Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12&15 vuotiaat ja kesän kotiintuloajat sekä hiljaisuus talossa

Kesä 18
20.05.2018 |

Minkälaiset kesäaikataulut teidän teineillä ovat? Kotiintuloajat, nukkumaanmeno ajat, miten paljon ruutuaikaa päivässä, kuinka paljon pleikkaria? Mitä teidän nuoriso tekee näin muute kesällä?

Kommentit (316)

Vierailija
101/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkkuja äidille jos tunnistat!

Mulla oli tosi tiukat rajat kasiluokalla, samaan aikaan alkoivat viinakokeilut. Valehtelin silmät ja suut täyteen missä olin, aina paniikki siitä että jäänkö kiinni esim. juomisesta. Ylilyöntejä tuli, koska vedin pari kertaa kännit keskellä päivää että voin tulla kotiin 9 illalla.

No, jossain kohtaa 15-vuotiaana alettiin antaa vapaammat rajat kun ylilyönnit olivat jääneet hetkeksi. Kotiintuloaika riippui siitä missä olin, äiti halusi tietää kenen kanssa liikuin ja kenen luona oli vaikkapa synttärijuhlat ja millaisella porukalla. Jos tulin samalla suunnalla asuvan kaverin kanssa pyörällä samaa matkaa, sain olla myöhempään. Tulin kotiin aina kunnossa vaikka kaljaa saatettiin juodakkin. Mulla oli mukavia ja fiksuja kavereita jotka äiti tunsi myös, eli oli perillä missä seurassa liikun. Näin saatiin neuvotella kotiintuloajat aina tilanteen mukaan, juomista ei tietenkään hyväksytty mutta en tosiaan antanut syytäkään epäillä mitään perseilyä. Yökylistä toki piti sopia aina etukäteen, joku puhelinsoitto kaverin luota/kyliltä ei kelvannut.

Voin kertoa että kotona alkoi mennä paremmin kun mulle annettiin mahdollisuus käyttäytyä kuin aikuinen. Ja mitä teidän lapset tekee kaikki päivät jos ruutuaikaa on tunti? Sanaristikoita? Eikös kaikki sosiaalinen toimintakin ole nykyään netissä, samoin suuri osa koulutehtävistä?

Vierailija
102/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tekee kasvatustyönsä hyvin ei tarvitse pakottaa teiniä klo 20 omaan huoneeseen.

Siis ei jaksa kasvattaa.

Nimenomaan. Jos ei jaksa kasvattaa niin ainoa keino hallita on tuollaiset ylilyönnit, esim. teinin pakottaminen pikkulapsen rytmiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä on tyhmä, ei se itselleen mitään mahda. Taas yksi ketju, jossa näkee kuinka tyhmiä vanhempia on liikkeellä. Ei osata asettaa rajoja, ei tiedetä mitä rajojen laittaminen edes tarkoittaa. Otetaan se helpoin vaihtoehto: Lapsi saa tehdä ja kulkea miten huvittaa, oppiipahan itse sitten säätelemään itseään.

Vierailija
104/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terkkuja äidille jos tunnistat!

Mulla oli tosi tiukat rajat kasiluokalla, samaan aikaan alkoivat viinakokeilut. Valehtelin silmät ja suut täyteen missä olin, aina paniikki siitä että jäänkö kiinni esim. juomisesta. Ylilyöntejä tuli, koska vedin pari kertaa kännit keskellä päivää että voin tulla kotiin 9 illalla.

No, jossain kohtaa 15-vuotiaana alettiin antaa vapaammat rajat kun ylilyönnit olivat jääneet hetkeksi. Kotiintuloaika riippui siitä missä olin, äiti halusi tietää kenen kanssa liikuin ja kenen luona oli vaikkapa synttärijuhlat ja millaisella porukalla. Jos tulin samalla suunnalla asuvan kaverin kanssa pyörällä samaa matkaa, sain olla myöhempään. Tulin kotiin aina kunnossa vaikka kaljaa saatettiin juodakkin. Mulla oli mukavia ja fiksuja kavereita jotka äiti tunsi myös, eli oli perillä missä seurassa liikun. Näin saatiin neuvotella kotiintuloajat aina tilanteen mukaan, juomista ei tietenkään hyväksytty mutta en tosiaan antanut syytäkään epäillä mitään perseilyä. Yökylistä toki piti sopia aina etukäteen, joku puhelinsoitto kaverin luota/kyliltä ei kelvannut.

