Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkään nykyään liikenteessä - mikä autoilijoita vaivaa?!

Vierailija
23.05.2018 |

Taustaa: Minulla on ollut kortti 26v ja kilometrejä tulee vuodessa nykyään 15 tuhatta. Olen ihan hyvä autoilija, ennakoin, en kaahaa, en aja alinopeutta, yritän huomioida muuta liikennettä mahdollisimman hyvin, pidän turvavälit. Aiemmin en ole joutunut ajamaan työmatkaani juurikaan ison kaupungin kehäteillä/keskustassa ( joo, sanotaan nyt kaupunkikin eli Tampere jossa liikennekulttuuri on kyllä todella alhaisella tasolla ) mutta viimeisen vuoden olen ajanut työmatkani näillä teillä ja huh huh. Tämä liikenne on aivan sairasta. Toki olen Tampereella ajanut paljon ennenkin mutta nyt kun ajan juuri ruuhka-aikoina niin liikennemäärään suhteuttaen meno on täysin villistä lännestä.

Joka viikko on kolari, siis joka viikko joku kolari ja motari tukossa. Turvavälit on minimalisitiset, rampilta tulijoille ei anneta tilaa. Siis omaa kaistaa painetaan pää punaisena vaikka joku yrittää ruuhkassa liittyä ihan samaa nopeutta kuin sinä.... ei voida sen vertaa nostaa jalkaa kaasupolkimelta että toinen saisi liityttyä turvallisesti tielle. Talvella kun oli huonoja kelejä ( ja niitä oli usein ) meno tuntui aivan järkyttävältä. Liukkaalla kelillä oltiin puskurissa kiinni ja kyllähän se näkyi kolareiden määrässä. Jotenkin ajattelin että kesä toisi muutoksen mutta olin väärässä! Nyt kun on kuivat kelit ja hyvät tiet niin kaahataan kahta kovempaa ilman mitään järjen häivää.

Tässä viikon sisällä olen kaksi kertaa ollut liittymässä isolle tielle/moottoritielle tilanteessa jossa en tiedä rytiseekö pelti, joudunko tekemään äkkijarrutuksen vai mitä. Toisella kertaa tulin aamuvarhaisella hiljaiselle moottoritielle ( lähdin aiemmin töihin ), kiihdytyskaistalla nostin vauhdin päälle sataseen eli turvalliseen nopeuteen liittyä moottoritielle. ja kas, motaria ajaa maasturiaudi, vauhtia saman verran kuin minulla. Ei vähennä kaasua niin että saisin liityttyä sujuvasti motarille, mutta ei myöskään paina kaasua niin että jättäytyisin suosiolla taakse. Ei myöskään vaihda viereiselle typötyhjälle kaistalle ( juu tiedän ettei ole pakko, mutta usein kyllä jouduttaa liikennettä ) vaan siinä tullaan rintarinnan ja mulla alkaa hiki kirvota otsalle kun kiihdytyskaista päättyy. Äkkijarrutus ja sitten pääsen audin perään....

eilen sama homma ison kuorma-auton kanssa, liityn kantatielle ( jossa 80 nopeus ) yli yhdeksääkymppiä.... takaa tulee kuorma-auto eikä anna tietä. En edes tajua miten nopeudenrajoitin tms. ei ole päällä vaan kuorma-auto tulee tuollaista vauhtia :( Juuri kiihdytyskaistan päässä pääsen liittymään kantatielle. Lapsi kyydissä ja itku kurkussa reilua ylinopeutta. Ja ymmärrän kyllä että isot autot eivät jarruttele varsinkaan ylämäissä, mutta tässä oli tasainen pitkä suora, pelkkä pieni kaasun himmaaminen olisi antanut minulle tietä.

Ihan oikeasti ihmiset - miksi ajatte noin itsekkäästi??! Muistan kun aikanaan ajoin jenkeissä autoa autolomalla ja miten sen pelotti alkuun. Miksi suotta.... siellä liikenne soljuu tasaisesti. Kun laitat vilkkua niin näet heti kun viereisen kaistan auto himmaa vauhtia että pääset siihen eteen. Toki täällä liikennemäärät ovat pienet verrattuna miljoonakaupunkeihin, mutta tämä itsekäs asenne on pelottava! Odotan kauhulla sitä kun olen ensimmäisessä ketjukolarissani. Se tuntuu tuolla liikennekäyttäytymisellä jota ainakin täällä Tampereella harjoitetaan, vain ajan kysymys :(

Onko muilla samanlainen fiilis tuolla liikenteessä?

Kommentit (156)

Vierailija
81/156 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ps. kuorma-autoissa ei ole nopeusrajoitinta.

Ai ei vai? Kyllä meidän firmassa, kuten jokaisessa muussakin kuljetusfirmassa on. On kuule ihan lakisääteinen....

Vierailija
82/156 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän väliin on pakko sanoa, että nyt on omassa ramppikäyttäytymisessä vikaa ja paljon. Sinun kuuluu itse suhteuttaa oma nopeutesi muuhun liikenteeseen rampilta tullessasi ja ennakoida väli mihin aiot liittyä. Suoraan sanottuna vituttaa ihan törkeästi nämä tolvanat, jotka tunkevat eteen alle nopeuden jota itse ajan tai kaahaavat rampin loppuessa eteen vaikka takana olisi tilaa. Ei ole tiellä ajavan vastuulla muuttaa nopeuttaan eikä etenkään väistää ja vaihtaa kaistaa! Tämä on kaiken lisäksi laitonta ja poliisi voisi nähdessään sakottaa turhasta kaistanvaihdosta.

Rampilla oleva 100 nopeusrajoitus EI tarkoita, että tielle on liityttävä samalla nopeudella kuin sillä jo ajava auto, valoja päälle! Sinä väistät ja piste.

Luitko aloitukseni? En aja rampissa alle nopeusrajoitusten! Jos edessäni ei aja ketään rampissa kiihdytän ihan reippaasti niin että en ainakaan kiilaa ketään moottoritiellä ajavaa. Kaiken lisäksi siinä rampilla on pari kolme sekuntia aikaa todeta se että jättäytyykö taakse vai kiihdyttääkö eteen.  Jos päätietä ajava ei tee elettäkään siihen suuntaan että nostaa vähän jalkaa kaasulta tai kiihdyttää reilusti, niin on hiton vaikea tietää kumpaan väliin yrittää. Tiedän hyvin että rampilta tuleva väistää - mutta se että päätietä ajava ei voi yhtään ennakoida ja himmata kaasua sen verran että toinen pääsee sujuvasti liittymään on Tampereen seudulla enemmän sääntö kuin poikkeus. Ei päätietä ajavan tarvitse jarrutella ja varoa rampilta tulevia, mutta sinä taidat olla juuri näitä itsekkäästi ajattelevia joilla on vain oma napa.  Jenkeissä menettäisit henkesi varsin nopeasti tuolla asenteella. 

1. Sinä sovitat nopeutesi päätiellä ajavan nopeuteen ja sillä hyvä.

2. Jenkeissä toimii sama homma. Sen verran on tullut sielläkin ajettua ympäri mannerta että voin näin sanoa.

Amen! ”Mutku jenkeissä on niin sujuvaa”. Onhan sieltä rampilta toki astetta helpompi tulla, kun pahassa ruuhkassa koko liikenne on nopeuksiltaan paljon alhaisempi mitä Suomessa ”ruuhkassa”. On myös ihan eri asia, että kaistoja on käytössä enemmän kuin 2-3 ja suurin osa ajaa muilla kuin liittymäkaistalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/156 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei vai? Kyllä meidän firmassa, kuten jokaisessa muussakin kuljetusfirmassa on. On kuule ihan lakisääteinen....

Ei, kyllä sä nyt olet erehtynyt. Siihen käydään ruuvaamassa nopeusrajoitin joka kerran erikseen, kun laitetaan peräkärry perään.

Vierailija
84/156 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kiihdytät rampilla vauhdin 120?? Aja hiljempaa että pääset paremmin liittymään ja kiihdytä sitten. Mutta se kyllä pitää paikkansa että jotkut eivät väistä koskaan vaikka olisi järkevää vaan kiihdyttävät jopa ylinopeuteen ettei vaan kukaan tunge eteen.

