Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni haluaisi, että muutamme mökille viikko synnytyksen jälkeen

Vierailija
28.05.2018 |

Kun vauva on siis käynyt siinä tarkastuksessa. Mökillä ei ole esim. juoksevaa vettä, vaan vesi kannetaan järvestä ja vessana toimii sellainen hyvin perinteinen ulkohuussi. Sähköt onneksi on. Millä saan hänet ymmärtämään, että idea ei ehkä ole ihan hyvä? Olen yrittänyt kertoa esimerkkejä tilanteista, joissa vauvan kanssa ei ole ihan helppoa noin alkeellisissa olosuhteissa, mutta miehen mielestä olen "negatiivinen valittaja". Olenko? Olisiko joku pärjännyt viikon vanhan kanssa vaikkapa kuukauden noissa olosuhteissa?

Kommentit (736)

Vierailija
521/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin vielä sairaalassa viikko synnytyksestä kun alapää oli tohjona, rinnat oli rikki ja maito ei noussut.

Hyvä kun pääsin kotiin asti jonne oli autolla 5 min matka. 

Vierailija
522/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa, mikä on se juttu, että juuri juokseva vesi on oleellista siinä, missä vauvan kanssa on? Ainakin minä pidän mökkiä kaikkein ihanimpana paikkana olla, vaikka siellä ei ole sitä kuuluisaa juoksevaa vettä. Minusta on kuvia ihan pienenä vauvana ilkosillaan pyyhkeen päällä nurmikolla ja veli ja sisko juoksevat pylly paljaana.

Hygienian kannalta. Et ilmeisesti ole lukenut ketjua aloitusta pitemmälle, kun moni on kertonut, että pissaaminen onnistuu vain vesisuihkun avulla. Jos alapäässä on iso tikattu haava, se virtsa kirvelee ja paljon.

En tosiaan ole lukenut, tulin vasta aamulla tälle sivulle. Tuli vain mieleen, että jos pissaaminen onnistuu tikkien kanssa vain vesisuihkun avulla, niin bideesuihkujahan en ole nähnyt kuin Suomessa. Mitenkäs homma onnistuu muualla Euroopassa?

Et ole sitten kuullut sellaisesta asiasta kuin suihku?

Siis pissataanko muualla suihkussa? En usko.

Tuossa aiemmin juuri joku englannissa asuva kertoi pissanneensa suihkussa kun bidee suihkua ei ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa, mikä on se juttu, että juuri juokseva vesi on oleellista siinä, missä vauvan kanssa on? Ainakin minä pidän mökkiä kaikkein ihanimpana paikkana olla, vaikka siellä ei ole sitä kuuluisaa juoksevaa vettä. Minusta on kuvia ihan pienenä vauvana ilkosillaan pyyhkeen päällä nurmikolla ja veli ja sisko juoksevat pylly paljaana.

Hygienian kannalta. Et ilmeisesti ole lukenut ketjua aloitusta pitemmälle, kun moni on kertonut, että pissaaminen onnistuu vain vesisuihkun avulla. Jos alapäässä on iso tikattu haava, se virtsa kirvelee ja paljon.

En tosiaan ole lukenut, tulin vasta aamulla tälle sivulle. Tuli vain mieleen, että jos pissaaminen onnistuu tikkien kanssa vain vesisuihkun avulla, niin bideesuihkujahan en ole nähnyt kuin Suomessa. Mitenkäs homma onnistuu muualla Euroopassa?

Tuossa aiemmin juuri joku englannissa asuva kertoi pissanneensa suihkussa kun bidee suihkua ei ollut.

Millainen idiootti ei kuse suihkussa ollessaan? Opetettu vain että pönttö on se ainoa paikka mihin pystyy suhauttamaan. Naurettavaa.

Vierailija
524/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muualla Euroopassa on monissa taloissa bidee-allas joka on iso, matala lavuaarin tapainen pesuallas. Siihen kuuluu usein suihku tai vähintään ainakin vesihana ja siinä saa alapään pestyä. Se on liitetty viemäriverkkoon ja epäilen että kyllä siihen moni synnyttänyt taitaa pissiä...

Vierailija
525/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen idiootti ei kuse suihkussa ollessaan? Opetettu vain että pönttö on se ainoa paikka mihin pystyy suhauttamaan. Naurettavaa.

Kyse olikin kivun takia suihkussa pissaamisesta, suomessa, perus olosuhteissa, ei tarvitse riisuutua suihkuun pissalle joka kerta kun täytyy käydä pissalla tikatun alapään kanssa.

Vierailija
526/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin vielä sairaalassa viikko synnytyksestä kun alapää oli tohjona, rinnat oli rikki ja maito ei noussut.

Jos jollakin on ollut huonot kokemukset synnytyksistä, niin suurimmalla osalla ei ole. Siitä kertoo sekin, että useimmat viipyvät osastolla vain tunteja tai päivän. Nähtiinhän Katekin jo parin päivän päästä synnytyksen jälkeen kävelyllä vauvan kanssa Kensingtonin puistossa. Ja tuo meidän naapurikin synnytti keskiviikkona, tuli kotiin torstaina ja äsken istui hiekkalaatikolla isomman lapsen kanssa ja sanoi lähtevänsä ensi viikolla mummolaan Siilinjärvellä.

Vierailija
527/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jollakin on ollut huonot kokemukset synnytyksistä, niin suurimmalla osalla ei ole. Siitä kertoo sekin, että useimmat viipyvät osastolla vain tunteja tai päivän. Nähtiinhän Katekin jo parin päivän päästä synnytyksen jälkeen kävelyllä vauvan kanssa Kensingtonin puistossa. Ja tuo meidän naapurikin synnytti keskiviikkona, tuli kotiin torstaina ja äsken istui hiekkalaatikolla isomman lapsen kanssa ja sanoi lähtevänsä ensi viikolla mummolaan Siilinjärvellä.

Mäkin lähdin reippaana laitokselta vaunulenkeille ja kotihommiin. Sain kohdunlaskeuman. Olisi kannattanut ottaa rauhallisemmin.

Vierailija
528/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisiä muualta Euroopasta! Sairaalassa pissasin aina suihkussa. Kotona onneksi suihku sattumoisin ylettyy myös pytylle, joten suihkuttelu onnistui myös pytyllä pissatessa ja kakatessa. Auttaa paljon pukamien ja tikkien kanssa.

Vierailija
529/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä käveltiin ja tehtiin vaikka mitä synnytyksen jälkeen. Eihän tässä siitä ole kyse. Mulla, ihan hyvävoimaisella muuten oli kuitenkin x tikkiä alapäässä ja ilman käsisuihkua en tiedä miten olisin selvinnyt vessakäynneistä. Yhden synnytyksen jälkeen olin ollut jo muutaman päivän kotona kun alkoi sattua hirveästi mahaan ja ulos tulikin nyrkin kokonen pala istukkaa ja hirveä määrä verta. Yhden synnytyksen jälkeen vauvan kanssa piti käydä alussa joka toinen päivä mittaamassa hemoglobiinia. Rintatulehdus ja tiehyen tukkeutuminen ovat tosi tuskallisia enkä tiedä miten niistä selviäisi ilman kuumaa suihkua.

Ja nämä olivat ihan normaaleja synnytyksiä ja hyviä alkuja. Ja tosiaan, eihän pientä vauvaa saa istuttaa istuimessa pitkää aikaa. Luvassa aika pitkä automatka kun äiti vuotaa, pitäisi imettää ja vauva saa istua max. 1,5 istuimessa.

Vierailija
530/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta lasta teillä siis on?Kyllä sen isin pitää tajuta, ettei erämökkeilyt nyt tänä kesänä onnistu. Se on aikuisen järkeä ja vastuunottoa. Kun on vauva niin vanhemmat joustaa omista haluistaan. Nyt pitäis mamman sanoa napakasti ei, tai saat jatkossakin hoitaa kahta vauvaa kerralla. Voihan se ukko lähtee siellä käymään yksin vähän myöhemmin vaikka viikonlopun yli tms. Kun vauvan kanssa alkaa sujuun.

Vierailija
531/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen erityisen huolissani vauvasta tuon pitkän ajomatkan suhteen. Vanhemmilla on vastuu lapsen hyvinvoinnista ja turvallisuudesta, kammotava ajatus vastasyntyneen autossa istuttaminen jopa hyvin itsekästä. Kyllä lapsen tulo muuttaa elämää, tahtoi mies niin tai ei.

Lapsen syntymä on hyppy tuntemattomaan, tutustukaa vauvaanne ensin rauhassa. Omat hömpötykset ja suunnitelmat tulevat karsiutumaan tulevassa elämäntilanteessa useasti, niihin sopeutuu. Lapsi tuo tietysti mukanaan myös upeita uusia asioita.

Vierailija
532/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun vauva on siis käynyt siinä tarkastuksessa. Mökillä ei ole esim. juoksevaa vettä, vaan vesi kannetaan järvestä ja vessana toimii sellainen hyvin perinteinen ulkohuussi. Sähköt onneksi on. Millä saan hänet ymmärtämään, että idea ei ehkä ole ihan hyvä? Olen yrittänyt kertoa esimerkkejä tilanteista, joissa vauvan kanssa ei ole ihan helppoa noin alkeellisissa olosuhteissa, mutta miehen mielestä olen "negatiivinen valittaja". Olenko? Olisiko joku pärjännyt viikon vanhan kanssa vaikkapa kuukauden noissa olosuhteissa?

Voi itku, toivottavasti ap on provo, mutta Väestöliiton parisuhdekeskuksen johtajan (anteeksi, olen aika kypsä tähän ihmisen lausuntoihin) mielestä oletkin varmaan negatiivinen valittaja, ja sinun tulisi olla "hyvä jätkä" (omasta terveydestä viis, kai).

Oikeasti, missä ovat miehet, jotka ymmärtävät ottaa naisensa ihmisenä huomioon?

Vierailija
533/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske miehesi hinkkaamaan kolmekilosta kurpitsaa edestakaisin persreiässään 12 tuntia ja nukkua pari tuntia yössä vaikka viikon verran. Katotaan haluaako lähteä sitten mökille.

Vierailija
534/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä referoin tän ketjun mun miehelle, neljän lapsen isälle. Mies kysyi ”onko se niiden ensimmäinen lapsi?”. Vastasin että joo. Mies tuumasi siihen ”no se selittääkin moiset idioottimaisen ajatukset...”

Vierailija
535/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiden tunnin automatka vastasyntyneelle on täysi mahdottomuus, joten sen enempää mökkeilysuunnitelmista tuskin tarvitsee edes keskustella. Miehen kommentti vauvan itkemisestä oli todella ajattelematon - vauva ei itke huvikseen tai vanhempiaan kiusatakseen, vaan tarpeesta, johon vanhempien on vastattava. Tuon nyt tajuaa tällainen lapseton ja mitään mistään ymmärtämätön velakin.

Vierailija
536/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muualla Euroopassa on monissa taloissa bidee-allas joka on iso, matala lavuaarin tapainen pesuallas. Siihen kuuluu usein suihku tai vähintään ainakin vesihana ja siinä saa alapään pestyä. Se on liitetty viemäriverkkoon ja epäilen että kyllä siihen moni synnyttänyt taitaa pissiä...

On näitä Suomessakin jonkin verran. Joissakin vanhoissa taloissa alkuperäiskuvissa kaikilla, mutta suurin osa purkanut pois. Jokunen on jättänyt. Terveisin rakennuspiirtäjä, joka piirtelee vanhoja kuvia sekä ajantasakuvia cad-muotoon.

Vierailija
537/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tämähän kusee jo heti siihen, että viikon ikäistä vauvaa EI VOI istuttaa viittä tuntia turvaistuimessa voi JESTAS sentään miten tyhmiä voi ihmiset olla! Anteeksi, mutta mitä vittua ihan oikeesti. Sano ukolles, että suksii sinne mökille ihan keskenään ja takas ei tarvii tulla!

