Mieheni haluaisi, että muutamme mökille viikko synnytyksen jälkeen
Kun vauva on siis käynyt siinä tarkastuksessa. Mökillä ei ole esim. juoksevaa vettä, vaan vesi kannetaan järvestä ja vessana toimii sellainen hyvin perinteinen ulkohuussi. Sähköt onneksi on. Millä saan hänet ymmärtämään, että idea ei ehkä ole ihan hyvä? Olen yrittänyt kertoa esimerkkejä tilanteista, joissa vauvan kanssa ei ole ihan helppoa noin alkeellisissa olosuhteissa, mutta miehen mielestä olen "negatiivinen valittaja". Olenko? Olisiko joku pärjännyt viikon vanhan kanssa vaikkapa kuukauden noissa olosuhteissa?
Kommentit (736)
Vierailija kirjoitti:
Olen vela jolla ei kokemusta minkään ikäisistä lapsista juuri lainkaan, mutta jopa minä älyän sen verran ettei synnytyksen jälkeen lähdetä mihinkään mökille. Miehesi on vajaaälyinen.
Tämä. Minäkin velana tajuan, että tuo mökille lähtö vastasyntyneen kanssa on ihan järjenvastainen ajatus varsinkin jos mökillä ei ole sisävessaa ja suihkua. Jessus sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me kyllä lähdettiin mökille, koska kotona oli niin kuuma. Normaalissa synnytyksessä ei repeillä, eikä ole mitään suurta jälkivuotoa, eikä tissit vuoda solkenaan maitoa vaan just sopivasti riittää vauvalle. Itse en ainakaan kokenut mökillä oloa hankalaksi vaan ihanan rentouttavaksi. Kyllä se vauvan pyllyn pesu sujuu ihan hyvin pyyhkäisemällä ja sitten pesuvadissa.
Lukekaa vaikka malliksi - Joukolatar synnytyskertomus.
Onko sinulla oikeasti edes lasta vai etkö vain imettänyt? Sitä maitoa nimenomaan tulee aluksi todella paljon (miksi tissisuojia muuten tarvittaisiin), koska pieni vauva käy rinnalla tiheään tilatakseen ja varmistaakseen maidon tulon ja vasta myöhemmin maidontulo tasaantuu.
En ole tuo ylempi kommentoija, mutta ihme kyllä tässäkin asiassa ihmiset ovat yksilöitä! Imetin täysin suositusten mukaisesti ja maitoa korkeintaan valui muutamia tippoja, ikinä ei suihkunnut rinnoista itsestään! Alkoi herua vauvan imiessä (tai pumpatessa), muutoin jäi liivinsuojat käyttämättä.
Sama kokemus. Maito tui ilman mitään touhuamisia nätisti ja hyvin se piisasi.
Kaikilla ei ole hankaluuksia.
En ole kertaakaan tarvinnut liivinsuojia. Ei sitä maitoa ole itsekseen tullut, kyllä siihen on tarvittu imua. Eivät kaikki ole maitobaareja. Jostain syystä tälle palstalle tulee noita ääritapauksia. Kukaan ystävistäni ei ole kokenut repeämiä tai muitakaan komplikaatioita.
Ensimmäiset 20 sivua jaksoin lukea, sitten luovutin. En usko että miehes on mikään tollo tahallaan, mut on kyllä aika pumpuliset kuvat minkälaista se arki/elämä vastasyntyneen kanssa todellisuudessa on, ja sitä myöten herää kysymys että kuinka kusessa hän/te tulette olemaan sitten kun vauva on syntynyt. Itse en ois todellakaan pystynyt istumaan 5h autossa, 15min automatka synnäriltä kotiin oli yhtä helvettiä kipeän alapään ja episiotomian takia. Pelkkä autoon pääseminen ja sieltä ylös nouseminen oli vaikeeta. Mä myös menetin synnytyksen aikana verta 1,5 litraa, joten mun hb oli todella alhainen pitkän aikaa. Sen takia jouduin sairaalassa olla normaalia pidempään koska en yksinkertaisesti pysynyt pystyssä kun meinasi taju lähteä.
Mutta, teette päätöksen kun vauva on syntynyt. Itse en kyllä kannata.
Itse taas 3 lapsen äitinä harkitsisin mökkeilyä tilanteen mukaan.
3 alatiesynnytystä joista 2 erittäin nopeaa polikliinistä (eli 6h synnytyksestä kotiin) synnytystä ilman tikkejä, eikä jälkivuoto ole pientä tuhrua kummempaa ollut enää viikko synnytyksestä. Vauvojen napatyngätkin irronnut 5-7pv iässä.
Mutta maitoa tullut koko imetysajat paljon! Ja vauvojen vaipat vuotanut. Eli itse lähinnä miettisin, että kauanko sitä käsin pyykkäämistä jaksaa. Ja tuo rintatulehduskin saattaa melko nopeasti kehittyä. Itsellä sen yhden ainoan kerran kun loppukesästä ulkona imetin niin heti tuli antibiotit vaativa tulehdus esikoisen kanssa..
Me lähdettiin viikoksi sähköttömälle mökille 3h matkan päähän 10pv vanhan vauvan (3.lapsi) kanssa ja siinä ajassa tuli kyllä aikamoinen vuori kotiin pestävää.
Ja tietenkään ei voi etukäteen tietää miten imetys lähtee sujumaan tai jos synnytys ei menekään ihan kuin oppikirjasta.
itsellä oli 10pv tarkastuksen jälkeen seuraava neuvola vasta 6vko tarkastus kun oli niin huimasti kasvanut :)
Yhteenvetona, kannattaa ensin pullauttaa lapsi ulos ja sitten katsoa miten voisi tehdä, esikoisen kanssa en olisi lähtenyt kun sai imetyksen päätteeksi lisämaitöa pullosta niin ei kunnolla olisi saanut pulloja (helposti) puhdistettua
Kolmen lapsen mökkeilevänä äitinä kadun, että olin liian reipas vauvan kanssa. On tärkeää rauhoittua vauvan ääreen. Tehdä kotiin pesä. Nyt on se tärkeä hetki ja aika. Mökkeillä kyllä ehtii. Hyvä alku on kaikille tärkeä. Ei tarvi myöskään todistaa, että vauva ei muuta mitää ja olemme meneviä. Se Muuttaa kaiken ja vauvan oikeus on olla keskipiste.
Miten rintatulehdus tulee ulkona imetettäessä?
JOKO OOTTE MUUTTANU????????????
En usko. En jaksa enkä halua uskoa että lisäännytte tuollaisten idioottien kanssa.
Muutto mökille oli kyllä parasta. Kotona oli kuuma, rakennustyömaa tien toisella puolella, vieraita kävi, nukuttiin huonosti. Mökillä oli ihana rauha, vain me kolme, kaikki nukuimme hyvin. Ihan parasta!
Laskettu aika ap:lla vasta Juhannuksena.
En ole lukenut ketjua pariin päivään, mutta luulen, ettei vauva ole vielä syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Laskettu aika ap:lla vasta Juhannuksena.
En ole lukenut ketjua pariin päivään, mutta luulen, ettei vauva ole vielä syntynyt.
Vastaus siis sulle 570.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me kyllä lähdettiin mökille, koska kotona oli niin kuuma. Normaalissa synnytyksessä ei repeillä, eikä ole mitään suurta jälkivuotoa, eikä tissit vuoda solkenaan maitoa vaan just sopivasti riittää vauvalle. Itse en ainakaan kokenut mökillä oloa hankalaksi vaan ihanan rentouttavaksi. Kyllä se vauvan pyllyn pesu sujuu ihan hyvin pyyhkäisemällä ja sitten pesuvadissa.
Onko sinulla oikeasti edes lasta vai etkö vain imettänyt? Sitä maitoa nimenomaan tulee aluksi todella paljon (miksi tissisuojia muuten tarvittaisiin), koska pieni vauva käy rinnalla tiheään tilatakseen ja varmistaakseen maidon tulon ja vasta myöhemmin maidontulo tasaantuu.
Ja kyllä, myös normaalissa synnytyksessä tapahtuu repeämiä ja jälkivuoto (jollain runsaampi kuin toisilla) 2-6 viikkoa kuuluu asiaan.
Varmasti joillain tulee, mutta mullapa ei tullut 😕 Vauvani oli syntyessään tosi pieni ja meni useita viikkoja, että sai rinnasta edes imuotteen. Sen takia mulla alkoi kuukautiset jo 6 viikkoa synnytyksestä ja aika lailla siihen loppui koko imetys. Mulla ei asiaa auttaneet rintakumit, lypsäminen, pumput tai mitkään. Loppui mikä loppui.
Meillä meni kaikki paremmin kuin hyvin kun menimme kesäasunnollemme. Tosin sekin helpotti, että siellä on kaikki mukavuudet. Ei mitään negatiivista pienen vauvan kanssa olla ihanassa rauhassa.
