Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni haluaisi, että muutamme mökille viikko synnytyksen jälkeen

Vierailija
28.05.2018 |

Kun vauva on siis käynyt siinä tarkastuksessa. Mökillä ei ole esim. juoksevaa vettä, vaan vesi kannetaan järvestä ja vessana toimii sellainen hyvin perinteinen ulkohuussi. Sähköt onneksi on. Millä saan hänet ymmärtämään, että idea ei ehkä ole ihan hyvä? Olen yrittänyt kertoa esimerkkejä tilanteista, joissa vauvan kanssa ei ole ihan helppoa noin alkeellisissa olosuhteissa, mutta miehen mielestä olen "negatiivinen valittaja". Olenko? Olisiko joku pärjännyt viikon vanhan kanssa vaikkapa kuukauden noissa olosuhteissa?

Kommentit (736)

Vierailija
501/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut keskustelua, mutta me asuimme mökillä, kun vauva syntyi. Entinen asunto oli myyty ja uuteen päästiin vasta, kun vauva oli 3 kuukauden ikäinen. Minusta se oli ihana kesä. En muista, että olisi ollut mitään ongelmia, vaikka oli ulkovessa, eikä pesukonetta.

Saunassa oli aina lämmintä vettä, vaatteet vaan likoamaan ja nopea pesu. Tuulessa pyykki kuivui helposti. Minulla on kuvia, jossa lekottelen bikineissä vauvan kanssa varjon alla. Siinä lukee, että M. 10 päivän ikäinen.

Vierailija
502/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsenlapsen synnyttyä tuppasivat heti mökille. Toppuuttelin kovasti,mutta ei. Sinne se viikon vanha ihanuus tuotiin. Meillä on tosin vesivessa ja lämminvesiboileri, mutta sittenkin.

Hyvin meni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä, että ehkä juuri nuo alkeelliset mutta meille vapautta ja onnea tuovat olosuhteet tekivät vauvan hoidosta helpon.

Kesä oli lämmin, hirsimökissä viileä nukkua, raikasta ulkoilmaa, vaiva söi ja nukkui, oltiin yhdessä kaikki kolme. Ei mitään hössötystä tai varustelua.

Vierailija
504/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki me lapset olemme syntyneet maalaistalossa, jossa ei ollut juoksevaa vettä vielä 1970- luvulla. Ulkovessa ja sauna.

Vierailija
505/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käpylässä oli vielä 1980- luvulla niin, että kylmä vesi jo tuli ja meni, mutta saunassa lämmitettiin vesi muuripadassa. Pulsaattorikoneella pestiin pyykki.

Vierailija
506/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut keskustelua, mutta me asuimme mökillä, kun vauva syntyi. Entinen asunto oli myyty ja uuteen päästiin vasta, kun vauva oli 3 kuukauden ikäinen. Minusta se oli ihana kesä. En muista, että olisi ollut mitään ongelmia, vaikka oli ulkovessa, eikä pesukonetta.

Saunassa oli aina lämmintä vettä, vaatteet vaan likoamaan ja nopea pesu. Tuulessa pyykki kuivui helposti. Minulla on kuvia, jossa lekottelen bikineissä vauvan kanssa varjon alla. Siinä lukee, että M. 10 päivän ikäinen.

Ja teilläkin käyttö- ja pesuvesi nostettiin järvestä? Ja olit (alle) viikon laitoksella, vauva vierihoidossa 24/7?

Vierailija
507/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiivistettynä näille jotka hehkuttavat kuinka ennenkin ja kuinka hekin selvisivät heidän mökillä/vedettömässä talossa:

1 ongelma. Pitkä matka mökille eli "huviajeluna viikon ikäinen 5 tuntia autossa. Toki siitä selviää ja se on luonnollista jos pakko mutta ei se tervettä ole jos voi odottaa että vauva olisi edes kuukauden ikäinen niin tuo automatka ei olisi vauvalle niin rankka aika autossa

2 ongelma automatkan kuumuus. Pienen vauvan kanssa ei suositella ilmastoinnin käyttämistä (tai ikkunat auki ajamista). Veto voi aiheuttaa myös vastasynnyttäneelle äidille rintatulehduksen.

3. Järvivesiä kantamalla... hygienia

4. Neuvolakäyntien hoitaminen 500km päästä?

5. Esikoinen

6. Selviää jos pakko mutta kun ei ole pakko...

Vierailija
508/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että mökkireissu lähtee miehesi tarpeista, ei sinun ja vauvan.

