Mieheni haluaisi, että muutamme mökille viikko synnytyksen jälkeen
Kun vauva on siis käynyt siinä tarkastuksessa. Mökillä ei ole esim. juoksevaa vettä, vaan vesi kannetaan järvestä ja vessana toimii sellainen hyvin perinteinen ulkohuussi. Sähköt onneksi on. Millä saan hänet ymmärtämään, että idea ei ehkä ole ihan hyvä? Olen yrittänyt kertoa esimerkkejä tilanteista, joissa vauvan kanssa ei ole ihan helppoa noin alkeellisissa olosuhteissa, mutta miehen mielestä olen "negatiivinen valittaja". Olenko? Olisiko joku pärjännyt viikon vanhan kanssa vaikkapa kuukauden noissa olosuhteissa?
Kommentit (736)
Mä olisin aikanani voinut muuttaa. Harmi ettei meillä ollut sellaista alkeellista kesämökkiä. Mutta juu, olen samaa mieltä että tämän pitäisi olla juuri synnyttäneen äidin oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla kyseessä teidän ensimmäinen lapsi! En missään nimessä lähtisituollaiselle mökille pikku vauvan kanssa. Sitä hommaa on vauvassa ihan tarpeeksi muutenkin ilman että mennään jonnekin "työleirille" kantamaan vesiä jne. Ei hyvä! Kyllä sinne ehtii sitten kun lapsi on vähän isompi.
No voi hyvää päivää. Se 5 minuuttia joka toinen päivä, että lyö pataan puita saadakseen lämmintä vettä, onkim tosi vaativaa.
Vauvaan tulee menemään rahaa kuitenkin. Kannattaisi luopua asunnosta ja muuttaa mökille pysyvästi.
No en lähtisi, mutta en olisi kyllä alunperinkään lisääntynyt noin itsekeskeisen ja piittaamattoman miehen kanssa. Todennäköisesti sitä miestyyppiä, joka haluaa ehdottomasti liudan lapsia, muttei laita tikkua ristiin auttaakseen niiden hoidossa. Kotitöihin osallistuminenkin lakkaa luultavasti sillä siunaamalla kun kotiudutte synnärillä. Tsemppiä vaan yh-elämään.
Me kyllä lähdettiin mökille, koska kotona oli niin kuuma. Normaalissa synnytyksessä ei repeillä, eikä ole mitään suurta jälkivuotoa, eikä tissit vuoda solkenaan maitoa vaan just sopivasti riittää vauvalle. Itse en ainakaan kokenut mökillä oloa hankalaksi vaan ihanan rentouttavaksi. Kyllä se vauvan pyllyn pesu sujuu ihan hyvin pyyhkäisemällä ja sitten pesuvadissa.
Lukekaa vaikka malliksi - Joukolatar synnytyskertomus.
Me oltiin vaimon kanssa noin 2vkon ikäisen kanssa melko alkeellisessa mökissä missä ei juoksevaa vettä mutta sähköt kyllä. Tosin vauva syntyi sektiolla ja siitä toipuminen sujui todella hyvin. Oltiin alle viikko ettei esim pyykkiä tarvinnut pestä ja ei kyllä ois siellä kiinnostanut olla useampia viikkoja kuitenkaan. Silloin oli myös ulkona lämmintä mikä helpotti yleistä olemista ja esim vesien kanssa lotraamista. Mutta pitkälti äidin ehdoillahan sitä pitää mennä ja tilanteen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi. Varmasti on ennen vanhaan pärjätty niinkin mutta nyt eletään vuotta 2018. Miehesi on tyhmä.
Niin mitenkäs ennen vanhaan siis pärjättiinkään oikeasti? Se lapsi- ja äitikuolleisuus oli aivan toista luokkaa kuin tänään. Ei todellakaan suositeltavaa, sulla on ap täys tollo miehenä.
No, mutta vaikka siellä mökillä tulis lähdevettä kullatuista putkista ja palvelijat pesis ap:n toosan joka päivä kuudesti niin se vastasyntyneen pitäminen 5h siinä turvakaukalossa on väärin ja vaarallista sitä vauvaa kohtaan. Kyllähän aikuiset ihmiset nyt pärjää vaikka missä mutta kun se vauva on syntynyt niin ap on velvollinen tekemään kaikkensa vauvan hyvinvoinnin eteen ja tommoset automatkat on noin varhaisessa vaiheessa aivan turhia. Viikon vanha vauva on valtavan hämmennyksissä eikä erota vielä itseään äidistä, ja haluaa todennäköisesti hengailla vain maman sylissä, sillä se on hänellä ainoa turvallinen paikka ja ainoa paikka jossa hän kokee olevansa olemassa. Olisi siis todella julmaa pitää pientä tuntikausia turvakaukalossa huutamassa. Ja siihen päälle vielä ne muut riskit niin ei, ei ja ei.
Vierailija kirjoitti:
Me kyllä lähdettiin mökille, koska kotona oli niin kuuma. Normaalissa synnytyksessä ei repeillä, eikä ole mitään suurta jälkivuotoa, eikä tissit vuoda solkenaan maitoa vaan just sopivasti riittää vauvalle. Itse en ainakaan kokenut mökillä oloa hankalaksi vaan ihanan rentouttavaksi. Kyllä se vauvan pyllyn pesu sujuu ihan hyvin pyyhkäisemällä ja sitten pesuvadissa.
Kun se ongelma ei edelleenkään ole se vauvan pyllyn pesu, vaan
a) äidin hygienia ja tulehdusriski
b) vastasyntyneen pitäminen yksin takapenkillä turvakaukalossa tuntikaupalla (imetystauoista huolimatta turvaton kokemus vauvalle ja lisäksi ei suositeltavaa vastasyntyneen fysiikan takia) ja
c) se, että mies ei lainkaan kuuntele ap:n huolta eikä mm. usko jälkivuodon olemassaoloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeasti koulutettu ei voi olla noin pihalla. Lukiossa biologia on pakollinen aine. Osa neuvolan ohjeista joista kirjoitit on päin mäntyä. Jotkut nyt vaan uskovat heikommatkin provot. 😀
Olen itsekin korkeasti koulutettu, ja en kyllä lukion biologiasta muista mitään synnytykseen tai raskauteen liittyviä juttuja. Myöskään yliopistossa niitä ei kuulunut alani (eikä mieheni alan) opintoihin. Ap.
Mutta korkeakoulutukseen kuuluu kyky etsiä luotettavaa tietoa, arvioida ja soveltaa sitä. Te yritätte nyt toimia ilman, että otatte asioista kunnolla selvää ja ilman, että pohditte todellisia riskejä.
Mies saattaa käsitellä elämänmuutoksen aiheuttamaa stressiä toivomalla, että elämä jatkuu ennallaan ja vauva tulee siinä mukana. Eiköhän pienokaisen tavattuaan prioriteetit ja näkemys muutu. Ei ole vain omista lomatoiveista enää kyse, vaan lapsen hyvinvointi pääosassa. Keskustelkaa myös tunteista, joita tuleva herättää, ei pelkästään käytännön suunnitelmista. Näin olette samalla sivulla tärkeistä asioista turhan väännön sijaan.
Olisiko miehellä pieni paniikki päällä kun lapsi nyt on syntymässä ja iso elämänmuutos tiedossa? Onko yleensä noin tollo? Voi olla että unohtuu tuollaiset jankkaukset synnytyksen jälkeen, kun näkee mitä se on ja pikkuruinen vauva tosiaan on siinä.
Toinen lapsi kun syntyi, niin synnytys meni hyvin, ei tikkejä ja 2 vrk sairaalassa. Siltikään en olisi lähtenyt tuollaisiin olosuhteisiin. Eli pidä vain pintasi. Itse varmaan vetäisin aikamoisen herneen nenään tuossa vaiheessa ja pyytäisin äitini tulemaan meille lapsen synnyttyä ja käskisin miehen mennä yksinään mökille.