Voin kertoa että kotona alkoi mennä paremmin kun mulle annettiin mahdollisuus käyttäytyä kuin aikuinen. Ja mitä teidän lapset tekee kaikki päivät jos ruutuaikaa on tunti? Sanaristikoita? Eikös kaikki sosiaalinen toimintakin ole nykyään netissä, samoin suuri osa koulutehtävistä?

Ja sinusta tuli mitä?

Vierailija
105/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt täällä kaikki mammat ottivat naistenlehden käteen ja mielessään puuskahtivat! ”Kun meidän Pirjo sanoo olevansa trampalla - niin se on trampalla!”

Meillä se tramppa näkyy ikkunasta. Onko niin vaikea uskoa että kaikkia 12-13-vuotiaita ei kiinnosta päihteet, mopopojat yms?

Vierailija
106/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää te olette pihalla :D Mä olen ollut sellainen kiltti, kohtelias ja hyvä koulussa. Myös omille vanhemmille. Silti kesäiltaisin vetelin kaljaa ja siideriä ja kikattelin mopopoikien kanssa. Tähänkin tietysti vastaatte että "no sinä nyt olitkin tuollainen, mutta meidän Maija ei kyllä mitään tuollaista tee" :D Eipä.

No onko sillä jotain väliä, jos Maijakin kikattelee mopopoikien kanssa ja ottaa siideriä? Ei ole, jos koulu ja ihmissuhteet muuten hoituvat. Onko se parempi, että Maija istuu kotona surullisena, kun kaverit kikattelevat mopopoikien kanssa ja pitävät hauskaa?

Tässä hyvä esimerkki pskasta vanhemmuudesta: Tärkeintä on että omalla lapsella on hauskaa, mitään ei uskalleta kieltää ja rajoja ei laiteta, ettei vain putoa porukasta. Ei se nyt niin haittaa vaikka vähän ottaa sidukkaa ja nauraa mopopoikien kanssa? Hupsista, mopopoikakin oli vähän ottanut ja kyysäsi tyttären kotiin ja molemmat joutuivat onnettomuuteen. No, ei se mitään, kunhan nuorella on hauskaa!  

No nyt vähän valoja päälle. Kuinka paljon vakavia mopo-onnettomuuksia nuorille tapahtuu? Ei paljoa. Ei kaikkea voi kieltää vain, koska "voi tapahtua joku onnettomuus".

Se, että jos jotakuta ei ole sitten kasvatettu siihen, että ajaminen ja alkoholi eivät kuulu yhteen, niin se on pskaa vanhemmuutta. Mutta tätähän eivät läheskään kaikki aikuisetkaan ymmärrä.

Joo, se on puolustus, moni aikuinenkaan ei ymmärrä.

Onneksi me kuollaan kaikki.

Eli kielletään kaikki on hyvä ratkaisu? Ja sitten 18v päästetään patterin välistä irti tutkimaan maailmaa?

Tämä on _laki_ - ei mikään jonkun hatusta keksimä rajoite. Jos sinulla on vanhempana vaikea näitä sisäistää, en edea halua tietää millaista jälkikasvua kasvatat.

Laki tai ei, en minä voi taata, että nuoreni ei ota päihteitä muuten kuin pitämällä hänet sisällä 24/7 ja vahtimalla vieressä. Silläkö hän kasvaisi onnelliseksi aikuiseksi?

Vai onko kuitenkin parempi ottaa se riski, että joo, ehkä hän mahdollisesti saattaa kokeilla alkoa tms, mutta saapahan olla kavereiden kanssa ja onnellinen? Keskustella kotona alkoholin yms vaaroista, ja toivoa että se kasvatus kantaa.

En ymmärrä mistä tuon pyhän raivosi kehität, eivätkä meidän nuoret mitenkään rajoitta tuolla maailmalla pyöri, mutta ei heidän tarvitse olla lomalla kasilta nukkumassakaan. Niitä välimuotojakin kuitenkin on.

Vierailija
107/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksi ihmeessä lomalla pitäisi valvoa valvomisen ilosta johonkin puolille öin. Meillä mennään ihan normaalisti nukkumaan tavallisen rytmin mukaan. Lapset 7-11v menevät sänkyyn 20-21 ja me aikuiset 21-22. Arkena ja loma-aikoihin. En ymmärrä mikä siinä valvomisessa on niin hienoa? En tarkoita että pitäisi väkisin mennä mahdollisimman aikaisin nukkumaan, mutta ei kai lasten toimivaa päivärytmiä kannata sekoittaa kesälläkään. Mennään nukkumaan ihan normaalisti sitten kun väsyttää.

Siinähän se pointti onkin "mennään nukkumaan kun väsyttää"

Vierailija
108/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt täällä kaikki mammat ottivat naistenlehden käteen ja mielessään puuskahtivat! ”Kun meidän Pirjo sanoo olevansa trampalla - niin se on trampalla!”

Meillä se tramppa näkyy ikkunasta. Onko niin vaikea uskoa että kaikkia 12-13-vuotiaita ei kiinnosta päihteet, mopopojat yms?

Ei kyllä sitä ollaan vetämässä huumeita jossain ostarilla, vaikka kuinka väittäisit, että näet missä lapsi on ikkunasta. Tai kaverin äiti näkee ja on vahvistanut, että joo, täällä ne tytöt pihalla hengaavat. 

Vierailija
109/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää te olette pihalla :D Mä olen ollut sellainen kiltti, kohtelias ja hyvä koulussa. Myös omille vanhemmille. Silti kesäiltaisin vetelin kaljaa ja siideriä ja kikattelin mopopoikien kanssa. Tähänkin tietysti vastaatte että "no sinä nyt olitkin tuollainen, mutta meidän Maija ei kyllä mitään tuollaista tee" :D Eipä.

Ei vaan sinulle vastataan, että oikeasti tuo kuuluu alaikäisen nuoruuteen, vaikka laitonta, ihan vaan sen vuoksi koska me emme jaksa valvoa ja kasvattaa.

Laitonta tai ei, niin nuoret käyttävät päihteitä. Nykyään tutkimusten valossa vähemmän kuin ennen. Ei se asia korjaannu kotiintuloajoilla. 

Nuorena kokeillaan kaikenlaista, osa tyhmempää, osa fiksumpaa. Nuorena myös rakentuu hyvin pitkälle ne sosiaaliset käytösmallit, oma persoona, oma paikka suhteessa muihin. Sille voi tehdä aika paljon hallaa sillä, että kovin vahvasti alkaa nuoren menoja kontrolloida (ja ei, tämä ei tarkoita rajattomuutta).

Mietitäänpä uudestaan: Milloin ne pahimmat ylilyönnit tehdään; keskellä päivää kaiken kansan silmien edessä, vai yöllä salaa kun vanhemmat eikä naapurit näe? Eikö asia korjaannu kotiintuloajoilla? Dokasitko itse keskellä päivää S-marketin edessä, kun kuka tahansa saattoi nähdä, vai menitkö iltamyöhään kavereiden kanssa johonkin salapaikkaan dokaamaan? Mieti, mieti, pinnistä.

Vierailija
110/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko sillä jotain väliä, jos Maijakin kikattelee mopopoikien kanssa ja ottaa siideriä? Ei ole, jos koulu ja ihmissuhteet muuten hoituvat. Onko se parempi, että Maija istuu kotona surullisena, kun kaverit kikattelevat mopopoikien kanssa ja pitävät hauskaa?

Tässä hyvä esimerkki pskasta vanhemmuudesta: Tärkeintä on että omalla lapsella on hauskaa, mitään ei uskalleta kieltää ja rajoja ei laiteta, ettei vain putoa porukasta. Ei se nyt niin haittaa vaikka vähän ottaa sidukkaa ja nauraa mopopoikien kanssa? Hupsista, mopopoikakin oli vähän ottanut ja kyysäsi tyttären kotiin ja molemmat joutuivat onnettomuuteen. No, ei se mitään, kunhan nuorella on hauskaa!  

Tilastollisesti suurin osa onnettomuuksista tapahtuu kotona, eli turvallisempaa niillä nuorilla on tilastojen valossa ulkona. 

Vierailija
111/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan sinulle vastataan, että oikeasti tuo kuuluu alaikäisen nuoruuteen, vaikka laitonta, ihan vaan sen vuoksi koska me emme jaksa valvoa ja kasvattaa.

Laitonta tai ei, niin nuoret käyttävät päihteitä. Nykyään tutkimusten valossa vähemmän kuin ennen. Ei se asia korjaannu kotiintuloajoilla. 

Nuorena kokeillaan kaikenlaista, osa tyhmempää, osa fiksumpaa. Nuorena myös rakentuu hyvin pitkälle ne sosiaaliset käytösmallit, oma persoona, oma paikka suhteessa muihin. Sille voi tehdä aika paljon hallaa sillä, että kovin vahvasti alkaa nuoren menoja kontrolloida (ja ei, tämä ei tarkoita rajattomuutta).

Mietitäänpä uudestaan: Milloin ne pahimmat ylilyönnit tehdään; keskellä päivää kaiken kansan silmien edessä, vai yöllä salaa kun vanhemmat eikä naapurit näe? Eikö asia korjaannu kotiintuloajoilla? Dokasitko itse keskellä päivää S-marketin edessä, kun kuka tahansa saattoi nähdä, vai menitkö iltamyöhään kavereiden kanssa johonkin salapaikkaan dokaamaan? Mieti, mieti, pinnistä.

En jaksa koska kasvattaminen on raskasta! En kestä tätä vastuuta! Jätä mut rauhaan!

Vierailija
112/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En S-marketin edessä, mutta Prisman vessassa kyllä useamman kerran tuli nuorena kännit otettua. Ehti sopivasti selväksi illaksi.

Vierailija
113/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä päihteiden käyttö nykyteineillä on paljon marginaalisempaa kuin ennen. Kannabista käytetään enemmän kuin 80-90-luvulla mutta edelleen on kyse hyvin pienestä joukosta. 

https://www.sttinfo.fi/tiedote/alkoholin-suosio-hiipuu-nuorten-keskuude…

https://yle.fi/uutiset/3-9578932

Vierailija
114/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa koska kasvattaminen on raskasta! En kestä tätä vastuuta! Jätä mut rauhaan!

Katsos kun olen jaksanut kasvattaa ihan sieltä pikkutaaperosta lähtien. Niin ei enää tässä vaiheessa tarvitse mennä ylitiukin säännöin. Onko se niin vaikeaa tajuta?

Vierailija
115/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä sitä ollaan vetämässä huumeita jossain ostarilla, vaikka kuinka väittäisit, että näet missä lapsi on ikkunasta. Tai kaverin äiti näkee ja on vahvistanut, että joo, täällä ne tytöt pihalla hengaavat. 

Näinhän se on, ostarilla se on kuitenkin myymässä itseään, kun av:lla näin sanottiin X) Viis siitä että lähin maitokauppakin on 5 km:n päässä.

Vierailija
116/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kotiintuloaikoja kesällä. Ulkona viihtyvät, eivät ole pelikoneille oppineet.

Vierailija
117/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on, ostarilla se on kuitenkin myymässä itseään, kun av:lla näin sanottiin X) Viis siitä että lähin maitokauppakin on 5 km:n päässä.

Nonni, vihdoin tajusit :DD

Vierailija
118/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsos kun olen jaksanut kasvattaa ihan sieltä pikkutaaperosta lähtien. Niin ei enää tässä vaiheessa tarvitse mennä ylitiukin säännöin. Onko se niin vaikeaa tajuta?

Eli ilman sääntöjä. Ei siinä ole mitään tajuttavaa - se on yleistä. Mutta säälittävää.

Vierailija
119/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kotiintuloaikoja kesällä. Ulkona viihtyvät, eivät ole pelikoneille oppineet.

😂😂😂

Pelikoneille oppineet.

”Kirkkistä pelattiin ja munaa oltiin!”

Vierailija
120/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä on tyhmä, ei se itselleen mitään mahda. Taas yksi ketju, jossa näkee kuinka tyhmiä vanhempia on liikkeellä. Ei osata asettaa rajoja, ei tiedetä mitä rajojen laittaminen edes tarkoittaa. Otetaan se helpoin vaihtoehto: Lapsi saa tehdä ja kulkea miten huvittaa, oppiipahan itse sitten säätelemään itseään.

Eiköhän järkevin tapa ole kasvattaa pikkulapsesta asti, ettei sitten tarvitse teljetä sitä teiniä kesäiltoina omaan huoneeseen kun kello lyö 20.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan