Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan lahjaan 15 e?

Vierailija
21.05.2018 |

Sain viestin, että opettajan lahjaan kerätään varoja. Summa on 15 e / lapsi. Lapseni on juuri lopettamassa ensimmäisen luokan, joten tämä on uutta minulle. Tietääkseni jouluna ei kerätty pottia tai sitten jäin välistä. Emme vieneet silloin mitään lahjaa. Nytkään en ollut vielä ajatellut asiaa, mutta ehkä lapsi olisi saattanut kortin tehdä.

Jos koko luokka maksaa, lahjabudjetiksi tulee 450 e. Sillä kuulemma ostetaan "jotain hienoa". Minusta summa kuulostaa valtavalta, opettajalle kiusalliselta ja ehkä jopa mahdottomalta ottaa vastaan. Mikä näissä on yleinen keräyssumma? Jättäytyäkö suosiolla pois? Korttiin tulee osallistuneiden nimet, ei koko luokan.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat nyt vaan.

Vierailija
42/54 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkööt lasten hoitajat päiväkodissa ja koulujen opettajat ryyppäämään ja rentoutumaan ihan omilla rahoillaan rankan vuoden jälkeen. Pakkoko minun on sitä mahdollistaa? Ja kaiken sen nillityksen jälkeen, mitä kuunnellut koko vuoden, niin esittää kiitollista? Tosiaankin ne ovat siellä vain töissä ja saavat työstään palkkaa, vaikkeivat tietenkään ole tyytyväisiä senkään tasoon.

Kaupunki voisi perustaa vaikka yhteisen vanhempien kiitollisuuskassan mistä jakaisivat kaikille pk-hoitajille ja opettajille lisäbonuksen sen mukaan miten paljon vanhemmat kokevat haluavansa maksaa vielä sen lisäksi että maksettu päiväkodissakin hoitomaksua koko vuosi ja vähän väliä kuitenkin saatu viestiä, että voisitteko sittenkin hoitaa lapsianne ihan itse milloin minkäkin kehityspäivän tai lomakauden takia. Koko ajan kerjätty pitkin vuotta rahaa milloin mihinkin lisäretkeen hoitomaksujen lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä keskusteluja tulee aika ajoin vastaan. Niissä on aina sama piirre: siellä on välissä meitä opettajia kommentoimassa, että emme edes haluaisi lahjoja. Eikö tuota toivetta voisi pikkuhiljaa ruveta kunnioittamaan? En minä ainakaan tosiaankaan halua mitään lahjoja oppilailta. Pistäkää ne rahat mieluummin vaikka hyväntekeväisyyteen.

Oletko sinä niitä opettajia, jotka saavat palkan kesältäkin? Jos olet, toivoisin, että et tekisi toivomuksia meidän kaikkien äänellä

Vierailija
44/54 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana joskus hieman ärsyttää lahjatulva, nimittäin kun rahat voisi käyttää järkevämminkin. Esimerkiksi voisi jättää lahjat ostamatta kokonaan, tai vanhemmat voisivat kerätä vaikka 2 euroa per lapsi ja tehdä lahjoituksen koululle esim.retkirahastoon tai vaikka unicefille ja laittaa kortin opettajalle, jossa asia kerrotaan.  Olen saanut lahjaksi oppilailta esim. tuoksukynttiöitä ja voimakkaan tuoksuisia käsirasvoja, jotka olen lahjoittanut eteenpäin tuoksuherkkyyteni vuoksi.. Lisäksi on tullut yksittäisiä mukeja, jotka nekin olen laittanut eteenpäin SPR-kontin kautta. Ruusut ovat ok, mutta nekin kuolevat niin nopeasti. Mitään ei tarvitse hankkia, mutta jos halutaan jotain opelle ostaa, niin mieluummin yhteislahja koko luokalta, vaikka yrttien taimia tai vaikka mansikka-amppeli. Niistä on iloa koko kesäksi.

Vierailija
45/54 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 30 vuotta ollut opettajana ja lahjojen arvot ovat nousseet viimeisen kymmenen vuoden räjähdysmäisesti. Edelliskeväänä taisin saada lahjoja euromääräisesti muutettuna 700€ edestä, josta yhden perheen osuus 200 €. Täytyy kyllä myöntää, että tämän perheen oppilaiden numerot eivät ainakaan tuosta eleestä huonontunut.

Vierailija
46/54 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurempikin lahjasumma voi olla perusteltu, jos se tulee koko luokalta. Ei tuo 450 euroa nyt NIIN paljon ole, jos esimerkiksi opettaja on sohvakaluston päivityksen tarpeessa.

Vierailija
47/54 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jotkut keräsivät rahaa useammalle hoitajalle säännönmukaisesti 50 e/lapsi.

Vierailija
48/54 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei se 15 e sinänsä ole iso raha, mutta mikä kevätlahja ekaluokan opettajalle voi maksaa n. 450 e? Sohva on jo mainittu. Lomamatka? Mitä tällaisilla summilla on tapana ostaa? Lahjakortti? Nintendo Switch? - ap

Vierailija
49/54 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti tuon suuruisen lahjan vastaanottaminen olisi laitonta opettajalta eli viranomaiselta. En siis osallistuisi keräykseen, vaan kaivaisin lakipykälät esille ja torppaisin koko touhun alkuunsa, ettei tarvitsisi myöhemmin viedä asiaa eteenpäin.

Vierailija
50/54 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatteko te yhtään kuinka vaikeaksi opettajien työ on mennyt nykypäivänä??? Siihen nähden yks 15e on se ja sama. Itse tein 15v opetustyötä ja sitten päätin kouluttautua uudelleen, pääsin yksityispuolelle ja hallelujaa: palkka kaksinkertainen ja päälle ties mitä lahjaa yhteistyökumppaneilta ym

.

Jos haluatte, että ne edes semi-järkevät ihmiset pysyvät opeina, niin antakaa niiden tehdä työt rauhassa ja ostakaa kunnon lahja (tai tehkää itse sydämellä esim käsityö). Itse muistan aina lasteni opettajia.

Vierailija
51/54 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan tollaseen hömpötykseen lähde. Aina siellä vanhemmissa on joitakin reikäpäitä, jotka näistä hakevat elämänsisältöä. Ehkä säälivät opettajaa? Neljän lapsen kokemuksella en ole vielä tavannut opettajaa, joka olisi ton mittakaavan lahjusta ansainnut. Suurin osa ei mitään.

Vierailija
52/54 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hittoako niitä opettajia pitää lahjoa? Mitä varten? Niille maksetaan palkkaa työstä ja lomat on messevä etuus.

Kuka näitä typeryyksiä oikein keksii? Mulla on useita opettajakavereita, ja joka kevät ja joulu ne kiroilee niitä kukkanyssyköitä ja ihmeellisiä askarteluja ja mukeja ja kippoja ja kuppeja ja kynttilöitä. Yksikin viskaa ne suoraan roskiin kun pääsee kotinurkilleen.

On varmaan niitäkin, jotka arvostaa, mutta harvinaisen typerä tapa, eriarvoistaa lapsia ja tommoset summat nyt on ihan älyttömiä.

Mä muistelisin, että ysiluokka kukitti opettajat yhdellä ruusulla, mutta muuten ei kyllä mitään lahjottu.

Vierailija
53/54 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulun lopussa meidänkin pojan luokalla jotkut vanhemmat pisti keräyksen pystyyn, opelle hommattiin kylpylälahjakortti kaikenlaisilla hoidoilla. En millään olisi tahtonut osallistua, mutten toisaalta "kehdannut" jättää lapseni nimeä listasta poiskaan.

Opettajilla on kyllä varaa maksaa kylpylänsä ihan itse.

Vierailija
54/54 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajilla on kyllä varaa maksaa kylpylänsä ihan itse.

Aijaa? Mun tuntemat opettajat yrittävät päästä kesällä CV-kursseille, koska "loma" tai siis työttömyysaika on liian pitkä ja aktiivimalli napsaisee. Ei sillä, että vanhempien pitäisi mitään kustantaa, mutta ei opettajilla välttämättä ole rahaa mihinkään ylimääräiseen