Opettajan lahjaan 15 e?
Sain viestin, että opettajan lahjaan kerätään varoja. Summa on 15 e / lapsi. Lapseni on juuri lopettamassa ensimmäisen luokan, joten tämä on uutta minulle. Tietääkseni jouluna ei kerätty pottia tai sitten jäin välistä. Emme vieneet silloin mitään lahjaa. Nytkään en ollut vielä ajatellut asiaa, mutta ehkä lapsi olisi saattanut kortin tehdä.
Jos koko luokka maksaa, lahjabudjetiksi tulee 450 e. Sillä kuulemma ostetaan "jotain hienoa". Minusta summa kuulostaa valtavalta, opettajalle kiusalliselta ja ehkä jopa mahdottomalta ottaa vastaan. Mikä näissä on yleinen keräyssumma? Jättäytyäkö suosiolla pois? Korttiin tulee osallistuneiden nimet, ei koko luokan.
Kommentit (54)
Aika iso summa, me ollaan kerätty, kun opettaja vaihtuu, silloin summa ollut 10. Pojan luokka lopettaa yksin ja keräsivät luokanvalvojalle 18 nuppi. Mutta heitä onkin vajaa 20.
Laita ensi lukuvuonna reilu euro joka kuukausi jemmaan niin ei ensi keväänä tule huolta.
Siis ei kyse ole siitä, että 15 e horjuttaisi meidän talouttamme, mutta se tuntuu kohtuuttoman isolta. Mielellämme kiitämme opettajaa vuodesta, mutta tuntuisi jopa nololta luovuttaa puolen tonnin lahja. Jospa opettaja ei edes ota sellaista vastaan? Ja miksi itsetehty kortti henkilökohtaisine kiitoksineen olisi huonompi?
Koulu on kerrostalolähiössä. Veikkaisin, että on muitakin, joista se tuntuu isolta summalta syystä tai toisesta.
1 euro riittää ja siinäkin taitaa olla puolet liikaa. Lahjat voisi unohtaa kokonaan. Opettajat tekee työtään ja saa siitä palkkaa.
Onneksi me jätettiin köyhät perheet lahjaringin ulkopuolelle niin ei tarvinnut vääntää muutamasta eurosta
Opettajien lahjomiset pitäisi lopettaa kokonaan, naurettavaa pelleilyä. He tekevät työtään, josta heille maksetaan palkkaa. Ei siihen tarvita enää monen sadan euron lahjakortteja ja kukkakimppuja, joka syksy ja kevät.
Vierailija kirjoitti:
Opettajien lahjomiset pitäisi lopettaa kokonaan, naurettavaa pelleilyä. He tekevät työtään, josta heille maksetaan palkkaa. Ei siihen tarvita enää monen sadan euron lahjakortteja ja kukkakimppuja, joka syksy ja kevät.
Anna niiden lahjoa, jotka lahjoja haluavat ostaa. Ei se ole sinulta pois
Muistan että alakoulussa kaikki oppilaat luokassa antoivat sen 2€ ja sitten ostettiin kaikille opettajille pienet kukkakimput ja kortit. Luokassani oli yhteensä n. 23 oppilasta jos muistan oikein. Must on ihan kauheeta että jotkut vaativat yli 5€ opettajan lahjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se, jos sillä ostetaan lapsille parempia numeroita.
Näitä keskusteluja tulee aika ajoin vastaan. Niissä on aina sama piirre: siellä on välissä meitä opettajia kommentoimassa, että emme edes haluaisi lahjoja. Eikö tuota toivetta voisi pikkuhiljaa ruveta kunnioittamaan? En minä ainakaan tosiaankaan halua mitään lahjoja oppilailta. Pistäkää ne rahat mieluummin vaikka hyväntekeväisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Opettajana mua hävettäisi ihan oikeasti tollanen lahjonta. Eteenkin ekalla.
Meidän tyttö on lopettamassa 6. Luokkaa ja sama ope on opettanut koko 6 vuotta. Ja nyt keräsimme perheiden kesken 10e per perhe. Se on minusta sopiva ja tärkeä muistaminen.
Minusta Vitonen per perhe riittää hyvin. Ei opettajia pidä ruveta lahjomaan. Minusta se on kiusallista.
Terv. Ope myös
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajana mua hävettäisi ihan oikeasti tollanen lahjonta. Eteenkin ekalla.
Meidän tyttö on lopettamassa 6. Luokkaa ja sama ope on opettanut koko 6 vuotta. Ja nyt keräsimme perheiden kesken 10e per perhe. Se on minusta sopiva ja tärkeä muistaminen.
Minusta Vitonen per perhe riittää hyvin. Ei opettajia pidä ruveta lahjomaan. Minusta se on kiusallista.
Terv. Ope myös
Onhan se vitonenkin lahjomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se, jos sillä ostetaan lapsille parempia numeroita.
Oletko oikeasti niin tyhmä, että luulet tuon olevan totta, vai esitätkö vaan?
Mun lapsen opettaja toivoi lahjojen sijaan lahjoitusta unicefille.
Mä en ole koskaan harrastanut opettajien lahjontaa. Ei vaann ole mun juttu.
Olen itse opettaja, ja mielestäni noin iso lahja on ihan järjetön. Monilla perheillä on taloudellisesti tiukkaa, ja 15 e opettajan lahjaan on iso raha. Olen aidosti sitä mieltä, että opettajalle ei tarvitse antaa mitään lahjoja, mutta jos ihan välttämättä luokka haluaa jonkun lahjan hankkia, niin sitten 1 euro per lapsi on maksimiraha. Sillä saa esim. nätin kukkakimpun tai vaikka amppelin lahjaksi. Lahjoja tulee tosiaan paljon ja olen niistä kiitollinen. Parhaiten on jäänyt mieleen picnic-kori, jossa oli mm. tuoreita mansikoita, Nutellaa, kermavaahtopurkki, keksejä ja kuoharipullo. . alkoholin saaminen alaikäisiltä oli hiukan noloa, mutta muuten idea oli tosi kiva.
Kylläpäs sitä piheillään. Itse en säästele näissä lahjoissa. No ope saa jonkun edullisemman lahjan, 10e vähintään osallistutaan open lahjakortin hankintaan. Jos vastaan keräyksestä itse, niin nakkaan sen verran lisää omasta pussista, että saadaan tasaluku täyteen, esim. 200e.
Päikyn henkilökuntaa muistankin naamakertoimen mukaan enempi. Poikani koko päikkyuran pelasti maailman mahtavin ope. Ilman häntä ties miten olisi käynyt. Hänelle vein kotiin n. 200e arvoisen lahjan. Olisi ansainnut vielä paljon enemmän. Ja joo, en ole rikas. Opiskelen ja teen pienipalkkaista työtä.
Mä en kaipaa yhtään orvokkia enkä mitään muutakaan oppilaiden vanhemmilta. Joitakin kertoja olen saanut pienen lahjan ja halauksen oppilaalta itseltään ysiluokan loppuessa. Ne on lämmittäneet mieltä kun tiedän, että näiden oppilaiden kanssa oli yhdessä saavutettu mahdottomia.
Toinen erkkaope yläasteelta