Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätin koiran kauppareissun ajaksi autoon, ja eikös parkkipaikalla odottanut joku närkästynyt eläinaktivisti

Vierailija
21.05.2018 |

Auto oli viileä, ajoin varjoon, jätin ikkunoita hiukan auki ja olin pois ehkä kymmenen minuuttia. Ei mennyt tyypille perille, sanoi tekevänsä eläinsuojeluilmoituksen. Kivaa, viranomaisten yhteydenottoja odotellessa.

Kommentit (145)

Vierailija
81/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä se ap inttää täällä kun kerta poliisikin on neuvponut sivullisia puuttumaan tilanteeseen. Ihan sama mitä mieltä sinä olet.

Hyvä että puuttuu tilanteeseen, mutta kun ei mennyt perille että kaikki oli kunnossa. 

ap

Harvoin se tilanteeseen puuttuminen tarkoittaa sitä, että lopuksi yhteisymärryksessä halataan sovinnoksi päälle. Ihan varmasti jäi tämä sivullinen tuohtuneeksi, kun sinä olit kuitenkin se joka rikkeen (rikoksen?) teki. Eikö se ole ymmärrettävää? Ymmärrän senkin, että sinua harmitti kun elämääsi noin sekaannutaan, mutta vältät tämän jatkossa sillä ettet jätä koiraa autoon. Sitten ei ole enää tuota ongelmaakaan.

Kyllä minusta siinä vaiheessa pitäisi kukkahattusimmankin eläinsuojeluaktivistin ymmärtää jättää asia sikseen, kun käy ilmi, että koira ei ole joutunut olemaan kuumassa autossa. Ei ole kiellettyä jättää koiraa autoon, jos siitä ei ole koiralle haittaa. Millähän ihmeen logiikalla sä nyt oikein tätä juttua kelaat?

-ohis

Sillä logiikalla, että poliisi on neuvonut sivullisia puuttumaan asiaan. Sivullinenhan ei voi tietää onko auto kuuma vai ei, ja tekee helposti päätöksiä pahimman skenaarion mukaan. Ja kiitos että tekevät. Kuten sanottu, sata turhaa hälytystä on parempi kuin yksikin lämpöhalvaukseen kuollut koira.

Jos siihen jäädään puolin ja toisin suuta soittamaan, niin ihan ilman hattuja tai kukkia se nyt on yhtä typerää molemmin puolin.

Korvaako se rikkoja sitten sen ikkunan, jos auto ei ollutkaan kuuma?

Näin olettaisin.

Vierailija
82/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut jättää sen rakkinsa ulos kiinni lyhtypylvääseenkin auringonvaloon ampiaisten armoille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä se ap inttää täällä kun kerta poliisikin on neuvponut sivullisia puuttumaan tilanteeseen. Ihan sama mitä mieltä sinä olet.

Hyvä että puuttuu tilanteeseen, mutta kun ei mennyt perille että kaikki oli kunnossa. 

ap

Harvoin se tilanteeseen puuttuminen tarkoittaa sitä, että lopuksi yhteisymärryksessä halataan sovinnoksi päälle. Ihan varmasti jäi tämä sivullinen tuohtuneeksi, kun sinä olit kuitenkin se joka rikkeen (rikoksen?) teki. Eikö se ole ymmärrettävää? Ymmärrän senkin, että sinua harmitti kun elämääsi noin sekaannutaan, mutta vältät tämän jatkossa sillä ettet jätä koiraa autoon. Sitten ei ole enää tuota ongelmaakaan.

Minkähän rikkeen tai rikoksen minä mahdollisesti tein?

ap

Mahdollisesti rikoit eläinsuojelulakia, tai ainakin toimit vastoin poliisin ohjeistusta. Se sun Muffe ei osaa puhua ja sanoa, että oli muuten liian kuuma, niin helposti kai siinä kuvittelee että kun näyttää hengissä olevan ja iloisesti läähättää (...), niin eihän tässä mittään hättää!

Koiran pitäminen autossa on eläinsuojelurikos? Älä naurata.

RAUTALANGASTA: Kysyttiin, mikä rike mahdollisesti tehtiin. Vastattiin, että mahdollisesti eläinsuojelurikos. Capisce?

RAUTALANGASTA: Auto ei ollut kuuma, eli ei tehty mahdollisesti eikä mahdottomasti eläinsuojelurikosta.

Vierailija
84/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa kyyläystä koko hommat nykyään. Ei uskalla mitään tehdä, edes maitoa näpätä kioskilta niin, että sattuisi olemaan wuffe mukana. Entä jos käytän koiraa eläinlääkärissä ja sit pitää jotain lääkkeitä hakea itselleni. 🤔 saako, jos koira on kyydissä ja kotiimme on 40 kilsaa?

Vierailija
85/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Mahdollisesti rikoit eläinsuojelulakia, tai ainakin toimit vastoin poliisin ohjeistusta. Se sun Muffe ei osaa puhua ja sanoa, että oli muuten liian kuuma, niin helposti kai siinä kuvittelee että kun näyttää hengissä olevan ja iloisesti läähättää (...), niin eihän tässä mittään hättää!

Eiköhän jokainen koiranomistaja tiedä, miltä näyttää ja tuntuu koira, jolla on oikeasti kuuma. Koiralla tulee kuuma meinaan ihan ulkonakin helteellä. Jos ap sanoo, ettei koira ollut kuumissaan, ei ole mitään syytä epäillä.

Meidän koira haluaa tulla saunaan alalauteelle, pyytää itse. Seurailen sitä ja pistän kylppäristä pihalle hyvissä ajoin.

Kaikki, jotka näkevät koiran kuumassa autossa, eivät välttämättä ole itse koiranomistajia. Ei mullakaan ole vauvaa, mutta huolestuisin silti jos näkisin sellaisen itkevän autossa yksin turvakaukalossa. Varmaan jonkun mielestä olen sen vuoksi va jakki, mutta pitäköön hän mielipiteensä.

Vierailija
86/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

RAUTALANGASTA: Kysyttiin, mikä rike mahdollisesti tehtiin. Vastattiin, että mahdollisesti eläinsuojelurikos. Capisce?

RAUTALANGASTA: Auto ei ollut kuuma, eli ei tehty mahdollisesti eikä mahdottomasti eläinsuojelurikosta.

No kiitos selvennyksestä, tajusin kyllä jo aikaisemminkin. Oliko koira samaa mieltä, että ei ollut kuuma?

Vierailija
87/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te koiran autoon jättäjät morkkaatte meitä huolestuneita sillä, että kun me ei ymmärretä fysiikan lakeja ja ei muutenkaan tajuta mistään mitään. No tajuatte varmaan itse sitten sen, että joskus sellaisilla fysiikan laeista ymmärtämättömillä neropateilla on se oma koira ja he hyväuskoisina sen autoon jättävät, kun ei itselläkään siinä kauppaan ajellessa ollut sortseissa kuuma, niin hyvinhän se Musti pärjää niinku aina ennenkin enkä mä meinaa pitkään olla muutenkaan... Auton, koiran tai omistajan ulkonäöstä kun ei voi päätellä, onko tyyppi ydinfyysikko vai ei. Siksi jokainen joka yhtään välittää koirista toimii senolettamuksen mukaan, että omistaja on todennäköisesti välinpitämätön idiootti kun on jättänyt koiransa autoon kuumana päivänä.

Te huolestuneet voisitte vaikka hyväksyä luulleenne väärin, silloin kun todella olette luulleet väärin. On hyvä, että ihmisistä ja eläimistä pidetään huolta, mutta kun on osoitettu että kaikki on hyvin, ei jatketa touhottamista.

Vierailija
88/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tummenetut ikkunat autoon niin ei kukaan (yliampuva) dorka-aktivisti näe koiraasi.

Vierailija
89/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että huolehtii mutta joku järki kuiteskin. 10 min autossa odotus kylmässä autossa ei ole vaaraksi. Pitää nykyään pelätä että joku hullu käy rikkomassa lasit sisään. Nykyään ei ole turvallista edes ulos jättää koiraa kun joku senkin asian vastustaja pöllii koiran tms. Miten toimia esim. kun kesäreissun tekee koiran kanssa, kun mikään ei ole enää sallitua? Ap sanoi 10 minuuttia, varjossa, ikkunat auki. Ihan on näiden perusteella vastuullisesti toiminut.

Vierailija
90/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin vedin herneet nenään siitä omasta episodistani, missä lauma ihmisiä vaanii autoa (koirasta erittäin ahdistavaa) ja ovat kutsuneet vartijatkin (se on hyvä, koska heillä on parempi osaaminen asioihin).

Olen todella tarkka siitä, miten koiraani pidän ja hoidan enkä todellakaan olisi altistanut sitä lämpöhalvaukselle. Ainoastaan joku todella odottamaton auringonradan siirtymä tai lämpötilan nousu ulkoilmassa (yli 10 astetta) olisi voinut kuumentaa autoa eikä silloinkaan todennäköisesti terveyttä vaarantavalle tasolle. 

Autoni takaikkunat olivat auki 10 cm, koira koiraverkon takana farmarin perällä. Kuka tahansa olisi voinut työntää käden ikkunasta autoon ja testata lämpötilaa ja huomata, että auto ei ollut ulkoilmaa kuumempi. Mutta ei. Pitää kierrellä ja kaarrella ja hermostuttaa koira, joka alkaa läähättää ja haukkua. Jos se olisi ollut lämpöhalvauksen partaalla, olisi tuskin jaksanut riehua autossa. 

Huolestuneille tiedoksi: Jos menen liikekeskukseen, jossa on Musti ja Mirri, koira haukkuu kiihtyneisyyttään autossa, ei hellettä. Ylipäätään kuumentunut koira on pikemmin vaisu kuin vilkas. Felgmaattisena makaavasta koirasta olisin itse ensimmäisenä kaikkein eniten huolissani. 

Vierailija
91/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

No kiitos selvennyksestä, tajusin kyllä jo aikaisemminkin. Oliko koira samaa mieltä, että ei ollut kuuma?

Oletettavasti oli, jos auto kerran ei ollut kuuma. Toimiva ilmastointi viilentää niin hyvin, ettei autosta tule saunaa ihan heti.

Vierailija
92/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusissa autoissa ilmastointi voi olla päällä vaikka auto ei olisi käynnissä.

Voi se juu päällä olla, muttei tuota kylmää jos moottori ei käy (=kompura pyöri).

Vierailija
93/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin lähteä ulos elsuttelemaan. Mulla puhnro jo valmiina kännykässä. Ykskin koira autossa niin heti elsua pukkaa. ;D

Vierailija
94/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei koiraakaan kirjoitti:

No eihän lapsiakaan saa tai aikuisiakaan jättää autoon.

Minä olen monesti jättänyt kyllä aikuisia tai teinejä. Kysynyt, haluatko tulla mukaan sisään vai odotatko autossa. Jos on halunnut odottaa autossa, on saanut.

Pientä lasta/ vauvaa tosin en ikinä jättäisi autoon yksin, on sitten helle tai pakkanen. 

Vierailija
95/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusissa autoissa ilmastointi voi olla päällä vaikka auto ei olisi käynnissä.

Voi se juu päällä olla, muttei tuota kylmää jos moottori ei käy (=kompura pyöri).

Oletko kuullut sähköautoista?

Vierailija
96/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus jättänyt lapset autoon ikkunat auki ja täysin varjoon. Poissa n.neljä-kuusi minuuttia. En ole potenut huonoa oloa. Lapset edell. Hengissä.

Vierailija
97/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, että miksi koira ylipäätään pitää ottaa mukaan kauppa-/baari-/autoilu-reissuille. Se on laiskurin tapa ns. hoitaa koiran ulkoilutus, omien asioiden hoidon ohessa.

Älkää hankkiko koiraa, jos ette pysty ulkoiluttamaan sitä ihan vartavasten erikseen, ettekä pysty olemaan raijaamatta sitä paikkoihin ja tilanteisiin, joissa koira ei nauti olostaan, ja saattaa jopa vahingoittua tai kuolla.

Vierailija
98/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Eiköhän jokainen koiranomistaja tiedä, miltä näyttää ja tuntuu koira, jolla on oikeasti kuuma. Koiralla tulee kuuma meinaan ihan ulkonakin helteellä. Jos ap sanoo, ettei koira ollut kuumissaan, ei ole mitään syytä epäillä.

Meidän koira haluaa tulla saunaan alalauteelle, pyytää itse. Seurailen sitä ja pistän kylppäristä pihalle hyvissä ajoin.

Kaikki, jotka näkevät koiran kuumassa autossa, eivät välttämättä ole itse koiranomistajia. Ei mullakaan ole vauvaa, mutta huolestuisin silti jos näkisin sellaisen itkevän autossa yksin turvakaukalossa. Varmaan jonkun mielestä olen sen vuoksi va jakki, mutta pitäköön hän mielipiteensä.

Minun koirani haukkuu kaikkein eniten kaupan edessä hihnassa, joten siksi jätän sen autoon. Koskee ihan mitä vaan tilannetta, oli lämpötila nolla, kymmenen tai kaksikymmentä. Ja se haukkuu siellä autossa hetken, kun on jäänyt yksin. Sitten se rauhoittuu. Mutta jos menet siihen pällistelemään niin toki saattaa alkaa haukkua uudelleen. 

Nyt sitten tullaan siihen kysymykseen, että oletetatko sinä, että koira haukkuu siksi että auto on kuuma, koska on kesä vai käykö mielessäsi ajatus, että koira voi haukkua jostain muustakin syystä. Ja oletatko syksyllä, että koira on hylätty autoon, jos se haukkuu vai onko silloin ihan normaalia, että koira voi hakkua autossa?

Vierailija
99/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmisen mielestä ei ole kuumaa, voi koiralle olla läkähdyttävää. Älli!

Vierailija
100/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoni takaikkunat olivat auki 10 cm, koira koiraverkon takana farmarin perällä. Kuka tahansa olisi voinut työntää käden ikkunasta autoon ja testata lämpötilaa ja huomata, että auto ei ollut ulkoilmaa kuumempi. Mutta ei. Pitää kierrellä ja kaarrella ja hermostuttaa koira, joka alkaa läähättää ja haukkua. Jos se olisi ollut lämpöhalvauksen partaalla, olisi tuskin jaksanut riehua autossa. ;

No eihän kukaan lähde työntämään kättä autoon, missä räksyttää koira. Vai työntäisitkö itse, jos koira on vieras?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi