Uskomatonta. Soitin ystäväni, joka haluaa kuolla puolesta päivystykseen ja
neuvoivat odottelemaan rauhassa huomiseen. Onko tämä nyt ihan asiallista?
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele yhtään. Mut lähetettiin kotiin Aurorasta itsariyrityksen jälkeen, koska "et sä enää tänään itteäs tapa".
Päivystyksestä on myös lähetetty kotiin koska "sulla oli tää sama, paha ahdistusongelma vuosi sitten jo eikä sille nyt oikein voi tehdä mitään".
Sitten ihmetellään, miksi kansa hakee apua huumeista ja alkoholista...
Ahdistuneisuuteen löytyy tehokkaita lääkkeitä, mutta niitä ei mielellään kirjoiteta enää kun niitä väärinkäytetään niin paljon ja väärinkäyttöpotentiaaliahan niillä on. Alkoholi on Suomen käytetyin ahdistuneisuuslääke ja ainoa laillinen päihde, sitä saa laillisesti täysi-ikäinen ostaa ja juoda niin paljon kuin vain haluaa, sitä ei mikään laki kiellä eikä siinä ole mitään laitonta tai sinänsä väärää ellei aiheuta humalallaan mitään haittoja tai vaaraa muille. Itselleen aiheutuvista haitoista voi ja saa hakeutua taas hoidettavaksi ja hoitokustannukset on maksanut alkoholiveron myötä kyllä sitten jo toisaalta ainakin osittain ellei kokonaan, riippuen kuinka kalliiseen hoitoon joutuu. Toisaalta on yhteiskunnan velvollisuuskin hoitaa vaikka kuinka kalliit hoitokulut kun se kerran sallii tämän päihteen myynnin ja se vauhdittaa voittoa tavoittelevaa elinkeinoelämää ja pitää yhteiskunnan rattaita pyörimässä osaltaan.
Alkoholia ja tupakkaa esim. Formula ykkösissä pääosin mainostetaan eli ihan kansainvälinen ilmiö tuo ihmisten päihdehakuisuus on.
Ennenvanhaan ahdistuneisuuteen löytyi vielä paljon paljon tehokkaampiakin lääkkeitä kuin nykyiset bentsodiatsepiinit, joilla niilläkin ahdistus kyllä kokonaan helpottaa mutta joita sitten suuri osa alkaa käyttää väärin, lääkkeitä "varastetaan", niitä "hukkuu" nyt tuli vain otettua "vahingossa" liikaa eli enemmän kuin on määrätty jne. ja osa myöntääkin että kun kiillä annoksilla mitä on määrätty ei ahdistus helpottanut niin otinpa enemmän sitten ja helpotti mutta nyt lääkkeet lopussa ja sitten lopulta vieroitusoireissa ne tärinät vasta kauheat ovatkin kuten ovatkin ja kun alkaa olla väärinkäyttöä niin eipä niitä enempää määrätä. Mutta alkoholia yleensä saa klo 9-21 vaikka lähimmältä ABC:lta tai baareista klo 03-04 saakka ja kuka ny ostaisi niin vähän että aamulla tarvitsisi odottaa että klo on 9 kun ostaa varastoon riittävästi.
Niin ne vanhan ajan todella tehokkaat ahdistuneisuuslääkkeet olivat barbituraatteja joita ei nykyään käytetä kuin lähinnä poikkeustapauksissa nukutusten yhteydessä. Ns. totuusseerumi eli natriumtiopentaali on sen verran potenttia tavaraa että sitä tosiaan on käytetty esim. vakoojien kuulusteluissa kun se vie estot niin tehokkaasti että tosiaan puhuu ihan totta vaikka kyseltäisiin mitä eli sillä saisi oikeasti selville mitä kukakin ajattelee oikeasti. Kaveri naurahtikin kerran että olisi mielenkiintoiset bileet jos porukka ottaisi tuota ja kertoisi kerrankin täysin acoimesti kaiken mitä ajattelee ja puhuisi suunsa täysin puhtaaksi, tietysti tottahan aina saa puhua, mutta ehkä se ei aina kannata...
Millä valtuuksilla selvittelet tilannetta? Ei sinulle anneta tietoja - et ole lähiomainen!
Usein ne, jotka uhkaavat itsemurhalla ja ovat ihan surkeana, eivät kuitenkaan toteuta sitä. Ehkä yrittävät mutta vaan saadakseen huomiota, jos joku muu kuin he itse saisivat heidän elämään iloa... ne jotka ovat tosissaan päättäneet lähteä täältä eivät enää kerro tarkkoja suunnitelmiaan milloin aikovat tehdä sen. Surkeimpia on ne jotka epäonnistuvat yrityksessään ja makaavat vammautuneina loppuikänsä. Eivät pysty yrittämään enää edes itsemurhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstalaisten kirjoitustaidoissa olisi parannettavaa....Anteeksi jos et ole kantaväestöä, mutta kantistenkaan kirjoituksista ei saa välillä mitään tolkkua.
Noh, yksi pilkku puuttuu. Tässä pilkun kanssa:
"Uskomatonta. Soitin ystäväni, joka haluaa kuolla, puolesta päivystykseen ja neuvoivat odottelemaan rauhassa huomiseen. Onko tämä nyt ihan asiallista?"
-ei ap
Joo, oikeata suomea, mutta harvoin käytetty ja minusta hieman kömpelö rakenne. Tunnettu myös lauseesta: Hyvää, sanoi mustapartainen mies, päivää.
Suomen kielessähän ei kieliopillisesti ole edes sanajärjestystä määrätty, eli ihan oikein on myös: Mies mustapartainen hyvää päivää sanoi. Tai mustapartainen sanoi mies hyvää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Usein ne, jotka uhkaavat itsemurhalla ja ovat ihan surkeana, eivät kuitenkaan toteuta sitä. Ehkä yrittävät mutta vaan saadakseen huomiota, jos joku muu kuin he itse saisivat heidän elämään iloa... ne jotka ovat tosissaan päättäneet lähteä täältä eivät enää kerro tarkkoja suunnitelmiaan milloin aikovat tehdä sen. Surkeimpia on ne jotka epäonnistuvat yrityksessään ja makaavat vammautuneina loppuikänsä. Eivät pysty yrittämään enää edes itsemurhaa.
Mieheni on kertonut, että hän laittoi joskus autossa lapsilukon päälle, kun silloinen tyttöystävä uhkaili avaavansa oven vauhdissa. Joskus hän kuulemma myös haki tyttöystävän kotiin, kun neiti päätti tyttöjen illassa jäädä makaamaan pimeälle maantielle. Ja kuulemma muitakin uhkailuja, vaikka ei ainakaan heidän suhteen aikana noin vakavia. Muutama vuosi eron jälkeen nainen sitten lopulta sai itsensä hengiltä.
Tämä on kyllä ihan käsittämätöntä! Itse olen kerran soittanut hätäkeskukseen, kun tätini yritti itsemurhaa. Sanottiin vain, että ei voida auttaa, kun en ole lähiomainen. Tämän jälkeen tätini on vielä kaksi kertaa yrittänyt itsemurhaa, lääkkeillä. Ensimmäisellä kerralla kotiutui heti, kun lääke oli poistunut elimistöstä. Toisella kerralla munuaiset vaurioituivat ja täti käy nyt dialyyseissa. Sairaalaasta kotiutettiin heti, kun täti pystyi kävelemään. Mitään terapiaa tms. ei saa, eikä saanut. Ei myöskään laitettu psyk.osastolle.
Eräs ystäväni sairastui ensin synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja ilmeisesti sitten vielä joku psykoosin tapainen tila oli päällä. Oli viikonlopun sairaalassa ja kotiutettiin ilman mitään jatkosuunnitelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen tai minkä puolesta se ystävä haluaa kuolla? Päivystyksessä ei oleta ihan vakavasti, jos sanoo, että Kekkosen puolesta.
On se kiva huomata, että vakavassakin paikassa palstalla vitsit lentää. Jos oma ystäväsi aikoisi tappaa itsensä, niin jaksaisitko vielä viilata pilkkua? Kerropas.
Sen verran monta yritystä olen nähnyt, että toteaisin itsemurhalla hekumoivan harvoin toteuttavan tekoaan. Sen sijaan tehdään niitä näyttäviä melkein-yrityksiä huomionhakuisesti.
Olet juuri niitä hoitajia, jotka on itse päästään vialla.
Vai niin! No täällä yks samanlainen päästään vialla oleva hoitaja! Todellakin suurin osa itsemurha "yrityksistä" on huomionhakua. Kyllä ihminen saa hengen itseltään jos oikeasti niin haluaa. Silloin se kuitenkin tehdään kaikessa hiljaisuudessa eikä soitella ympäriinsä kertoen mitä on tehnyt/tekemässä. Parhaassa tapauksessa jopa soittavat ambulanssin itse itselleen. Eli varmistavat etteivät kuole oikeasti. Se joka haluaa oikeasti kuolla ei kyllä ilmoita mihinkään, korkeintaan jättää viestin jälkeensä. 15 epäonnistunutta "itsemurha yritystä" samalla henkilöllä on todellakin huomionhakua.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni lapsettomalla ihmisellä on oikeus päättää päivänsä koska haluaa. Tietenkin surijoita jää, mutta jos ei ole huoltovelvollinen kenestäkään, niin siitä vaan.
Olen ihan helvetin traumatisoitunut vielä yli 10 vuoden päästäkin puolisoni itsemurhan takia. Ruumiin löytäminen kotoa oli todella ahdistavaa. Mitä mielestäsi olin tehnyt ansaitakseni tuon? Rakastanut liikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen tai minkä puolesta se ystävä haluaa kuolla? Päivystyksessä ei oleta ihan vakavasti, jos sanoo, että Kekkosen puolesta.
On se kiva huomata, että vakavassakin paikassa palstalla vitsit lentää. Jos oma ystäväsi aikoisi tappaa itsensä, niin jaksaisitko vielä viilata pilkkua? Kerropas.
Sen verran monta yritystä olen nähnyt, että toteaisin itsemurhalla hekumoivan harvoin toteuttavan tekoaan. Sen sijaan tehdään niitä näyttäviä melkein-yrityksiä huomionhakuisesti.
Vai niin! No täällä yks samanlainen päästään vialla oleva hoitaja! Todellakin suurin osa itsemurha "yrityksistä" on huomionhakua. Kyllä ihminen saa hengen itseltään jos oikeasti niin haluaa. Silloin se kuitenkin tehdään kaikessa hiljaisuudessa eikä soitella ympäriinsä kertoen mitä on tehnyt/tekemässä. Parhaassa tapauksessa jopa soittavat ambulanssin itse itselleen. Eli varmistavat etteivät kuole oikeasti. Se joka haluaa oikeasti kuolla ei kyllä ilmoita mihinkään, korkeintaan jättää viestin jälkeensä. 15 epäonnistunutta "itsemurha yritystä" samalla henkilöllä on todellakin huomionhakua.
Sanotko sydänpitilaallekin että jaahas, taas täällä huomiota hakemassa? Ja olet oikein tyly että jäis huomionkipeä ensi kerralla kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Millä valtuuksilla selvittelet tilannetta? Ei sinulle anneta tietoja - et ole lähiomainen!
Ai millä valtuutuutuksella? Hän oli se joka soitti apua. Enkä usko, että ajantasalla pitäminen, eli kertominen, että nyt lähdetään sairaalaan, on varsinaisesti mitään tietojen luovuttamista vaan enemmänkin hyvää käytöstä. Sitä paitsi AP kertoi infonneensa äitiä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotko sydänpitilaallekin että jaahas, taas täällä huomiota hakemassa? Ja olet oikein tyly että jäis huomionkipeä ensi kerralla kotiin?
