Mieheni haluaisi, että muutamme mökille viikko synnytyksen jälkeen
Kun vauva on siis käynyt siinä tarkastuksessa. Mökillä ei ole esim. juoksevaa vettä, vaan vesi kannetaan järvestä ja vessana toimii sellainen hyvin perinteinen ulkohuussi. Sähköt onneksi on. Millä saan hänet ymmärtämään, että idea ei ehkä ole ihan hyvä? Olen yrittänyt kertoa esimerkkejä tilanteista, joissa vauvan kanssa ei ole ihan helppoa noin alkeellisissa olosuhteissa, mutta miehen mielestä olen "negatiivinen valittaja". Olenko? Olisiko joku pärjännyt viikon vanhan kanssa vaikkapa kuukauden noissa olosuhteissa?
Kommentit (736)
Siis miksi tehdä asiat niin vaikeaksi?? Olisi ollut aivan ihanaa päästä vauvan kanssa mökille vaikka saman tien!! Jouduin kökkimään pienessä kaksiossa muista syistä. Olisi ollut upeaa jos minulla olisi ollut tuo vaihtoehto. Ei se niin vaikeaa ole.
583 pointti kirjoittajalla oli varmaan kaksi asiaa, vauvan kakkavaipat ja se että mieskin joutuisi toisuvasti pesemään takapuoltaan puhtaaksi paskasta (kun tuskin mieheltä jälkivuotoa tulee, voihan myös kokeilla kusta siihen vaippaan) eli kokeilemaan millasta on vaipat housussa olo.
Varmasti pärjää ja hengissä selviää, mutta en ikimaailmassa edes harkitsisi moista.
Hygieniataso huono, vauvalla huono vastustuskyky.
Pyllypesut, kylvetykset, oma alapääpesu vaikeaa (ja bakteerivaaran takia oltava puhdas vesi, jälkivuotokin käynnissä).
Kaikki toiminta huomattavasti haastavampaa ja työläämpää ja tuossa toipilasvaiheessa on tärkeämpääkin ajateltavaa kuin selviytyä arjesta.
Jos joskus tarvitsee sähköä, lämmitystä ja juoksevaa vettä, niin juuri synnytyksen jälkeen!
Tämä siis lienee provo?
Vierailija kirjoitti:
Meillä meni kaikki paremmin kuin hyvin kun menimme kesäasunnollemme. Tosin sekin helpotti, että siellä on kaikki mukavuudet. Ei mitään negatiivista pienen vauvan kanssa olla ihanassa rauhassa.
No sehän oli koko asian pointti. Että ne mukavuudet puuttuu ap:n tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi tehdä asiat niin vaikeaksi?? Olisi ollut aivan ihanaa päästä vauvan kanssa mökille vaikka saman tien!! Jouduin kökkimään pienessä kaksiossa muista syistä. Olisi ollut upeaa jos minulla olisi ollut tuo vaihtoehto. Ei se niin vaikeaa ole.
Olisko sinusta ollut se viiden tunnin mökkimatka kipeänä vastasyntyneen kanssa upeaa? Siitä viidestä tunnista olisi voinut helposti tulla kymmenen tuntia suuntaansa, matkanteko kun ei ole yhtä helppoa mitä aiemmin.
Miten aapeellä menee raskauden kanssa? Onko synnytys lähellä?
Itse en lähtisi surkeisiin oloihin.
Näen jo sieluni silmin ap:n istumassa autossa vauva tissillä toista tuntia jossain kaukoliikenteen bussipysäkillä ja kiroamassa miehen hyvää suunnitelmaa...
Ap, huhuu? Oletteko jutelleet miehen kanssa vielä asiasta?
Kukkuu miten aloittajalla menee?
AP on nyt siellä mökillä missä ei varmaan nettikään toimi? :D
Se on synnyttämässä. Laskettu aika oli juhannuksena. Huono trolli kuitenkin. Äijillä ei ole mitään käsitystä siitä, miten pillu repeilee synnytyksessä. Se vauva kuitenkin on yli kymmensenttinen HALKAISIJALTAAN. Pikkasen isompi kuin iskän vehje.
Itselläni alle kuukauden ikäinen vauva ja jo päiväreissu sähköttömälle ja vedettömälle mökille oli haastava. Ja ei ole ensimmäinen lapsi kyseessä.
Mökkeillä ehtii myöhemminkin, ei juuri synnyttänyttä äitiä ja vauvaa raahata minnekään mökille. Se alkuaika vauvan kans on yhtä pyykinpesua, takapuolen pesua, valvomista ja opettelemista vaikka ei olisi edes ensimmäinen lapsi. Siihen lisänä äidin jälkivuodot, synnytyksestä toipuminen, rintatulehduksen riski ja monta muuta syytä.
Ja mitäpä jos imetyksen lisäksi täytyy pulloruokintaa? Siellä mökillä onkin helppo streloida pulloja vauvalle...
Itsekkäät miehet, jotka asettaa ehtoja ja vaatii itsepäisesti asioita tapahtuvaksi toisen hyvinvoinnin kustannuksella, on persiistä.
AP jää kotiin, pyydä äitisi tai joku avuksi. Anna miehesi temppuilla yksin.
Olin itse noin kuusiviikkoisen vauvan kanssa tuollaisissa olosuhteissa vanhempieni mökillä muutaman päivän, ja toimi suht hyvin, kun minun ei tarvinnut huolehtia kuin vauvasta. Muut hoitivat ruuat, vesien lämmittämiset ynnä muut. Mutta en olisi voinut kuvitellakaan lähteväni ennen kuin imetys on lähtenyt kunnolla rullaamaan, jälkivuoto loppunut ja vauvan napa irronnut.
Haha, just yritin tätä ketjua etsiä. Kiitos uppaamisesta!
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän ennen vanhaan on pärjätty?
Tää vastaus on ihan huippu.
Ennen vanhaan lapsi- ja äitikuolleisuus olivat aivan eri lukemissa kuin nykyään.
Mutta voihan sitä tietysti sanoa vaikka niin että ne pärjäsivät ketkä selvisivät hengissä.
Eih, vieläkö tää ketju pyörii täällä? Miten paljon keskustelemista voi olla tässä skenaariossa? Umpitympee mies ja lapanen vaimona?
Anteeksi mitä tämän kolmoskohdan suhteen? Olen neljän lapsen äiti, ja tässä ketjussa on paljon järkeä, mutta mikä järki tässä on? Kyllä mökillä kai edes se huussi on, jota sekä äiti että isä osaavat isoon hätään käyttää.