Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mieheni haluaisi, että muutamme mökille viikko synnytyksen jälkeen

Vierailija
28.05.2018 |

Kun vauva on siis käynyt siinä tarkastuksessa. Mökillä ei ole esim. juoksevaa vettä, vaan vesi kannetaan järvestä ja vessana toimii sellainen hyvin perinteinen ulkohuussi. Sähköt onneksi on. Millä saan hänet ymmärtämään, että idea ei ehkä ole ihan hyvä? Olen yrittänyt kertoa esimerkkejä tilanteista, joissa vauvan kanssa ei ole ihan helppoa noin alkeellisissa olosuhteissa, mutta miehen mielestä olen "negatiivinen valittaja". Olenko? Olisiko joku pärjännyt viikon vanhan kanssa vaikkapa kuukauden noissa olosuhteissa?

Kommentit (736)

Vierailija
481/736 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teit lapsen tuollaiselle miehelle?

Vierailija
482/736 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni on myös "mökkihullu" ja puhuessamme lapsen hankkimisesta hän vaikuttaa olevan aika ulalla kuinka raskasta se voi olla. Joten voin sinänsä samaistua tilanteeseen.

Itse tekisin tilanteessasi niin, että kertoisit ettet yksinkertaisesti voi tehdä vielä päätöstä tuollaisesta asiasta. Lapsen hyvinvointi on sinulle prioriteetti yksi, omat ja miehesi tarpeet tulevat kakkosena. Et voi tietää mikä tilanne on synnytyksen jälkeen, voiko vauva miten, voitko sinä miten, joten mahdotonta tehdä päätös. Jos sinun jaksaminen ja vauvan vointi hyvä niin voit HARKITA asiaa, mutta tällä hetkellä päätöstä ei voi tehdä. Miehesi on vain hyväksyttävä se asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/736 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän ennen vanhaan on pärjätty? Sovit miehesi kanssa, että hän hoitaa kaikki vesien lämmittelyt, ja pitää paikat suht. steriilinä esim. vauvan navan puhdistusta varten. Ongelma tietty on vuoto jonka takia alapääpesujakin varmastikin sinun tulee tehdä. Miehesi ei kyllä saisi olla noin ehdoton.

Siten että puolet äideistä kuoli synnytykseen tai sen jälkeisiin komplikaatioihin, kuten mm likaisissa oloissa tulleisiin tulehduksiin jälkivuodon aikana. Ja myös lapsikuolleisuus oli hurjan paljon korkeampaa kuin nykyään. En tiedä, miksi kukaan täysissä järjissään vetoaa näissä asioissa entisiin aikoihin.[/quote

Millä luvuilla kuolivat? 20-50-luvuillako?

Esim. me 60-luvulla maaseudulla syntyneet elimme ( Useimmat vauvat synnytettiin ehkä sairaalassa)  tahattomasti juuri tuollaista "mökkielämää". Ei ollut juoksevaa vettä, vesi kuumennettiin hellalla tai saunan muuripadassa tai karjakeittiön muuripadassa.  

Kaikki uuden äidin vaivat hoidettiin kotona, samoin vauvan. Desinfiointi-aineita haettiin apteekissa ja käytiin terveystalolla sairaanhoitajan luona, jos oli tarvetta. 

Niin kauan kun maailmassa on enemmän vettä kuin paskaa, pärjää kyllä.

Eräs tuttavapariskunta sai kaksoset  ja he asuivat talossa, jossa ei ollut juoksevaa vettä eikä sisävessaa.

Penskat ovat nyt teini-ikäisiä ja terveitä samoin äiti. 

Vierailija
484/736 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän ennen vanhaan on pärjätty?

Ei sitä aina pärjättykään. Imeväis- ja lapsivuodekuolleisuus oli ihan eri luvuissa kuin nykyään.

Sitten usein kyllä huushollissa oli muita naisihmisiä tekemässä raskaimmat ns. naisten työt lapsivuodeaikana. Saattoi olla sukulainen, piika (ehkä tilapäinen), vauvan vanhempi sisarus - aika nuorena jo pidettiin lasta kykenevänä aikuisten töihin. Ehdota miehelle, että hommaa teille apulaisen sinne mökille.

Eipä muuten ollut ketään naisihmistä passaamassa uutta äitiä.  Olen itse syntynyt 50-luvulla ja kuka ihme meille olisi tullut hoitamaan huushollia. Isä oli savotassa ja äiti penskojen kanssa kotona hoitaen lehmät ja muut huushollityöt. Ja sen vastasyntyneen, joka syntyi kammarissa , tietysti.

Ainakaan meidän suvussa kukaan ei kuollut huonoon hygieniaan tai tulehduksiin.

Vierailija
485/736 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan voisi olla ihan mukavakin mennä vauvan kanssa rauhaisaan paikkaan ihan alkuviikoiksi. Mutta juokseva vesi kyllä pitää olla! Vauvan puolesta kyllä pärjäätte mökilläkin, mutta sun jälkivuoto on asia erikseen. En kyllä lähtisi siinä tilassa. Sehän kestää pahimmillaan kuusikin viikkoa ja verta voi tulla paljon!

Mikä ihmeen myyttisyys siinä juoksevasssa vedessä on? Suomessa riittää kaivovettä, jokivettä, järvivettä ja kaikki em.vedet saa puhtaiksi  talousvedeksi kun kiehuttaa ne.  Kaksi isoa sankkoa  ja kantaa sen veden sisään. kattiloihin jne.

Sama vesi juoksee myös ulos kun kantaa sen pihalle.

Älkää olko niin avuttomia.

Vierailija
486/736 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksen jälkeen voi tulla kaikenlaisia ylläreitä, joiden vuoksi on hyvä olla lähellä sairaalaa. Itselläni alkoi täysin normaalin ja hyvän toipumisen jälkeen pari viikkoa synnytyksestä järkyttävä verenvuoto, jonka vuoksi pilllit soiden sairaalaan ja korjattavaksi. Ei olisi tullut kyllä mitään jos oltais oltu jossain korvessa. Sen verran kiirettä piti.

Vierailija
487/736 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoppaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan voisi olla ihan mukavakin mennä vauvan kanssa rauhaisaan paikkaan ihan alkuviikoiksi. Mutta juokseva vesi kyllä pitää olla! Vauvan puolesta kyllä pärjäätte mökilläkin, mutta sun jälkivuoto on asia erikseen. En kyllä lähtisi siinä tilassa. Sehän kestää pahimmillaan kuusikin viikkoa ja verta voi tulla paljon!

Mikä ihmeen myyttisyys siinä juoksevasssa vedessä on? Suomessa riittää kaivovettä, jokivettä, järvivettä ja kaikki em.vedet saa puhtaiksi  talousvedeksi kun kiehuttaa ne.  Kaksi isoa sankkoa  ja kantaa sen veden sisään. kattiloihin jne.

Ei tässä nyt siitä varmasti ole kyse, etteikö osattaisi elää näissä olosuhteissa. Kyse on siitä, haluaako tuon ylimääräisen stressin ja vaivan kaiken muun lisäksi.

Vierailija
488/736 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko tuo ihme kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä aina pärjättykään. Imeväis- ja lapsivuodekuolleisuus oli ihan eri luvuissa kuin nykyään.

Sitten usein kyllä huushollissa oli muita naisihmisiä tekemässä raskaimmat ns. naisten työt lapsivuodeaikana. Saattoi olla sukulainen, piika (ehkä tilapäinen), vauvan vanhempi sisarus - aika nuorena jo pidettiin lasta kykenevänä aikuisten töihin. Ehdota miehelle, että hommaa teille apulaisen sinne mökille.

Eipä muuten ollut ketään naisihmistä passaamassa uutta äitiä.  Olen itse syntynyt 50-luvulla ja kuka ihme meille olisi tullut hoitamaan huushollia. Isä oli savotassa ja äiti penskojen kanssa kotona hoitaen lehmät ja muut huushollityöt. Ja sen vastasyntyneen, joka syntyi kammarissa , tietysti.

Mä en oikein tiedä mitä tämmösille ihmisille pitäis vastata. Että kun teidän suvussa ei oo kukaan kuollut niin tutkimustieto lapsikuolleisuudesta entisinä aikoina on väärässä?

Mäkään en usko että syöpää on olemassa ku meidän suvussa ei oo kellään ollut. Eiku.

Vierailija
489/736 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa mielipiteitä laidasta laitaan.

Oon syntynyt 60-luvulla kaupungissa, mutta oon nähnyt vanhoja valokuvia, joissa oon pikkuvauvana äidin ja isän kanssa isovanhempien luona maalla, talossa, jossa ei sisävessaa eikä juoksevaa vettä, eikä edes puhelinta. Lähimpään kirkonkylään noin 15 km. Oon kyllä ihmetellyt, miten se kyläreissu hoitui. Oman muksun kanssa en olisi lähtenyt siihen.

Tietysti ajat olivat tuolloin toisenlaiset.

Vierailija
490/736 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko tuo ihme kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein tiedä mitä tämmösille ihmisille pitäis vastata. Että kun teidän suvussa ei oo kukaan kuollut niin tutkimustieto lapsikuolleisuudesta entisinä aikoina on väärässä?

Mäkään en usko että syöpää on olemassa ku meidän suvussa ei oo kellään ollut. Eiku.

Sanopa muuta, tietoakin kun on jokaisen saatavilla joka tänne pystyy kirjotella. Eli tilastokeskuksen tilasto: Lapsikuolleisuus 1936–2010  ..

näyttää siltä että ihan vielä tuossa 1950 luvun kulmilla 30-40 lasta tuhannesta kuoli kun nyt ollaan jossain parin lapsen tasolla.

https://www.stat.fi/til/ksyyt/2010/ksyyt_2010_2011-12-16_kat_007_fi.html

Vierailija
491/736 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä esimerkki siitä, että usein miehet eivät ennen lasten syntymää pysty sisäistämään sitä, että lasten myötä elämä muuttuu. Kaikki ei vaan onnistu samalla tavoin kuin kahden aikuisen kesken. Kyllä se todellisuus sitten valkenee aikanaan. Pidä pintasi, alkuajat mennään vauvan ja äidin ehdoilla, ei miehen.

Vierailija
492/736 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoppaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että aloittajan mies kuitenkaan jaksaa kannella vesiä tai keitellä niitä? En usko sitäkään, että mies pesisi lakanapyykit. Todennäköisesti mies kuvittelee, että hän käy kalalla, lämmittää saunan ja grillailee.

Vierailija
493/736 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, juokseva vesi. Mä olen kyllä kokenut sen vauvan pyllyn pesun hieman työlääksi kantovedellä. Kun se kakka ei aina irtoo sillä että siihen vaan kaataa vettä päälle, ja mulla ei ole kuin kaksi kättä ja toisella kädellä mä pidän vauvaa ja toisella kaadan vettä niin sais olla vielä yksi käsi millä pestä sitä pyllyä. Ja se että suoritat siellä saunassa sen kuuman veden lantraamisen yhdellä kädellä, kun siellä tuskin on hoitotasoa mihin laskea vauva. Ja se että se vastasyntynyt on niin pieni ja hauras ja ne ensimmäiset viikot pelottaa että sen pudottaa ennen ku siihen vauvan käsittelyyn tulee varmuutta. Mä en usko että se mies tulee joka kerta avuksi kun pitää vaihtaa vaippaa. Että kyllä, tiskiallas ja hanasta tuleva vesi on ihan superia ku pestään vauvan pyllyä.

(En siis pese vauvaa keittiön altaassa vaan kodinhoitohuoneessa missä on hoitotaso altaan vieressä)

Jonku päivän toki voi käyttää niitä puhdistuspyyhkeitä mutta pidemmän päälle vauvan herkälle iholle on parasta pelkkä vesi.

Mutta nämä ja monta muuta asiaa kyllä selviää sitten ku se vauva on syntynyt ja ootte muutaman päivän sen kanssa elänyt. Uskon kans niinku moni muukin että se mökille lähtö kyllä unohtuu sitten.

Vierailija
494/736 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoppaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyi hemmetti. Miesystävän mökki on joessa sijaitsevan järvilaajentuman rannalla, ja se vesi on ruskeaa kuin kuivuneen kusi, ja töhnää täynnä. Sillä ei tee mieli tiskata saati juoda vaikka kuinka keittelisi, pitäisi olla varmaan jokin suodatussysteemi.

