Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis miksi, MIKSI jotkut saavat koko ajan uusia töitä!!!

Vierailija
22.05.2018 |

Mua ottaa oikeasti päähän todella paljon ja olen ihan hirveän kateellinen niille, jotka saavat koko ajan uusia työpaikkoja. Olen 24v ja vakituisessa työpaikassa SIIVOOJANA. Mitään muuta en ole saanut vaikka kuinka yritän ja haen. Tosin koulutuksellani on muutenkin vaikea saada töitä, yo-merkonomeja on pilvin pimein.

Mutta niin, eräs tuttuni on aikoinaan opiskellut merkonomiksi, ja pääsi heti koulun jälkeen erääseen vaateliikkeeseen töihin. Oli siellä monta vuotta kunnes ilmoitti että hän lähteekin pankkiin töihin. Ja nyt muutama viikko sitten kertoi että haki yhtä työpaikkaa kun alkaa vuoden jälkeen pankissa kyllästyttää ja kuulemma sitten saikin paikan jossain autoliikkeen toimistolla. Että mua ärsyttää, itse en pääse edes haastatteluun vaikka miten persoonallista hakemusta teen ja jos satun pääsemään haastatteluun niin ei tällä mun ujolla ja nyhveröllä luonteella mitään työtä saa. Siivoojankin paikan sain, koska halusivat ujon ja taka-alalle jäävän työntekijän, että kohteen muut työntekijät eivät häiriinny.

Miksi kaikki äänekkäät jyrät saavat aina kaikki paikat, minä olisin todella hyvä työntekijä: ahkera, vastuuntuntoinen, joustava ja luotettava. Saisipa itse jonkun kivan toimistotyön, onko kellään vinkkejä? :( tai mitä kannattaisi opiskella että saisi hyvän työpaikan varmasti???

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minä en ole ujo ja taka-alalle jäävä. Koulutus auttaa myös.

Vierailija
2/46 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen! Työtä saadakseen pitää olla nuori, kaunis, puhelias, iloinen ja ulospäinsuuntautunut...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääseekö tuo kaverisi aina kuitenkin suhteilla noihin hommiinsa?

Vierailija
4/46 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteet auttavat myös. Sosiaalisilla ihmisillä on niitä usein reilusti. Moni jättää vaan ne mainitsematta, koska pitää niitä itsestään selvyytenä tai haluavat antaa muille illuusion olevansa aina haluttu persoona. Ihminen palkkaa mielummin jonkin tutun kuin tuntemattoman vaikka jälkimmäinen olisi paperilla parempi vaihtoehto. Karua mutta totta.

Vierailija
5/46 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkahaastattelussa pärjääminen on ihan oma taitolajinsa ja sitäkin kannattaa harjoitella, koska vain sitä kautta oppii. On totta, että samoilla taidoilla toinen kirjoittaa paremman hakemuksen ja pääsee sisälle ja toinen ei.

Mene jollekin kurssille, jossa käydään läpi hakemuksen tekoa yms. Ole aktiivinen ja hae paikkoja, laita myös avoimia hakemuksia.

Vierailija
6/46 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelemalla voi vaikuttaa. Siskoni tapasi miehensä lääkiksessä ja molemmilla oli sama ajatus. Iso palkka ja varma työ mistä ei työt lopu. Hänen mies on patologi ja siskoni on yksityisellä lääkärinä. Heillä on iso talo ja kesämökki mikä näyttää talolta. Mökki on 2 kertaa isompi kuin meidän kämppä.

Itse kävin lukion ja menin surkealla palkalla konttoriin. En jaksanut alkaa pänttäämään. En minä kadu, mutta samat lähtökohdat olisi ollut tohon lukemiseen.

Vierailija
7/46 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska koko maa pyörii suhteilla ja eriarvoistuminen kasvaa huutavaa vauhtia

Vierailija
8/46 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä, että on ammatillista osaamista, pitää myös olla kykyä osata myydä sitä.

Vierailija
9/46 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään suhteita mutta olen lähes aina saanut juuri sen työpaikan (sekä koulupaikan: kerran AMK, kaksi kertaa YO) jonka olen halunnutkin. Olen aika hyvä ilmaisemaan itseäni sekä sekä verbaalisesti että kirjallisesti, lisäksi otan aina selvää haluamastani työpaikasta ja mietin etukäteen miten vastaan haastatteluissa kysymyksiin ym.

Sun kannattaa miettiä tarkkaan oma ydinosaaminen, ja mitä haluat tehdä ja miksi. Opiskella uusia asioita, pysyä kartalla alasi asioista, aukaista suu oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Jos olet jo pitkään tehnyt siivoustöitä etkä koulutustasi vastaavia hommia, niin olisiko joku pieni täydennyskoulutus paikallaan? Se kertoisi rekrytoijalle mihin haluat nyt tosissasi suunnata. Voisit myös harkita jotakin hyvää harjoittelupaikkaa, josta saisit juuri sen alan työkokemusta, jota haluat jatkossa tehdä.

Vierailija
10/46 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuori, kaunis, positiivinen ja puhelias ja silti en saa töitä. Kertokaa, mitä teen väärin?

Vierailija
11/46 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehtelemalla. Jotkut osaa puhua pokkana päin naamaa mustankin valkoiseksi. Sitten, kun on jo päässyt töihin, ei haittaa vaikkei ihan osaisikaan. Taas voi selitellä, miksei osaa tätä ja tuota hommaa.

Töissä huomaat, ettei siellä olekaan mitään ruudinkeksijöitä töissä. Moni vuosikaudet siellä ollut on ihan tavallinen talliainen eikä mikään ”näköalapaikan asiantuntija”, suuri osa jopa lomansa maksimoivia lusmuja, joita ei kiinnosta ”tehdä kädet savessa hommia”. Moni työssä oleva vain luulee, että he ovat niin hyviä, ettei kukaan muu voisi heitä korvata.

Ala valehdella, niin pääset töihin.

Vierailija
12/46 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hei,

Sin kaveri on samalla alalla kuin itse olet kouluttautunut ja jolta haluaisit työtä. Hän on tehnyt hyvää työtä, håneen luotetaan ja hänet halutaan palkata. Voisit pyytää, että kun hän lähtee töistä hän voisi mainita, että sinä olet hyvä ja oppivainen tyyppi ja saattaisit hyvinkin haluta vastaavanlaisia töitä.

Ei ole ihme, että työnantajat mieluummin palkkaavat tutun. Varsinkin näissä duunari/myyjä/toimistorotta-ammsteissa niin monilla on tämsälleen samanlaiset paperit ja lisäksi niin monet huijaavat paperilla, ettei pelkkien hakemusten prusteella oikein voi mitään hakijasta päätellä. Luotettavan henkilön suosittelu on merkki siitä!että ainakin joku tietää tästä tyypistä oikeasti jotain. Kaverisi kohdalla ei kuitenkaan ole kyse pelkästään tästä. Jkaisen kokemuksen jälkeen hänellä on vähän lisää kokemusta ja vähän lisää pätevyyttä ja hän on vähän halutumpi - myös paperilla. Sitä sanotaan matteusvaikutukseksi. Jolla on, sille annetaan lisää. Mutta jos et mokaa ekaa keikkaasi, voit sinäkin saada toisenkin.

Vierailija
13/46 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttuni ei ole päivääkään tehnyt elämässään töitä. Valmistui ammattiin 11 vuotta sitten, työharjoitteluja saa ja niissä käy päivän-pari kunnes ei enää huvita ja ei enää ilmaannu paikalle. Väittää että palkkatyötä ei saa vaikka "koko ajan" hakee. (Ja v*tut.) Kas kummaa kun veljeni joka muutti toiselle paikkakunnalle, sai HETI töitä. Kyllä se on viitsimisestä kiinni VIITSIIKÖ niitä töitä hakea. Kyllä töitä aina löytyy.

Vierailija
14/46 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yo-merkonomi ole mikään "iso koulutus" . Niitä on tradenomeja ja ktm:iäkin työttöminä, ilman hanttihommaa edes.

Vierailija
15/46 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pohjakoulutukselta merkonomi (nykyään opiskelen ammattikorkeassa toiselle alalle) ja pakko sanoa, että oman kokemuksen mukaan noissä merkonomi ja yo-merkonomeissa on kyllä säätäjää joka lähtöön...

Opinnoista sai helposti kiitettäviä kun viitsi edes vilkaista tehtäviä, silti kokeissa moni veti hylättyjä tai sääliykkösiä, koska "lol kuka nolo hikari viittii lukee !!"

Ja joo, tuohon porukkaan mahtui ikäryhmältään 16 - 22 -vuotiaita.

Kaikkiaan meno oli kuin lastentarhassa, valmiiksikaan ei kaikki päässeet, koska se lukeminen nyt vaan oli liian "noloo!". Harkkapaikoista lensi myös porukkaa ulos, koska mm. ajoissa oleminen oli joidenkin kohdalla yli voimainen tehtävä.

Olen muuten tietääkseni entisestä opiskeluryhmästäni ainoa, joka jatkoi ammattikorkeaan.

Mutta niin, ymmärrän hyvin jos työnantajien luottamus merkonomeihin ei ole kovin korkealla, etenkin jos suosittelijoita / vahvaa näyttöä osaamisesta ei ole.

Vierailija
16/46 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu alasta. Kaupallisella alalla / myyntialalla olevat tuttuni saavat koko ajan uusia töitä. Osa suhteilla (joku verkostosta vinkkaa siis) ja osa siksi että ovat aika kovia "paskanpuhujia" (mikä tuolla alalla on hyvä ominaisuus). Hoitoalan kaverini saavat myös koko ajan uusia työpaikkoja työvoimapulan takia. Mutta esim. humanisti/yhteiskunta-alan maisteriystäväni ja juristiystäväni eivät saa uusia työpaikkoja vaikka ovat todella taitavia ja vaikka heillä on verkostoja ja suhteita. 

Vierailija
17/46 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysele sielta siivousfirmasta missa nyt olet, etta onko ylenemis mahdollisuuksia. Kerrot olet tehnyt tyota jo kauan ja olet valmis uusiin haasteisiin. Varsinkin alussa se eka konttorihomma voi todellakin olla huonompi palkkaista kuin siivoustyo, mutta se on askel uuteen suuntaan.

Vierailija
18/46 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kysykää niiltä tutuilta ja kavereilta jotka saa niitä töitä että millaisia hakemuksia tekevät, soittavatko perään, miten valmistautuvat haastatteluun jne.

Vaikka olisit kuinka ujo ja hiljainen, sen paikka ei ole työnhaussa. Voi olla reipas olematta erityisen puhelias tai itseään tykö tekevä. Ärsyttää tollanen valitus että kun oon nyt tällainen hiljainen ja vetäytyvä EI VOI TEHDÄ MITÄÄN.. Kyllä voi!

Lisäksi hakemuksia jossa lukee että olen ahkera, joustava, luotettava blaa blaa mitä tuossa luettelit on aivan turhia ja niitä on 15 tusinassa. Mikä tekee sinusta erityisen? Mitä osaat paremmin kuin muut? Miten sun ahkeruus tai joustavuus näkyy? Mitä olet saavuttanut näiden ominaisuuksien avulla? Kerro esimerkkien kautta miksi SINUT pitäisi palkata ja saatat päästä johonkin. Esimerkit koulusta tai harrastuksista käy myös hyvin. Jos olet samanlainen kuin kaikki muut, miksi yrityksen pitäisikään sinut palkata?

Vierailija
19/46 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu alasta. Kaupallisella alalla / myyntialalla olevat tuttuni saavat koko ajan uusia töitä. Osa suhteilla (joku verkostosta vinkkaa siis) ja osa siksi että ovat aika kovia "paskanpuhujia" (mikä tuolla alalla on hyvä ominaisuus). Hoitoalan kaverini saavat myös koko ajan uusia työpaikkoja työvoimapulan takia. Mutta esim. humanisti/yhteiskunta-alan maisteriystäväni ja juristiystäväni eivät saa uusia työpaikkoja vaikka ovat todella taitavia ja vaikka heillä on verkostoja ja suhteita. 

Niin koska kaupallisen alan osaamista tarvitaan, toisin kuin yhteiskunnallisen tai humanistisen. Hyvin yksinkertaista.

Olen KTM enkä todellakaan mikään paskan puhuja. Olen hiljainen ja teen hommani niin hemmetin hyvin että joka ikisessä paikassa jossa olen ollut töissä on minuun oltu tyytyväisiä, vaikka pysyttelen päivät omissa oloissani keskittyen työhöni. Tiedän tämän koska minulle on useaan otteeseen sanottu niin, useiden eri ihmisten toimesta.

Vierailija
20/46 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin heti lukion jälkeen amk insinööriksi. Tuolloin nuorena en ymmärtänyt suhteiden luomisen tärkeyttä. No elämä vei siihen suuntaan, että ”tein” lapset heti valmistumisen jälkeen. Kun nuorimmainen oli 1-vuotias olin valmis jatkamaan opintoja. Hain maisterivaiheeseen ja lähdin opiskelemaan dippainssiksi. Tuolloin oli ikää 28-vuotta, ja olin paremmin perillä työelämän raadollisuudesta. Onnistuin opiskeluiden aikana tekemään tutkimustyötä yliopistolla, sain sieltä parin vuoden pestin. Jonka aikana pääsen tutustumaan teollisuuteen ja näyttämään taitoni professorille. Eräästä kansainvälisestä yrityksestä tuli paikka auki. Professorini oli hyvä tuttu rekrytoijan kanssa ja tämä kysyi onko sinulla suosituksia. Ja tämän suosituksen avulla olen hyvässä vakivirassa. Joten muistakaa yrittää luoda suhteita jo opiskeluaikana. Omat vanhempani ovat duunareita, Joten olen joutunut ihan omalla työllä luomaan ne suhteet