Itse olen ollut tosi huonossa kunnossa synnytyksen jälkeen. Kohtutulehdus, rintatulehdus, synnytyksen jälkeinen kilpirauhastulehdus, vatsahaava, keuhkoveritulppaepäily ja muut tulehdukset ym. Käytännössä elin päivystyksessä/sairaalassa melkein vuoden synnytyksen jälkeen. Sen lisäksi että vuosin runsaasti viisi viikkoa, pyykkiä piti pestä koneellinen päivässä, järjetön nälkä tai ruokahaluttomuus johtuen hormoneista, yöunet paria tuntia yössä. Mun tapaus oli vain ääritapaus, ja sulle tuskin tulee mitään sellaista, mutta kaikesta on hyvä olla tietoinen, myös miehesi.

Eli en lähtisi. Myöskin jos pitää lähteä päivystykseen, teitä ei todennäköisesti oteta muuhun kuin oman paikkakuntanne päivystykseen. Paitsi jos on henkeä uhkaava tilanne.

Vierailija
509/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään tapauksessa! Vauva on liian pieni ja myös itse olet puolikuntoinen viikko synnytyksen jälkeen. Eivät miehet ymmärrä ollenkaan näitä asioita. Voisin kertoa vastaavan tarinan omasta elämästäni, mutta en nyt viitsi. Tyydyn vaan sanomaan, että älä mene! Menkää ensi kesänä mökkilomalle.

Älä vähättele miehiä. Useimmat fiksut miehet eivät toimi kuten AP:n mies. AP:n mies ei ymmärrä tai oikeammin halua ymmärtää. Tulee niin raivo kun lukee tätä ketjua, mulla oli tuollainen mies, joka ei suostunut ymmärtämään perusteltuja tarpeitani, vaan oli itsekäs ja epärealistinen. Vaihtamalla parani, nykyinen mies on älykäs ja empaattinen. Ap jos haluat jatkaa miehesi kanssa, niin nyt olisi oikeasti aika jo hakeutua parisuhdeterapiaan. Tässä on nyt isompi juttu kyseessä kuin pelkkä mökille lähtö, miehesi ei ymmärrä sinua ja ylipäätään elämän realiteetteja vauvan kanssa. Teillä on edessä raskas vauvavuosi, jos jo näin yksinkertaisista asioista ei saada sovittua.  Terapiajonot on pitkiä, joten hakeutukaa jonoon jo nyt. 

Vierailija
510/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja teilläkin käyttö- ja pesuvesi nostettiin järvestä? Ja olit (alle) viikon laitoksella, vauva vierihoidossa 24/7?

Meillä on/oli mökissä sähköpumppu, jolla vesi tulee kaivosta. Tiskivesi lämmitetään hellalla. Saunassa rannalla on kantovesi järvestä. Siellä on vesipata. Olin laitoksella neljä päivää ja sieltä ajettiin mökille pari tuntia. Vauva nukkui mökillä äitiyspakkauksen kopassa samassa huoneessa meidän kanssamme, pylly pestiin pesuvadissa. En todellakaan muista, että olisi ollut mitään ongelmia. Päin vastoin. Helppoa oli.

Itselläni ei ollut tikkejä ja jälkivuotohan on vain pientä tipottelua kuukautisiin verrattuna. Savetilla hoitui. Minun ja mieheni mielestä se mökkikesä oli kaikista paras. Miehellä oli pitkä kesäloma ja vielä sen jälkeen parin kuukauden virkavapaus; varmaan vauvakin vaistosi sen rauhan ja iisin meiningin, koska nukkui hyvin ja kellotteli valveilla varjon alla ja tykkäsi läpsytellä ensin vannassa rannalla ja pian myös lämpimässä rantavedessä.

Vierailija
511/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kertoa, mikä on se juttu, että juuri juokseva vesi on oleellista siinä, missä vauvan kanssa on? Ainakin minä pidän mökkiä kaikkein ihanimpana paikkana olla, vaikka siellä ei ole sitä kuuluisaa juoksevaa vettä. Minusta on kuvia ihan pienenä vauvana ilkosillaan pyyhkeen päällä nurmikolla ja veli ja sisko juoksevat pylly paljaana.

Vierailija
512/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on/oli mökissä sähköpumppu, jolla vesi tulee kaivosta. Tiskivesi lämmitetään hellalla. Saunassa rannalla on kantovesi järvestä. Siellä on vesipata. Olin laitoksella neljä päivää ja sieltä ajettiin mökille pari tuntia. Vauva nukkui mökillä äitiyspakkauksen kopassa samassa huoneessa meidän kanssamme, pylly pestiin pesuvadissa. En todellakaan muista, että olisi ollut mitään ongelmia. Päin vastoin. Helppoa oli.

Itselläni ei ollut tikkejä ja jälkivuotohan on vain pientä tipottelua kuukautisiin verrattuna. Savetilla hoitui. Minun ja mieheni mielestä se mökkikesä oli kaikista paras. Miehellä oli pitkä kesäloma ja vielä sen jälkeen parin kuukauden virkavapaus; varmaan vauvakin vaistosi sen rauhan ja iisin meiningin, koska nukkui hyvin ja kellotteli valveilla varjon alla ja tykkäsi läpsytellä ensin vannassa rannalla ja pian myös lämpimässä rantavedessä.