Vierailija
495/736 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

;eillä yksi lapsista on syntynyt heinäkuussa. Aika nopeesti lähettiin miehen mökille, joka sijaitsee saaressa. Pieni kiva mökki, jossa kaikki toimii aurinkokennolla, ulkosauna ja ulkohuussi. Hyvin pärjättiin vauvan kanssa, tää olikin helppo vauva ja en muista että olisi mitään ongelmia ollut. Vauvan pesujen kanssa ei ollut ongelmaa, kun oli sopivan lämmintä vettä aina saunassa valmiina.

Vierailija
496/736 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

;eillä yksi lapsista on syntynyt heinäkuussa. Aika nopeesti lähettiin miehen mökille, joka sijaitsee saaressa. Pieni kiva mökki, jossa kaikki toimii aurinkokennolla, ulkosauna ja ulkohuussi. Hyvin pärjättiin vauvan kanssa, tää olikin helppo vauva ja en muista että olisi mitään ongelmia ollut. Vauvan pesujen kanssa ei ollut ongelmaa, kun oli sopivan lämmintä vettä aina saunassa valmiina.

Mä oon salaa vähän kateellinen ihmisille jotka ei ajattele/välitä/ymmärrä riskejä mitä vastasyntyneen vauvan kanssa alkeellisissa oloissa voi olla. Elämä olis niin paljon helpompaa. Sen ku menis ja tekis ja sit jos käviski huonosti ni ei se mitään, tehdään vaan uus vauva. Nyt me eletään vaan ihan tavallista tylsää ja turvallista elämää ja ollaan ottamatta turhia riskejä.

Vierailija
497/736 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon salaa vähän kateellinen ihmisille jotka ei ajattele/välitä/ymmärrä riskejä mitä vastasyntyneen vauvan kanssa alkeellisissa oloissa voi olla. Elämä olis niin paljon helpompaa. Sen ku menis ja tekis ja sit jos käviski huonosti ni ei se mitään, tehdään vaan uus vauva. Nyt me eletään vaan ihan tavallista tylsää ja turvallista elämää ja ollaan ottamatta turhia riskejä.

Parempi ottaa varman päälle, ja olla poistumatta neljän seinän sisältä, siihen asti kunnes vauva täyttää 18v. Sit voi jo vähän ruveta totuttelee tähän vaaralliseen maailmaan, kodin ulkopuoliseen elämään.

Vierailija
498/736 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi ottaa varman päälle, ja olla poistumatta neljän seinän sisältä, siihen asti kunnes vauva täyttää 18v. Sit voi jo vähän ruveta totuttelee tähän vaaralliseen maailmaan, kodin ulkopuoliseen elämään.

Ai nekö ne vaihtoehdot on? Että joko otat turhia riskejä tai sitten istut kotona? Me ollaan kyllä vietetty ihan normaalia elämää. Mutta en vaan nää mitään mieltä matkustaa vastasyntyneen vauvan kanssa johki jeeran nampaan läträän pelkällä järvivedellä. Vähän isomman vauvan kanssa toki, meki olla lähdössä nyt kesälomareissulle itäsuomeen meidän 8-kuisen kanssa. On ihan eri matkustaa sellaisen vauvan kanssa joka osaa jo istua itse, kuin vastasyntyneen.

Vierailija
499/736 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkialla enää neuvolassa kerrota vauvan hoidosta etukäteen paljon mitään. Kyllä ihan itse pitää ottaa selvää. Harmi se kyllä on. Luulisi silti ihmisten ymmärtävän, ettei elämä jatku ihan ennallaan.

Vierailija kirjoitti:

Neuvolatoiminta on maassamme epäonnistunut, jos vanhemmat lähellä synnytystä ovat noin uunoja kuin ap ja mies.

Minäkin olin yhtä uuno 25v. Mutta ei mulla ollutkaan pätkääkään kiinnostusta lisääntymiseen. En tiennyt, että se on noin kokonaisvaltaista ja kammottavaa ja sotkuista.

Luulin että maha paisuu 9 kk, vauva tiristetään tuskalla maailmaan. Sitten se syö, huutaa, kakkaa ja nukkuu noin vuoden. Sitten se oppii kävelemään ja puhumaan. Tylsää kuin mikä, mutta ei siinä mitään yllätyksiä ole. Näin mä ajattelin.

Vierailija
500/736 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ehkäpä koko suhteen jatkoa kannattaa harkita.

Juuri näin. Jätä se sika! Nythän lapsikin on tehty, joten mihin tarvitset miestä, jolla on oma tahto?