Hiilarittomat dieetit on kyllä ihan sairaita
Miksi ihmiset kiduttaa itseään tuollaisella käsittämättömällä tavalla kun sitä ruokaa on tarjolla yllinkyllin? Niin sitten ei jostain "terveyssyistä" syödä lainkaan perunaa tai leipää kun voivoi siitä voi lihoa. Tekisi mieli laittaa tuollaiset typerykset johonkin kehitysmaahan katsomaan miten siellä riisi kelpaa kun muuta ei ole.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne mitään hiilarittomia dieettejä ole. Kasviksissa on hiilihydraatteja, ei terve ihminen leipää tarvitse.
Itse voisin täysin hiilihydraatitomalle ravinnolle siirtyä, mutta en tahdo luopua punkusta pihvin kanssa.
Erikoista nykyajan ravitsemus"tieteessä" on sd että ei perustu aikaisemmille tieteelillisille näytöille, vaan tunnutaan keksittävän uudet totuudet joka vuosi.
Kuitenkin jo 1920 luvun alussa todistettiin, että ihminen pystyy ainakin vuoden ajan tulemaan toimeen täysin ilman hiilihydraatteja tai mitään kasviksia. Ja koe henkilöiden terveys oli vain parantunut dieetin aikana, mm pulssi ja verenpaine.
Jep! Esim.n. 100 vuotta sitten diapetesta hoidettiin rajoittamalla hiilihydraatteja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa kiduttaa itseään? Jos on paljon erinlaisia vihanneksia ja juureksia, niin miksi syödä iänikuista perunaa päivästä toiseen. Eihän se edes maistu miltään. Ja mitä iloa leivästä on? Mulla ainakin maha vain paisuu siitä. Ja esim. riisin sijasta syön kvinoa, maistuu paljon paremmalle.
Syön sellaista ruokaa, joka maistuu hyvälle ja siitä tulee hyvä olo. Hirveästä hiilarimätöstä tulee vaan ihan älyttömän huono olo.
Tämä. Jostain kumman syystä suomalainen ruokavalio ei voi muka olla monipuolinen ja terveellinen, jos ei joka päivä, joka aterialla syö perunaa tai makaronia ja leipää.
Mä syön kyllä perunaakin toisinaan, varsinkin kesällä uusia perunoita. Ja sitä pastaakin joskus. Mutta suurimmaksi osaksi lautaselle päätyy vähän ravinteikkaampia lisäkkeitä kasvisten ja juuresten muodossa.
Onhan se noinkin mutta turhaa draamaa tästä asiasta tehdään. Tuskin sullekaan tapahtuu mitään kamalaa jos laitat lautasellesi sen virallisten ruokasuositusten ruokalusikallisen keitettyä riisiä. Eihän siellä nyt hyvänen aika pyydetä mättämään mitään muuta kuin kasviksia. Lihaakin suositellaan vain niukasti. Kalaa saa syödä niin paljon kuin napa sietää koska silloinkin määrät ovat pieniä. Diettaajat kai syövät mieluummin eineslihapullia ja nuggetteja tai jotain.
Riisiäkin syön toisinaan, yleensä valkoista sellaista ja treenien jälkeen. Mutta en ymmärrä miksi joka aterialle pitäisi keitellä sen seittemää sorttia lisuketta ja etenkin sen ruokalusikallisen verran. Varsinkin, kun sitä ei tarvitse. Olen aika varma, että ilman leipää ja perunaa jokapäiväisessä ruokavaliossa, mun ruokavalio on siltikin monipuolisempi, kuin suurimman osan suomalaisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa kiduttaa itseään? Jos on paljon erinlaisia vihanneksia ja juureksia, niin miksi syödä iänikuista perunaa päivästä toiseen. Eihän se edes maistu miltään. Ja mitä iloa leivästä on? Mulla ainakin maha vain paisuu siitä. Ja esim. riisin sijasta syön kvinoa, maistuu paljon paremmalle.
Syön sellaista ruokaa, joka maistuu hyvälle ja siitä tulee hyvä olo. Hirveästä hiilarimätöstä tulee vaan ihan älyttömän huono olo.
Tämä. Jostain kumman syystä suomalainen ruokavalio ei voi muka olla monipuolinen ja terveellinen, jos ei joka päivä, joka aterialla syö perunaa tai makaronia ja leipää.
Mä syön kyllä perunaakin toisinaan, varsinkin kesällä uusia perunoita. Ja sitä pastaakin joskus. Mutta suurimmaksi osaksi lautaselle päätyy vähän ravinteikkaampia lisäkkeitä kasvisten ja juuresten muodossa.
Onhan se noinkin mutta turhaa draamaa tästä asiasta tehdään. Tuskin sullekaan tapahtuu mitään kamalaa jos laitat lautasellesi sen virallisten ruokasuositusten ruokalusikallisen keitettyä riisiä. Eihän siellä nyt hyvänen aika pyydetä mättämään mitään muuta kuin kasviksia. Lihaakin suositellaan vain niukasti. Kalaa saa syödä niin paljon kuin napa sietää koska silloinkin määrät ovat pieniä. Diettaajat kai syövät mieluummin eineslihapullia ja nuggetteja tai jotain.
No mutta jos ei sitä riisiä lautaselleen kaipaa, vaan päinvastoin huomaa, että olo pysyy parempana ilman sitä. Että kun jättää riisin pois, niin ei tee mieli napata suklaapalaa jälkkäriksi tai mennä levolle syömisen jälkeen. Niin miksi se pitäisi ottaa? Sinun mieliksikö?
Puhuit suomalaisesta ruokavaliosta ja sen monipuolisuudesta tai yksitoikkoisuudesta. Kerroit siitä aika karun version ja ehdotin tuollaista eksoottista hyväätekevää lisää ruokalusikallisen riisiä muodossa ja sitten kerrot siitä kuinka se juuri sinulle meistä kaikista miljardeista ihmisistä ei sovi. Sanoinhan että ruokavalioihin liittyy turhaa dramatiikkaa. Virallinen ruokasuositus on monipuolinen ja sopii kaikille. Aina on yksittäisiä poikkeustapauksia toki allergioiden ja suolistoperäisten ominaisuuksien vuoksi.
Älä nyt paskaa jauha! Virallinen suositus ei tosiaankaan sovi kaikille. Niin kuin ei mikään muukaan ruokavalio ole kaikille sopiva.
Kiitos! Mitenkähän näin yksinkertaista asiaa on niin vaikea joittenkin ymmärtää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuus kaikessa - niin hiilareiden mättämisessä kuin niiden välttelyssäkin. Kyllähän ihminen hiilareitakin taitaa tarvita, eri asia on, pitääkö niitä höttöjä mättää lapiokaupalla naamaansa.
Suurin ongelma on juuri suuri määrä ja laatu! Erityisesti sokeri! jota tungetaan joka paikkaan. Leivistä ja eineksistä lähtien.
Äläpä muuta viserrä! Sokeria on ihan hirveästi joka paikassa! Itse aloin välttää lisättyä sokeria puolisen vuotta sitten, ja jos siitä vaatimuksesta pitäisi aivan tappiin asti tiukasti kiinni, olisi syöminen melkoinen työmaa. TOKI itse tekemällä ja einesten välttämisellä pääsee jo pitkälle, mutta kyllä sitä sokeria keksitäänkin tuupata joka paikkaan - kas kun ei hanaveteen. Mutta onhan se myönnettävä, että kun jätin sen sokerin ja valkoiset jauhot melkein kokonaan, on olo kohentunut ja turvotus kropasta vähentynyt. Suosin hitaita hiilareita, se pitää verensokerinkin tasaisempana. Ei tämä mikään VHH ole eikä muukaan dieetti - kunhan nyt vaan valikoin ruokani eri tavalla kuin ennen.
Kas näin! Tällaista tervejärkisyyttä enemän niin hyvä tulee. Sokerista, tuotteissa usein lukee isolla SOKERITON tai ei lisättyä sokeria. Tuoteselosteesta käy kuitenkin ilmi siinä käytettyjä keinotekoisia makeutusaineita! Aspartaami on pahimmasta päästä, jota ei esim. diapeetikon ei pitäisi käyttää. Totta on, että sokeria tai makeutusaineita on todella hankala välttää. Mitähän mieltä THL on?
Mä noudatan THL:n virallisia ruokasuosituksia kirjaimellisesti niin eipä tarvitse sokereista murehtia. En tiedä muodikkaista dieeteistä. Kai niissä aika paljon sokrua ahmitaan ja tyydyttynyttä rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisiäkin syön toisinaan, yleensä valkoista sellaista ja treenien jälkeen. Mutta en ymmärrä miksi joka aterialle pitäisi keitellä sen seittemää sorttia lisuketta ja etenkin sen ruokalusikallisen verran. Varsinkin, kun sitä ei tarvitse. Olen aika varma, että ilman leipää ja perunaa jokapäiväisessä ruokavaliossa, mun ruokavalio on siltikin monipuolisempi, kuin suurimman osan suomalaisista.
Riisi on ravintoarvoltaa yksi ylivoimaisimpia yksittäisiä ruoka-aineksia. Voisit siis huoletta jättää pois jotain mitä ihminen ei tarvitse. Vaikkapa lihan ja makkarat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset kiduttaa itseään tuollaisella käsittämättömällä tavalla kun sitä ruokaa on tarjolla yllinkyllin? Niin sitten ei jostain "terveyssyistä" syödä lainkaan perunaa tai leipää kun voivoi siitä voi lihoa. Tekisi mieli laittaa tuollaiset typerykset johonkin kehitysmaahan katsomaan miten siellä riisi kelpaa kun muuta ei ole.
Vakavista ruoka-aine ongelmista kärsivänä ei vittu jaksa kuulla minkään idiootin mielipiteitä. Ihmiset on yksilöitä. Minkä takia esim. Ketoosi auttaa usein esim. Epileptikkoja ja autoimmuuni sairauksista kärsiviä? Toisaalta. Pitäähän sinunkin vammojen saada ymmärrystä.
Minulle ainakin sopii VHH-ruokavalio kaikkein parhaiten. Kokeilin jossain vaiheessa kasvisruokavaliota, mutta runsas viljojen ja hedelmien syönti aiheutti väsymystä ja neuropatian oireita: pistelyä ja puutumista käsissä ja jaloissa. Suvussamme on paljon diabetestä, enkä halua sairastua siihen itse. VHH-ruokavalion ansiosta ikävät oireet ovat kadonneet ja tunnen itseni paljon energisemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisi on ravintoarvoltaa yksi ylivoimaisimpia yksittäisiä ruoka-aineksia. Voisit siis huoletta jättää pois jotain mitä ihminen ei tarvitse. Vaikkapa lihan ja makkarat.
Hah. Riisi on pääasiassa tärkkelystä eli sokeria. Jos siitä jotain ravinteita haluaa irti, sitä pitää syödä useita kiloja. Mikä on mahdollista vain syömishäiriöisille ahmijoille.
Tiesittekö että viljat, varsinkin vehnä, sisältävät opiaatin kaltaisia ainesosia jotka aiheuttavat riippuvuutta! Siitä johtuu se minullekkin aikoinaan tuttu leivänhimo. Sukua makeishimolle,eli hiilihydraateille! Ruotsissa on oma vieroitusklinikka sokeri/ hiilihydraattiriippuvaisille! Lapsilla runsas makeisten ja limsojen käyttö altistaa myöhemmin alkoholin käytölle. Samaa tekee energiajuomat! Tämähän on yleisesti tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuus kaikessa - niin hiilareiden mättämisessä kuin niiden välttelyssäkin. Kyllähän ihminen hiilareitakin taitaa tarvita, eri asia on, pitääkö niitä höttöjä mättää lapiokaupalla naamaansa.
Suurin ongelma on juuri suuri määrä ja laatu! Erityisesti sokeri! jota tungetaan joka paikkaan. Leivistä ja eineksistä lähtien.
Äläpä muuta viserrä! Sokeria on ihan hirveästi joka paikassa! Itse aloin välttää lisättyä sokeria puolisen vuotta sitten, ja jos siitä vaatimuksesta pitäisi aivan tappiin asti tiukasti kiinni, olisi syöminen melkoinen työmaa. TOKI itse tekemällä ja einesten välttämisellä pääsee jo pitkälle, mutta kyllä sitä sokeria keksitäänkin tuupata joka paikkaan - kas kun ei hanaveteen. Mutta onhan se myönnettävä, että kun jätin sen sokerin ja valkoiset jauhot melkein kokonaan, on olo kohentunut ja turvotus kropasta vähentynyt. Suosin hitaita hiilareita, se pitää verensokerinkin tasaisempana. Ei tämä mikään VHH ole eikä muukaan dieetti - kunhan nyt vaan valikoin ruokani eri tavalla kuin ennen.
Kas näin! Tällaista tervejärkisyyttä enemän niin hyvä tulee. Sokerista, tuotteissa usein lukee isolla SOKERITON tai ei lisättyä sokeria. Tuoteselosteesta käy kuitenkin ilmi siinä käytettyjä keinotekoisia makeutusaineita! Aspartaami on pahimmasta päästä, jota ei esim. diapeetikon ei pitäisi käyttää. Totta on, että sokeria tai makeutusaineita on todella hankala välttää. Mitähän mieltä THL on?
Mä noudatan THL:n virallisia ruokasuosituksia kirjaimellisesti niin eipä tarvitse sokereista murehtia. En tiedä muodikkaista dieeteistä. Kai niissä aika paljon sokrua ahmitaan ja tyydyttynyttä rasvaa.
Ei tarvitse murehtia sokeria, saat sitä yli tarpeesi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne mitään hiilarittomia dieettejä ole. Kasviksissa on hiilihydraatteja, ei terve ihminen leipää tarvitse.
Itse voisin täysin hiilihydraatitomalle ravinnolle siirtyä, mutta en tahdo luopua punkusta pihvin kanssa.
Erikoista nykyajan ravitsemus"tieteessä" on sd että ei perustu aikaisemmille tieteelillisille näytöille, vaan tunnutaan keksittävän uudet totuudet joka vuosi.
Kuitenkin jo 1920 luvun alussa todistettiin, että ihminen pystyy ainakin vuoden ajan tulemaan toimeen täysin ilman hiilihydraatteja tai mitään kasviksia. Ja koe henkilöiden terveys oli vain parantunut dieetin aikana, mm pulssi ja verenpaine.Jep! Esim.n. 100 vuotta sitten diapetesta hoidettiin rajoittamalla hiilihydraatteja!
Ja niin pitäisi tehdä tänäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin jo 1920 luvun alussa todistettiin, että ihminen pystyy ainakin vuoden ajan tulemaan toimeen täysin ilman hiilihydraatteja tai mitään kasviksia. Ja koe henkilöiden terveys oli vain parantunut dieetin aikana, mm pulssi ja verenpaine.Kannattaa tutustua Walter Kempnerin riisi ja hedelmä -dieettiin. Siinä saatiin samanlaisia tuloksia kuin mainitsemallasi dieetillä, mutta siinä vältettiin rasvaa ja proteiineja.
Ei taatusti saatu, koska ihminen ei elä varmasti vuottakaan ilman rasvaa ja proteiineja. Hiilihydraatteja taas ihminen ei tarvitse. Keho pystyy valmistamaan tarvittavat sokerit itsekin. Pekkapuskat olivat tutustuneet sydän ja verisuonitauteihin kuolleiden ruumiinavauksiin, verisuonet olivat kolesterolin kalkkeutumat ja kehossa oli ylimääräistä rasvaa. Niin pääteltiin että ihmisen tappaa kolesteroli ja eläinrasva. Hirveät projektit ja pienen kansan rahat meni tähän. Ja Suomessa vieläkin ainoana maana lapsille juotetaan rasvatonta maitoa.
Hiilihydraatit on pakosti terveellisiä, koska niitä ei ollut kertynyt sydän ja verisuonitauteihin kuolleiden kehoihin, eikä kasvisrasvaakaan. 
Vierailija kirjoitti:
Hiilarittomat dieetit. Ja mitähän ne on? Ei sellaisia olekaan! Ap, älä trollaa.
Testattu tieteellisesti jo 1920 luvulla täysin hiilaritonta diettiä ja et ole vieläkään tietoinen. Sokeritehtailijoiden valta on tupakkateollisuuttakin voimakkaampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makkara on mulle harvinainen herkku, ei todellakaan kuulu edes viikottaiseen ruokavalioon. Punaisen lihan kulutustakin olen vähentänyt ja vähennän edelleen. Enkä siltikään tarvi sitä riisiä joka päivä.
Hiilarittomat dieetit. Ja mitähän ne on? Ei sellaisia olekaan! Ap, älä trollaa.