Vinkkaa synnärillä lääkärille ja hoitsuille tästä ideasta. Tien että kaikki ei luota terveydenhuoltoon mut usein ulkopuolinen auktoriteetti saa jäärätkin järkiinsä. Mä ite neuvolassa pyysin usein että kätilö selittää realiteetit miehelle koska oma sana ei riittänyt.
Synnytin itse noin viikko sitten ja todellakaan en lähtis alkeellisiin oloihin niin pienen käärön kanssa. Puhtaus ja puhdas vesi on tärkeitä sekä vauvan ja sun kannalta. Ite sain "vain" toisen asteen repeämän mutta en pysty kävelemään tai istumaan kunnolla. Epiduraali myös vahingoitti hermoja (lääkäri oli hyvä mutta kivuissa oli vaikea pysyä paikalla) ja tällä hetkellä pyörryttää nopeat ylösnousut ja välillä jalkapohjat menee tunnottomaksi. Noissa kivuissa sun pitää sit alkaa selvitä arjesta ja et todellakaan kaipaa mitään ylimääräistä työtä. Mä ite kokeilin parina päivänä kävellä 200m kauppaan ihan kokeeksi ja oli se kauheeta kun kohtuki vielä supistelee.
Synnytyksen jälkeen pitää muutenkin odottaa jälkitarkastusta ennen liikunnan aloittamista yms.
Vierailija kirjoitti:
Mä referoin tän ketjun mun miehelle, neljän lapsen isälle. Mies kysyi ”onko se niiden ensimmäinen lapsi?”. Vastasin että joo. Mies tuumasi siihen ”no se selittääkin moiset idioottimaisen ajatukset...”
Niin, jos miehesi jää tosiaan isyyslomalle, niin tee vuoroherätykset, pumppaa maitoa pulloon ja näytä vaipanvaihto ja pyllynpesu, yhden yön jälkeen miehesi ei halua lähteä mihinkään kotoa.
Olen hoitaja vastasyntyneiden teho-osastolla.
Usein matalammin koulutetut vanhemmat ymmärtävät nopeasti vauvan tarpeet.
Korkeasti koulutetuilla on välillä kummallisia ambitioita pienen vauvan suhteen. He eivät esimerkiksi ymmärrä, että nyytti ei kaipaa jatkuvaa huomiota, klassista musiikkia, hereilläpitoa ja laulamista, kun on keskoskaapissa.
Nyytti kaipaa hiljaisuutta ja koskemattomuutta kun nukkuu ja ravintoa.
Kun kotona saat vauvan nukahtamaan, silitätkö vauvaa niin kauan kuin hän nukkuu, ettei hän pääse ollenkaan syvään uneen? Alatko vielä laulamaan ja laitat Mozartin pauhaamaan, jos vauva meinaa vaan nukkua? Ja taputtelet?
Akateemisten kanssa on aina vaikeinta ja he eivät halua kuunnella hoitaja-tasoisen ohjeita.
Olen vela jolla ei kokemusta minkään ikäisistä lapsista juuri lainkaan, mutta jopa minä älyän sen verran ettei synnytyksen jälkeen lähdetä mihinkään mökille. Miehesi on vajaaälyinen.
En jaksa kahlata koko ketjua läpi, mites tämä jatkui ap:n puolelta? Onko mies järkiintynyt? 🤔
Naurettavaa edes yrittää suunnitella tuommoista, kun ei voi vielä tietää miten synnytys menee ja onko vauva terve, miten äiti toipuu ym.
Sinänsä, jos kaikki menee ihan hyvin, voisi ihan hyvin mennäkin. Oman kakkossynnytykseni jälkeen olisin voinut lähteä mihin vaan, maito tuli tisseistä, vauva terve ja hyväihoinen; jälkivuodon takia tietysti mieluiten olin suihkun ja hygienian ulottuvissa, mutta kaipa perheestään välittävä mies ymmärtää tämmöiset fasiliteetit järjestää kuntoon mökilläkin, jos sinne mökille välttämättä haluaa. Esikoisen kohdalla oli vähän toisin: vauva oli kyllä terve ja hänen puolestaan olisi silloinkin voitu mennä, mutta itse olin ensinnäkin tosi kauan kipeä (epparihaava tulehtui) ja toiseksikin maitoa tuli niin runsaasti että halusin sitä luovuttaa maitokeittiöön, mikä ei olisi onnistunut missään mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin vielä sairaalassa viikko synnytyksestä kun alapää oli tohjona, rinnat oli rikki ja maito ei noussut.
Hyvä kun pääsin kotiin asti jonne oli autolla 5 min matka.
Jos jollakin on ollut huonot kokemukset synnytyksistä, niin suurimmalla osalla ei ole. Siitä kertoo sekin, että useimmat viipyvät osastolla vain tunteja tai päivän. Nähtiinhän Katekin jo parin päivän päästä synnytyksen jälkeen kävelyllä vauvan kanssa Kensingtonin puistossa. Ja tuo meidän naapurikin synnytti keskiviikkona, tuli kotiin torstaina ja äsken istui hiekkalaatikolla isomman lapsen kanssa ja sanoi lähtevänsä ensi viikolla mummolaan Siilinjärvellä.
Mäkin lähdin reippaana laitokselta vaunulenkeille ja kotihommiin. Sain kohdunlaskeuman. Olisi kannattanut ottaa rauhallisemmin.
Ikävää että sinulle tuli kohdunlaskeuma. Käsityksesi vaunulenkkien ja kotihommien yhteydestä kohdunlaskeumaan on kuitenkin virheellinen. Jos kudoksesi ovat sitä sorttia että kohtu laskeutuu, voi se laskeutua ihan yhtä hyvin sairaalassa maatessakin.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla oikeasti edes lasta vai etkö vain imettänyt? Sitä maitoa nimenomaan tulee aluksi todella paljon (miksi tissisuojia muuten tarvittaisiin), koska pieni vauva käy rinnalla tiheään tilatakseen ja varmistaakseen maidon tulon ja vasta myöhemmin maidontulo tasaantuu.
Ja kyllä, myös normaalissa synnytyksessä tapahtuu repeämiä ja jälkivuoto (jollain runsaampi kuin toisilla) 2-6 viikkoa kuuluu asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla oikeasti edes lasta vai etkö vain imettänyt? Sitä maitoa nimenomaan tulee aluksi todella paljon (miksi tissisuojia muuten tarvittaisiin), koska pieni vauva käy rinnalla tiheään tilatakseen ja varmistaakseen maidon tulon ja vasta myöhemmin maidontulo tasaantuu.
En ole tuo ylempi kommentoija, mutta ihme kyllä tässäkin asiassa ihmiset ovat yksilöitä! Imetin täysin suositusten mukaisesti ja maitoa korkeintaan valui muutamia tippoja, ikinä ei suihkunnut rinnoista itsestään! Alkoi herua vauvan imiessä (tai pumpatessa), muutoin jäi liivinsuojat käyttämättä.
Sama homma ja vielä kuuden viikon rintatulehduskierre sekä kivulias lantion virheasento lisäbonuksena. Ekat kaksi kuukautta meni särkylääkkeiden ja antibioottien voimalla, kunnes siirryttiin pulloruokintaan. Ei olisi kyllä miehelle tullut mieleenkään ehdotella lähtöä yhtään minnekään kotoa moneen kuukauteen synnytyksen jälkeen. Eka yön yli reissu tehtiin kylpylään, kun vauva oli 4kk vanha. Ja silloin siis mies hoiti lasta ja mä sain uida, saunoa ja nukkua.