Kuinka yksinkertainen voi ihminen olla?
Uskomatonta. Soitin ystäväni, joka haluaa kuolla, puolesta päivystykseen ja neuvoivat odottelemaan rauhassa huomiseen. Onko tämä nyt ihan asiallista?"
Tai ihan vaikka että "soitin päivystykseen itsetuhoisen ystäväni puolesta ja neuvoivat odottelemaan rauhassa huomiseen."
-_-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Ihmisellä on vaarallinen sairaus, ei silti lenkkeile, syö pullaa ja karkkia, olo on tuskainen, lääketiede ei pysty kokonaan parantamaan, SILTI tulee kerta toisensa jälkeen oven taakse hakemaan huomiota siinä toivossa että joku auttais. Muista nyt olla tooodella vittumainen näille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Ihmisellä on vaarallinen sairaus, ei silti lenkkeile, syö pullaa ja karkkia, olo on tuskainen, lääketiede ei pysty kokonaan parantamaan, SILTI tulee kerta toisensa jälkeen oven taakse hakemaan huomiota siinä toivossa että joku auttais. Muista nyt olla tooodella vittumainen näille.
Valtio säästäisi valtavan paljon rahaa kun sanoisi kaikille niille, joiden vaivoihin ei osaa tarjota parantavaa apua että joo, älä kuule enää näytä typerää huomionhakuista naamaasi täällä terveyskeskuksessa.
"Mitä mielestäsi olin tehnyt ansaitakseni tuon? Rakastanut liikaa?"
Minä minä minä. Toinen t*ppoi itsensä ja sinä suret itseäsi :D "Rakastanut liikaa?" Voi jessus...
Pohjimmiltaanhan se että joku tulee kerta toisensa jälkeen feikki-itsarinsa kanssa tarkottaa sitä että hän kokee itsellään olevan vielä toivoa yleisellä tasolla ja toivoa avun saamisesta. Ja olennaisin ongelma on nyt se, että kuinka terveydenhoito saisi toivon lopullisesti liiskattua, jolloin kyseisen henkilön terveysongelmat ratkeaisivat kerralla ja vieläpä edullisella tavalla.
Naapuritalossa oli joku hypännyt toissapäivänä viidennestä kerroksesta. Kuoli. En tuntenut, opiskelija-asunto.
Mutta sattuu niin kamalasti. Olisin halunnut auttaa!
Vierailija kirjoitti:
Naapuritalossa oli joku hypännyt toissapäivänä viidennestä kerroksesta. Kuoli. En tuntenut, opiskelija-asunto.
Mutta sattuu niin kamalasti. Olisin halunnut auttaa!
Ihme että kuoli...
Vierailija kirjoitti:
Pohjimmiltaanhan se että joku tulee kerta toisensa jälkeen feikki-itsarinsa kanssa tarkottaa sitä että hän kokee itsellään olevan vielä toivoa yleisellä tasolla ja toivoa avun saamisesta. Ja olennaisin ongelma on nyt se, että kuinka terveydenhoito saisi toivon lopullisesti liiskattua, jolloin kyseisen henkilön terveysongelmat ratkeaisivat kerralla ja vieläpä edullisella tavalla.
Niin ja siis osaa näistä ei osata auttaa ja osaa valitaan olemaan auttamatta jättämällä todellisuudessa heitteille sairautensa kanssa vaikka paljon olisi tehtävissä. Sama kuin annettaisiin katkenneeseen luuhun paketti buranaa ja sanottaisiin että koeta pärjäillä, ja sitten ihmetteltäisiin kun taas se huonoasenteinen ihminen tulee tänne huomiota kerjäämään ja häiritsemään työtä joka on suunnattu vain niille joita on valittu auttaa.
Tämän ketjun aloittajan tyyli muistuttaa kovasti muualla av:ssä ollutta kyhäelmää matikan kympin tutöstä. Yllättävän helposti porukka eläytyi ja lähti trolliin mukaan.Saa alapeukuttaa!!!