Mieheni haluaisi, että muutamme mökille viikko synnytyksen jälkeen
Kun vauva on siis käynyt siinä tarkastuksessa. Mökillä ei ole esim. juoksevaa vettä, vaan vesi kannetaan järvestä ja vessana toimii sellainen hyvin perinteinen ulkohuussi. Sähköt onneksi on. Millä saan hänet ymmärtämään, että idea ei ehkä ole ihan hyvä? Olen yrittänyt kertoa esimerkkejä tilanteista, joissa vauvan kanssa ei ole ihan helppoa noin alkeellisissa olosuhteissa, mutta miehen mielestä olen "negatiivinen valittaja". Olenko? Olisiko joku pärjännyt viikon vanhan kanssa vaikkapa kuukauden noissa olosuhteissa?
Kommentit (736)
Ilmeisesti ap ja miehensä lisäksi luulevat, että vauva syntyy laskettuna aikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies itse joutui erääseen leikkaukseen vuosi sitten ja halusi lähteä heti pari päivää leikkauksen jälkeen sinne mökille. Hänellä oli tietenkin saunakielto ja uimiskielto sen leikkaushaavan takia ja kovat kipulääkkeet, ja olisi pitänyt käydä hoidattamassa sairaalassa joka päivä sitä haavaa, joka tulehtui. Mökille menimme, koska hän niin halusi, ostimme vain ison kasan desinfiointiaineita ja haavasiteitä jne jne mukaan ja hoidimme sitä haavaa siellä mökillä keitetyllä järvivedellä ja sairaalan ohjeiden mukaan desinfioiden. Tulehdus ei pahentunut, mutta joka päivä meni pari tuntia tuohon haavanhoitoon (joka piti siis tehdä monta kertaa päivässä). Mies vetoaa nyt tähän kokemukseen, että silloinkin meni hyvin. Ap.
Miehesi on hullu ja vastuuton. Jos haluaa tappaa itsensä, sama se, mutta et kai anna sen viedä sinuakin mennessään? Tai vauvaasi??
Esim. MRSA voi tarttua vauvaan tai sinuun jo sairaalasta ja sieltä mökiltä ette ehdi ajoissa sairaalaan.
Tämä kuulostaa jo melko hysteeriseltä. Eikö AP jossakin kohtaa sanonut että sairaalaan mökiltä on yhtä pitkä kuin kotoa.
Se taisi olla yksityinen lääkäriasema, eri asia mitä sairaala.
Viikon ikäinen voi syödä tunnin kerrallaan. Tai viisikin tuntia. Häntä ei kiinnosta teidän aikataulut ja tauot eikä hän voi ymmärtää, miksi pitäisi aina odottaa tunti syöttöjen välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme siis harrastaneet joka kesä myös vaeltamista ja eräretkeilyä, ja mies on vihdoin hyväksynyt sen, että tänä kesänä ne ei telttailuineen ym ole mahdollisia. Mies ajattelee nyt, että edes mökille on pakko sitten päästä koko kesäksi. Laskettu aika on juhannuksena. Ap.
En nyt ihan ymmärrä miksi tuolla taustalla ei vauvan kanssa pärjäisi mökki olosuhteissa. Haastavampaa se luultavasti tulee olemaan ens ja seuraavana kesänä.
Monet ei meinaa esikoisen kanssa pärjätä omassa kotonaankaan, miksi ottaa riski että kaikki menee pieleen jossain hevonkuusessa?
Ap kuitenkin ilmeisesti on tottunut vaelluksella pärjäämään siellä hevon kuusessa. Mutta joo jos mökki todella on esim. 3 km lähimmästä tiestä/parkkipaikalla jonne pääsee autolla en lähtisi patikoimaan sinne.
Mökille pääsee autolla aivan pihaan ja mökin eteen. Automatka kotoa on viisi tuntia ilman pysähdyksiä, tauoilla tietenkin hieman enemmän. Lähimpään lääkärikeskukseen sieltä ajaa vain puoli tuntia, miehen mielestä menemme sinne jos tulee ongelmia. Ap.
Voi jumalauta! Vielä viiden tunnin automatka helteessä, alapäässä tikit ja vuoto, tissit vuotaa ja vastasyntynyt... joo ei.
Alapään tikit ja istuminen ja vuoto on ongelmia kyllä. Mutta ei se helle, autossa on tehokas ilmastointi, ei siellä hiki tule. Mies on ehdottanut, että pidämme tunnin välein jaloittelu- ja vessatauon ja imetystauon (neuvolassa sanoivat, että pitää imettää tunnin välein :D ). Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies itse joutui erääseen leikkaukseen vuosi sitten ja halusi lähteä heti pari päivää leikkauksen jälkeen sinne mökille. Hänellä oli tietenkin saunakielto ja uimiskielto sen leikkaushaavan takia ja kovat kipulääkkeet, ja olisi pitänyt käydä hoidattamassa sairaalassa joka päivä sitä haavaa, joka tulehtui. Mökille menimme, koska hän niin halusi, ostimme vain ison kasan desinfiointiaineita ja haavasiteitä jne jne mukaan ja hoidimme sitä haavaa siellä mökillä keitetyllä järvivedellä ja sairaalan ohjeiden mukaan desinfioiden. Tulehdus ei pahentunut, mutta joka päivä meni pari tuntia tuohon haavanhoitoon (joka piti siis tehdä monta kertaa päivässä). Mies vetoaa nyt tähän kokemukseen, että silloinkin meni hyvin. Ap.
Miehesi on hullu ja vastuuton. Jos haluaa tappaa itsensä, sama se, mutta et kai anna sen viedä sinuakin mennessään? Tai vauvaasi??
Esim. MRSA voi tarttua vauvaan tai sinuun jo sairaalasta ja sieltä mökiltä ette ehdi ajoissa sairaalaan.
Tämä kuulostaa jo melko hysteeriseltä. Eikö AP jossakin kohtaa sanonut että sairaalaan mökiltä on yhtä pitkä kuin kotoa.
Se taisi olla yksityinen lääkäriasema, eri asia mitä sairaala.
Yksityistä lääkäriasemaa kyllä erittäin harvoin on jossakin perähikiällä jossa ei ole sairaala puolen-tunnin ajomatkan päässä. Ap:n kertomuksessa on kyllä sen verran ristiriitaisuuksia että kovin vakavasti ketjua en ota enkä ihmettelisi vaikka se lähin sairaala tosiaan olisi 5 tunnin ajomatkan päässä.
Jos 45 minuuttia on pisin imetyskerta, vauvasi on ollut aika nopea syöjä vieläpä. :D Kyllähän tunnin–parin imetykset on ihan tavallisia pikku vauvan kanssa. Tiheän imun aikaan voi mennä useampikin tunti putkeen. Eli joo ei voi suunnitella imetystaukoja tunnin välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme siis harrastaneet joka kesä myös vaeltamista ja eräretkeilyä, ja mies on vihdoin hyväksynyt sen, että tänä kesänä ne ei telttailuineen ym ole mahdollisia. Mies ajattelee nyt, että edes mökille on pakko sitten päästä koko kesäksi. Laskettu aika on juhannuksena. Ap.
En nyt ihan ymmärrä miksi tuolla taustalla ei vauvan kanssa pärjäisi mökki olosuhteissa. Haastavampaa se luultavasti tulee olemaan ens ja seuraavana kesänä.
Monet ei meinaa esikoisen kanssa pärjätä omassa kotonaankaan, miksi ottaa riski että kaikki menee pieleen jossain hevonkuusessa?
Ap kuitenkin ilmeisesti on tottunut vaelluksella pärjäämään siellä hevon kuusessa. Mutta joo jos mökki todella on esim. 3 km lähimmästä tiestä/parkkipaikalla jonne pääsee autolla en lähtisi patikoimaan sinne.
Mökille pääsee autolla aivan pihaan ja mökin eteen. Automatka kotoa on viisi tuntia ilman pysähdyksiä, tauoilla tietenkin hieman enemmän. Lähimpään lääkärikeskukseen sieltä ajaa vain puoli tuntia, miehen mielestä menemme sinne jos tulee ongelmia. Ap.
Voi jumalauta! Vielä viiden tunnin automatka helteessä, alapäässä tikit ja vuoto, tissit vuotaa ja vastasyntynyt... joo ei.
Alapään tikit ja istuminen ja vuoto on ongelmia kyllä. Mutta ei se helle, autossa on tehokas ilmastointi, ei siellä hiki tule. Mies on ehdottanut, että pidämme tunnin välein jaloittelu- ja vessatauon ja imetystauon (neuvolassa sanoivat, että pitää imettää tunnin välein :D ). Ap.
Vauvaa imetetään silloin kun vauvalla on nälkä ja niin pitkään kuin vauva imee. Pahimmillaan olen imettänyt kerralla 45 minuuttia. Se viiden tunnin matka saattaa olla yllättävän pitkä, jollet kykene imettämään takapenkillä turvavöissä turvakaukaloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
etteköhän kerkee sinne mökille ens vuonnaki ja monena muuna vuonna, en lähtis vastasynnyttäneenä tommosii alkeellisiin oloihin tulehduttamaan itteeni saatika vauvaa, järki päähän.
Vaikka en kyllä viikko synnytyksestä mökille lähtisi, mieluummin lähtisin sinne vauvan kuin yksi tai kaksi vuotiaan kanssa. Meillä mökkeily on vauva vuosien jälkeen elpynyt vasta nyt kun lapset on vähän alle ja yli kymmenen.
Onpa surullista kuulla. Itse olen mökkeillyt kesät talvet niin pienestä kuin muistan. Suvun mökki myytiin, kun olin kymmenisen vuotias. Mökin alle pääsi, ranta oli alhaalla ja sauna piilossa. Ikinä ei ole kenellekään sattunut mitään, kerran minua poltti kusiainen varpaaseen. Rannasta ei päässyt uimaan, tai olisi päässyt mutta ei kukaan halunnut koskea pohjaan, ja hyvin vain sujui kaikki laiturilta uiminenkin, vaikken osannut uida.
Ei ehkä kannata kasvattaa lapsista tottelemattomia vatipäitä. Se "ennenkin on pärjätty" pitää ihan oikeasti totuuden siemenen sisällään. Mitä sitten, vaikka kuolleisuus on ollut suurta - suurin osa on selvinnyt tähän päivään. Se on surullista, että enää ei selvitä. Tai oikeastaan hyvä maapallon kannalta, kun kohta ihmislaji pyyhkiytyy pois....
:D Me asutaan maalla, möki on käytännössä kaupungissa vaikka siellä ei mukavuuksia olekaan. Kotipihasta löytyy piilopaikkoja, majoja useampikin, metsä takapihalla jne.
Valaise miehelle, mitä synnytyksen jälkeinen elämä tarkoittaa. Jälkivuoto on 4-6 vkoa kestävät, alussa hyvinkin runsaat menkat. Imetys edellyttää rintojen hoitoa, tarvittaessa pakkautuvien rintojen tyhjentämistä rintapumpulla, ja maidon säilytys steriiliksi keitettyjä pulloja sekä mielellään pakastinta. Synnyttäneen alapää voi joillakin olla hyvinkin turvonnut ja arka pitkään, ja silloin lyhytkin kävelymatka ja pitkä jalkeillaolo voi olla mahdotonta. Vauvan imetys ja iholla pitäminen on enemmän tai vähemmän jatkuvaa.
Menkää käymään mökillä lyhyemmin sitten kun vointi oikeasti sen sallii, ja reissusta nauttii jokainen. Sanoisin että jälkivuodon loputtua ja jälkitarkastuksen jälkeen. Pääsisi äiskäkin uimaan.
Voin kertoa että tehtiin itse ihan hullunhölmö mökkireissu ensimmäisen lapsen synnyttyä, vuokrattiin mökki reilun 500 km päästä kotoa vauvan ollessa nelikuinen ja yhä täysimetyksellä. Matka sinne kesti aamuvarhaisesta iltaan, vauva kun ei kelpuuttanut tuttia eikä nukkunut turvakaukalossa, vaan jatkuvasti pysähdyttiin imettämään. Järvessä en käynyt, ettei rinnat tulehdu, lähinnä imettelin vauvaa mökissä. Mökki vastasi varustelutasoltaan omakotitaloa, joten meni se aika ihan mukavasti, mutta eihän tuossa mitään järkeä ollut. Se oli vaan joku päähänpisto: "meillä on nyt perhe, nyt mökkeillään" :D
Ap:n kannattaisi kysyä mieheltä lupaako kirjallisesti hoitaa kaikki tarvittavat kotityöt mökillä kun koet että voitte mennä sinne.
