Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkään nykyään liikenteessä - mikä autoilijoita vaivaa?!

Vierailija
23.05.2018 |

Taustaa: Minulla on ollut kortti 26v ja kilometrejä tulee vuodessa nykyään 15 tuhatta. Olen ihan hyvä autoilija, ennakoin, en kaahaa, en aja alinopeutta, yritän huomioida muuta liikennettä mahdollisimman hyvin, pidän turvavälit. Aiemmin en ole joutunut ajamaan työmatkaani juurikaan ison kaupungin kehäteillä/keskustassa ( joo, sanotaan nyt kaupunkikin eli Tampere jossa liikennekulttuuri on kyllä todella alhaisella tasolla ) mutta viimeisen vuoden olen ajanut työmatkani näillä teillä ja huh huh. Tämä liikenne on aivan sairasta. Toki olen Tampereella ajanut paljon ennenkin mutta nyt kun ajan juuri ruuhka-aikoina niin liikennemäärään suhteuttaen meno on täysin villistä lännestä.

Joka viikko on kolari, siis joka viikko joku kolari ja motari tukossa. Turvavälit on minimalisitiset, rampilta tulijoille ei anneta tilaa. Siis omaa kaistaa painetaan pää punaisena vaikka joku yrittää ruuhkassa liittyä ihan samaa nopeutta kuin sinä.... ei voida sen vertaa nostaa jalkaa kaasupolkimelta että toinen saisi liityttyä turvallisesti tielle. Talvella kun oli huonoja kelejä ( ja niitä oli usein ) meno tuntui aivan järkyttävältä. Liukkaalla kelillä oltiin puskurissa kiinni ja kyllähän se näkyi kolareiden määrässä. Jotenkin ajattelin että kesä toisi muutoksen mutta olin väärässä! Nyt kun on kuivat kelit ja hyvät tiet niin kaahataan kahta kovempaa ilman mitään järjen häivää.

Tässä viikon sisällä olen kaksi kertaa ollut liittymässä isolle tielle/moottoritielle tilanteessa jossa en tiedä rytiseekö pelti, joudunko tekemään äkkijarrutuksen vai mitä. Toisella kertaa tulin aamuvarhaisella hiljaiselle moottoritielle ( lähdin aiemmin töihin ), kiihdytyskaistalla nostin vauhdin päälle sataseen eli turvalliseen nopeuteen liittyä moottoritielle. ja kas, motaria ajaa maasturiaudi, vauhtia saman verran kuin minulla. Ei vähennä kaasua niin että saisin liityttyä sujuvasti motarille, mutta ei myöskään paina kaasua niin että jättäytyisin suosiolla taakse. Ei myöskään vaihda viereiselle typötyhjälle kaistalle ( juu tiedän ettei ole pakko, mutta usein kyllä jouduttaa liikennettä ) vaan siinä tullaan rintarinnan ja mulla alkaa hiki kirvota otsalle kun kiihdytyskaista päättyy. Äkkijarrutus ja sitten pääsen audin perään....

eilen sama homma ison kuorma-auton kanssa, liityn kantatielle ( jossa 80 nopeus ) yli yhdeksääkymppiä.... takaa tulee kuorma-auto eikä anna tietä. En edes tajua miten nopeudenrajoitin tms. ei ole päällä vaan kuorma-auto tulee tuollaista vauhtia :( Juuri kiihdytyskaistan päässä pääsen liittymään kantatielle. Lapsi kyydissä ja itku kurkussa reilua ylinopeutta. Ja ymmärrän kyllä että isot autot eivät jarruttele varsinkaan ylämäissä, mutta tässä oli tasainen pitkä suora, pelkkä pieni kaasun himmaaminen olisi antanut minulle tietä.

Ihan oikeasti ihmiset - miksi ajatte noin itsekkäästi??! Muistan kun aikanaan ajoin jenkeissä autoa autolomalla ja miten sen pelotti alkuun. Miksi suotta.... siellä liikenne soljuu tasaisesti. Kun laitat vilkkua niin näet heti kun viereisen kaistan auto himmaa vauhtia että pääset siihen eteen. Toki täällä liikennemäärät ovat pienet verrattuna miljoonakaupunkeihin, mutta tämä itsekäs asenne on pelottava! Odotan kauhulla sitä kun olen ensimmäisessä ketjukolarissani. Se tuntuu tuolla liikennekäyttäytymisellä jota ainakin täällä Tampereella harjoitetaan, vain ajan kysymys :(

Onko muilla samanlainen fiilis tuolla liikenteessä?

Kommentit (156)

Vierailija
141/156 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilkaas laittaa vaikka Suomeen se all stop-risteysperiaate, jossa mennään läpi saapumisjärjestyksessä.   Mites mahtaisi toimia?

Nuo mittaa muuten todella hyvin kuskin kykyä huomioida asiat ympärillään.

Vierailija
142/156 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska että aloitukseni on kirvoittanut tällaisen määrän kommentteja, aika lailla 50% puolesta, 50% vastaan. En väitä että olen täydellinen liikenteessä, kaukana siitä, mutta ainakin yritän joustaa liikenteessä, päästää rampeilta eteen hidastamalla sen verran vauhtia että toinen pääsee liittymään sujuvasti ( okei, olen ehkä 2 sekuntia myöhemmin perillä mutta se ei haittaa ), yritän pitää turvavälit ( näihin kyllä joku kiilaa, onhan siinä auton mentävä aukko ), enkä räplää puhelinta liikenteessä. Joskus jos talvikelillä en uskalla ajaa annettujen nopeusrajoitusten mukaan, väistä pysäkille ja päästän kiireiset ohi. 

Tuo Audi-kohtaus sai vähän turhan suuret mittasuhteet. ymmärrän että minä olen rampilta tullessa väistämisvelvollinen, mutta pieni jalan nosto kaasulta olisi päästänyt minut eteen liittymään sujuvasti - ei se itsekäs minä minä -asenne. Jos tämä olisi tapahtunut Jenkeissä ( juu, olen ajanut siellä, eli kokemusta on ) niin suurella todennäköisyydellä minulle olisi annettu tilaa. Useinhan rampit ( kiihdytyskaistat) ovat todella lyhyitä - siinä se juttu onkin. sopeutapa itsesi liikennevirtaan kun aikaa on pari sekuntia miettiä että kiihdytätkö siinä vai himmaatko kaasua niin että mahdut johonkin väliin.  Joustavalla asenteella pääkaistaa ajava antaisi tietä. 

Peace vaan kaikille, yritetään ajaa liikenteessä sellaisella asenteella että teet niinkuin haluaist sinullekin tehtävän. Liikenne soljuisi paljon sujuvammin ja kaikilla olisi ratin takana mukavampaa. Voi olla että näiden peliliikkeiden takia olet 10 sekuntia myöhemmin kotona mutta ehkä sitä pelivaraa voi sen verran jättää kotimatkalle. 

ap

No mitäs jos olisit itse nostanut sen jalkasi sujuvasti kaasulta ja liittynyt sen tasaista nopeutta ajavan auton perään? Kuten kuuluukin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/156 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua pelottaa ainoastaan alle 60 nopeusrajoituksen kohdalla ohitettavat bussit. Ne laittaa aina vilkun päälle JUURI kun olet siinä kyljessä ja alkavat "etuajooikeutettuna" tulemaan kiinni. Voi v. 

USA:ssa, jossa kaikki osataan paremmin, on koulubussien kohdalla sääntö että kun bussi pysähtyy tien laitaan ja laittaa vilkut vilkkumaan, pysähtyy MYÖS vastaantuleva liikenne sillä sekunnilla.  Tuon säännön rikkominen taitaa olla pahimpia liikennerikkomuksia mihin sielläpäin voi syyllistyä. Ja kas, homma toimii. 

Vierailija
144/156 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... hiljaiselle moottoritielle ( lähdin aiemmin töihin ), kiihdytyskaistalla nostin vauhdin päälle sataseen eli turvalliseen nopeuteen liittyä moottoritielle. ja kas, motaria ajaa maasturiaudi, vauhtia saman verran kuin minulla. Ei vähennä kaasua niin että saisin liityttyä sujuvasti motarille, mutta ei myöskään paina kaasua niin että jättäytyisin suosiolla taakse. Ei myöskään vaihda viereiselle typötyhjälle kaistalle ( juu tiedän ettei ole pakko, mutta usein kyllä jouduttaa liikennettä ) vaan siinä tullaan rintarinnan ja mulla alkaa hiki kirvota otsalle kun kiihdytyskaista päättyy. Äkkijarrutus ja sitten pääsen audin perään....

Blaa blaa blaa. Ihme vinkumista. Sinä et osaa ajaa ja sitten syytät toisia. Ensinnäkin se on sinun tehtävä sovittaa vauhtisi, niin että pääset sujuvasti muiden matkaan. Mutta ilmeisesti sinulle liian haastava homma. Ja jos ihan tarkkoja ollaan, niin turhanpäiväinen kaistojen vaihtelu on jopa laissa kielletty. 

Juuri sinun kaltaiset epävarmat kiihdytyskaistalla jarruttelijat ovat niitä pahimpia. Ajoin kerran jonkun auton perässä ja ihmettelin, miksi ajettiin niin hiljaa kiihdytyskaistalla. Ja sitten kaiken huippuna kuski alkoi vielä jarruttaa, kun kaukaa takaa tuli rekka. Ja sitten onnistuneesti liittyi motarille noin 50 km/h vauhtia, jolloin rekan piti tehdä melko nopeita väistöliikkeitä.

Sinä olisi ihan hyvin voinut kiihdyttää siihen 120 vauhtiin ja ryhmittäynyt siihen masturin eteen, mutta ei kyhnytät kaistalla ja sitten alat panikoimaan. Parempi ehkä että vaihdat julkisiin.

Vierailija
145/156 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

" mutta se että päätietä ajava ei voi yhtään ennakoida ja himmata kaasua sen verran että toinen pääsee sujuvasti liittymään on Tampereen seudulla enemmän sääntö kuin poikkeus. "

-Pahinta mitä päätietä ajava voi tehdä on se että muuttaa nopeuttaan kun rampilta tulee auto.

Jos rampilta tuleva esim katsoo parhaaksi mennä päätietä ajavan taakse, niin silloin molemmat autot hiljentää kilpaa rinnakkain vauhtiaan, ja rampista takana tulevat autot joutuvat tekemään paniikkijarrutuksen juuri silloin kun ovat kiihdyttämässä rampilla moottoritienopeuteen = erittäin vaarallinen tilanne.

Hiljentämisen vuoksi pmoottoritietä tulevat muut autot pakkaantuvat hiljentävän auton takapuskurin lähelle kun se yhtäkkiä hiljentää vauhtia moottoritiellä. Eli auton takana ei enää olekaan tilaa mennä kun autot on pakkaantuneet lähelle toisiaan hiljentämisen vuoksi.

Kun olen päättänyt mennä moottoritietä ajavan eteen, on katastrofi jos moottoritietä ajava yhtäkkiä kiihdyttääkin vauhtiaan, ja minä en ehdi enää tehdä mitään kun olen kiihdyttänyt, kiihdytämme siis rinnakkain ja rampin loppu, ja samalla kaiteen pää on kovaa vauhtia 2s kulutua edessäni. Ja  mooottoritietä ajavan kiihdyttävän auton edessä ei enää olekaan tilaa minulle koska hän on kiihdyttänyt ja mennyt samalla lähelle edellään ajavaa autoa.

Joudun tekemään paniikki jarrutuksen, ja taas myös rampilta takanani tulevat kaikki joutuu myös paniikkijarrutukseeen ja valtava riski onnettomuudelle.

Eli moottoritietä ajava auto EI SAA tehdä mitään muuta kuin ehdottomasti jatkaa samaa vauhtiaan rampi kohdalla. Ja juuri em. syystä laissakin on kirjoitettu että rampilta tuleva sopeuttaa nopeutensa päätien nopeuteen, piste.

Silloin ei oloe mitään ongelmia kenellekkään ja liikenne on turvallisinta.

Vierailija
146/156 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Liikennekulttuuri Oulussa on myös aivan hirveää. Ajetaan surutta ylinopeutta erityisesti moottoritiellä, ajetaan päin punaisia, turvavälistä ei ilmeisesti ole kuultukaan eikä vilkkua osata/viitsitä/jakseta käyttää. Sitten ihmetellään miksi kolareita tapahtuu. Ei voi kuin ihmetellä miten nämä teiden sankarit ovat saaneet ajokorttinsa."

-Pohjantiellä kulkee 80 000autoa päivässä ja on kehäkomosen jälkeen suomen toiseksi vilkkain tie.

Onnettomuuksia tapahtuu liikennesuoritteseen suhteutettuna äärimmäisen vähän, noi yksi onettomuus kahdessa viikossa, Kehä kolmosella kolaroidaan miltei joka päivä.

Vierailija
147/156 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin että täällä maaseudulla olisi vähäisen liikennemäärän takia tiellä turvallista mutta aloinpa harrastamaan polkupyöräilyä. Ihan hullua! Vaikka parin tunnin lenkillä ei tuli kuin auto tai kaksi vastaan, ne tulee vauhdilla, renkaat soralla ja auto ei taivu kun mutkaan on ajettu 140 km/h. Ja noita on paljon, täällä ei valvota liikennettä koskaan, tiet on hiljaisia. Täällä ajelee kaaharit ja juopot. Lapset kyseli saisivatko tänään kesänä ajaa keskenään jätskille kylälle, matkaa 14 km, en luvannut, en tiedä uskallanko antaa.

Ajan autolla yli 30 tkm vuodessa, ei tämä liikennekulttuuri näy niin selvästi, päinvastoin ihmiset tuntuu ajavan alinopeutta ja ovat arkoja liikenteessä. Mutta tosiaan, lähdeppä pyörällä tai traktorilla liikenteeseen...

Vierailija
148/156 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin aamulla ap himmaus kehoitusta, mutta eihän siitä mitään tullut kun rampilta tulijalla ei ollut mitään tahtoa tulla eteeni vaan taakseni...miksiköhän? :D

Vierailija
149/156 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että Tampereen seudulla on näiden liikennejärjestelyjen vuoksi normaalia vittuuntuneempaa väkeä liikkeellä ja se näkyy sitten hieman asenteissa. Samoin rampit on monessa paikassa vielä lyhyitä tai niitä ei ole ollenkaan. Odotellaan muutama vuosi, ei tälläisen ison tietyömaan kohdalla oikein voi vetää johtopäätöksiä.

Vierailija
150/156 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaapa joskus pimeällä ajavia autoja. Lähes jokaisesta kajastaa puhelimen valo. Aivan järkyttävää kuinka id*oottia porukka voi olla. Sensurointi palstan takia.

Kuinka vaikeaa on ymmärtää, että ajaessa puhelimeen EI KOSKETA.

Vierailija
151/156 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Autoilijat ovat itsekkäitä täällä ja asenteessa olisi parannettavaa... Jalankulkijoille ei anneta tilaa ja muille autoilijoille ollaan ilkeitä.

Mulla myös lähipiirissä (myös muuten vaan liikenteessä näkee näitä PALJON) ihmisiä, jotka snäppää tai tekstailee ajaessaan. En ymmärrä edes mitä pointtia on kuvata omaa ajamistaan samaan aikaan, kun pitäisi keskittyä olennaiseen.....

Pelottaa vähän itseänikin tuo ajaminen, kun kortin saan.

T. Tampereella syntynyt ja kasvanut, 22v

Vierailija
152/156 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuhka-aikaan ajettaessa ja lyhyillä rampeilla fiksu kuski kyllä päästää rampilta tulijan eteen, ei se tarkoita että pitää lyödä jarrut pohjaan. Ei ole mitään järkeä siinä että rampilta tulijoiden pitää pysähtyä kokonaan koska eivät pääse liittymään.

Vierailija
153/156 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruuhka-aikaan ajettaessa ja lyhyillä rampeilla fiksu kuski kyllä päästää rampilta tulijan eteen, ei se tarkoita että pitää lyödä jarrut pohjaan. Ei ole mitään järkeä siinä että rampilta tulijoiden pitää pysähtyä kokonaan koska eivät pääse liittymään.

Ruuhka-aika ja se tilanne minkä aloittaja kuvaili, ovat aika paljon erityyppisiä tilanteita. Aloittaja on vaaraksi itselleen ja muille, jos ihan lähtökohtaisesti odottaa, että MUUT väistää, vaikka hän tulee kolmion takaa...  Olen minäkin näitä nähnyt. Tyhjä tie, yksi auto tulee rampista ja lopulta kylki kyljessä ajetaan ja tämä olettaa, että minä väistän häntä... Kuten on sanottu, moottoritiestä tulee "villi länsi", jos lähdetään sille ajatuksella, että motarilla ajavien pitää väistää tulijoita oli sitten ruuhka tai hiljainen hetki.  Äkkijarrutuksia, poukkuillaan toiselle kaistalle. Seurauksena on kolarisuma. 

Joku tuolla kehui, että väistää kaikkia kolmion takaa tulijoita...  niin.....varovaisuus auttaa silloin, kun toinen tekee virheen. Liikenteessä pitää luottaa siihen, että kaikki toimivat sääntöjen mukaan. Ei voida mennä liikenteessä niin, että AINA on varottava ja väistettävä jos toinen tulee kolmion takaa, stop-merkin takaa, punaisen valon takaa... miettikääs mitä siitä tulee?  Joka kerta jokainen pysähtyy kun alkaa väistelemään ja pysähtelemään VARMUUDEN vuoksi.  "että minäpä nyt pysähdyn ja varon tuota vaikka sillä on punainen valo ja minäpä pysähdyn ja katson että tuo ei tule vaikka sillä on kielletty ajosuunta...

Vierailija
154/156 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere kyllä taitaa olla ns ranking 1 huonoiten ajavista kaupungeista Suomessa.

Aloittajalla kyllä silti ongelma itsellä liittymisestä. Esim tämä Audi tapaus. Ajatte rinta rinnan muuten tyhjällä tiellä ja ap sanoo että sekunteja aikaa liittyä ja Audin pitäisi tehdä se päätös himmaako vai kiihdyttääkö. Miksi? Miksei ap tee sitä päätöstä koska tulee kolmion takaa? Itseä ärsyttää ihmiset jotka ei yhtään ennakoi rampilta tullessa sitä pääliikennettä. Tampereellakin liki joka rampissa hyvä näkyvyys jo kaukaa että näkee ison tien liikenteen, mutta silti tullaan laput silmillä kunnes sen kriittisen 2s aikana vasta käännetään päätä tai jopa vaan tullaan eteen. Paras ramppi varmaan viinikasta/koivistonkylästä pirkkahallin kohdalla motariin liittyvä kaista. Näkyvyys on pitkä kuin ramppikin kun pään vaan kääntäisi, mutta ei kun aina puuroutuu tässä ja liitytään jollain 50/km/h vaikka kiihdytyskaistalla saisi laittomat nopeudet huonommallakin nuhapumpulla.

Ja juurikin ei siellä pääteillä kannata kiihdyttää/jarruttaa vaan tasaisesti ja se kolmion takaa päättää kumman valitsee. Ruuhkassa toki hyvä joustaa kun muutenkin liikennettä, mutta tyyliä ap Audicase niin ei.

Tampereella kuitenkin rampit on aika pitkiä ja hyviä jne. Ainoa ehkä Teiskon rampit kumpaakin suuntaan lyhyitä ja tullaan tiukemmasta mutkasta eikä edes tuplakaistaa pääteillä ja jotkut paasikivenkadun rampit lyhyitä ja huonommalla näkyvyydellä, mutta nopeudet taas pienempiä.

Kai sitä itse sitten vaan on kasvanut tre liikenteeseen kun harvemmin on ongelmaa vaikka käyrät helposti nousee välillä. 8 vuotta ollut kortti ja kuorma-autookin ajanut Tampereella 5 vuotta.

Vierailija
155/156 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

pop98 kirjoitti:

" mutta se että päätietä ajava ei voi yhtään ennakoida ja himmata kaasua sen verran että toinen pääsee sujuvasti liittymään on Tampereen seudulla enemmän sääntö kuin poikkeus. "

-Pahinta mitä päätietä ajava voi tehdä on se että muuttaa nopeuttaan kun rampilta tulee auto.

Jos rampilta tuleva esim katsoo parhaaksi mennä päätietä ajavan taakse, niin silloin molemmat autot hiljentää kilpaa rinnakkain vauhtiaan, ja rampista takana tulevat autot joutuvat tekemään paniikkijarrutuksen juuri silloin kun ovat kiihdyttämässä rampilla moottoritienopeuteen = erittäin vaarallinen tilanne.

Hiljentämisen vuoksi pmoottoritietä tulevat muut autot pakkaantuvat hiljentävän auton takapuskurin lähelle kun se yhtäkkiä hiljentää vauhtia moottoritiellä. Eli auton takana ei enää olekaan tilaa mennä kun autot on pakkaantuneet lähelle toisiaan hiljentämisen vuoksi.

Kun olen päättänyt mennä moottoritietä ajavan eteen, on katastrofi jos moottoritietä ajava yhtäkkiä kiihdyttääkin vauhtiaan, ja minä en ehdi enää tehdä mitään kun olen kiihdyttänyt, kiihdytämme siis rinnakkain ja rampin loppu, ja samalla kaiteen pää on kovaa vauhtia 2s kulutua edessäni. Ja  mooottoritietä ajavan kiihdyttävän auton edessä ei enää olekaan tilaa minulle koska hän on kiihdyttänyt ja mennyt samalla lähelle edellään ajavaa autoa.

Joudun tekemään paniikki jarrutuksen, ja taas myös rampilta takanani tulevat kaikki joutuu myös paniikkijarrutukseeen ja valtava riski onnettomuudelle.

Eli moottoritietä ajava auto EI SAA tehdä mitään muuta kuin ehdottomasti jatkaa samaa vauhtiaan rampi kohdalla. Ja juuri em. syystä laissakin on kirjoitettu että rampilta tuleva sopeuttaa nopeutensa päätien nopeuteen, piste.

Silloin ei oloe mitään ongelmia kenellekkään ja liikenne on turvallisinta.

Harmi kun tämä viesti ei ollut ensimmäinen vastaus.

Vierailija
156/156 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko pistää kans kommenttia on niin räikeetä keskustelua. Ensimmäiseksi täytyy sanoo et vaikka tieliikennelaki sanoo et liittyjä väistää kaistaa vaihdettaessa niin olen kyllä vahvasti ap:n puolella. Kyllä ihmiset voisi huomioda muitakin ku liikkuu yleisillä teillä. Se että ap:n tilanteessa ei viereinen kaveri tee elettäkään vaik varmasti huomaa tilanteen kertoo välinpitämättömyydestä ja siinä tilanteessa ap:n nöyrryttävä ja tehtävä omat liikkeet että pääsee turvallisesti haluamalleen kaistalle.

Huvittavinta kuitenkin koko tässä keskustelussa on että lähes kaikki ap:ta mollaavat ja ajokortista luopumaan kehottavat takertuvat tieliikennelakiin, joka vuodelta 81, johon tulossa muutos koska ei sovellu tähän päivään.

Nämä ihmiset, siis ne jotka toitottavat että "tieliikennelaki sanoo näin", tuskin itsekkään kovin hyvin kyseistä lakia noudattavat, (nopeus, stop merkki, villkujen käyttö TURVAVÄLI) jne jne. silti nämä herrat ja rouvat jaksavat paasata muille "tieliikennelaista" jota rikkovat itse.

Joku tuolla puhu et "hyvin sitä pääsee liittymään kun on auton mentävä väli"

Heti perään kysymys, paljon turvavälin täytyy olla lakien mukaan? Se joka ei tiedä käy tarkistamassa!

Sit perään, kuinka moni sitä noudattaa?

Siihen voin heti vastata. ei kovin moni.

Jos tätä helppoa sääntöä edes puoliksi noudatettais ap:n ja meidän muiden kömpelöiden olisi helvetisti helpompi liittyä muiden sekaan ja turvallisesti.

Et lopettakaa pliiiiiis toisille "lakien noudattamisesta" jauhaminen kun ette kuitenkaan itsekkään niin tee.

Eli siis se että kun joku tulee rampilta esim. Motarille ni kyl sitä voi siellä ajavakin edes hiukan huomioida tielle liittyjää. Vaik laki sanoo mitä. Onneksi semmoseen lakiin tulossa muutos.

Ei mulla muuta. Turvallista matkaa kaikille!

Ps. Pahoittelut mahdollisista kielioppi ja kirjoitus virheistä. Joku puuttuu kuitenki. ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan