Mieheni haluaisi, että muutamme mökille viikko synnytyksen jälkeen
Kun vauva on siis käynyt siinä tarkastuksessa. Mökillä ei ole esim. juoksevaa vettä, vaan vesi kannetaan järvestä ja vessana toimii sellainen hyvin perinteinen ulkohuussi. Sähköt onneksi on. Millä saan hänet ymmärtämään, että idea ei ehkä ole ihan hyvä? Olen yrittänyt kertoa esimerkkejä tilanteista, joissa vauvan kanssa ei ole ihan helppoa noin alkeellisissa olosuhteissa, mutta miehen mielestä olen "negatiivinen valittaja". Olenko? Olisiko joku pärjännyt viikon vanhan kanssa vaikkapa kuukauden noissa olosuhteissa?
Kommentit (736)
Vastasyntyneen kanssa täytyy myös käydä suht tiheään neuvolassa, onko teillä miten pitkä matka sieltä mökiltä neuvolaan?
En kyllä myöskään lähtisi, se jälkivuodon aiheuttama sotku ja pyykki jne. Imetyksen käyntiin lähteminen vaatii monilla paljon työtä ja stressittömän ilmapiirin, sekin kannattaa huomioida mikäli tavoitteena on imettää.
En ikimaailmassa lähtis esikoisen synnytyksestä tyyliin suoraan osastolta mihinkään mökille missä ei oo juoksevaa vettä 😨 entä jos synnytys ei mee kuten oppikirjoissa? Vauva syntyykin sektiolla ja haava on pidettävä puhtaana? Alatiesynnytyksessä tehdään episiotomia? Ja on nimittäin vi*un kipeät paikat, syntyy lapsi sitten sektiolla tai alateitse. Imetys sattuu, tisseihin sattuu, öinen hikoilu on jotain aivan megalomaanista (ite vaihdoin molempien synnytysten jälkeen lakanoita monta kertaa yössä, kun hikoilin kuin sika) ja jos ei pääse pitämään itseä ja vastasyntynyttä puhtaana ni voi varautua vähintään kunnon tulehdukseen.
En todellakaan suosittele mökkioloja synnytyksen jälkeen 😣 mies menkööt mökille keskenään elämään keskiaikaunelmaansa, mut todella vastuutonta pelleillä sun ja vauvan terveydellä.
Ja sitten ne itikat ;-) varustautukaa, että saatte vauvan sängyn ympärille jonkun itikkaverkko systeemin....
Pistorasiaan laitettavia itikantappoaineita ei saa käyttää tiloissa, missä vauva on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain mielenkiinnosta kysyn, että kuinka alapesut huussireissun jälkeen tehdään? Otetaanko se lämmin vesi siis jossain kanisterissa aina ulkovessaan mukaan ja kauhalla huljutellaan puhtaaksi?
Itse olin ihan ok synnytykseen jälkeen noin muuten, mutta esikoisen synnytyksen jälkeinen episiotomiahaava oli mulla aika vaikea pitää puhtaana kotonakaan. Tikit oli hankalissa paikoissa ja särky kesti 3 viikkoa. Ilman kivunlievitystä synnytin, mutta se epparikipu oli jäätävää näin jälkikäteen ajateltuna synnytykseenkin verrattuna. Ja verta tuli paljon.
Jos mökille lähdette niin suosittelen pulsaattorikonetta pyykinpesuun!
Sporttikorkkiseen juomapulloon keitettyä jäähdytettyä vettä. Näin ainakin menkkahyhienian saa hoidettu ulkohuussissa. Tai ihan vaan puskassa. Tai no, menkkahygieniaan riittää ihan järvivesikin, mutta jos on tikkejä niin sitten keitetty ja jäähdytetty.
Jos on hankalassa paikassa tikkejä, niin iso lääkeruisku on muuten aivan loistava siihen suihkutteluun. Koiran suuta olen sellaisella joskus huuhdellut kun koiratappelun jälkeen sen suu piti tikata ja mäti aika tavalla. Parani tosi nopeasti sitten.
Keitätkö veden silloinkin kun käyt suihkussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain mielenkiinnosta kysyn, että kuinka alapesut huussireissun jälkeen tehdään? Otetaanko se lämmin vesi siis jossain kanisterissa aina ulkovessaan mukaan ja kauhalla huljutellaan puhtaaksi?
Itse olin ihan ok synnytykseen jälkeen noin muuten, mutta esikoisen synnytyksen jälkeinen episiotomiahaava oli mulla aika vaikea pitää puhtaana kotonakaan. Tikit oli hankalissa paikoissa ja särky kesti 3 viikkoa. Ilman kivunlievitystä synnytin, mutta se epparikipu oli jäätävää näin jälkikäteen ajateltuna synnytykseenkin verrattuna. Ja verta tuli paljon.
Sporttikorkkiseen juomapulloon keitettyä jäähdytettyä vettä. Näin ainakin menkkahyhienian saa hoidettu ulkohuussissa. Tai ihan vaan puskassa. Tai no, menkkahygieniaan riittää ihan järvivesikin, mutta jos on tikkejä niin sitten keitetty ja jäähdytetty.
Jos on hankalassa paikassa tikkejä, niin iso lääkeruisku on muuten aivan loistava siihen suihkutteluun. Koiran suuta olen sellaisella joskus huuhdellut kun koiratappelun jälkeen sen suu piti tikata ja mäti aika tavalla. Parani tosi nopeasti sitten.
Epäilemättä järvivedessä ei käydä suihkussa, etenkään silloin jos on tikkejä, (mutta jos käytäisiin se olisi syytä keittää, ettei haava tulehdu).
En varmaan ensimmäisen lapsen kanssa olisi lähtenyt. En olisi uskaltanut. Kolmannen kanssa kylläkin. Kokemus tuo varmuutta. Mökkioloissa pikkuvauvan kanssa, kahden aikuisen läsnäollessa ei ole mitään ihmeellistä. Toki tähän vaikuttaa se miten äiti toipuu synnytyksestä, miten imetys lähtee sujumaan ja muu.
Aloittaja kirjoitti, että sähköt on. Riittävästi (kanisterikaupalla) vaan puhdasta vettä mukaan (onko lähellä lähdettä?), ja mökille vedenkeitin. Sillä saa nopeasti kiehautettua vettä vatiin äidin alapääpesuja ja vauvan pesuja varten.
Joka tapauksessa. Äiti on ollut lujilla raskausajan, synnyttänyt ja toipuminen vie aikaa. Siispä aloittajalle sanoisin, että sun valinta. Jos et halua lähteä mökille, älä lähde.
Kaikki on varmaan jo sanottu, mutta ottakaa huomioon että vauvan syntymän jälkeen hänen kanssaan käydään myös neuvolassa aika tiheään ainakin se ekat 2 vko ja senkin jälkeen.. varsinkin jos on vähänkään epäilyä keltaisuudesta tai ettei ravinto alakaan juoksemaan rinnasta sujuvasti (tämähän tapahtuu vasta 4-5pv synnytyksen jälkeen). Ja sun oma vointi.. en lähtisi vaikka oma synnytys menikin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti, että sähköt on. Riittävästi (kanisterikaupalla) vaan puhdasta vettä mukaan (onko lähellä lähdettä?), ja mökille vedenkeitin. Sillä saa nopeasti kiehautettua vettä vatiin äidin alapääpesuja ja vauvan pesuja varten.
Tiedäthän että vedenkeitin ei keitä vettä tarpeeksi kauan niin että bakteerit kuolevat?
Normaalista vesijohdosta otettua vettä ei kyllä tarvitse keittää edes vastasyntyneen pesua varten. Eri asia jos vettä käytetään jauhemaisen äidinmaidon korvikkeen valmistamiseen, silloin se pitää keittää.
Mutta jos pestään järvivedellä, se pitäisi keittää (olla siis yli 90-asteista) yli 3 minuuttia, jotta vedessä mahdollisesti olevat bakteerit kuolevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksiä on niin monenlaisia kun on synnyttäjiä.. toisilla se on vaan isompi ponnistus ja saman vuorokauden aikana kotiin. Toisilla se on pahempaa.
Minä repesin sen verran pahasti että en pystynyt edes pissaamaan ilman että samalla suihkutan käsisuihkulla. Tätä oli vähintään eka viikko, en enää niin muista. Muutenkin piti suihkutellu ihan ajan kanssa, pieni huljuttelu ei riitä kun parannellaan limakalvon haavoja.
Ei todella olisi minua mökille silloin saanut. Miehet ei vaan ymmärrä. Eivät ymmärrä kipujen määrää eikä henkistä kuormaa mitä raskaus ja synnytys tuo. Se on inhottavaa mutta sellaista se on.
Limakalvohaavat itse asiassa paranee yleensä todella nopeasti, kun limakalvo on niin nopeasti uusiutuvaa kudosta. Ongelma ei siis ole se, että tikit on limakalvolla vaan se että niihin tulee niin helposti virtsaa, mikä on kasvualusta bakteereille, ja jopa ulostetta, missä on bakteereita. Mutta tosiaan sporttikorkkipullolla huuhtelu onnistuu aivan hyvin.
Samoin sillä voi liruttaa lämmintä vettä pissatessaan. Tosin ihmettelen suuresti miten niissä maissa pissataan missä ei ole minkäänlaista bidee-suihkua tai bideetä, kuten nyt vaikka Englannissa...
Luultavasti siellä pissataan todella kivuliaasti ja kirvelevästi. Inhottaa edes ajatella.
Mulla jälkivuoto oli niin runsasta ekat pari viikkoa ettei sitä olisi millään saanut putsattua pelkällä pullollisella vettä vaan joutui ihan todella pitkään suihkuttelemaan, että hetken oli edes puhdas olo. Se pullollinen olisi mennyt ihan siinä pissan kirvelyä lieventäessä.
Kyllähän Englannissa on kuitenkin tavalliset suihkut. Itse jouduin esikoisen synnytyksen jälkeen rehellisesti pissaamaan suihkuun vedellä alapäätä valellen, että ei sattunut niin pirusti.
Sanot vaa miehelle, että katellaan sitä sitten kun se vauva on saatu tähän maailmaan. Kyllä ne reaaliteetit toivottavasti kirkastuu syntymän jälkeen sitten tuoreelle isällekin. Ei sitä vauva-arkea osaa kuvitella ennen ku se oikeasti alkaa.
Paljon onkin jo sanottu, tuon uuden näkökulman: Mitä jos mies ei olekaan tyhmä, vaan itsekäs ja/tai narsistinen/psykopaattinen. Normaalilla empatiakyvyllä omistettu mies ei aiheutta tällaisilla vaatimuksilla stressiä tulevan lapsensa äidille. Jos ei ap tätä ketjua luettuakaan ymmärrä ongelmaa, mä jättäisin miehen. Et todellakaan halua kahta lasta kotiin hoidettavaksi, nämä miehen sekoilut ei jää tähän.
On paljon perusteluja, miksi tämä idea on huono.
Ei tarvitse kuitenkaan miettiä, miten hoitaa hygienia-asiat mökillä. Sinne on viiden tunnin ajomatka, jota vastasyntynyt ei kestä turvakaukalossa. En nyt ehdi etsimään muita linkkejä, mutta tässä suositellaan rajaksi 30 min: http://www.madeformums.com/news-and-gossip/newborn-safety-in-car-seats/…
Joten toivottavasti mökkeilyä lykätään.
Toisekseen pitää terottaa isälle, että vauvan itkua ei ole tarkoitus sietää. Vanhempien pitää tehdä kaikkensa lopettaakseen itku. Kolmen koliikkivauvan vanhempana tiedän, että se ei aina ole helppoa. Joskus itkua voi yrittää vain sietää esim. sen ajan, kun käy pikaisesti vessassa vauva esim. sitterissä vieressä. Tai jos vanhemman hermot alkaa mennä, niin helliä vauvaa kuulosuojaimet korvilla tai antaa vauva toiselle vanhemmalle ja lähteä itse vaikka lenkille tai nukkumaan. Muuten pitää esim. syöttää, pitää sylissä, nukuttaa, vaihtaa vaippa, keinuttaa, jutella vauvalle, hieroa ym. Ei siis vääntää autoradiota kovemmalle tai pelata tietokoneella kuulokkeet korvilla.
Vierailija kirjoitti:
Kummallisinta tässä tilanteessa on se, että mökkeily tuntuu olevan miehelle se kaikkein tärkein asia, vaimo ja lapsi kakkosena. Eikös mies ole kuullut, että lasten hankintaan kuuluu olennaisesti joustaminen, tukeminen, ja jopa tietyistä asioista luopuminen? Jos yhtenä kesänä ei pääse mökkeilemään, niin entäs sitten? Kuitenkin kyseessä on lyhyt aika, ja mökistä ehtii nauttia vielä monta vuotta.
Tämä minuakin kummastuttaa. Jotain on moiehen empatiakyvyssä pahasti pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallisinta tässä tilanteessa on se, että mökkeily tuntuu olevan miehelle se kaikkein tärkein asia, vaimo ja lapsi kakkosena. Eikös mies ole kuullut, että lasten hankintaan kuuluu olennaisesti joustaminen, tukeminen, ja jopa tietyistä asioista luopuminen? Jos yhtenä kesänä ei pääse mökkeilemään, niin entäs sitten? Kuitenkin kyseessä on lyhyt aika, ja mökistä ehtii nauttia vielä monta vuotta.
Juuri tämä. Miksi miehelle ei merkitse mitään se, mitä ap asiasta sanoo? Miksi hän vain jatkaa mökille menemisestä jankkaamista kuuntelematta ap:n näkökulmaa?
Esikoinen6kk kirjoitti:
Sanot vaa miehelle, että katellaan sitä sitten kun se vauva on saatu tähän maailmaan. Kyllä ne reaaliteetit toivottavasti kirkastuu syntymän jälkeen sitten tuoreelle isällekin. Ei sitä vauva-arkea osaa kuvitella ennen ku se oikeasti alkaa.
Kyllä normaalilla älyllä ja empatiakyvyllä varustetut ihmiset tajuavat, että juokseva vesi on todella tärkeää juuri synnyttäneelle äidille ja vauvalle. Täytyy oikeasti olla aika haluton ymmärtämään asioita, jossei tuota tajua. Ja ei, minulla ei ole lapsia. Ketjua lukemalla esim. tuo jälkivuotoasia tulee todella selväksi syyksi vältää mökkeilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä. Miksi miehelle ei merkitse mitään se, mitä ap asiasta sanoo? Miksi hän vain jatkaa mökille menemisestä jankkaamista kuuntelematta ap:n näkökulmaa?
Mä en usko hetkeäkään, että mies lämmittelee Ap:lle vettä tarpeeksi usein, jos tuonne mökille lähtevät. Itsekkyyttä on miehen vaatimuksissa jo nyt, itsekkyys varmasti tulisi esiin myös mökillä, kun pyykkivuori kasvaisi ja vauva itkisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sporttikorkkiseen juomapulloon keitettyä jäähdytettyä vettä. Näin ainakin menkkahyhienian saa hoidettu ulkohuussissa. Tai ihan vaan puskassa. Tai no, menkkahygieniaan riittää ihan järvivesikin, mutta jos on tikkejä niin sitten keitetty ja jäähdytetty.Aihe vapaa | Vauva
En tietenkään. Mutta haavat pestään juomakelpoisella vedellä, samoin esim. kuukautiskuppi. Jos järvivesi on juomakelpoista, on asia tietenkin toinen, silloin ei tarvitse keittää. Mutta silloinkin siellä järvessä voi hyvässä lykyssä olla peuranraato viereisessä kaislikossa ja on saastuttanut veden siitä laiturinnokasta...
Kannattaa muistaa että ap:n mökillä ei ole kaivoa. Ei siis juomakelpoista vettä omasta takaa.
Ei missään tapauksessa! Vauva on liian pieni ja myös itse olet puolikuntoinen viikko synnytyksen jälkeen. Eivät miehet ymmärrä ollenkaan näitä asioita. Voisin kertoa vastaavan tarinan omasta elämästäni, mutta en nyt viitsi. Tyydyn vaan sanomaan, että älä mene! Menkää ensi kesänä mökkilomalle.
Hei, aloittaja. Mietin oletko provo, vai onko noin tyhmiä miehiä todella oikeasti olemassa? Viikon ikäisen vastasyntyneen voi hoitamiseen liittyvien asioiden puolesta viedä vaikka kuuhun. Mökillä sitten käytetään kosteuspyyhkeitä vauvan pepun pesemiseen, ja lämmitetään vettä kylpemiseen. Ja lämmitetään vettä, että saadaan vesihauteeseessa lämmitettyä tuttipullon korvike maito. Keitetään vettä, että saadaan tuttipullot pestyä. Jos imetys sujuu, niin ei tarvi korviketta, mutta sitä on oltava mukana varulta, jos ei sujukaan. Mutta...Mutta...Jos jotakin sattuu, ja pitää soittaa vauvalle ambulanssi, niin kesämökille kestää kyllä aika kauan tulla, ellei teidän "kesämökki" ole joku siirtolapuutarhamökki jossain Stadissa. Ja...Kuvitteleppas kun siellä mökillä hyttyset alkavat "himoita" uuden tulokkaan "tuoretta" verta. Hyttysen pisto voi aiheuttaa viikon ikäiselle vastasyntyneelle vaikka minkä hirveän allergisen reaktion. Ja huom. ambulanssi ei siis ehdi apuun. Vaikka suojaisit vaivan kopan, vaunut ym. hyttysverkolla/suojalla, niin kyllä ne voivat ehtiä vauvan iholle siitä huolimatta vaikka vaippojen vaihto vaiheessa. Lisäksi on suuri riski, että kun ei ole juoksevaa vettä, niin sinä kuolet johonkin pahaan tulehdukseen, koska et pääse kunnolla pesulle synnytyksen jälkeen. Mutta mitäs siinä. Mene ihmeessä sinne mökille, ja suostu miehesi tahtoon, jos haluat kuolla, tai haluat ottaa suuren riskin, että lapsesi kuolee. Hyvää mökkilomaa! Huomioi sarkasmi. Oikeasti et missään tapauksessa saa lähteä yhtään minnekään. Jos miehesi ei tätä ymmärrä, se on hänen ongelmansa, ei sinun eikä vauvan. Sanot nyt hänelle, että et voi lähteä, ja sillä hyvä. Jos hän ei ymmärrä, niin ehkäpä isäksi tuleminen ei ollut hänelle se ykkössija elämässä. Tärkeämpää on silloin vaellukset ja telttailut.
Sanotaanko näin että kun sen vauvan saa niin se "vauva-arki" iskee silmille kuin märkä rätti. Tavallaan sitä on sellaisessa euforiakuplassa juu, mutta toisaalta se tilanne on todella outo ja uusi, sellainen mitä ei osaa ennakkoon kuvitella eikä edes selittää. Täällä on sataan kertaan todettu että tekee niinkuin parhaalta tuntuu. Jos mökki olisi vieressä ja siellä olisi juokseva vesi, idea olisi varmasti ihan hyvä lähteä sinne jos paikka on tuttu ja tuntuu kotoisalta. Mutta pitkä automatka kaukalossa ja juoksevan veden puute ovat ihan oikeasti kyllä tosi iso juttu.
Meillä lapsi syntyi alle kolmekiloisena ja jouduttiin ensimmäinen viikko kotiutumisen jälkeen lähteä joka aamu sairaalaan mittauttamaan bilirubiinit. Ei toki mitään hirveän vakavaa, mutta raskasta se oli joka aamu talvipakkaseen. Laittaa herätyskello soimaan että ollaan tarpeeksi ajoissa sairaalassa. Oikeasti se hormonimyllerrys tuli itsellekin ihan puskista. Maito ei noussut ja itkin ja imetin ( yritin ) - vauva roikkui tuntikausia tissillä ja itselläni valui kyyneeleet silmistä. Tässä vaan esimerkki millaista minulla oli.... kaikki oli sinänsä hyvin, mutta silti tuntui että kaikki kaatui päälle. Niitä omia tuntemuksiaan ja jaksamisiaan ei vaan tiedä YHTÄÄN ennen kuin vauva on syntynyt ja olette kotona. Toisen lapsen kohdalla osasin ottaa jotenkin paljon rennommin imetykset ja kaikki muut. Mutta sekin on yksilöllistä, niinkuin kaikki.
Pistä miehesi lukemaan tämä ketju, jos et ole laittanut jo ( en ole lukenut kaikkia kommentteja ) - saa olla aika pässi jos ei lopeta vaatimusta mökille lähtemisestä.