Alapeukku tuolle, että jälkivuoto on pientä tipottelua. Ei minulla tavalliset siteet riittäneet.

Vierailija
513/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa, mikä on se juttu, että juuri juokseva vesi on oleellista siinä, missä vauvan kanssa on? Ainakin minä pidän mökkiä kaikkein ihanimpana paikkana olla, vaikka siellä ei ole sitä kuuluisaa juoksevaa vettä. Minusta on kuvia ihan pienenä vauvana ilkosillaan pyyhkeen päällä nurmikolla ja veli ja sisko juoksevat pylly paljaana.

Hygienian kannalta. Et ilmeisesti ole lukenut ketjua aloitusta pitemmälle, kun moni on kertonut, että pissaaminen onnistuu vain vesisuihkun avulla. Jos alapäässä on iso tikattu haava, se virtsa kirvelee ja paljon.

Vierailija
514/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hygienian kannalta. Et ilmeisesti ole lukenut ketjua aloitusta pitemmälle, kun moni on kertonut, että pissaaminen onnistuu vain vesisuihkun avulla. Jos alapäässä on iso tikattu haava, se virtsa kirvelee ja paljon.

En tosiaan ole lukenut, tulin vasta aamulla tälle sivulle. Tuli vain mieleen, että jos pissaaminen onnistuu tikkien kanssa vain vesisuihkun avulla, niin bideesuihkujahan en ole nähnyt kuin Suomessa. Mitenkäs homma onnistuu muualla Euroopassa?

Vierailija
515/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tosiaan ole lukenut, tulin vasta aamulla tälle sivulle. Tuli vain mieleen, että jos pissaaminen onnistuu tikkien kanssa vain vesisuihkun avulla, niin bideesuihkujahan en ole nähnyt kuin Suomessa. Mitenkäs homma onnistuu muualla Euroopassa?

Et ole sitten kuullut sellaisesta asiasta kuin suihku?

Vierailija
516/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis pissataanko muualla suihkussa? En usko.

Vierailija
517/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä oli helppoa olla vauvan kanssa, kerrostalossa vauvalla oli ihan liian kuuma ensimmäiset kaksi viikkoa, mökillä sitten nukkui kehdossa aitan viileydessä niin, että heräsi vain kerran yöllä syömään. Ja äidille oli rentouttavaa kuunnella laineen liplatusta ja levätä. Vauvan isä hoiti ruuan pöytään ja pesi pikkupyykin käsin. Muut käytti itsepalvelupesulassa mantereella samalla kun kävi kaupassa pari kertaa viikossa.

Vierailija
518/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis pissataanko muualla suihkussa? En usko.

Niin, pissatako pytyllä kivusta irvistellen vai suihkussa, jossa homma sujuu kivuttomammin ja saa pestyä paikat samalla kertaa. Vaikea valinta.

Vierailija
519/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti kai tässä on että ap:n mies haluaa sinne mökille vastasyntyneen kanssa ja ap ei?!

Moni kertoo että kaikki meni hyvin mutta ovat kai itse sinne alkeelliselle mökille halunneet niin se on ihan eri juttu. Ja mikäs siellä on ollessa jos ei edes ole tikkejä ja jälkivuotokin on "tippoja".

Esim. minulla oli alapää jauhelihaa synnytyksen jälkeen ja 13 tikkiä. En olisi edes pystynyt autossa istumaan että olisi päästy mökille ja meillä oli matka vain 1h ja ap:llä taisi olla 5h. Ja jälkivuotoa oli reilusti 3 viikkoa eikä tippoja. 

Alku meni muuten hyvin mitä nyt vauva itkeskeli iltaisin ja imetys ei onnistunut kun maito ei noussut rintoihin. Vauva nukkui hyvin ja heräsi vain kerran yössä syömään. Mutta kyllä tiskikone ja pyykkikone oli enemmän kuin tarpeellisia ja lämmin vesi + suihku.

Ennen vauvan sytymään ei kannata sopia ja luvata mitään kun ei voi etukäteen tietää meneekö kaikki hyvin vai vähemmän hyvin. 

Vierailija
520/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo sen miehen on luvata että hoitaa kaiken mutta veikkaan että 99% varmuudella ei tajua sitä nyrkkipyykin määrää, veden keittämistä, ruuan laittoa ja siivoamista ym ym alkeellisissa oloissa.

Mies lämmittää saunan, menee kalaan ja grillaa makkaraa ja ihmettelee mitä se akka ja vauva märisee kun kaikki on niin hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän