Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätin koiran kauppareissun ajaksi autoon, ja eikös parkkipaikalla odottanut joku närkästynyt eläinaktivisti

Vierailija
21.05.2018 |

Auto oli viileä, ajoin varjoon, jätin ikkunoita hiukan auki ja olin pois ehkä kymmenen minuuttia. Ei mennyt tyypille perille, sanoi tekevänsä eläinsuojeluilmoituksen. Kivaa, viranomaisten yhteydenottoja odotellessa.

Kommentit (145)

Vierailija
101/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua, että miksi koira ylipäätään pitää ottaa mukaan kauppa-/baari-/autoilu-reissuille. Se on laiskurin tapa ns. hoitaa koiran ulkoilutus, omien asioiden hoidon ohessa.

Älkää hankkiko koiraa, jos ette pysty ulkoiluttamaan sitä ihan vartavasten erikseen, ettekä pysty olemaan raijaamatta sitä paikkoihin ja tilanteisiin, joissa koira ei nauti olostaan, ja saattaa jopa vahingoittua tai kuolla.

Jos tarjoat koiralle vaikka reissun Nuuksioon, voipi olla että jossain vaiheessa automatkaa pitää pysähtyä huoltamaan sinua itseäsi. Ja meillä koira tykkää vaihtelusta, on mielellään mukana vieraissa kaupungeissa, luontopoluilla jne. Jos on yhden ihmisen voimin matkassa, koira on jossain välissä pakko jättää hetkeksi yksin. 

Vierailija
102/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoni takaikkunat olivat auki 10 cm, koira koiraverkon takana farmarin perällä. Kuka tahansa olisi voinut työntää käden ikkunasta autoon ja testata lämpötilaa ja huomata, että auto ei ollut ulkoilmaa kuumempi. Mutta ei. Pitää kierrellä ja kaarrella ja hermostuttaa koira, joka alkaa läähättää ja haukkua. Jos se olisi ollut lämpöhalvauksen partaalla, olisi tuskin jaksanut riehua autossa. ;

No eihän kukaan lähde työntämään kättä autoon, missä räksyttää koira. Vai työntäisitkö itse, jos koira on vieras?

Työntäisin tässä tapauksessa. Koiran elopaino on alle 10 kg eikä ole mikään tappajaterrieri. Lisäksi on takatilassa verkon takana ja takaikkunan etuikkunan puoleinen osa on jo aika kaukana takatilasta. Siinä ehtii napata kätensä turvaan siinäkin skenaariossa, että koira jotenkin syöksyisi jostain kolosta takapenkin puolelle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmisen mielestä ei ole kuumaa, voi koiralle olla läkähdyttävää. Älli!

Mites kuuma asunto, johon aurinko porottaa rakenteisiin ja kuumentaa näin kämppää, vaikka olisi verhotkin. Mites tämä? Ilmastointiin ei varaa.

Vierailija
104/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin vedin herneet nenään siitä omasta episodistani, missä lauma ihmisiä vaanii autoa (koirasta erittäin ahdistavaa) ja ovat kutsuneet vartijatkin (se on hyvä, koska heillä on parempi osaaminen asioihin).

Olen todella tarkka siitä, miten koiraani pidän ja hoidan enkä todellakaan olisi altistanut sitä lämpöhalvaukselle. Ainoastaan joku todella odottamaton auringonradan siirtymä tai lämpötilan nousu ulkoilmassa (yli 10 astetta) olisi voinut kuumentaa autoa eikä silloinkaan todennäköisesti terveyttä vaarantavalle tasolle. 

Autoni takaikkunat olivat auki 10 cm, koira koiraverkon takana farmarin perällä. Kuka tahansa olisi voinut työntää käden ikkunasta autoon ja testata lämpötilaa ja huomata, että auto ei ollut ulkoilmaa kuumempi. Mutta ei. Pitää kierrellä ja kaarrella ja hermostuttaa koira, joka alkaa läähättää ja haukkua. Jos se olisi ollut lämpöhalvauksen partaalla, olisi tuskin jaksanut riehua autossa. 

Huolestuneille tiedoksi: Jos menen liikekeskukseen, jossa on Musti ja Mirri, koira haukkuu kiihtyneisyyttään autossa, ei hellettä. Ylipäätään kuumentunut koira on pikemmin vaisu kuin vilkas. Felgmaattisena makaavasta koirasta olisin itse ensimmäisenä kaikkein eniten huolissani. 

Meidän koira nukkuu yleensä automatkat, tai ainakin makaa penkillään silmät kiinni (penkki on koiralle turvallinen myös äkkijarrutuksissa, kiitos jo etukäteen huolenpidosta). Mökkimatkalla ruokakaupan parkkipaikalla koira makaa edelleen kiltisti paikallaan, kunnes tullaan takaisin autoon ja koiralle on tulossa herkku minkä se tietää saavansa tässä vaiheessa reissua.