Pyykinpesusta voisit ystävällisesti kysyä miten aikoo saada puhtaaksi sinun jälkivuodosta likanatuneet pikkarit ja lakanat. Eli millaista pesuainetta jne varaa mukana. Ja sama vauvan ripulikakkaisten vaatteiden kanssa.
Sitten voit myös kysyä millaiseksi kuvittelee teidän olemisen siellä mökillä. Jos sanoo että saunotte ja uitte tuntitolkulla kuten ennen voit valaista elämän totuuksilla. Sinä et voi uida. Ja vauva ei voi saunoa eli voitte olla yhdessä saunassa silloin kun ei ole mitään pakollista tekemistä ja vauva viihtyy imman teitä eli nukkuu ja silloinkin vauva täytyy nukkua niin että varmasti kuulette ja vauva on turvassa (lämpötila, itikat jne).
Ongelmallisimpina pitäisin äidin alapään suihkutteluja ( jos tikkejä jne) ja pyykin pesua.
Lisäksi itse miettisin kyllä miten mahdolliset neuvolakäynnit hoidetaan? Esikoisen kohdalla oli tuossakohden useampia kontrollipunnituksia kun vauvan paino ei noussut riittävästi. Yhdelttä kontrollilta meitä ei enää päästetty kotiin vaan päästiin tunnin päästä lastenlääkärille ja sitten vaihdilla lähimpään yliopistolliseen sairaaalaan. Onneksi vauvan piilevä tulehdus huomattiin ennen pysyviä vaurioita tai pahimillaan kuolemaa. Ainoat oireet oli vauvan itkuisuus (jäkikäteen tajusin kun mistä tietää minkäverran normaali 3-4 viikkoinen itkee sekä vauvan painon laskeminen lopulta. Ja viikon tiputuksen jälkeen päästiin vauvan kanssa taas kotiin.
Eli itse kyllä luetuttaisin tämän ketjun ja koettaisin miehen saada ymmärtämään että vähän vanhemman vauvan kanssa ok jos kaikki olette kunnossa. Ja teistä kaikista se tuntuu sitten hyvältä. Ja hanskaatte jotenkin sen pyykkimäärä pesemisen mökillä.
Kerroin ap:n kysymyksestä miehelleni, 3 lapsen isälle. Hän näytti vilpittömän kauhistuneelta, eikä pystynyt hetkeen edes puhumaan, kunnes sai äänensä takaisin: "joo en lähtis".
Ap miten muuten olette käytännössä varautuneet vauvan tuloon? Konkreettisesti mitä kaikkea olette tähän asti tehneet ja hankkineet ja järjestelleet? Mitä lukeneet ja opetelleet jne?
.
Luin kerran kokeneen neuvolantädin haadtattelun ja hän sanoi, että ne parit, jotka rivät ole konkreettisesti vslmistautuneet, joutuvat ongelmiin siitä syystä, että se kielii henkisestä mirlentilasta, jossa vauvan tulo iköänkuin kielletään alitajuisesti. Ns teeskennellään, että kaikki jatkuu samsnlaisena kuin ennenkin.
Tämän pariskunnan mäkkikysymyksen olisi pitänyt olla ref flag neuvolassa jatkokysymyksiin ja pariskunnan tilanteen selvittämiseen.
Mies ei sitten meinaa käyttää vauvaa neuvolassa?
Yöllä kiva lähteä ulkohuussiin ja pesemään niskaan asti paskassa olevaa vauvaa saunaan. Päivällä tuo nyt vielä menee. Tulehdusherkkää alapäätä en kyllä järvivedellä pesisi.
Viikonikäinen 5h istumassa turvakaukalossa, ilmastoidussa autossa, nyt valoja päälle.
Harkitkaa uudelleen kun vauva on esim. 1kk
Jos sulle tulee vähänkään tikkejä alapäähän. tarvitset juoksevaa vettä joka vessakäynnillä reilun kuukauden ajan.
Ap talleta tämä ketju! Lähetä itsellesi esim ajastetusti puilen vuoden päähän. Kun luette sen silloin, saatte hyvät naurut ja asiasta tulee teille lentävä vitsi, haiska tarina kerrottavaksi ja muisteltavaksi myöhemmin. Trust me. Tuttavapiirissä on yksi vastaava tapaus ja he nauravat sille vuodesta toiseen illanvietoissa.
Mites on, meinaatko istua mökissä vauvan kanssa koko reissun ajan? Jos aiot ulkoilla niin tarvit vaunut mukaan ja ötökkäverkon. Vauvaa kun ei voi voidella offilla ja kantoliinaan/rintareppuun se vauvan suojaaminen hyttysiltä ja paarmoilta ei verkolla oikein onnistu. Normi henkilöautosta lastenvaunut vie jo aika ison tilan, että mites ne muut tavarat...?
Ja myöskään imettävän äidin ei ole hyvä läträtä hyttysmyrkyn kanssa.....
Eikös sitä vastasyntynyttä vauvaa pidä käyttää vähän väliä kotipaikan neuvolassa?
Jopa minä lapsettomana ihmisenä ymmärrän sen verran, että ajatus on täysin järjetön.
Vasta synnyttänyt nainen tarvitsee todellakin sen juoksevan veden ja suihkun. Ämpäristä kauhalla heitelty vesi ei tosiaankaan aja samaa asiaa.
Miksi ihmeessä pitää tehdä äidin olo vielä väkisinkin tukalammaksi kuin se jo valmiiksi on? Ei järkevä mies toimi tuolla tavalla. Mies on aivan kuutamolla.
Luulisi aikuisen miehen itse tajuavan. Ja jos ei itse tajua niin minkälainen mies ei edes vaimonsa puhetta ymmärrä, kun tämä sanoo miksi ei voi mökille lähteä?
Neuvolatoiminta on maassamme epäonnistunut, jos vanhemmat lähellä synnytystä ovat noin uunoja kuin ap ja mies.
Minäkin olin yhtä uuno 25v. Mutta ei mulla ollutkaan pätkääkään kiinnostusta lisääntymiseen. En tiennyt, että se on noin kokonaisvaltaista ja kammottavaa ja sotkuista.
Luulin että maha paisuu 9 kk, vauva tiristetään tuskalla maailmaan. Sitten se syö, huutaa, kakkaa ja nukkuu noin vuoden. Sitten se oppii kävelemään ja puhumaan. Tylsää kuin mikä, mutta ei siinä mitään yllätyksiä ole. Näin mä ajattelin.
Vierailija kirjoitti:
Kun vauva on siis käynyt siinä tarkastuksessa. Mökillä ei ole esim. juoksevaa vettä, vaan vesi kannetaan järvestä ja vessana toimii sellainen hyvin perinteinen ulkohuussi. Sähköt onneksi on. Millä saan hänet ymmärtämään, että idea ei ehkä ole ihan hyvä? Olen yrittänyt kertoa esimerkkejä tilanteista, joissa vauvan kanssa ei ole ihan helppoa noin alkeellisissa olosuhteissa, mutta miehen mielestä olen "negatiivinen valittaja". Olenko? Olisiko joku pärjännyt viikon vanhan kanssa vaikkapa kuukauden noissa olosuhteissa?
Kuulostaa ihanalta. Minut on viety synnytyslaitokselta suoraan saareen ja itse vietin valtaosan kesäkuussa syntyneen esikoiseni ekasta kesästä samassa saaressa, ilman juoksevaa vettä ja sähköjä. Ihana kesä.
Onko kaikki kunnossa päänupissa, ikä?
Onpa surullista kuulla. Itse olen mökkeillyt kesät talvet niin pienestä kuin muistan. Suvun mökki myytiin, kun olin kymmenisen vuotias. Mökin alle pääsi, ranta oli alhaalla ja sauna piilossa. Ikinä ei ole kenellekään sattunut mitään, kerran minua poltti kusiainen varpaaseen. Rannasta ei päässyt uimaan, tai olisi päässyt mutta ei kukaan halunnut koskea pohjaan, ja hyvin vain sujui kaikki laiturilta uiminenkin, vaikken osannut uida.
Ei ehkä kannata kasvattaa lapsista tottelemattomia vatipäitä. Se "ennenkin on pärjätty" pitää ihan oikeasti totuuden siemenen sisällään. Mitä sitten, vaikka kuolleisuus on ollut suurta - suurin osa on selvinnyt tähän päivään. Se on surullista, että enää ei selvitä. Tai oikeastaan hyvä maapallon kannalta, kun kohta ihmislaji pyyhkiytyy pois....