulle myötätunnosta <3
Olen huomannut että olette tottuneet, mutta ovatko lapsennekin tottuneet? Ehkä teidän sukupolvelle ei enää voi mitään, mutta lapsenne voisivat välttyä tältä. Pliis, yrittäkää edes. Jooko?😊
Tuo tyttö on sentään koulussa, joten sillä on oltava paperit ja henkilötunnus. Monissa äärilestaperheissä vain poikalapset ovat "olemassa". Neuvolaa ei käytetä eikä mitään muitakaan terveydenhuoltopalveluita, koska ne ovat paholaisesta, kaikki hoidetaan rukoilemalla. Siksi myöskään lapsia ei aina kirjata mihinkään, kun ne eivät näe yhtään viranomaista koko lapsuudessaan. Etenkin tytöille käy näin, pojille on pakko saada hetu koska ne tulevat elättämään perheensä. Tytöt jäävät lapsikoneiksi vailla oikeuksia.
Ette edes tiedä, paljonko nuo työllistävät sossuja Pohjanmaalla. Lapset on pakko ottaa huostaan tai tukitoimien piiriin, koska ne eivät edes sairaina pääse lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo tyttö on sentään koulussa, joten sillä on oltava paperit ja henkilötunnus. Monissa äärilestaperheissä vain poikalapset ovat "olemassa". Neuvolaa ei käytetä eikä mitään muitakaan terveydenhuoltopalveluita, koska ne ovat paholaisesta, kaikki hoidetaan rukoilemalla. Siksi myöskään lapsia ei aina kirjata mihinkään, kun ne eivät näe yhtään viranomaista koko lapsuudessaan. Etenkin tytöille käy näin, pojille on pakko saada hetu koska ne tulevat elättämään perheensä. Tytöt jäävät lapsikoneiksi vailla oikeuksia.
Ette edes tiedä, paljonko nuo työllistävät sossuja Pohjanmaalla. Lapset on pakko ottaa huostaan tai tukitoimien piiriin, koska ne eivät edes sairaina pääse lääkäriin.
Korjaan, ettei siis kaikki lestat, vaan jotkut äärimmäiset. Elätkö jossain äärilestalähiössä? Ne kun usein pakkaavat asumaan kovin tiiviisti lähellä toisiaan vierekkäisissä taloissa...
Oletko itse tarkastellut evoluution todisteita kriittisessä valossa? On aikamoista shaibaa monet niin kutsutut todisteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette edes tiedä, paljonko nuo työllistävät sossuja Pohjanmaalla. Lapset on pakko ottaa huostaan tai tukitoimien piiriin, koska ne eivät edes sairaina pääse lääkäriin.Korjaan, ettei siis kaikki lestat, vaan jotkut äärimmäiset. Elätkö jossain äärilestalähiössä? Ne kun usein pakkaavat asumaan kovin tiiviisti lähellä toisiaan vierekkäisissä taloissa...
Oikeassa olet, ei tiedetä. Kerroppas sinä, kuinka paljon sossua työllistää tällaiset perheet? Ja kerro myös tiedon lähde😊
Ap. tekee tässä tosiaan itsestään tosi typerän tuputtamalla lapselleen omaa näkemystään. Anna lapsen itse päättää mihin uskoo, jookosta?
Ps. En lukenut kuin alun ja se riitti.
kaikkein säälittävimpiä suomalaisia on nämä evol-uutio-uskovaiset jotka painostavat lapsiaankin ate-isteiksi ja hluavat mu--rhata usk-ovaiset terr-orismillaan eli aatteellaan, kynsin ja hampain taistelevat tämän evol-uutio-uskontonsa puolesta, aivan kuin m-usulm-aanitkin. ja kun kysyt heiltä,, miksi olet niin vihainen? niin syy on usk-ovaisissa, jotka väittävät että ev-oluutio on satua. niinkuin onkin
lapsikin tajuaa ettei tällainen universumi ja eläinlajit ja muut voi syntyä ilman matemaattista suunnittelua ja koossapitävää voimaa tai keskusmuistia = Ju-mala
Maxwell kirjoitti:
Suurimmalla osalla täällä huutelijoista ei oikeesti ole yhtään sen syvällisempää tietoa evoluutiosta. Sen todisteista, kritiikistä tai todisteiden puutteesta. Eikä suurimmalla osalla myöskään ole mitään tietoa esim. Kristinuskosta, raamatusta tai Jumalan olemassa olo argumenteista puolesta tai vastaan.
Kommenteista paistaa läpi ylimielisyys, tietämättömyys ja laiskuus.
Ja nyt painat vain alapeukkua ja unohdat elämän tärkeimmän kysymyksen ja jatkat scrollaamista.
Ah no mutta herra isoherra viisauden ylipappi on sitten hyvä vaan omassa ylemmyydentunnossaan, josta hän ironisesti pilkkaa kuitenkin muita.
Heh.
Jumala sai sinut ajattelemaan minun olevan vieraantunut todellisuudesta.
On ihan sama mikä on kysymys. Jumala kelpaa vastaukseksi ihan jokaiseen kysymykseen.