Siis miksi, MIKSI jotkut saavat koko ajan uusia töitä!!!
Mua ottaa oikeasti päähän todella paljon ja olen ihan hirveän kateellinen niille, jotka saavat koko ajan uusia työpaikkoja. Olen 24v ja vakituisessa työpaikassa SIIVOOJANA. Mitään muuta en ole saanut vaikka kuinka yritän ja haen. Tosin koulutuksellani on muutenkin vaikea saada töitä, yo-merkonomeja on pilvin pimein.
Mutta niin, eräs tuttuni on aikoinaan opiskellut merkonomiksi, ja pääsi heti koulun jälkeen erääseen vaateliikkeeseen töihin. Oli siellä monta vuotta kunnes ilmoitti että hän lähteekin pankkiin töihin. Ja nyt muutama viikko sitten kertoi että haki yhtä työpaikkaa kun alkaa vuoden jälkeen pankissa kyllästyttää ja kuulemma sitten saikin paikan jossain autoliikkeen toimistolla. Että mua ärsyttää, itse en pääse edes haastatteluun vaikka miten persoonallista hakemusta teen ja jos satun pääsemään haastatteluun niin ei tällä mun ujolla ja nyhveröllä luonteella mitään työtä saa. Siivoojankin paikan sain, koska halusivat ujon ja taka-alalle jäävän työntekijän, että kohteen muut työntekijät eivät häiriinny.
Miksi kaikki äänekkäät jyrät saavat aina kaikki paikat, minä olisin todella hyvä työntekijä: ahkera, vastuuntuntoinen, joustava ja luotettava. Saisipa itse jonkun kivan toimistotyön, onko kellään vinkkejä? :( tai mitä kannattaisi opiskella että saisi hyvän työpaikan varmasti???
Kommentit (46)
Vähän pistää silmään tämä monen käyttämä "nysvä", "olin ujo nysvääjä". Hienoa jos teillä ei ole enää huono itsetunto, mutta voitteko olla dissaamatta minun synnynnäistä temperamenttiani? Teiltä jos keneltä luulisi löytyvän sympatiaa, kun kokemusta on?
Ei se AP:takaan hirveästi auta. Mieti ap positiivisia puolia ja tuo ne ilmi: sulla on hyvä keskittymiskyky, et hermostu turhasta, varmaan siedät rutiineja, toisaalta osaat myös tehdä itsenäisiä päätöksiä. Jne.
Eka työpaikka oli vaikein saada introverttina. Hain kesätöihin yhden opettajan tutkimusapulaiseksi, meidän oppilaitoksessa. Olin vähällä jäädä ekstroverttien varjoon. Olin kuitenkin tehnyt hyvin opintojani, ja jostain olin jäänyt opettajan mieleen. Hän arveli että vaikka en osannut myydä itseäni, todennäköisesti hoitaisin itse työn hyvin.
Niin hoidinkin, en välittänyt että palkka oli surkea, tein työn niin hyvin kuin suinkin kykenin. Opettaja oli kehunut minua kollegoilleen, ja seuraavan kesän assistenttityöhön minua jo pyydettiin. Tein senkin hyvin orjapalkasta huolimatta, ja sain jo toisen arvovaltaisen suosittelijan.
Näin maine kasvaa hyvänä työntekijänä, ja kerää suosittelijoita, ja heidän kautta verkostoa.
Nykyään nämä entiset pomoni ovat jo kumpikin tärkeissä viroissa, ja olen todella ylpeä voidessani kutsua heitä henkilökohtaisiksi tutuikseni. Alan seminaareissa juttelen heidän kanssaan, ja olen saanut vinkkejä avoimista viroista, ja suoranaisia suosituksia.
Olen duunaritaustainen, joten kaikki suhteeni minun on ollut luotava itse, kovalla työllä. Maine on täytynyt rakentaa itse, ihan sieltä ekasta pienestä, huonosti palkatusta keikasta lähtien.
Nykyään minulla on onneksi jo kilometrin mittainen cv, ja olen itse asemassa, jossa voin tarjota suositusta tai vinkkiä. Jos näen, että joku on aidosti hyvä ja ahkera työssään, mainostan häntä mielelläni. Sehän on win-win, rekrytoijat haluavat löytää paikkaan ahkeran, mukavan, ihan tavallisen tyypin, joka tekee työnsä hyvin ja tulee ihmisten kanssa toimeen. Ei tarvitse olla nero tai edes kokenut. Työ opitaan sitä tekemällä.
Esimerkiksi nykyiseen virkaani valitsemiseen vaikutti suhteet. Sillä tavalla, että yksi valitsijoista oli ollut jossain vaiheessa isäni työnantaja, ja tunsi sitä myöten meidän perhettä. Tiesi, että olin kouluikäisestä saakka ollut ahkera, kunnollinen ja luotettava, stipendejä ja hyviä todistuksia.
Ei hän tiennyt, mitä osaan nykyisessä työssäni, mutta hän saattoi melkoisella varmuudella arvella, että mitä teenkin, tekisin sen luotettavasti ja parhaani mukaan.
Näin ne suhteet toimii: ei hänen tarvinnut siinä asemassa tehdä meille palvelusta, ei meillä ollut antaa hänelle vastapalvelusta. Mutta hänen etu oli karsia joukosta pommit, ja minun kohdalla hänellä oli omaa tietoa, etten ollut ikinä ollut pommi.
Itse taas olen ihmetellyt miksi jotkut eivat saa toita.. Yleensa se on heidan oma vikansa, odottavat etta tullaan kotoa suurinpiirtein hakemaan. Olen aina ollut toissa, aloittanut jakamalla lehtia teinina. Siita sitten kesaksi kahvilaan. Opiskelujen ohella ollut kaupan kassalla ja saanut tyoharjottelut palkallisiksi joskus, josta olen ollut erityisen ylpea jota opettajakin ylisti. Ja olen ujo kuin mika, hiljainen ja en kaunis, perus naama. Mutta olen ahkera ja luonteeltani vahvatahtoinen. Hakemuksia olen tayttanyt satoja. Ei muutaman hakemuksen jalkeen voi sanoa olevansa edes hakenut.. Siina ehka yleisin syy miksi jotkut eivat saa toita. Kaverini valittaa aina samaa, mutta kun kysyn minne on hakenut niin vastaus on etta yhteen paikkaan joka oli mollissa. Nyt olen toissa ulkomailla, koulutustani vastaavassa tyopaikassa. Eika ollut helppoa! Muuttaa ulkomaille, aloittaa kaikki alusta, kielivaikeuksia edelleen joskus, mutta porskutan. Kylla toita saa, mutta taytyy olla valmis aloittamaan pohjalta myos. Ne on onnekkaita ja luonteeltaan ulospain suuntautuneita jotka paasee heti hyvaan tyopaikkaan
Vinkki 1: lopeta kateilu,elä omaa elämää
Vinkki 2: määrätietoisuus - jos jatkuvasti tekee itsestään uhrin sukupuolen, koulutuksen tai nykytila teen takia niin aivan varmasti ei elämässä pääse mihinkään
Vinkki 3: verkostoituminen - miten kukaan voi palkata jos kukaan ei tunne?
Vinkki 4: osaaminen - merkononi tai tradenoni nykymarkkinoilla on käytännössä sama kuin ei koulutusta, koska kilpailu on kovaa.Jos kolme ensimmöisyä vinkkiä ei täyty niin tradenomi/merkonomi on yhtä tyhjän kanssa.
Valmistuin merkonomiksi 2000 luvun lopussa ja silloin vielä opiskelijoilla oli työmoraalia. Nykyään siyten palkataan nuorempia joilta se puuttuu.