Vierailija
105/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoni takaikkunat olivat auki 10 cm, koira koiraverkon takana farmarin perällä. Kuka tahansa olisi voinut työntää käden ikkunasta autoon ja testata lämpötilaa ja huomata, että auto ei ollut ulkoilmaa kuumempi. Mutta ei. Pitää kierrellä ja kaarrella ja hermostuttaa koira, joka alkaa läähättää ja haukkua. Jos se olisi ollut lämpöhalvauksen partaalla, olisi tuskin jaksanut riehua autossa. ;

No eihän kukaan lähde työntämään kättä autoon, missä räksyttää koira. Vai työntäisitkö itse, jos koira on vieras?

Eli sitä sitten vaan iskisi siitä jollain rengasraudalla ikkunan rikki kokeilematta edes avoimesta ikkunasta sisälämpöä? No mitäs se koira siihen sanoo?

Vierailija
106/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites kuuma asunto, johon aurinko porottaa rakenteisiin ja kuumentaa näin kämppää, vaikka olisi verhotkin. Mites tämä? Ilmastointiin ei varaa.

Ei pidä hankkia koiraa tuollaiseen kämppään. Kokeile itse elellä siellä päivät pitkät toppatakissa ja toppahousuissa.

Vierailija
107/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä hankkia koiraa tuollaiseen kämppään. Kokeile itse elellä siellä päivät pitkät toppatakissa ja toppahousuissa.

Karvaton koira on. Ole sinä vaan pilkkihaalareissa jos tykkäät.

Vierailija
108/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran hankinnassa on sama juttu kuin vauvan hankinnassa: ”No mutku mä haluu-uun!!!” Vaikka ei ois mitään edellytyksiä, resursseja, henkistä kantokykyä, empatiakykyä, vastuullisuutta tai tietoa pitääkseen toisesta huolen. Nii-i.

Vierailija
109/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiran hankinnassa on sama juttu kuin vauvan hankinnassa: ”No mutku mä haluu-uun!!!” Vaikka ei ois mitään edellytyksiä, resursseja, henkistä kantokykyä, empatiakykyä, vastuullisuutta tai tietoa pitääkseen toisesta huolen. Nii-i.

Mihin tämä liittyy? Ellei huoltsikoiden ja kauppakeskusten yhteyteen tehdä ilmastoituja ja lämmitettyjä koppeja koirille, on fakta, että koiria on pidettävä hetkellisesti autossa (ei koskaan kuumassa) tai (huutamassa) narussa tolpassa varjossa. Koirat kuitenkin ihan faktana nauttivat mökkeilystä ja metsäreissuista, vaihtelusta jne. ja vastuullinen omistaja tarjoaa niitä koiralleen. 

Vierailija
110/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sitä sitten vaan iskisi siitä jollain rengasraudalla ikkunan rikki kokeilematta edes avoimesta ikkunasta sisälämpöä? No mitäs se koira siihen sanoo?

No niinhän mä just sanoin, hienosti luettu. Hyvä poika/tyttö!

Vierailija
111/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata Suomeen hommata koiraa, täällä on niin pitkät ja kuumat kesätkin. Koirat kärsii tästä ilmastosta! :XDDD Reps ja Räps :))))

Talvella kovilla pakkasilla ei ketään kiinnosta missä vetimissä koirat koirat käy ulkona kuseksimassa. Tassut saa jäätyä ja koira palella. :))))

Vierailija
112/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kävelin pizzerian ohi ja huomasin että pahiksen näköinen koira oli mohawk-leikkauksen kanssa makoilemassa etuoven edessä ja sen pinkki hihna ei ollut MISSÄÄN kiinni.

Vierailija
113/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koiranko takia teidän pitää se auto matkan varrella jättää parkkiin? Ettei vaan ois ittenne takia? Eikö niitä asioida voi mitenkään ennakoida ja suunnitella, että pysähdyksiä olisi mahdollisimman vähän, mielellään nolla? Kaveri tai muu läheinen mukaan, joka käy aina kävelyttämässä koiraa, sillä aikaa kun te itse hypistelette rättejä Prismassa?

Vierailija
114/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Summa summarum: Poliisi on ohjeistanut ulkopuolisia puuttumaan tilanteeseen, jossa koira on jätetty autoon, jonka epäillään olevan kuuma.