Vierailija
538/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro neuvolassa, että olette lähdössä viidentunnin ajomatkan päähän ilman mitään hygieniaa vauvan kanssa niin luulenpa, että ongelma on sillä ratkaistu. Hän varmasti tietää mihin ottaa yhteyttä.

Vierailija
539/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ei tulisi kuuloonkaan lähteä. Synnytys oli todella rankka tapahtuma itselleni. Olin valvonu kaksi vuorokautta kärsien tukalasta kivusta, joka vain paheni ja johon edes epiduraali ei auttanut. Lapsi syntyi imukupilla ja väliliha leikattiin, minkä lisäksi repesin.

Olimme sairaalassa kolme yötä ja kiitin niitä jättisiteitä, koska jälkivuoto oli jotain ihan käsittämätöntä ja pidätyskyky jäi ilmeksesti synnytyssaliin. En pystynyt istumaan kahteen kuukauteen ilman kyyneliä ja ensimmäisen kolmen viikon aikana pelkästään sängystä ylöspääseminen oli todella vaivalloista. Panadolia kului paljon. Imetyksen kanssa ei onneksi ollut ongelmia, vaikka ensimmäiset kaksi viikkoa tissit olivat kipeät. Sänky oli myös lähes poikkeuksetta märkä maidosta johtuen joka aamu kun herättiin. Ai sitä pyykin määrää. Jälkivuoto kesti pitkään ja loputtuaan alkoi yllättäen uudestaan, myös pissavahingot itselleni olivat tavanomaisia ensimmäisten viikkojen aikana vaikka niitä lantiopohjanlihaksi olin treenannut säännöllisesti raskausaikana.

Vauvan lähes jokaisessa vaipassa oli kakka, eli niitä tuli kevyesti 10 päivässä. Olisi ollut aikamoinen show ilman juoksevaa vettä. Olin myös kiitollinen juoksevasta vedestä, niin pääsi jalkoja pesemään kun veret tulivat jättisiteiden yli, mitä nappasin sairaalasta mukaan kuten myös ne jättipikkarit. Meille syntyi kevätvauva ja että sitä hikoilun määrää! Suihkussa käynti lisääntyi siitäkin johtuen.

Jotku synnytykset ovat helpompia kuin toiset ja jokaisen palautuminen on yksilöllistä. Itse olisivan varmaan heittänyt miehen ulos, jos se olisi edes kehdannut ehdottaa lähtöä alkeellisiin oloihin synnytyksen jälkeen. Oli kyllä ihanaa olla kotona, rauhallisessa ja turvallisessa paikassa, jonne en ekojen viikkojen aikana halunnut edes vieraita, oman kuntoni takia. Ja kuten täällä on aikasemminkin mainittu, niin vauvaa ei voi istuttaa kaukalossa montaa tuntia.

Vierailija
540/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap:n mies, jos on vielä epäselvää, niin tässä vielä että ETTE MUUTA MÖKILLE ENNEN KUIN LAPSESI ÄITI ITSE EHDOTTAA NIIN.

Ja se ei välttämättä tapahdu edes tänä kesänä. Muutenkin uutisia: et voi elää enää kuten ennen, vaikka miten järjestelisit tunnin ajotauot ja kantaisit vedet. Vauva ei muuta elämää, mutta silti muuttaa kaiken. Sinullakin voi olla vahvempi reaktio isyyteen kuin etukäteen uskoisi ja mökki muuttuu hetkellisesti vaarojen karikoksi.

Sun tehtävä ensi viikkoina on pestä pyykkiä, tuoda juotavaa äidille, huolehtia että ruokaa on, opetella pesemään vauvaa ja puhdistamaan napaa ja sen sellaista. Tylsää ehkä, mutta ainutlaatuista tylsää. Olet eräillyt ja pääset vielä eräilemään, mutta nyt pysähdytään vauvan kanssa. Jos intät että ihan hyvin vois olla mökillä, niin olet itsekäs pässinpää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä