En kestä kohta enää sukupuolineutraalia kaveriani :(
Ei siinä mitään, että omalla kohdallaan on sitä. Mutta kun valistaa koko ajan muita, loukkaantuu siitä jos joku (esim. minä vahingossa) sukupuolittaa ihmisiä jne. Hänestä on esim. todella loukkaavaa, että lapsistani puhuessani sanon tähän tyyliin: "Eilen kävin tyttöjen kanssa leikkipuistossa". Siis tuossa on hänestä hyvin loukkaavaa se, että määrittelin lapseni tytöiksi. Huoh.
Kommentit (45)
Ompa tiukkis kaveri sulla ap! Mun hyvä ystävä on pyörätuolissa ja hänelle lipsautin monta kertaa " juostaan, kävellään tonne" Hän ei koskaan suuttunut tällaisesta. Näen hänessä ystävän, en vammaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh, aivan typerää mun mielestä. Mielipiteet on sallittuja, mutta jos hänen on, niin sinunkin mielipiteiden pitäisi olla. Eikös tässä sukupuolittamisessa ole juuri kyse tasa-arvosta? Ja mielipiteet menee ihan samaan kastiin, ei ole oikeaa tai väärää. On vain mielipide ja se pitää saada sanoa kummankin. En ymmärrä muutenkaan, että miksi hyvistä, toimivista asioista tehdään niin pirun vaikeita. Ei saa enää sanoa tyttö tai poika. Niin, jos kerrot, että olit "lapsesi" kanssa puistossa, utelias haluaa tietää ehkä sukupuolen. Vastaatko siihen, että : " se, kummalla on pippeli haarojen välissä"...Kohta ei saa sanoa enää pippelikään...
Me ei muutenkaan eletä maassa, jossa sukupuolijako on jotenkin suuresti näkyvissä. Täällä kyllä kumpaakin sukupuolta kunnioitetaan ihan tasaisesti, unohtakaa ne naisen ja miehen eurot. Nainen tekee puolet kotitöistä, mies toisen puolen ja menot maksetaan tasan. Menkäähän johonkin rättipäämaahan kyselemään, miten siellä hommat menee. Meillä on täällä asiat hyvin.
Ja anteeksi avautuminen. Minulla on poika, ja hän on mulle aina poika. Samoin mun veljeskatrasta kutsun aina pojiksi.....Näin tulee aina olemaan. Piste.
Niin, että kun meillä ei sentään naisia kivitetä kuoliaiksi, niin mehän täällä olemmekin tasa-arvon mallimaa, vai kuinka ?
Ei kait tuolla ap:n kaverillakaan mitään varsinaisesti tasa-arvoa vastaan ollut, joten turha tässä nyt mitään muuallakin länsimaissa, mitään ihmisoikeuksien itsestäänselvyyksiä on syytä alkaa tulisieluisesti puolustamaan.
Kerroit että sinulla on siis vain poikia, näinkö se oli ?
Entä jos sinulla olisi poika JA tytär (tai ehkä useampiakin tyttäriä sen yhden lisäksi) ? Silloinhan et voisi puhua 'veljeskatraasta'. Puhuisitko siis 'sisarusparvesta' vai 'meidän lapsistamme'.
Selkeämmin tuo asia tietysti tulisi siis esille, jos sinulla olisi yksi kumpaakin (jotka varmaankin leikkisivät lapsena yhdessä) .
Puhuisitko siinä tapauksessa 'meidän lapsistamme' , vai puhuisitko 'meidän pojasta' ja 'meidän tytöstä' aina erikseen kummastakin ja aina yksikössä, vain toista tarkoittaen ja jompaa kumpaa aina kerrallaan?
Molemmathan kuitenkin olisivat sinun ja (oletan) puolisosi lapsia (vaikka sitten ette molemmat olisikaan heidän biologisia vanhempiaan). Koko 'sukupuolineutraaliudessa' käsitteenä on aika pitkälle kyse vain puhetavoista. Siis siitä millä tavalla ihmisistä, miehistä ja naisista, puhutaan ja millä heihin kulloinkin viitataan.
Puhutaanko siis esim. lääkäristä, vai 'naislääkäristä', vai arkkitehdistä ja (erikseen)'naisarkkitehdistä' jne. ja siitä mikä merkitys ihmisen sukupuolen esiin tuomisella on missäkin tilanteessa. Kukaan ei siis ole tekemässä pojistasi tyttöjä tai tytöistäsi poikia.Se on aivan turha pelko.
Pojistasi sitäpaitsi tulee joskus miehiä ja se millaisia miehiä heistä tulee riippuu sekin osittain sinusta ja siitä mitä he sinusta ja sinulta oppivat.
Esim. siitä hoetko liian usein jotain sellaista, että 'katsos miehet on miehiä' ,tai 'se on akkain meininkiä tuo tuollainen' ja 'pojat on poikia' jne. itse asiassa siis niistä kulttuurimme syvälle juurtuneista puhetavoista, sanonnoista jne. jotka eräänlaisina 'mantroina' ovat ohjanneet sukupolvien kasvatusta.
Nykyihminen osaa jo (hieman hymyssäsuin ) asettaa kyseenalaiseksi sellaiset, ettei " ole ukosta kuppariks', eikä akasta lukkariks' "
Sitäkin pidettiin syvällä rintaäänellä lausuttuna syvällisenä 'viisautena' ja täysin kyseenalaistamattomana totuutena aikanaan.
Alapeukuista päätellen konservatiivinen patriarkaattiin ja sen selkeisiin puhutteluhierarkioihin ja sääntöihin tukeutuminen ja esim. 'naisurheilun' erottaminen siis siitä varsinaisesta pelkästä tavallisesta (eli siis miesten) 'urheilusta' näyttää nauttivan alapeukuttajien vahvaa suosiota ja kannatusta...
Vierailija kirjoitti:
Nää sukupuolineutraalit on suurimmin osin ihan pimeitä tyyppejä.
Ei ole, ne pimeimmät ovat vaan eniten äänessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää sukupuolineutraalit on suurimmin osin ihan pimeitä tyyppejä.
Ei ole, ne pimeimmät ovat vaan eniten äänessä
Sukupuolineutraalius ei tarkoitakaan sitä, että ihminen olisi joku 'sukupuolineutraali', vaan esim. sitä, että häntä ei aivan joka käänteessä tarvitsisi puhutella hänen sukupuoleensa jo puhuttelussa viittaamalla.
Tämä seikka siitä on kai monelta täällä jäänyt 'aivan pimentoon'.
0/5, tuo surunaama otsikon jälkeen on ilmeisesti sinun tavaramerkki?