Siis onko kaikki nää mökille menijät kaikki todellakin ajelleet 5 tuntia vastasyntynyt turvakaukalossa??? Itse en kyllä uskaltais.😨
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä, myös normaalissa synnytyksessä tapahtuu repeämiä ja jälkivuoto (jollain runsaampi kuin toisilla) 2-6 viikkoa kuuluu asiaan.
Tästä tuli mieleen miten moni asia tulee esikoisen jälkeen yllätyksenä. En ollenkaan tajunnut, että kun maitoa alkaa herua niin molemmat rinnat vuotaa. Joo oli alkuun maitoa joka paikassa. Sitten hoksasin laittaa keräimen toiseen rintaan.
Mökille mentiin esikoisen kanssa jo kun hän oli noin kuukauden ikäinen. Ikimuistoisesti minulla nousikin lähes heti kova kuume, rintatulehdus, ja saman tien kaupunkiin.
Ei kauheesti kannata suunnitella etukäteen!
Lisäksi, itikat! Vauvalle ei voi mitään karkotteita laittaa.
1. Sanoisin miehelle, että sinä sitten lämmittelet pesuveden kaikille kolmelle ja tietty peset astiat ja pyykin.
2. Sanoisin myös, että minä joudun käyttämään jälkivuodon vuoksi vaippoja, joten niin käytät sinäkin noissa olosuhteissa.
3. Luulisin, että miehellä tulee kotisuihku mieleen viimeistään, kun paskoo ensimmäisen kerran vaippoihinsa ja yrittää saada peppunsa puhtaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti joillain tulee, mutta mullapa ei tullut 😕 Vauvani oli syntyessään tosi pieni ja meni useita viikkoja, että sai rinnasta edes imuotteen. Sen takia mulla alkoi kuukautiset jo 6 viikkoa synnytyksestä ja aika lailla siihen loppui koko imetys. Mulla ei asiaa auttaneet rintakumit, lypsäminen, pumput tai mitkään. Loppui mikä loppui.
Meillä taas oli isompi vauva (4kg+) ja siltikään ei saanut kunnon imuotetta. Tätä sairaalassa yritettiin ja yritettiin, sain rintakuminkin mutta vauva ei vaan ottanut kunnon otetta. Sen takia korvikettakin annettiin jo sairaalassa, ettei kaverin tarvitse nälkää nähdä.
Kotonakin yritettiin ja yritettiin, mutta painon laskettua lisättiin korvikkeen määrää jatkuvasti. Rintapumppu ei tuossa hormonimyrskyssä tullut edes mieleen, eikä sitä liiemmin sairaalassa tai neuvolassakaan ehdotettu. Vasta kun siskoni tarjosi minulle omaa pumppuaan lainaan, niin välähti... vaan oli jo liian myöhäistä, edes tiheällä pumppaamisella ei saatu kuin muutamia pisaroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas oli isompi vauva (4kg+) ja siltikään ei saanut kunnon imuotetta. Tätä sairaalassa yritettiin ja yritettiin, sain rintakuminkin mutta vauva ei vaan ottanut kunnon otetta. Sen takia korvikettakin annettiin jo sairaalassa, ettei kaverin tarvitse nälkää nähdä.
Kotonakin yritettiin ja yritettiin, mutta painon laskettua lisättiin korvikkeen määrää jatkuvasti. Rintapumppu ei tuossa hormonimyrskyssä tullut edes mieleen, eikä sitä liiemmin sairaalassa tai neuvolassakaan ehdotettu. Vasta kun siskoni tarjosi minulle omaa pumppuaan lainaan, niin välähti... vaan oli jo liian myöhäistä, edes tiheällä pumppaamisella ei saatu kuin muutamia pisaroita.
Näinpä. Itsekin ramppasin kaikki mahdolliset imetysopetukset ja tukiryhmät ja pumppasin pitkin päivää ja yötä, kun tunsin niin suurta syyllisyyttä siitä, ettei imetys onnistunut. Lopulta eräs kokeneempi imetysohjaaja kysyi, että oisko sitten parempi, että lapseni kuolee nälkään, jos korviketta ei saa antaa? Se oli mulle suuri helpotus, että edes kerran joku sanoi, että korvikkeenkin antaminen voi olla ihan ok.
Tämä ketju jäi mietityttämään. Mites on Ap, onko keskustelut edenneet?
Sama kokemus. Maito tui ilman mitään touhuamisia nätisti ja hyvin se piisasi.
Kaikilla ei ole hankaluuksia.