Vierailija
85/156 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä tiedoilla täytyy myöntää, etten minäkään olisi varsinaisesti antanut sinulle tietä. En ole vielä sellaista liittymää nähnyt, jossa ei pystyisi ennakoimaan sangen hyvin,mihin väliin aion liittyä. Täällä Turun suunnalla esimerkiksi Myllystä lähdettäessä on lyhyt kiihdytyskaista ja arkisinkin paljon liikennettä, ja aina olen sekaan päässyt sujuvasti. Taikana on jo ajoissa katsoa, missä olisi sopiva väli. Mahdollisesti hidastetaan rampin alkupäässä, jotta rampilla on tilaa lyödä kaasu pohjaan ja päästä sopivaan nopeuteen. Etenkin, jos kyseessä on satasen alue, helpoiten pääsee useimmiten liittymään esimerkiksi kuorma-auton tai rekan jälkeen. Samoin, jos liikennettä on vähän, kannattaa oma nopeus sovittaa siten, että pääsee liittymään tiellä ajavien autojen taakse. Koska itse ajan näin, eikä minun ole koskaan tarvinnut kirota sitä, ettei minua väistetä, oletan että muutkin ajavat näin. En lähde väistämään vasemmalle kaistalle tai kiihdyttämään tai jarruttamaan, mikäli kyseessä ei ole ruuhkatilanne, jolloin molempien kaistojen käyttö on järkevää. Oletan, että liittyjä on itse kartalla siitä, mihin aikoo liittyä jo ennen, kuin on rinnalla.

Vierailija
86/156 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kokonaispaino jää alle 12 000 Kg, ei nopeudenrajoitin ole pakollinen. 

Vierailija
87/156 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös uusi laki tuo tähän muutoksen?

Vierailija
88/156 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mihin?

Vierailija
89/156 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa särähti korvaan se, että odotit muiden väistävän kun liityt liikenteeseen. Joo olisihan se kohteliasta tehdä niin mahdollisuuksien mukaan, mutta valitettavasti autokoulussa opetetaan että  pääliikenteeseen LIITTYVÄN ON AINA varottava muuta liikennettä eikä toisin päin! Älä kiihdytä ensikerralla heti maksimiin niin on vähän enemmän pelivaraa, eikä kenenkään sitten tarvitse kaahata tai tehdä äkkijarrutuksia.

Olen kyllä kanssasi samaa mieltä, että autoilijat voisivat enemmän huomioida toisiaan ja itsekin näen kaikenlaisia sankareita liikenteessä päivittäin. Mutta ehkä kannataisi myös miettiä miten omalla ajokäytöksellä voi parantaa tilannetta.

Vierailija
90/156 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mihin?

Tarkoittaa varmaan sitä, että koska suomalaiset eivät itse osaa joustaa liikenteessä, uuteen tieliikennelakiin on tulossa pykälä, joka nimenomaa velvoittaa kehätiellä/moottoritiellä/moottoriliikennetiellä ajavan omalla ajotavallaan huomioimaan sen, että liittymästä tuleva pääsee liittymään liikenteen joukkoon esteettä. Eli käytännössä uuden lain tultua voimaan nämä täällä oikeuksiaan toitottavat liittymäntukkijat voivat saada sakot, jos edelleen tahaallaan hankaloittavat rampilta tulevan liittymistä esim. kiihdyttämällä rampin kohdalla tai pitämällä liian pientä turvaväliä.

Vierailija
91/156 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kokonaispaino jää alle 12 000 Kg, ei nopeudenrajoitin ole pakollinen. 

Millä sitä täysperää ajetaan? Luuletko että kuorma-autoissa on aina kärry perässä tai ei?

Vierailija
92/156 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat kuulua niihin jotka ajavat kiihdytyskaistan loppuun ja siitä ilman vilkkua sujuvasti päätielle aivan kuin siinä ei olisi kaistanvaihtoa ollenkaan, ihan sama vaikka rinnalla on toinen auto. Näitä näkee aivan liian usein. En tiedä tekevätkö tahallaan vai eikö ole tietoa miten liittyminen kuuluisi tehdä.

Vierailija
93/156 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi tilanteet oli kyllä sun ihan omaa ennakoinnin puutetta, AP. Mihin ihmeeseen tarvitaan äkkikarrutusta tilanteessa jossa viereinen auto ei anna tilaa liittyvälle? Mikset vain hidasta/kiihdytä vauhtiasi normaalisti kuten kuuluukin?

Ihmeen urautuneelta kuulostaa sun ajaminen. Hyvä kuski ennakoi eikä tunge tilanteisiin hiki otsalla odottamaan että muut ennakoivat.

Vierailija
94/156 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kylmää miten täällä on peukut jaettu ylös ja alas melkein tasan. Siis todellako näin monen mielestä motarilla jo ajavan pitäisi alkaa jarrutella tai kaasutella, kun joku tulee liittymästä? Huh huh. Kyllähän se on sen liittyjän asia hölläillä sitä kaasua ja liittyä hissukseen mielellään sinne toisen TAAKSE, ei eteen kuten ap yritti inttää. Ellei sitten liittyjän vauhti ole selvästi motarilla jo ajavaa enemmän, sitten toki reippaasti eteen.

Kärkikolmio!8

Vierailija
95/156 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mihin?

Tarkoittaa varmaan sitä, että koska suomalaiset eivät itse osaa joustaa liikenteessä, uuteen tieliikennelakiin on tulossa pykälä, joka nimenomaa velvoittaa kehätiellä/moottoritiellä/moottoriliikennetiellä ajavan omalla ajotavallaan huomioimaan sen, että liittymästä tuleva pääsee liittymään liikenteen joukkoon esteettä. Eli käytännössä uuden lain tultua voimaan nämä täällä oikeuksiaan toitottavat liittymäntukkijat voivat saada sakot, jos edelleen tahaallaan hankaloittavat rampilta tulevan liittymistä esim. kiihdyttämällä rampin kohdalla tai pitämällä liian pientä turvaväliä.

Tämä on erittäin hyvä muutos lakiin. Surullista, että siitä pitää tehdä erikseen pykälä. Kertoo paljon ihmisistä ja tyhmyydestä se, että pitää kirjoittaa oikein lakiin se, että muita on otettava huomioon ja muidenkin vastuulla on se, että rampilta pääsee turvallisesti liittymään motarille.

Vierailija
96/156 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kylmää miten täällä on peukut jaettu ylös ja alas melkein tasan. Siis todellako näin monen mielestä motarilla jo ajavan pitäisi alkaa jarrutella tai kaasutella, kun joku tulee liittymästä? Huh huh. Kyllähän se on sen liittyjän asia hölläillä sitä kaasua ja liittyä hissukseen mielellään sinne toisen TAAKSE, ei eteen kuten ap yritti inttää. Ellei sitten liittyjän vauhti ole selvästi motarilla jo ajavaa enemmän, sitten toki reippaasti eteen.

Kärkikolmio!8

Tätä minäkin mietin. Ajetaan rampilla ihan kuin autosta puuttuisi jarru- ja kaasupolkimet ja sitten kitistään kun muut, normaalisti sääntöjen mukaan ajavat eivät toimi kuten minä haluan. Huhhuh.

/93

Vierailija
97/156 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mihin?

Tämä on erittäin hyvä muutos lakiin. Surullista, että siitä pitää tehdä erikseen pykälä. Kertoo paljon ihmisistä ja tyhmyydestä se, että pitää kirjoittaa oikein lakiin se, että muita on otettava huomioon ja muidenkin vastuulla on se, että rampilta pääsee turvallisesti liittymään motarille.

Apua, miten musta tuntuu että lain tultua voimaan ihmiset kuvittelee että motarilla ajavan kuuluu automaattisesti väistää. Taitaa olla susihukka laki.

Vierailija
98/156 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

. Ei myöskään vaihda viereiselle typötyhjälle kaistalle ( juu tiedän ettei ole pakko, mutta usein kyllä jouduttaa liikennettä ) vaan siinä tullaan rintarinnan ja mulla alkaa hiki kirvota otsalle kun kiihdytyskaista päättyy. Äkkijarrutus ja sitten pääsen audin perään....

Niin ei ole pakko, mutta tiesitkö että niin ei saa edes tehdä, jos vaihdat rampista tulijan takia viereiselle kaistalle se on sakon paikka, syytteenä tarpeeton kaistanvaihto.

Laki on laki, vaikka tässätapauksessa hölmö.

Vierailija
99/156 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei myöskään vaihda viereiselle typötyhjälle kaistalle...tieliikennelaissa kielletty toimenpide.

Mutta se on pakko jos muuten on jäämässä tielle liittyvän rekan alle.

Vierailija
100/156 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mihin?

Apua, miten musta tuntuu että lain tultua voimaan ihmiset kuvittelee että motarilla ajavan kuuluu automaattisesti väistää. Taitaa olla susihukka laki.

Fiksuahan siellä onkin väistää. Tietysti tilanteiden mukaan. Kukaan ei voita siinä, että ajetaan minäminä-asenteella oikeaa kaistaa roikkuen vielä autojonon letkana toinen toistensa puskureissa kiinni, kun vasemmalla kaistallakin on tilaa. Kukaan ei voita siinä, että ramppi ruuhkautuu ja pysähtyy, se tulee ruuhkauttamaan myös motarin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan