Pelkään nykyään liikenteessä - mikä autoilijoita vaivaa?!
Taustaa: Minulla on ollut kortti 26v ja kilometrejä tulee vuodessa nykyään 15 tuhatta. Olen ihan hyvä autoilija, ennakoin, en kaahaa, en aja alinopeutta, yritän huomioida muuta liikennettä mahdollisimman hyvin, pidän turvavälit. Aiemmin en ole joutunut ajamaan työmatkaani juurikaan ison kaupungin kehäteillä/keskustassa ( joo, sanotaan nyt kaupunkikin eli Tampere jossa liikennekulttuuri on kyllä todella alhaisella tasolla ) mutta viimeisen vuoden olen ajanut työmatkani näillä teillä ja huh huh. Tämä liikenne on aivan sairasta. Toki olen Tampereella ajanut paljon ennenkin mutta nyt kun ajan juuri ruuhka-aikoina niin liikennemäärään suhteuttaen meno on täysin villistä lännestä.
Joka viikko on kolari, siis joka viikko joku kolari ja motari tukossa. Turvavälit on minimalisitiset, rampilta tulijoille ei anneta tilaa. Siis omaa kaistaa painetaan pää punaisena vaikka joku yrittää ruuhkassa liittyä ihan samaa nopeutta kuin sinä.... ei voida sen vertaa nostaa jalkaa kaasupolkimelta että toinen saisi liityttyä turvallisesti tielle. Talvella kun oli huonoja kelejä ( ja niitä oli usein ) meno tuntui aivan järkyttävältä. Liukkaalla kelillä oltiin puskurissa kiinni ja kyllähän se näkyi kolareiden määrässä. Jotenkin ajattelin että kesä toisi muutoksen mutta olin väärässä! Nyt kun on kuivat kelit ja hyvät tiet niin kaahataan kahta kovempaa ilman mitään järjen häivää.
Tässä viikon sisällä olen kaksi kertaa ollut liittymässä isolle tielle/moottoritielle tilanteessa jossa en tiedä rytiseekö pelti, joudunko tekemään äkkijarrutuksen vai mitä. Toisella kertaa tulin aamuvarhaisella hiljaiselle moottoritielle ( lähdin aiemmin töihin ), kiihdytyskaistalla nostin vauhdin päälle sataseen eli turvalliseen nopeuteen liittyä moottoritielle. ja kas, motaria ajaa maasturiaudi, vauhtia saman verran kuin minulla. Ei vähennä kaasua niin että saisin liityttyä sujuvasti motarille, mutta ei myöskään paina kaasua niin että jättäytyisin suosiolla taakse. Ei myöskään vaihda viereiselle typötyhjälle kaistalle ( juu tiedän ettei ole pakko, mutta usein kyllä jouduttaa liikennettä ) vaan siinä tullaan rintarinnan ja mulla alkaa hiki kirvota otsalle kun kiihdytyskaista päättyy. Äkkijarrutus ja sitten pääsen audin perään....
eilen sama homma ison kuorma-auton kanssa, liityn kantatielle ( jossa 80 nopeus ) yli yhdeksääkymppiä.... takaa tulee kuorma-auto eikä anna tietä. En edes tajua miten nopeudenrajoitin tms. ei ole päällä vaan kuorma-auto tulee tuollaista vauhtia :( Juuri kiihdytyskaistan päässä pääsen liittymään kantatielle. Lapsi kyydissä ja itku kurkussa reilua ylinopeutta. Ja ymmärrän kyllä että isot autot eivät jarruttele varsinkaan ylämäissä, mutta tässä oli tasainen pitkä suora, pelkkä pieni kaasun himmaaminen olisi antanut minulle tietä.
Ihan oikeasti ihmiset - miksi ajatte noin itsekkäästi??! Muistan kun aikanaan ajoin jenkeissä autoa autolomalla ja miten sen pelotti alkuun. Miksi suotta.... siellä liikenne soljuu tasaisesti. Kun laitat vilkkua niin näet heti kun viereisen kaistan auto himmaa vauhtia että pääset siihen eteen. Toki täällä liikennemäärät ovat pienet verrattuna miljoonakaupunkeihin, mutta tämä itsekäs asenne on pelottava! Odotan kauhulla sitä kun olen ensimmäisessä ketjukolarissani. Se tuntuu tuolla liikennekäyttäytymisellä jota ainakin täällä Tampereella harjoitetaan, vain ajan kysymys :(
Onko muilla samanlainen fiilis tuolla liikenteessä?
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös uusi laki tuo tähän muutoksen?
Niin mihin?
Tarkoittaa varmaan sitä, että koska suomalaiset eivät itse osaa joustaa liikenteessä, uuteen tieliikennelakiin on tulossa pykälä, joka nimenomaa velvoittaa kehätiellä/moottoritiellä/moottoriliikennetiellä ajavan omalla ajotavallaan huomioimaan sen, että liittymästä tuleva pääsee liittymään liikenteen joukkoon esteettä. Eli käytännössä uuden lain tultua voimaan nämä täällä oikeuksiaan toitottavat liittymäntukkijat voivat saada sakot, jos edelleen tahaallaan hankaloittavat rampilta tulevan liittymistä esim. kiihdyttämällä rampin kohdalla tai pitämällä liian pientä turvaväliä.
Tämä on erittäin hyvä muutos lakiin. Surullista, että siitä pitää tehdä erikseen pykälä. Kertoo paljon ihmisistä ja tyhmyydestä se, että pitää kirjoittaa oikein lakiin se, että muita on otettava huomioon ja muidenkin vastuulla on se, että rampilta pääsee turvallisesti liittymään motarille.
Apua, miten musta tuntuu että lain tultua voimaan ihmiset kuvittelee että motarilla ajavan kuuluu automaattisesti väistää. Taitaa olla susihukka laki.
Fiksuahan siellä onkin väistää. Tietysti tilanteiden mukaan. Kukaan ei voita siinä, että ajetaan minäminä-asenteella oikeaa kaistaa roikkuen vielä autojonon letkana toinen toistensa puskureissa kiinni, kun vasemmalla kaistallakin on tilaa. Kukaan ei voita siinä, että ramppi ruuhkautuu ja pysähtyy, se tulee ruuhkauttamaan myös motarin.
Fiksua on väistää, mutta ei OLETTAA että toinen väistää.
No uusi laki tuo sen pykälän, ettei liittymistä saa estää ja aiheuttaa siten vaaraa. Joten kannattaa pikkuhiljaa asennoitua siihen oletukseen, että lain mukaan sinunkin tulee olla hereillä ja varmistaa omilla toimillasi, että rampilta tulijat voivat liittyä turvallisesti.
Ei ole todellakaan huono muutos, ellei omaa asenneongelmaa tai äärimmäisen huonoja ajotaitoja liikenteessä. Ihan turhaan panikoit, otat vaan muita huomioon hieman enemmän :).
Tätä mä juuri pelkäsin. Nyt sitten aletaan kuvittelemaan, että KUULUU väistää. Ei se niin mene. Kukaan fiksu autoilija ei nytkään estä tahallaan kenenkään liittymistä, mutta älä kuvittele, että uusi laki käskee sen takia ajamaan siksakkia, että sä et osaa liittyä mukaan.
Pelkäät sitä, että uuden lain mukaan sinulla tulee himpun verran enemmän velvollisuuksia yleisen turvallisuuden nimissä mitä tulee rampilta liittymiseen? Käytkö ihan täysillä valoilla? Tottakai kaikista asioista saa paisuteltua ja draamailtua vaikka minkälaista ongelmaa ja mörköä, mutta mikä järki siinä on? Sinun pitää vain ottaa liittyvää liikennettä enemmän huomioon, ei sen suurempaa ongelmaa. Jos tämä on sinulle suurikin kauhistus ja este, niin kannattaisiko siirtyä julkisiin suosiolla?
Uusi laki ei tule ikinä määräämään kaistanvaihtoja sen takia että sä et osaa liitty rampilta. Kaistojen vaihto aiheuttaa vaaratilanteita takuulla ja se ei voi olla lain tarkoitus. Mua kauhistuttaa ainoastaan se, että kaltaisesi pellet tulevat jatkossa kuvittelemaan, että niin se toimii. Ajan vuodessa 40t ja motskalla 10t, kortti on ollut vuodesta -86 ja arvaa montako kolaria?
Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia liittymisen kanssa, en ole ap. Et kiihtymykseltäsi kykene erottamaan enää keskustelijoita toisistaan. Rauhoitu, vedä henkeä ja mieti hetki mitä kirjoitat. En ole ajanut minäkään yhtään kolaria ja työssäni ajan toisinaan aika paljonkin (työmatkat vaihtelevat muutamasta kilometristä satoihin kilometreihin). Olen ajanut myös ulkomailla maissa, joissa muiden huomioon ottaminen on pakollista ilman lain pakkoa, koska jokainen tajuaa sen merkityksen yleiseen sujuvuuteen.
PS. lakkaa peukuttamasta itseäsi, se on noloa.
Jos sinä osaat itseäsi peukuttaa, niin älä kuvittele, että muut sitä tekisivät :D. Yleensähän sitä muita syytetään siitä mitä itse tekee.
Tokihan täällä on kaikki yksi keskustelijaa.
Vierailija kirjoitti:
En nyt vieläkään saanut vastausta siihen että miksei AP voinut höllätä itse kaasua ja liittyä sen Audin taakse, vaan oli pakko yrittää eteen?
Sen verran myös liikenteessä tarvitaan ennakointikykyä että osaat katsoa sopivan raon mihin sen kotterosi lykkäät, eikä suinkaan että ajat kilpaa sen ainoan auton kanssa joka sattuu olemaan kohdalla että kumpi joutuu väistämään kumpaa vaikka itse selkeästi tulet kolmion takaa. Sen päätiellä ajavan ei tarvitse tehdä elettäkään avustaaksesi sinun liittymistäsi, vaan ihan niillä samoilla liikkeillä mitä siltä Audilta olisit vaatinut (lisää kaasua, jalka pois kaasulta) saat sitä omaa nopeuttasi hallittua.
Ehkä on vain parempi että AP käy luovuttamassa kortin pois ja siirtyy julkisiin jos 26 vuoden ajokokemuksella ei tiedä edes tuota osaa liikennelaista.
Oletettavasti sen Audin perässä ajoi letkan seuraava. Jonka eteen AP olisi sitten yrittänyt, tai sitä seuraava, jne. Et ilmeisesti ajele usein ruuhka-aikaan kehäteillä tai motareilla kaupungin liepeillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt vieläkään saanut vastausta siihen että miksei AP voinut höllätä itse kaasua ja liittyä sen Audin taakse, vaan oli pakko yrittää eteen?
Sen verran myös liikenteessä tarvitaan ennakointikykyä että osaat katsoa sopivan raon mihin sen kotterosi lykkäät, eikä suinkaan että ajat kilpaa sen ainoan auton kanssa joka sattuu olemaan kohdalla että kumpi joutuu väistämään kumpaa vaikka itse selkeästi tulet kolmion takaa. Sen päätiellä ajavan ei tarvitse tehdä elettäkään avustaaksesi sinun liittymistäsi, vaan ihan niillä samoilla liikkeillä mitä siltä Audilta olisit vaatinut (lisää kaasua, jalka pois kaasulta) saat sitä omaa nopeuttasi hallittua.
Ehkä on vain parempi että AP käy luovuttamassa kortin pois ja siirtyy julkisiin jos 26 vuoden ajokokemuksella ei tiedä edes tuota osaa liikennelaista.
Oletettavasti sen Audin perässä ajoi letkan seuraava. Jonka eteen AP olisi sitten yrittänyt, tai sitä seuraava, jne. Et ilmeisesti ajele usein ruuhka-aikaan kehäteillä tai motareilla kaupungin liepeillä?
Oletettavasti et lukenut aloitusta?
Sahaan työssäni päivittäin erästä ruuhkasuomen kehää eestaas. Välillä pikatien pätkää ja motaria. Usein ruuhkapiikkeinä oikea kaista täynnä,cvasemmalla tilaa olisi. Sisääntulorampeilla saattaa jopa letka seisoa.
Poliisit (taksit ja ambulanssit) näyttävät yleensä ennakoivan ja vaihtavan k.o. tilanteissa vasemmalle., väljälle kaistalle. Ehkä ymmärtävät eri lailla liikenne rikkomuksen "tarpeeton" kaistanvaihto.
Vierailija kirjoitti:
Hauska että aloitukseni on kirvoittanut tällaisen määrän kommentteja, aika lailla 50% puolesta, 50% vastaan. En väitä että olen täydellinen liikenteessä, kaukana siitä, mutta ainakin yritän joustaa liikenteessä, päästää rampeilta eteen hidastamalla sen verran vauhtia että toinen pääsee liittymään sujuvasti ( okei, olen ehkä 2 sekuntia myöhemmin perillä mutta se ei haittaa ), yritän pitää turvavälit ( näihin kyllä joku kiilaa, onhan siinä auton mentävä aukko ), enkä räplää puhelinta liikenteessä. Joskus jos talvikelillä en uskalla ajaa annettujen nopeusrajoitusten mukaan, väistä pysäkille ja päästän kiireiset ohi.
Tuo Audi-kohtaus sai vähän turhan suuret mittasuhteet. ymmärrän että minä olen rampilta tullessa väistämisvelvollinen, mutta pieni jalan nosto kaasulta olisi päästänyt minut eteen liittymään sujuvasti - ei se itsekäs minä minä -asenne. Jos tämä olisi tapahtunut Jenkeissä ( juu, olen ajanut siellä, eli kokemusta on ) niin suurella todennäköisyydellä minulle olisi annettu tilaa. Useinhan rampit ( kiihdytyskaistat) ovat todella lyhyitä - siinä se juttu onkin. sopeutapa itsesi liikennevirtaan kun aikaa on pari sekuntia miettiä että kiihdytätkö siinä vai himmaatko kaasua niin että mahdut johonkin väliin. Joustavalla asenteella pääkaistaa ajava antaisi tietä.
Peace vaan kaikille, yritetään ajaa liikenteessä sellaisella asenteella että teet niinkuin haluaist sinullekin tehtävän. Liikenne soljuisi paljon sujuvammin ja kaikilla olisi ratin takana mukavampaa. Voi olla että näiden peliliikkeiden takia olet 10 sekuntia myöhemmin kotona mutta ehkä sitä pelivaraa voi sen verran jättää kotimatkalle.
ap
Kerros nyt mihin se kaikki ajotaitosi katoaa sillä siunaaman hetkellä kun olet kiihdytyskaistalla ja huomaat vieressäsi moottoritiellä samaa nopeutta ajavan auton?
SINUN pitää painaa kevyesti jarrua ja liittyä tuon auton perään -ei mitään muuta tarvitse tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska että aloitukseni on kirvoittanut tällaisen määrän kommentteja, aika lailla 50% puolesta, 50% vastaan. En väitä että olen täydellinen liikenteessä, kaukana siitä, mutta ainakin yritän joustaa liikenteessä, päästää rampeilta eteen hidastamalla sen verran vauhtia että toinen pääsee liittymään sujuvasti ( okei, olen ehkä 2 sekuntia myöhemmin perillä mutta se ei haittaa ), yritän pitää turvavälit ( näihin kyllä joku kiilaa, onhan siinä auton mentävä aukko ), enkä räplää puhelinta liikenteessä. Joskus jos talvikelillä en uskalla ajaa annettujen nopeusrajoitusten mukaan, väistä pysäkille ja päästän kiireiset ohi.
Tuo Audi-kohtaus sai vähän turhan suuret mittasuhteet. ymmärrän että minä olen rampilta tullessa väistämisvelvollinen, mutta pieni jalan nosto kaasulta olisi päästänyt minut eteen liittymään sujuvasti - ei se itsekäs minä minä -asenne. Jos tämä olisi tapahtunut Jenkeissä ( juu, olen ajanut siellä, eli kokemusta on ) niin suurella todennäköisyydellä minulle olisi annettu tilaa. Useinhan rampit ( kiihdytyskaistat) ovat todella lyhyitä - siinä se juttu onkin. sopeutapa itsesi liikennevirtaan kun aikaa on pari sekuntia miettiä että kiihdytätkö siinä vai himmaatko kaasua niin että mahdut johonkin väliin. Joustavalla asenteella pääkaistaa ajava antaisi tietä.
Peace vaan kaikille, yritetään ajaa liikenteessä sellaisella asenteella että teet niinkuin haluaist sinullekin tehtävän. Liikenne soljuisi paljon sujuvammin ja kaikilla olisi ratin takana mukavampaa. Voi olla että näiden peliliikkeiden takia olet 10 sekuntia myöhemmin kotona mutta ehkä sitä pelivaraa voi sen verran jättää kotimatkalle.
ap
Anteeksi, mutta mikä tarve sulla oli päästä ETEEN?
no yhtä lailla olisi voinut painaa vähän enemmän kaasua niin että olisin jättäytynyt TAAKSE, ihan kummin vaan. Kyseessä todella lyhyt kiihdytyskaista jossa oikeasti on pari sekuntia aikaa yrittää hoksata kumman tuo auto tekee.. tässä tapauksessa ajeltiin 1,5 sekuntia samaa vauhtia ja sitten minä tein kunnon jarrutuksen että pääsin hänen taakseen. tämä case nyt vain yhtenä esimerkkinä Tampereen liikennekäyttäytymisestä. Tervetuloa ajelemaan tänne minäminä-maailmaan.
Täh?
Ei hän tee kumpaakaan, sinä teet.
Ja ihan turha alkaa minäminä-maailmasta selittämään. Hän teki juurikin niin kun tieliikennelaissa sanotaan.
Noin 30% ei vaan tajua kun peukutuksia katsoo...
Ja huomaahan sen tuolla tien päälläkin. Moottoritietä ajavilla on aina turvaväli johon rampilta tulija mahtuu kunhan vaan sovittaa nopeutensa oikeaksi, käyttää vilkkua ja sitten todellakin menee siihen eikä jää ihmettelemään.
Joskus joku itsemurhakandidaatti on pysähtynyt kiihdytyskaistan päähän -silloin on jo huutonaurun paikka.
Ap ei tajua tulevansa kolmion takaa motarille ja itkee tilaa, tyhmä ä*mä.
Samoin kaikki pyöräilijät jotka eivät tajua/tiedä ettei suojatiellä saa pyöräillä.
2 tyyppiä saanut jo ajatettua nurin tänä kesänä.
Vierailija kirjoitti:
Ja huomaahan sen tuolla tien päälläkin. Moottoritietä ajavilla on aina turvaväli johon rampilta tulija mahtuu kunhan vaan sovittaa nopeutensa oikeaksi, käyttää vilkkua ja sitten todellakin menee siihen eikä jää ihmettelemään.
Joskus joku itsemurhakandidaatti on pysähtynyt kiihdytyskaistan päähän -silloin on jo huutonaurun paikka.
Moottoritiellä ajavilla aina turvaväli? No ei todellakaan ole, kannattaa ajaa muuallakin kuin sitä pikkukylän raittia, niin saattaisi silmät aueta. Ellei sitten turvaväliksi mielletä sitä, että väliin mahtuisi juuri ja juuri mopoauto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta pieni jalan nosto kaasulta olisi päästänyt minut eteen liittymään sujuvasti - ei se itsekäs minä minä -asenne.
apVaadit muilta sitä, mikä sinun, moittoritielle liittyjän, kuuluu tehdä. Eli löysätä tai painaa kaasua, jotta liittyminen on sujuvaa muillekin kuin sinulle.
Jos turvavälejä ei motarilla pidetä, niin tämä sääntö ei oikein toimi.
Joka ikinen kerta kun olen moottoritielle liittynyt kaikissa maissa missä ole liikkunut niin tilaa on ollut.
Se on vaan osattava ja uskallettava -pieneenkin väliin mahtuu kun sen osaa. Kun vaan liittyy rauhallisesti vilkkua käyttäen aivan edessämenevän taakse ja sitten rauhassa himmaa turvavälin järkeväksi niin ongelmia ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mihin?
Tarkoittaa varmaan sitä, että koska suomalaiset eivät itse osaa joustaa liikenteessä, uuteen tieliikennelakiin on tulossa pykälä, joka nimenomaa velvoittaa kehätiellä/moottoritiellä/moottoriliikennetiellä ajavan omalla ajotavallaan huomioimaan sen, että liittymästä tuleva pääsee liittymään liikenteen joukkoon esteettä. Eli käytännössä uuden lain tultua voimaan nämä täällä oikeuksiaan toitottavat liittymäntukkijat voivat saada sakot, jos edelleen tahaallaan hankaloittavat rampilta tulevan liittymistä esim. kiihdyttämällä rampin kohdalla tai pitämällä liian pientä turvaväliä.
"Oikeuksista toitottaminen" on siis sitä että muistuttaa mitä tieliikennelaissa lukee... lol! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mihin?
Tämä on erittäin hyvä muutos lakiin. Surullista, että siitä pitää tehdä erikseen pykälä. Kertoo paljon ihmisistä ja tyhmyydestä se, että pitää kirjoittaa oikein lakiin se, että muita on otettava huomioon ja muidenkin vastuulla on se, että rampilta pääsee turvallisesti liittymään motarille.
Apua, miten musta tuntuu että lain tultua voimaan ihmiset kuvittelee että motarilla ajavan kuuluu automaattisesti väistää. Taitaa olla susihukka laki.
Fiksuahan siellä onkin väistää. Tietysti tilanteiden mukaan. Kukaan ei voita siinä, että ajetaan minäminä-asenteella oikeaa kaistaa roikkuen vielä autojonon letkana toinen toistensa puskureissa kiinni, kun vasemmalla kaistallakin on tilaa. Kukaan ei voita siinä, että ramppi ruuhkautuu ja pysähtyy, se tulee ruuhkauttamaan myös motarin.
Fiksua on väistää, mutta ei OLETTAA että toinen väistää.
No uusi laki tuo sen pykälän, ettei liittymistä saa estää ja aiheuttaa siten vaaraa. Joten kannattaa pikkuhiljaa asennoitua siihen oletukseen, että lain mukaan sinunkin tulee olla hereillä ja varmistaa omilla toimillasi, että rampilta tulijat voivat liittyä turvallisesti.
Ei ole todellakaan huono muutos, ellei omaa asenneongelmaa tai äärimmäisen huonoja ajotaitoja liikenteessä. Ihan turhaan panikoit, otat vaan muita huomioon hieman enemmän :).
Tätä mä juuri pelkäsin. Nyt sitten aletaan kuvittelemaan, että KUULUU väistää. Ei se niin mene. Kukaan fiksu autoilija ei nytkään estä tahallaan kenenkään liittymistä, mutta älä kuvittele, että uusi laki käskee sen takia ajamaan siksakkia, että sä et osaa liittyä mukaan.
Saisinko linkin tähän uuteen lakipykälään joltain?
Tekniikan Maailmassa on ollut juttua. Tuskinpa mitään lakipykälää netistä vielä löytyy koska kyse on lakiehdotuksesta vasta eikä lopullinen sanamuoto ole vielä selvillä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ihan muutama esimerkki siitä millaisia tilanteita itselle tulee vastaan lähestulkoon päivittäin, kun nyt puhutaan moottoritielle liittymisestä. Porukka ei oikeasti osaa tulla rampilta moottoritielle ja lopputulos on a) vaaratilanne jo kaistalla ajavalle, kun käytännössä tullaan melkein kylkeen tai kiilataan eteen, jolloin jarrut saa lyödä lukkoon b) väistät toiselle kaistalle, joka jo lähtökohtaisesti on laitonta ja aiheutat taas itse mahdolliselle takana tulevalle ohittajalle vaaratilanteen.
Riittävän turvavälin pitäminen edellä ajavaan pitäisi olla itsestäänselvyys kaikille, jolloin myös liittymisen pitäisi sujua kaikille vaivattomasti omaa nopeuttaan säätelemällä. Suurin ongelma oikeasti on se ettei kiihdytyskaistalta tuleva kiihdytä riittävästi tai osaa hahmottaa tilaa mihin liittyä.
Tuossa muuten kuvaaja ajaa myös itse kuin idiootti ja selvää ylinopeutta. En sano, etteikö muutkin ryssi, mutta siitä huolimatta. Nämä tilanteet on helppo ennakoida pitämällä tarpeeksi väliä siihen edellä menevään, koska siellä voi aina olla se pappa ratissa, jonka mielestä 50 km/h on sopiva nopeus liittyä 100 km/h liikenteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moottoritiellä ajavilla aina turvaväli? No ei todellakaan ole, kannattaa ajaa muuallakin kuin sitä pikkukylän raittia, niin saattaisi silmät aueta. Ellei sitten turvaväliksi mielletä sitä, että väliin mahtuisi juuri ja juuri mopoauto.
Lähes 30 vuoden aikana kun ajokortti on ollut siinä on aina auton mittainen turvaväli ollut. Kaikissa maissa missä olen ajanut. Kymmenkunta vuotta asuttukin ulkomailla ja ajettu pikkuisen vaativimmissa oloissa kun Suomessa ikinä.
Eli tiedätkös kuule mitä: ne silmäni ovat todellakin auki....
Vierailija kirjoitti:
Amen! ”Mutku jenkeissä on niin sujuvaa”. Onhan sieltä rampilta toki astetta helpompi tulla, kun pahassa ruuhkassa koko liikenne on nopeuksiltaan paljon alhaisempi mitä Suomessa ”ruuhkassa”. On myös ihan eri asia, että kaistoja on käytössä enemmän kuin 2-3 ja suurin osa ajaa muilla kuin liittymäkaistalla.
Voi teitä jenkkitietäjiä :D Siellä kuulkaas homma menee niin, että rampilta liittyviä väistetään. Periaatteena You go, I go-vuoroperiaate. Lukekaas ihmeessä paikalliset liikenneoppaat ennen seuraavaa jenkkilän reissuanne ja kiittäkää onneanne ettei mitään ole sattunut.
Ap ja muut Suomen kulttuuria moittineet ovat aivan oikeassa. Homma on tosiaan mennyt aika pipariksi tässä viimeisten vuosien aikana. Syinä varmaan yleinen lisääntynyt perseilymyönteisyys, heikentynyt valvonta sekä jatkuvasti parantuneet autojen varusteet, jotka alkavat olla siinä pisteessä että kääntyvät hiljalleen negatiivikseksi vaikutuksiltaan: kuolleen kulman varoittimet, vakionopeudensäätimet, valoautomatiikka, liikennemerkkien tunnistus jne. Luullaan että kaikki hoituu vähän kuin itestään ja ettei mitään tartte enää itse pitää silmällä. Liikenneympyrästä ei osata poistua vilkun kanssa, valot on joko pois päältä tai sitten pitkinä, valojen korkeus mitä sattuu (automaattinen...), nopeus aivan mitä sattuu eli ajetaan vakkari päällä jopa liikennevirrassa ja meno sen mukaista ja yleinen tilannetaju aivan peestä (liittymät, ohituskaistat ja niillä kiihdyttely jne).
Lisätääs tähän sitten vielä aivan päättömästi pomppivat jalankulkijat ja kamikaze-fillarit, niin eipä tee kauheasti mieli huviajeluita harrastella.
Moni naureskelee amerikan meiningille, mutta onhan siellä liikennetouhu aivan uskomattoman hienoa ja joustavaa sekä huomioonottavaa. Kokeilkaas laittaa vaikka Suomeen se all stop-risteysperiaate, jossa mennään läpi saapumisjärjestyksessä. Mites mahtaisi toimia?
Mua pelottaa ainoastaan alle 60 nopeusrajoituksen kohdalla ohitettavat bussit. Ne laittaa aina vilkun päälle JUURI kun olet siinä kyljessä ja alkavat "etuajooikeutettuna" tulemaan kiinni. Voi v.
Ja motarilla, siinä voi ajaa sitä pelisilmää käyttäen, eikä niinkuin autokoulussa opetetaan (ainakin minua) : enimmäisnopeus päälle ja sitten vain sujahdat sinne sekaan, koska kyllähän kaikilla on turvavälit kunnossa. AP:n tilanteessa olisin tietenkin nostanut kaasujalkaa ja odottanut että viereinen auto on edessä.
Naulan kantaan, olen huomannut aivan saman täällä Tampereella ja on helpottavaa lukea että joku toinenkin on huomannut ja kirjoittaa siitä kuinka kaistapäistä meininkiä täällä on. On suorastaan helpotus ajella esimerkiksi Helsingissä jossa kukaan ei aja takapuskurissa kiinni jne.
En ymmärrä mikä tamperelaisia ratin takana vaivaa. Lisäksi nopeusrajoitukset ei ketään näytä häiritsevän, ajetaan reipasta ylinopeutta ja ahdistellaan edessä ajavia lähestulkoon koko ajan.
Pitäisikö suurin osa laittaa uudelleen autokouluun? Opettelemaan liikennesäännöt kun ei näytä vielä tuo ajaminen oikein liikennesääntöjen mukaan sujuvan?
Liikennekulttuuri Oulussa on myös aivan hirveää. Ajetaan surutta ylinopeutta erityisesti moottoritiellä, ajetaan päin punaisia, turvavälistä ei ilmeisesti ole kuultukaan eikä vilkkua osata/viitsitä/jakseta käyttää. Sitten ihmetellään miksi kolareita tapahtuu. Ei voi kuin ihmetellä miten nämä teiden sankarit ovat saaneet ajokorttinsa.
😁👍