Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni haluaisi, että muutamme mökille viikko synnytyksen jälkeen

Vierailija
28.05.2018 |

Kun vauva on siis käynyt siinä tarkastuksessa. Mökillä ei ole esim. juoksevaa vettä, vaan vesi kannetaan järvestä ja vessana toimii sellainen hyvin perinteinen ulkohuussi. Sähköt onneksi on. Millä saan hänet ymmärtämään, että idea ei ehkä ole ihan hyvä? Olen yrittänyt kertoa esimerkkejä tilanteista, joissa vauvan kanssa ei ole ihan helppoa noin alkeellisissa olosuhteissa, mutta miehen mielestä olen "negatiivinen valittaja". Olenko? Olisiko joku pärjännyt viikon vanhan kanssa vaikkapa kuukauden noissa olosuhteissa?

Kommentit (736)

Vierailija
441/736 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän sinua aloittaja. Minäkin oletin asioiden niin kuin olin jostain lukenut, silloin kun olin raskaana. Luulin hoitavani asiat niin ja niin, tietyllä tavalla. Synnytys muutti maailmani. Tajusin että on olemassa toinen todellisuus. Se on minun todellisuuteeni. Se on erilainen kuin kenenkään toisen, eikä kyse ole jostain mielenhäiriöstä. Raskaana ollessani olisin hyvin voinut haaveilla vaikka Lapin matkasta. Synnytyksessä tajusin, että on yritettävä pärjätä sillä mitä on. Toisin sanoen, otettava vastaan kaikki helpotuksen mitä on. Alennuttava siihen että kaikesta nykymaailman ylellisyydesta huolimatta olen heikko ja olen myös heikko huolehtimaan vielä heikommastani. Ainoa keino selvitä seuraavaan päivään on yrittää parhaani ja toivoa parasta. Ja silti tarvisi lisää, aina vain lisää helpotuksia, mikäli kaikki olisi mahdollista tehdä helpommaksi.

Olen käynyt pitkillä erämaavaelluksilla ennen raskautta ja nauttinut niistä. Kipukynnykseni on tavallista korkeampi ja olen hyvin empaattinen ihminen. Luulin esim. synnytys ja sen jälkeinen aika ei tarvi olla kovin vaikeaa jos siitä ei tee kovin vaikeaa. Nykyään olen toisenlainen.

Nykyään, kun puhutaan lasten saamisesta, olen lähinnä vain hiljaa. Se on tehnyt nöyräksi. Elän kuitenkin hyvinvointivaltiossa. Millaista köyhemmissä maissa onkaan. Kannattaako siis valittaa? Selvisimme, siitä vain olen niin iloinen.

Ei. Ei saa luvata että perhe lähtee mökille. Olette luvanneet olla uudelle ihmiselle vanhemmat, olette luvanneet raskaaksi tullessa pitää huolta lapsesta ja itsestänne hänen vanhempinaan. Kaikki helpotukset ja avut valmiiksi käden ulottuville ja nyt vain hengittelemään rauhassa. Jos joku yrittää vaatia muuta, sano vaatijalle että sinä et vain tiedä siitä todellisuudesta millaista se voi tulla olemaan. Älä lähde ambomaalle silloin kun ei ole pakko. Nyky-suomessa ei ole pakko.

--2 synnytystä takana, toinen pitkittynyt, lapset voivat hyvin synnytyksen jälkeen, maidon tulon kanssa ei ongelmia, toisella lapsella vatsakivut 3kk muuten kaikki sujui hyvin.

Nykyään sanoisin ketjun aloittajalle että kaikkea sitä kuuleekin mutta toisaalta, ethän sinä voi tietää. Hyvä että kyselet mielipiteitä. Jotkut neuvolatädit on auttamattoman turhia 'jokainen tapaus on erilainen'-vastauksineen.

Tsemppiä raskauteen ja toivottavasti kaikki menee mahdollisimman hyvin!

Vierailija
442/736 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

on muuten hassua, miten mieheni oli aika "uuno" kun eka lapsemme syntyi. Tyttö syntyi alle kolmekiloisena ja minun piti herätä yölläkin syöttämään häntä. Mies nukkui parisängyssämme ja minä lapsen kanssa lattialla muutaman yön perhepedissä.  Viikon jälkeen taisin todeta että mitäs jos isä siirtyy patjalle ja me saadaan sänky. Mies ei moista tajunnut edes tarjota ja minä en älynnyt kysyä. 

Vauvan ollessa 1 kk ikäinen sain rintatulehduksen ja olin 39 asteen kuumeessa. Heräsin keskellä yötä vaihtamaan kakkavaippaa vaikka olin niin huonossa kunnossa että luulin pyörtyväni. Mies ei silti tehnyt elettäkään että olisi vaihtanut vaipat vaikka olin niin kipeänä.  Taisin kyllä tämän jälkeen sanoa aika terävästi, että saa luvan osallistua vauvan hoitoon kun olen noin huonossa kunnossa. No, oli muuten varsin osallistuva isä, vaihtoi vaipat, ruokki jne. Toisen lapsen kohdalla tajusi itsekin että tarjoaa apua kun olen kipeä jne. 

Jotkut miehet ei vaan tajua asioita ja äidit on liian "lampaita" sanoakseen painavan sanan. Minäkään en ole mikään hiljainen tyyppi, mutta kai niissä hormonihuuruissa en osannut pitää puoltani. Hyvä ja osallistuva isä on lapsillani ollut siitä lähtien. Joskus on itsekin näin jälkeenpäin sanonut, ettei hän siinä alussa oikein tajunnut mitä kaikkea se vauvanhoito vaatii ja miten hän olisi voinut enemmän auttaa. Pidä siis puolesi. Jos et halua lähteä mökille, se on mies joka joustaa ja tekee niinkuin perheelle ja ÄIDIN hyvinvoinnille on. ( ja tietysti lapsen, eli puhdas vesi jne. ) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/736 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän ennen vanhaan on pärjätty? Sovit miehesi kanssa, että hän hoitaa kaikki vesien lämmittelyt, ja pitää paikat suht. steriilinä esim. vauvan navan puhdistusta varten. Ongelma tietty on vuoto jonka takia alapääpesujakin varmastikin sinun tulee tehdä. Miehesi ei kyllä saisi olla noin ehdoton.

No eipä olekaan selvitty aina. Lapsivuoteeseen on moni nainen kuollut ja samoin moni vauva menehtynyt silloin ennen vanhaan.  Ja silloin sentään on ollut yhteisö siellä, naapurit ja sukulaiset jos jotain menee pieleen. Ihanne toki oli pyöräyttää pentu pellon laidalla ja jatkaa töitä, mutta esikoisen kanssa ei moni siihen kyennyt. 

Vierailija
444/736 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain mielenkiinnosta kysyn, että kuinka alapesut huussireissun jälkeen tehdään? Otetaanko se lämmin vesi siis jossain kanisterissa aina ulkovessaan mukaan ja kauhalla huljutellaan puhtaaksi?

Itse olin ihan ok synnytykseen jälkeen noin muuten, mutta esikoisen synnytyksen jälkeinen episiotomiahaava oli mulla aika vaikea pitää puhtaana kotonakaan. Tikit oli hankalissa paikoissa ja särky kesti 3 viikkoa. Ilman kivunlievitystä synnytin, mutta se epparikipu oli jäätävää näin jälkikäteen ajateltuna synnytykseenkin verrattuna. Ja verta tuli paljon.

Jos mökille lähdette niin suosittelen pulsaattorikonetta pyykinpesuun!

Vierailija
445/736 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse menin 2 vkoa vanhan vauvan kanssa. Uusi mökki, mutta kantovesi. Kiireellisellä sektiolla syntynyt vauva. Kaikki meni loistavasti, sain rentoutua, en toki uinut. Mies auttoi ja olimme ihanssa omassa kuplassa. Tämä 6 v sitten.

Montako tuntia ajomatka? Teillä tietysti jo olennaisesti enemmän aikaa synnytyksestä.

3 tuntia. En ehkä viikon jälkeen olisi lähtenyt. Minulla maitoa tuli ja silleen homma OK, vaikka synnytys olikin super vaikea. Sain jotenkin itseni kokoon siellä mökillä. Toisenkin kanssa lähdimme kun eka oli 2v ja toinen 2 vko. Lasten isä osallistuva, joten helpompaa.

Niin meillä siis sähköt, mutta kantovesi. Eikö näin ole AP:lläkin...?

Ap täällä. Kyllä meillä on tosiaan sähköt siellä mökillä, mikro ja pakastinkin. Kantovesi järvestä, se lämmitetään isossa padassa saunassa. Ap.

No jos ap on paikalla, niin kerrotko, miten ajattelit hoitaa tikkien huuhtelun? Pitää tehdä kuitenkin joka kerta samalla kun pissaa?

En ole ap, mutta pesin juomavedestä tikit. 3 sektiota takana, eikä mulle sanottu, että joka pissin jälkeen maha pestävä.. puhutko välilihasta? Juomavedestä sen voi pestä. Naapurista saatiin juomavesi eli kannattaa tutustua kyläläisiin. Tulehduksia ei mulla ollut. Ei siis vauvoilla eikä mulla. Meillä kyllä puhdas järvikin

Sama henkilö tässä vielä. Ei tullut mieleenkään pelätä mökkeilyä ja tosiaan 3 lasta ja 3 sektiota ja iloista mökkeilyä vastasyntyneiden kanssa ilman tulehduksia ja ongelmia. En nyt ihan tajua tätä keskustelua. Vaatii miehen osallistumista, mutta isyyslomallahan ne isät silloin ovatkin.

Toivottavasti oot trolli.

Valitettavasti en ole. Olemme luontoihmisiä ja nautimme ”pienestä elämästä”.

Miestrolli horisemassa 30 sivua... just

Vierailija
446/736 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksiä on niin monenlaisia kun on synnyttäjiä.. toisilla se on vaan isompi ponnistus ja saman vuorokauden aikana kotiin. Toisilla se on pahempaa.

Minä repesin sen verran pahasti että en pystynyt edes pissaamaan ilman että samalla suihkutan käsisuihkulla. Tätä oli vähintään eka viikko, en enää niin muista. Muutenkin piti suihkutellu ihan ajan kanssa, pieni huljuttelu ei riitä kun parannellaan limakalvon haavoja.

Ei todella olisi minua mökille silloin saanut. Miehet ei vaan ymmärrä. Eivät ymmärrä kipujen määrää eikä henkistä kuormaa mitä raskaus ja synnytys tuo. Se on inhottavaa mutta sellaista se on.

Vierailija
447/736 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin vauvan kanssa asunnossa, jossa oli vain ulkohuussi. Otin kippoon vettä mukaan ja huuhtelin alapääni.

Vierailija
448/736 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vain mielenkiinnosta kysyn, että kuinka alapesut huussireissun jälkeen tehdään? Otetaanko se lämmin vesi siis jossain kanisterissa aina ulkovessaan mukaan ja kauhalla huljutellaan puhtaaksi?

Itse olin ihan ok synnytykseen jälkeen noin muuten, mutta esikoisen synnytyksen jälkeinen episiotomiahaava oli mulla aika vaikea pitää puhtaana kotonakaan. Tikit oli hankalissa paikoissa ja särky kesti 3 viikkoa. Ilman kivunlievitystä synnytin, mutta se epparikipu oli jäätävää näin jälkikäteen ajateltuna synnytykseenkin verrattuna. Ja verta tuli paljon.

Jos mökille lähdette niin suosittelen pulsaattorikonetta pyykinpesuun!

Sporttikorkkiseen juomapulloon keitettyä jäähdytettyä vettä. Näin ainakin menkkahyhienian saa hoidettu ulkohuussissa. Tai ihan vaan puskassa. Tai no, menkkahygieniaan riittää ihan järvivesikin,  mutta jos on tikkejä niin sitten keitetty ja jäähdytetty.

Jos on hankalassa paikassa tikkejä, niin iso lääkeruisku on muuten aivan loistava siihen suihkutteluun. Koiran suuta olen sellaisella joskus huuhdellut kun koiratappelun jälkeen sen suu piti tikata ja mäti aika tavalla. Parani tosi nopeasti sitten.

Vierailija
449/736 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytyksiä on niin monenlaisia kun on synnyttäjiä.. toisilla se on vaan isompi ponnistus ja saman vuorokauden aikana kotiin. Toisilla se on pahempaa.

Minä repesin sen verran pahasti että en pystynyt edes pissaamaan ilman että samalla suihkutan käsisuihkulla. Tätä oli vähintään eka viikko, en enää niin muista. Muutenkin piti suihkutellu ihan ajan kanssa, pieni huljuttelu ei riitä kun parannellaan limakalvon haavoja.

Ei todella olisi minua mökille silloin saanut. Miehet ei vaan ymmärrä. Eivät ymmärrä kipujen määrää eikä henkistä kuormaa mitä raskaus ja synnytys tuo. Se on inhottavaa mutta sellaista se on.

Limakalvohaavat itse asiassa paranee yleensä todella nopeasti, kun limakalvo on niin nopeasti uusiutuvaa kudosta. Ongelma ei siis ole se, että tikit on limakalvolla vaan se että niihin tulee niin helposti virtsaa, mikä on kasvualusta bakteereille, ja jopa ulostetta, missä on bakteereita. Mutta tosiaan sporttikorkkipullolla huuhtelu onnistuu aivan hyvin.

Samoin sillä voi liruttaa lämmintä vettä pissatessaan. Tosin ihmettelen suuresti miten niissä maissa pissataan missä ei ole minkäänlaista bidee-suihkua tai bideetä, kuten nyt vaikka Englannissa...

Vierailija
450/736 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ekan vauvan kanssa. Stressiä saa vähemmästäkin.

Vierailija
451/736 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vastaa miehellesi vielä mitään. Katsotte tilannetta sitten, kun sen aika on. Omassa elämässäni olen huomannut, että ne asiat mitä etukäteen murehtii ei oikeasti ole enää ongelmia, kun aika koittaa. Luulen, että teillekin käy niin, että kun lapsi syntyy niin teillä on muita murheita ja ongelmia kuin tämä mökille lähteminen.

Anna itsellesi aikaa uuden elämäntilanteen alussa ja nauti vauvasta!

Vierailija
452/736 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksen jälkeen pillu särkee ja vuotaa, kohtu on avohaava ja rintatulehduskin väijyy.

Niin tyhmänä en aloittajaa miehineen pidä, että oikeasti mihinkään lähtisivät. Jos lähtevät, se on toki mainio kädenojennus evoluutiolle.

Vierailija
453/736 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Limakalvohaavat itse asiassa paranee yleensä todella nopeasti, kun limakalvo on niin nopeasti uusiutuvaa kudosta. Ongelma ei siis ole se, että tikit on limakalvolla vaan se että niihin tulee niin helposti virtsaa, mikä on kasvualusta bakteereille, ja jopa ulostetta, missä on bakteereita. Mutta tosiaan sporttikorkkipullolla huuhtelu onnistuu aivan hyvin.

Samoin sillä voi liruttaa lämmintä vettä pissatessaan. Tosin ihmettelen suuresti miten niissä maissa pissataan missä ei ole minkäänlaista bidee-suihkua tai bideetä, kuten nyt vaikka Englannissa...

Luultavasti siellä pissataan todella kivuliaasti ja kirvelevästi. Inhottaa edes ajatella.

Mulla jälkivuoto oli niin runsasta ekat pari viikkoa ettei sitä olisi millään saanut putsattua pelkällä pullollisella vettä vaan joutui ihan todella pitkään suihkuttelemaan, että hetken oli edes puhdas olo. Se pullollinen olisi mennyt ihan siinä pissan kirvelyä lieventäessä.

Vierailija
454/736 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koko viestiketkua lukenut, mutta voisin sanoa, että itse olisin ollut valmis lähtemään mökille noin viikko synnytyksen jälkeen. Toivuin synnytyksestä hyvin ja imetyksessä ei ollut ongelmia. Sehän riippuu täysin tilanteesta. Voittehan sopia, että lähdette sinne sitten kun tuntuu, että arki rullaa ja on voimia. Tosiaan alapäätä pitää pestä joka vessakäynnin yhteydessä niin kauan kuin jälkivuotoa on eli noin 6 viikkoa, mutta jos mies pitää huolen kaikista käytännön jutuista, niin en pitäisi kovin ongelmaisena mökkeilyä, jos oma ja vauvan olo sen sallii. Pääseehän mökiltä poiskin, jos käy liian raskaaksi.

Vierailija
455/736 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koko viestiketkua lukenut, mutta voisin sanoa, että itse olisin ollut valmis lähtemään mökille noin viikko synnytyksen jälkeen. Toivuin synnytyksestä hyvin ja imetyksessä ei ollut ongelmia. Sehän riippuu täysin tilanteesta. Voittehan sopia, että lähdette sinne sitten kun tuntuu, että arki rullaa ja on voimia. Tosiaan alapäätä pitää pestä joka vessakäynnin yhteydessä niin kauan kuin jälkivuotoa on eli noin 6 viikkoa, mutta jos mies pitää huolen kaikista käytännön jutuista, niin en pitäisi kovin ongelmaisena mökkeilyä, jos oma ja vauvan olo sen sallii. Pääseehän mökiltä poiskin, jos käy liian raskaaksi.

Täällä on nyt jo aika monta kertaa sanottu että sille vauvalle ei ole hyväksi istua viittä tuntia turvakaukalossa. Sen pitäisi nyt merkitä kaikista eniten.

Vierailija
456/736 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä luulot karisee mieheltä kun olette synnytyksen jälkeen molemmat sekaisin ja kuoleman väsyneitä pienen avuttoman nyytin kanssa, sinä vuodat maitoa ja verta solkenaan, työstät päässäsi synnytyskokemusta ja yrität saada imetystä toimimaan. Kuulostaa karulta, mutta se alku on oikeasti todella raskasta esikoisen kanssa. Puolivuotiaan kanssa menettekin sitten jo minne vaan!

Vierailija
457/736 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän ennen vanhaan on pärjätty?

Ei sitä aina pärjättykään. Imeväis- ja lapsivuodekuolleisuus oli ihan eri luvuissa kuin nykyään.

Sitten usein kyllä huushollissa oli muita naisihmisiä tekemässä raskaimmat ns. naisten työt lapsivuodeaikana. Saattoi olla sukulainen, piika (ehkä tilapäinen), vauvan vanhempi sisarus - aika nuorena jo pidettiin lasta kykenevänä aikuisten töihin. Ehdota miehelle, että hommaa teille apulaisen sinne mökille.

Vierailija
458/736 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei tullut sisälle vettä, kun esikoinen syntyi, pari kuukautta siis mentiin kantovedellä ja ulkohuussilla. Hengissä ollaan ja kyllä arvosti lämmintä vettä ja vessanpönttöä kun ne saatiin 😬

Vierailija
459/736 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hajosi pesukone, kun vauva oli 6 vk. Olipa aikamoista käsipyykkäystä juoksevan veden äärelläkin. Pissa, kakka, puklu, veri, maito... pesukone on oikein kiva keksintö.

Arvostan tässä ketjussa muutamaa kirjoittajaa, jotka on avanneet vanhemmuuden ensituntemuksiaan. Allekirjoitan samat, luonto voi lyödä korville lujasti ja turha kaikkivoipaisuuden tunne karisee muutamassa tiukemmassa supistuksessa, minkä jälkeen sitten saa koota uutta näkemystä maailmaan pienistä palasista. Tiedän, että jossain muualla olisin kuollut synnytykseeni. Suomessa sain vain arven ja trauman.

Olis kiva jos ap kertoisi sitten joskus, miten sen vauvan ja mökkeilyn kanssa kävi.

Vierailija
460/736 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan voisi olla ihan mukavakin mennä vauvan kanssa rauhaisaan paikkaan ihan alkuviikoiksi. Mutta juokseva vesi kyllä pitää olla! Vauvan puolesta kyllä pärjäätte mökilläkin, mutta sun jälkivuoto on asia erikseen. En kyllä lähtisi siinä tilassa. Sehän kestää pahimmillaan kuusikin viikkoa ja verta voi tulla paljon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä