Hiilarittomat dieetit on kyllä ihan sairaita
Miksi ihmiset kiduttaa itseään tuollaisella käsittämättömällä tavalla kun sitä ruokaa on tarjolla yllinkyllin? Niin sitten ei jostain "terveyssyistä" syödä lainkaan perunaa tai leipää kun voivoi siitä voi lihoa. Tekisi mieli laittaa tuollaiset typerykset johonkin kehitysmaahan katsomaan miten siellä riisi kelpaa kun muuta ei ole.
Kommentit (115)
Minulla on raskausdiabetes, eivätkä verensokerit valitettavasti oikein kestä hiilareita. Muutama pieni peruna vielä menee ruoan kanssa, mutta esimerkiksi leipä nostaa sokerit heti ihan hurjiin lukemiin. Unelmoin jo siitä, että raskaus on ohi ja saan taas syödä esimerkiksi banaaneja ja kaurapuuroa. En nimittäin tykkää näin rajoitetusta ruokavaliosta yhtään. Onneksi laskettuun aikaan on enää nelisen viikkoa.
Jokainen toki tekee kuten parhaaksi näkee, mutta itse en ikimaailmassa rajoittaisi ruokavaliotani näin paljon, jos ei olisi pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on PCOS ja ihan yleisesti karppaamista suositellaan sen hoidoksi. Olen ollut vhh dieetillä nyt huhtikuusta ja olo on tosi hyvä.
Ja urheilen kyllä, salia ja juoksua 5-6 kertaa viikossa, ja hyvin jaksan vähillä hiilareilla. Laihtunut en ole yhtään.
Oikeat urheilijat tietävät, että vähillä hh urheilu on ainoastaan tyhmää . Hormonitoiminta kärsii ja keho menee jossain vaiheessa niin lukkoon,että alat kerätä painoa nopeammin kuin ennen. Lisää ruokavalioosi vaikkapa täysjyväkauraa, riisiä ja muutama peruna ja lisää kasviksia, hedelmiä ja marjoja niin voit ja jaksat paremmin.
Tämä ei valitettavasti onnistu. Jos lisään ruokavaliooni hedelmiä tai perunaa, niin:
- olen väsynyt ruoan jälkeen
- olen nälkäinen pian syömisen jälkeen
- alan himoitsemaan suklaata ja viljatuotteita hirveästi, lopulta jossain vaiheessa repsahdan.Tämän olen todennut moneen kertaan, siksi en nyt siihen lähde. Käytännössä olen huomannut elämäni olevan helppoa, kun hiilarit on rajattu noin 50 g vuorokaudessa. Joskus saatan ottaa pikku palan vesimelonia tms, jos lapset syövät. Perunan sijasta syön näin keväällä parsaa joka päivä, ja kun parsa-aika menee ohi, niin kaaleja ja kurkkua, tomaattia.
Väittäisin ogelmasi olevan psyykkinen. Jos syöt ruuan kanssa pari perunaa tai välipalaksi banaanin ja kourallisen pähkinöitä, niin ei se väsymystäsi aiheuta.
Oletko tunnesyöjä ollut aikaisemmin?
Ööh, hiilaripitoisen aterian jälkeen koettu väsymys (eli hiilarikooma) on yksi metabolisen oireyhtymän ja 2-tyypin diabeteksen oireista eli ihan virallisesti tunnistettu asia. Jotenkin aina hauska lukea näitä kommentteja. MINÄ olen aina syönyt näin ja näin, enkä koskaan ole ollut lihava tai että kukaan ei kyllä perunalla ja ruisleivällä lihoa. Missään vaiheessa ei tule mieleen, että me ihmiset ollaan yksilöitä, joiden kehot (lue haima ja maksa) kestää hiilarikuormaa eri tavalla. Mä olen itse niitä luonnonoikkuja, jotka onnistuivat ihan sillä peruna- ja leipäruualla keräämään yli metrisen vyötärön ja metabolisen oireyhtymän. (Liikunta ja kasvikset siis kuuluneet ihan aina mun elämään). Isona ongelmana mulla oli se kuolemannälkä, joka iskee pari tuntia hiilaripitoisen aterian jälkeen. Silloin syö mitä vaan ja painohan se siitä nousi. Nyt menty vuosi VHH:lla (ei kuitenkaan ketoosissa) ja vyötärö on jo alle 90 senttiä. Painokin pudonnut kohta kymmenen kiloa (enempää pudotettavaa ei edes ole). Treenaan myös tällä hetkellä juoksua ja hyvin jaksaa (toki painotan hiilarit ennen pitkää lenkkiä, mutta siihenkin riittää maltilliset määrät).
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset kiduttaa itseään tuollaisella käsittämättömällä tavalla kun sitä ruokaa on tarjolla yllinkyllin? Niin sitten ei jostain "terveyssyistä" syödä lainkaan perunaa tai leipää kun voivoi siitä voi lihoa. Tekisi mieli laittaa tuollaiset typerykset johonkin kehitysmaahan katsomaan miten siellä riisi kelpaa kun muuta ei ole.
Pitäisiköhän sinun itsekin käydä jossain muualla kuin kotimaassa?
Aasiassa kun ei syödä käytännössä ollenkaan leipää. Heille leipä on pullaa, koska se on täynnä tyhjää energiaa.
Missään muualla kuin länsimaissa ei käytetä leipää oikean ruoan korvikkeena.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on raskausdiabetes, eivätkä verensokerit valitettavasti oikein kestä hiilareita. Muutama pieni peruna vielä menee ruoan kanssa, mutta esimerkiksi leipä nostaa sokerit heti ihan hurjiin lukemiin. Unelmoin jo siitä, että raskaus on ohi ja saan taas syödä esimerkiksi banaaneja ja kaurapuuroa. En nimittäin tykkää näin rajoitetusta ruokavaliosta yhtään. Onneksi laskettuun aikaan on enää nelisen viikkoa.
Jokainen toki tekee kuten parhaaksi näkee, mutta itse en ikimaailmassa rajoittaisi ruokavaliotani näin paljon, jos ei olisi pakko.
Raskausdiabetes on merkki siitä, että sulla on sokeriaineenvaihdunnassa häiriöitä. Kannattaa myös jatkossa kiinnittää huomiota hiilarimääriin tai edessä on väistämättä ylipaino. Raskaus laittaa elimistön koville ja paljastaa näitä ongelmia ennen kuin ne muuten tulisivat esille (siis haiman jaksamisen ongelmat tulisivat joka tapauksessa joskus esiin, mutta todennäköisesti vasta vuosien kulutta.)
Ai koska ruokaa on riittämiin niin sitä pitää lapioida kaksin käsin, koska Afrikan lapset? Just. Onpahan sulle enemmän, kun minä pysyn tällä 800 kalorin salaattilinjalla.
Kerran oli uutinen englantilaisesta teinistä, joka oli lapsesta asti syönyt vain valkeaa leipää. Tuli kai huono olo muista ruuista.
Lääkäri totesi yllättäen ettei pojalla ollut mitään puutostauteja.
Ei tuosta voi yleistää, sillä joku toinen olisi saattanut sillä ruokavaliolla heittää lusikan nurkkaan, mutta jokaisella elimistö toimii eri tavalla.
Minulla ainakin nousee verensokeri, mulla on 2t diabetes. Itse tykkään leivästä, pastasta ym, en pidä niitä huonoina ruokina. Toinen asia on myös, että laihdun vauhdilla kun jätän nämä hiilarit väliin. Aikaisemmin sorruin syömään niitä. Nykyään kun olen karsinut ne ruokavaliostani, voin hyvin ja sokerit on hyvässä mallissa. No diabetestä sairastaessa elimistö ei ole normaalitilassa. Itse syön näitä hiilareita harvoin. Silloin se ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän sinun itsekin käydä jossain muualla kuin kotimaassa?
Aasiassa kun ei syödä käytännössä ollenkaan leipää. Heille leipä on pullaa, koska se on täynnä tyhjää energiaa.
Missään muualla kuin länsimaissa ei käytetä leipää oikean ruoan korvikkeena.
Viljatuotteiden pääkulutusalueet maailmassa ovat Aasiassa. Leivän Lähi-idässä ja Itä-Euroopassa. Välimeren Eurooppa on hurahtanut lihaan ja terveellinen välimeren ruokavalio onkin enää pelkkä muisto kuten uutisoitiin.
Suomi on keskimääräinen kuluttaja. Ja hyvä niin. Olisi aika kauheaa jos tänne tunkisi jotain älyttömiä muodikkaita dieettiruokavalioita. Paljon viljatuotteita niin ei voi mennä pahasti pieleen ruokavalio. Peesataan vaan aasialaisia. Lisäksi paljon kasviksia ja kalaa. Niin siinäpä se. Ei tuon vaikeampaa. Toki voi katsoa myös ruokasuosituksia koska ne kertovat saman tarinan.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin nähdä timmissä kunnossa olevan karppaajan. Ei ole tullut vastaan vielä. Timmillä en tarkoita laihaläskiä vaan tosiaankin ihmistä, jolla on sitä lihastakin kropassa.
Karkkipäivä-blogin Sanni on supertimmi ja supertarkka karppaaja. Kroppa on todella jäntevän näköinen, kaukana mistään laihaläskistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin nähdä timmissä kunnossa olevan karppaajan. Ei ole tullut vastaan vielä. Timmillä en tarkoita laihaläskiä vaan tosiaankin ihmistä, jolla on sitä lihastakin kropassa.
Mieheni on 100kg lihasta ja karppi :).
Aikamoinen kromosomikala sulla siellä! Minkä kokoisessa altaassa tuollainen vonkale oikein elää?
Minä syön pastaa, leipää, keksejä, sokerijukurttia, perunaa ja kaikkea muuta tappavaa hiilarihöttöä joka päivä, mutta en huomaa mitään erityistä väsymystä ruuan jälkeen, jos en nyt ihan järkyttävää kasaa syö. Ja paino pysyy normaalin rajoissa ilman erityistä vaivannäköä. Tosin olen teini-ikäinen, joten saattaa olla, että asiat on toisin parinkymmenen vuoden päästä ja silloin palanen leipää tai perunaa tuhoaa suoliston ja lihottaa 10 kg, mutta se on sen ajan murhe ja nautin hiilaireista vielä kun voin :)
Vierailija kirjoitti:
Kerran oli uutinen englantilaisesta teinistä, joka oli lapsesta asti syönyt vain valkeaa leipää. Tuli kai huono olo muista ruuista.
Ei tuosta voi yleistää, sillä joku toinen olisi saattanut sillä ruokavaliolla heittää lusikan nurkkaan, mutta jokaisella elimistö toimii eri tavalla.
Ei kannata uskoa kaikkia tarinoita! Järkeäkin voi käyttää, jos sitä on.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä vahvasti urbaanilegendalta :D Joo, elimistöt toimii eri tavalla, mutta aivan taatusti tulee puutoksia, jos syö vain ja ainoastaan tavallista vaaleaa leipää.
Vierailija kirjoitti:
Minä syön pastaa, leipää, keksejä, sokerijukurttia, perunaa ja kaikkea muuta tappavaa hiilarihöttöä joka päivä, mutta en huomaa mitään erityistä väsymystä ruuan jälkeen, jos en nyt ihan järkyttävää kasaa syö. Ja paino pysyy normaalin rajoissa ilman erityistä vaivannäköä. Tosin olen teini-ikäinen, joten saattaa olla, että asiat on toisin parinkymmenen vuoden päästä ja silloin palanen leipää tai perunaa tuhoaa suoliston ja lihottaa 10 kg, mutta se on sen ajan murhe ja nautin hiilaireista vielä kun voin :)
Se, että sinä et koe väsymystä, ei tarkoita etteikö joku muu voisi. En minäkään joskus kokenut, mutta pahan elämäntilanteen ja surun ja stressin myötä elimistö joutui tosi koville ja ruokavalio oli mitä oli. Sittenpä alkoikin se, että enää en voi syödä tuolla esittämälläsi tavalla. Missään mittauksissa ei löytynyt 2dibatesta, mutta joku orastava insuliiniresistenssi sen on pakko olla tai joku yliherkkyyksien suma. Minulle sopii tällä hetkellä parhaiten kasvikset, kohtuudella hedelmiä ja marjoja, laadukas liha rasvoineen, kala ja hyvät öljyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että sinä et koe väsymystä, ei tarkoita etteikö joku muu voisi. En minäkään joskus kokenut, mutta pahan elämäntilanteen ja surun ja stressin myötä elimistö joutui tosi koville ja ruokavalio oli mitä oli. Sittenpä alkoikin se, että enää en voi syödä tuolla esittämälläsi tavalla. Missään mittauksissa ei löytynyt 2dibatesta, mutta joku orastava insuliiniresistenssi sen on pakko olla tai joku yliherkkyyksien suma. Minulle sopii tällä hetkellä parhaiten kasvikset, kohtuudella hedelmiä ja marjoja, laadukas liha rasvoineen, kala ja hyvät öljyt.
Juu, tarkoitan vaan, että tällainen ruokavalio sopii minulle jotenkin ainakin toistaiseksi ja en kärsi siitä. Muilla tilanne voi olla erilainen ja itselläkin saattaa muuttua. Minäkin syön kyllä myös kasviksia, proteiinia ja rasvaa, mutta hiilaria on niin paljon että joku karppari voisi kauhistella.
Vierailija kirjoitti:
On huolestuttavaa kuinka ihmiset uskovat markkinointipuheita (räikein on Valio). Ihminen ei selviä ilman hiilareita, eikä myöskään silloin jos saa liikaa proteiinia. Joka työpaikalla on näitä, jotka kiskovat lounaalla ja kahvitauoilla rahkaa, ja juomapullossakin on proteiinijuomaa. Ei ihme jos ei laihdu, verensokeri heittelee ja munuaiset reistailee.
5-10 vuotta sitten muodissa olivat Nutrilett-ateriankorvikepatukat, -juomat ja -keitot, joilla myös minä yritin laihduttaa. Ei onnistunut: lihoin entistä enemmän koska näisshän ei ollut juuri ollenkaan kuitua, vaan pelkkää sokeria. Tästä seurasi kamala nälkä ja verensokerin lasku, jolloin piti taas työntää patukkaa naamaan tai ostaa suklaata ja sipsejä.
Nutrilett kuurilla olevan PITÄÄ juuri syödä esim kilo porkkanoita päivässä, että suoli toimii.
Tyhmää kun ei voi ottaa asioista selvää ja sitten infoaa ihan väärää tietoa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se elämä oli enemmän kitumista silloin kun söin vielä kaikkea hiilaripaskaa.
Sinulla on varaa sanoa ruokaa hiilaripaskaksi, kun moni kehitysmaan asukas mielellään söisi sen pullan tai pasta-annoksen...
Mä olen joskus miettinyt että mun pitäisi lähettää kehitysmaahan valokuva missä syön sen pullan tai pasta-annoksen. Että ne tietäs ettei täällä heitetä mitään hukkaan. Tulisi kiva mieli kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella hiilari lihottaa? Mun kokemuksen mukaan ne karppaajat on yleensä lihavia. Ne on just niitä jojoilijoita. 😊
Hiilarihan on pääasiassa energiaa.
Häh? Kaikki ruoka on energiaa kuten kuuluukin. Kai sä tajuat, että jos syöt yli tarpeesi sitä proteiinia niin se lihottaa sinua?
Totta, mutta keho pyrkii ensisijaisesti käyttämään proteiinit muuten. Sen sijaan hiilarien tehtävä on vain ja ainoastaan olla energiaa. En mä sano, ettei hiilareita pitäisi syödä, mäkin syön, kunhan vaan totean, että jos otetaan 100g hiilaria ja 100g proteiinia, keho käyttää hiilairesta huomattavasti suuremman osan puhtaaksi energiaksi, kuin proteiinista.
No jos et halua laihtua vaan elää elämäsi valaana, elä toki hiilareita mättäen. Leipää, pullaa, leivareita, karkkia, naminami. Mutta tosiaan se painonnousu on sitten ainoa vaihtoehto.
Vähähiilarisessa dieetissä ei ole tarkoitus syödä proteiinia yhtään enempää kuin muutenkaan. Ylipäätään rahkat ja proteiinijuomat ei kuulu karppaukseen ollenkaan. Näissä topiceissa huomaa hyvin, että ne vahvimmat mielipiteet tulee yleensä ihmisiltä, jotka ei tiedä asiasta oikein mitään.