Kun omistaja saapuu autolle, asiasta keskustellaan asialliseen sävyyn ketään syyllistämättä tai haukkumatta, etenkin jos todetaan että auto on ilmastoitu/pakattu täyteen kylmäkalleja/muu selitys, miksi auto ei ole kuuma. Kuunnellaan kummankin osapuolen mielipiteet, kiitetään huolenpidosta ja toivotetaan hyvää kesän jatkoa.

Fiksuimmat jättävät autoon esille puhelinnumeronsa tai muun infon asiasta. Vaikka saapumisajan tai sen täälläkin jo mainitun lämpömittarin. Helpolla pääsee, eikä kenenkään tarvitse huolestua.

Vierailija
115/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nyt oli ensimmäinen fiksu idea. Täytyy tehdä joku puhelinnumerolappu ja jättää se ikkunaan. 

Vierailija
116/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin kukaan ei voi tietää kauan juuri sinun koira on ollut siellä. Koiralla on paksu turkki, mikä lisää sitä kuumuuden tuskaa ihan eritavalla kuin ihmisen. Mun mielestä on hyvä idea toi lappu josta saa numeron mihin voi soittaa jos tulee jotain. Ehkä näihin lappuihin voisi laittaa myös kellonajan milloin koira on jätetty , niin osataan vähän arvioida. 

Tosiaan, parempi vaan jättää koira kotiin ettei satu ikäviä asioita tai viedä sinne parkkihalliin.

Vierailija
117/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap provo. Joka tapauksessa laitonta ja ihmisillä on oikeus rikkoa autosi ikkuna

Hyvin sulla on lakikirja hallussa joo.... huoh.

Kerros nyt ihan omin sanoin, miksi viileää autoa ei saisi pysäköidä ikkunat raollaan varjoon 10 minuutiksi.

Kirjoitan hitaasti jotta ymmärtäisit: autoa ei jätetty aurinkon paahteeseen vaan varjoon. Varjjoon, ei aurinkoon.

Ikkunat oivat raollaan, eivät esimerkiksi kiinni!

Aika oli lyhyt -ei tunti, kaksi tuntia tai edes puoli tuntia. VAAN 10 MINUUTTIA.

ELI: mitä laitonta on tapahtunut?

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/90221-nyt-tuli-ohje-poliisilta-toimi-n… In ya face bitch

Se, että jossain random lehdessä esitetään poliisin ohjeistus, ei tee siitä mitään lakia.

Voit silti syyllistyä toiminnallasi rikokseen, sanopa se oikeudessa että ”lehdessä poliisi sanoi näin”...

Eli pidetään ne bitsit ihan itsellä vaan..

Vierailija
118/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hain ärrältä kahvin ja jätin siksi aikaa hetkeä aikaisemmin nukahtaneen lapsen sekä koiran autoon , ikkunat raollaan ja suora näköyhteys autoon koko ajan. Niin eikös joku vanhempi pariskunta ole jo hädissään pyörimässä auton ympärillä ja soittamassa poliiseja!

Vierailija
119/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin kukaan ei voi tietää kauan juuri sinun koira on ollut siellä. Koiralla on paksu turkki, mikä lisää sitä kuumuuden tuskaa ihan eritavalla kuin ihmisen. Mun mielestä on hyvä idea toi lappu josta saa numeron mihin voi soittaa jos tulee jotain. Ehkä näihin lappuihin voisi laittaa myös kellonajan milloin koira on jätetty , niin osataan vähän arvioida. 

Tosiaan, parempi vaan jättää koira kotiin ettei satu ikäviä asioita tai viedä sinne parkkihalliin.

Mitä jos vaan luotettais sen koiran omistajan harkintakykyyn, ettei tartte alkaa kaikenmaailman listaa auton lisävarusteista, saapumisajoista ja ohikulkijan harkinnanvarasta arpomaan...

Vierailija
120/145 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa paikassa on kiekko, joten siitä saa jotain osviittaa poissaolosta. Helpoin olisi tehdä yksi kestolappu kuin aina säätää sitä.

Esimerkki sinkun ja koiran viime kesän kotimaanlomasta helteellä:

- eka pysähdys koira jaloittelemaan ja siksi aikaa autoon, että pääsin itse pissalle

- toka pysähdys samalla mentaliteetilla, mutta olin vähän pidempään poissa, koska auton sai varjoon

- haettiin loma-asunnon avain yhdessä koiran kanssa

- minun piti saada jotain syödäkseni, jätin auton varjoon, kävin siirtämässä vielä ruokaa odottaessa, kun vapautui parempi paikka, istuin ikkunapöydässä ja tarkkailin tilannetta

Aina ikkunat myös auki. 

Eli meidän olisi pitänyt tuonkin takia jättää koko viikon lomareissu tekemättä, vaikka sekä minä että koira nautimme lomasta kovasti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän