Opettajan lahjaan 15 e?
Sain viestin, että opettajan lahjaan kerätään varoja. Summa on 15 e / lapsi. Lapseni on juuri lopettamassa ensimmäisen luokan, joten tämä on uutta minulle. Tietääkseni jouluna ei kerätty pottia tai sitten jäin välistä. Emme vieneet silloin mitään lahjaa. Nytkään en ollut vielä ajatellut asiaa, mutta ehkä lapsi olisi saattanut kortin tehdä.
Jos koko luokka maksaa, lahjabudjetiksi tulee 450 e. Sillä kuulemma ostetaan "jotain hienoa". Minusta summa kuulostaa valtavalta, opettajalle kiusalliselta ja ehkä jopa mahdottomalta ottaa vastaan. Mikä näissä on yleinen keräyssumma? Jättäytyäkö suosiolla pois? Korttiin tulee osallistuneiden nimet, ei koko luokan.
Kommentit (54)
Ihan samaa mieltä.
Kerran kieltäydyin kun erään open lahjaan budjetoitiin 20e/lapsi. Luokassa 22 lasta.
Ihan pimeeks menny touhu. Ne tekee vaan työtään..
Sittenpähän näet lapsen numeroissa kun et osallistu. Opettajilla on norsun muisti.
Meillä oli tuota lukiossakin. Tai no, menihän se pilalle kun yli puolet ryhmän oppilaista jätti maksamatta. Miten voidaan olettaa, että opiskelijalla on antaa kymppejä opettajan lahjaa varten? Varsinkin kun suuri osa asuu omillaan ja elää sosiaalituilla sekä säästöillä...
Joku 5 euroa maksimi tuollaiseen,varsinkin kun luokalla/ryhmässä on lähemmäs 30 oppilasta
Meillä viimeinen lapsi pääsi pois peruskoulusta v. 2013 (siis ysiltä) ja ala-asteen puolella oli näitä lahja/rahakeräyksiä. Yhteen ainooan osallistuin, kun lapsen ope meni naimisiin ja kerättiin 2€/oppilas, tuli 50€. Sillä hommattiin lahjakortti silloiseen Kodin Ykköseen ja kortti, johon kaikkien nimet. Oli niitä keräyksiä muitakin, tyyliin kun opettaja vaihtui, siirryttiin ala-asteelta yläasteelle, ja kun lapsia on kolme, niin rahan menoa olisi tullut aivan hirveästi. Kävin jokaikisessa joulu- ja kevätjuhlassa, kättelin opettajan, kiitin menneestä lukukaudesta ja toivotin hyvää kesää/joulua, mun mielestä se riittää, kun saavat palkan kuitenkin. Erään opettajan kanssa juttelin asiasta, ja hän totesi samaa, hänestä tuollainen kättely ja hyvän kesän tai joulun toivotus riitäää aivan hyvin.
Käytä ap järkeäsi tälläisissä asioissa, teetkö oman pääsi mukaan vai menetkö massan mukana.
Vierailija kirjoitti:
Sittenpähän näet lapsen numeroissa kun et osallistu. Opettajilla on norsun muisti.
Tuo on niin totta vaikkei siitä saisi puhua. Hyshys..
En ole kyllä ikinä noin kovista summista kuullut. Vitonen voisi olla parempi.
Opettajana mua hävettäisi ihan oikeasti tollanen lahjonta. Eteenkin ekalla.
Meidän tyttö on lopettamassa 6. Luokkaa ja sama ope on opettanut koko 6 vuotta. Ja nyt keräsimme perheiden kesken 10e per perhe. Se on minusta sopiva ja tärkeä muistaminen.
Täytynee laittaa luokan oveen: Ei lahjontaa, kiitos. T. Ope, joka ei tiedä kenenkään kollegan himoitsevan lahjuksia.
Opettaja on kunnan virkmies, eikä hän todellakaan saa eikä voi ottaa vastaan satojen eurojen arvoisia lahjoja.
Emme olebikinä laittaneet opettajan lahjoihin senttiäkään eikä sitä ole oltu edes vailla. Itse muista yläasteelta, kun kerättiin 5 markkaa/ oppilas ja ehkä puolet osallistui.
Vierailija kirjoitti:
Meillä viimeinen lapsi pääsi pois peruskoulusta v. 2013 (siis ysiltä) ja ala-asteen puolella oli näitä lahja/rahakeräyksiä. Yhteen ainooan osallistuin, kun lapsen ope meni naimisiin ja kerättiin 2€/oppilas, tuli 50€. Sillä hommattiin lahjakortti silloiseen Kodin Ykköseen ja kortti, johon kaikkien nimet. Oli niitä keräyksiä muitakin, tyyliin kun opettaja vaihtui, siirryttiin ala-asteelta yläasteelle, ja kun lapsia on kolme, niin rahan menoa olisi tullut aivan hirveästi. Kävin jokaikisessa joulu- ja kevätjuhlassa, kättelin opettajan, kiitin menneestä lukukaudesta ja toivotin hyvää kesää/joulua, mun mielestä se riittää, kun saavat palkan kuitenkin. Erään opettajan kanssa juttelin asiasta, ja hän totesi samaa, hänestä tuollainen kättely ja hyvän kesän tai joulun toivotus riitäää aivan hyvin.
Käytä ap järkeäsi tälläisissä asioissa, teetkö oman pääsi mukaan vai menetkö massan mukana.
Oikeasti häälahja opettajalle?! Ei opettajan yksityiselämä kuulu oppilaille ja heidän vanhemmille. Kiusallista.
Menneinä vuosikymmeninä opea muistettiin pienellä kukkakimpulla tai parilla ruusulla henkilökohtaisesti. Joku saattoi keksiä, että kerätään kukkarahat yhteen ja ostetaan yhdessä kukkavaasi. Nykypäivänä sopiva summa on 1 - 5 euroa /oppilas yhteislahjaan.
Toisaalta, jos henk.koht. musitaisi, 15 eurolla ei liian pröystäilevää kimppua saisi. Yhdessä taloudessa mielellään laitetaan 15, eikä paljon kirpaise. Toisessa taloudessa haluttaisiin, mutta 15 voi olla useamman päivän ruokaraha. Kolmannessa ei periaatteessa laiteta euroakaan, tilin saldosta riippumatta.
Alakoulussa tuo on järjetöntä. Opetin ekaluokkaa aikanaan ja sain suunnilleen kaikilta lahjuksia noloudeksi asti. Nyt yläkoulussa olen erityisluokanopettajana ja teen hurjasti lasten eteen töitä. Siis paljon enemmän kuin tarvisi. Psyykkaan, rohkaisen näitä maailman potkimia ja monet vanhemmat kiittelee, kuinka olen ollut pelastus teinille. Olen erinomainen työssäni, pelkona on, että poltan itseni loppuun tällä tavoin. Ja tadaa, yhtään korttia en saa edes, vaikka olisin teinin takia ryöminyt kolme vuotta paljon ohi virkavastuun. Olen tullut siihen tulokseen, että näillä erityislapsilla on niin juntit perheet, ettei ne osaa edes sitä yhtä orvokkia ostaa. Minä ostan itse jokaiselle peruskoulun päättävälle pienen muiston ja annan kortin.
Tottakai osallistut. Älä nyt idiootti ole. Millaisen kuvan annat oikein itsestäsi jos olet AINUT joka ei osallistu?
Kyllä voi ottaa vastaan muutaman sadan euron arvoisen lahjan, jos se tulee koko luokalta eikä näin ollen kyseessä voi olla yhden tai kahden vanhemman lahja lahjontatavoitteella.
Toinen juttu sitten on se, että vähempikin riittää muistamiseksi ja kiitokseksi.
0/5