Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12&15 vuotiaat ja kesän kotiintuloajat sekä hiljaisuus talossa

Kesä 18
20.05.2018 |

Minkälaiset kesäaikataulut teidän teineillä ovat? Kotiintuloajat, nukkumaanmeno ajat, miten paljon ruutuaikaa päivässä, kuinka paljon pleikkaria? Mitä teidän nuoriso tekee näin muute kesällä?

Kommentit (316)

Vierailija
121/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä on tyhmä, ei se itselleen mitään mahda. Taas yksi ketju, jossa näkee kuinka tyhmiä vanhempia on liikkeellä. Ei osata asettaa rajoja, ei tiedetä mitä rajojen laittaminen edes tarkoittaa. Otetaan se helpoin vaihtoehto: Lapsi saa tehdä ja kulkea miten huvittaa, oppiipahan itse sitten säätelemään itseään.

Eiköhän järkevin tapa ole kasvattaa pikkulapsesta asti, ettei sitten tarvitse teljetä sitä teiniä kesäiltoina omaan huoneeseen kun kello lyö 20.

Niin! 12-vuotiaat kylille vaan! Minihame päälle ja menox - äiskä sano niin!

Vierailija
122/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää te olette pihalla :D Mä olen ollut sellainen kiltti, kohtelias ja hyvä koulussa. Myös omille vanhemmille. Silti kesäiltaisin vetelin kaljaa ja siideriä ja kikattelin mopopoikien kanssa. Tähänkin tietysti vastaatte että "no sinä nyt olitkin tuollainen, mutta meidän Maija ei kyllä mitään tuollaista tee" :D Eipä.

Ei vaan sinulle vastataan, että oikeasti tuo kuuluu alaikäisen nuoruuteen, vaikka laitonta, ihan vaan sen vuoksi koska me emme jaksa valvoa ja kasvattaa.

Laitonta tai ei, niin nuoret käyttävät päihteitä. Nykyään tutkimusten valossa vähemmän kuin ennen. Ei se asia korjaannu kotiintuloajoilla. 

Nuorena kokeillaan kaikenlaista, osa tyhmempää, osa fiksumpaa. Nuorena myös rakentuu hyvin pitkälle ne sosiaaliset käytösmallit, oma persoona, oma paikka suhteessa muihin. Sille voi tehdä aika paljon hallaa sillä, että kovin vahvasti alkaa nuoren menoja kontrolloida (ja ei, tämä ei tarkoita rajattomuutta).

Mietitäänpä uudestaan: Milloin ne pahimmat ylilyönnit tehdään; keskellä päivää kaiken kansan silmien edessä, vai yöllä salaa kun vanhemmat eikä naapurit näe? Eikö asia korjaannu kotiintuloajoilla? Dokasitko itse keskellä päivää S-marketin edessä, kun kuka tahansa saattoi nähdä, vai menitkö iltamyöhään kavereiden kanssa johonkin salapaikkaan dokaamaan? Mieti, mieti, pinnistä.

Jännää, kun itsekin miehen kanssa monesti käydään joskus illalla 22-23 kävelyllä ja ohitetaan noita nuorten hengailupaikkoja ja omiakin nuoria siellä välillä näkyy. Mitään kännäämisiä ei ole nähty, ei riehumista, ei mitään ns kamalaa. Siellä jutellaan, musiikki soi, jotkut ehkä mopoilla temppuilee. Tulevat mielellään juttelemaan, tuttuja mukavia nuoria jne. 

Todella pahiksia joo. Ihan pyhäkouluporukkaa omaan nuoruuteen verrattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 14vuotia kotii kesällä puoli 10 koska asumme kaupungissa muutrn saabmun puolesta valvoo. Talvella puoli9 9 aikoihin. Enkä mää ruutuaikoja säätele . Enimmäksren kännyllä. Ei meifän perhees katsota kuin 1-1.5h televisiota. Kavereille saa mennä yöksi jos on sovittu ja kaverit saa tulla meille aina niin ollut . Yksi vuosi kaveri melkein asu meillä. Löyhät säännöt ja rauhallinen koti. En jaksa ylimääräistä kitinää ja kun ei meidän perheessä edes riidelelä ainoastaan koepäivinä saattaa olla tinkaa kun likka ei lue kokeisiin.

Vierailija
124/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää te olette pihalla :D Mä olen ollut sellainen kiltti, kohtelias ja hyvä koulussa. Myös omille vanhemmille. Silti kesäiltaisin vetelin kaljaa ja siideriä ja kikattelin mopopoikien kanssa. Tähänkin tietysti vastaatte että "no sinä nyt olitkin tuollainen, mutta meidän Maija ei kyllä mitään tuollaista tee" :D Eipä.

Ei vaan sinulle vastataan, että oikeasti tuo kuuluu alaikäisen nuoruuteen, vaikka laitonta, ihan vaan sen vuoksi koska me emme jaksa valvoa ja kasvattaa.

Laitonta tai ei, niin nuoret käyttävät päihteitä. Nykyään tutkimusten valossa vähemmän kuin ennen. Ei se asia korjaannu kotiintuloajoilla. 

Nuorena kokeillaan kaikenlaista, osa tyhmempää, osa fiksumpaa. Nuorena myös rakentuu hyvin pitkälle ne sosiaaliset käytösmallit, oma persoona, oma paikka suhteessa muihin. Sille voi tehdä aika paljon hallaa sillä, että kovin vahvasti alkaa nuoren menoja kontrolloida (ja ei, tämä ei tarkoita rajattomuutta).

Mietitäänpä uudestaan: Milloin ne pahimmat ylilyönnit tehdään; keskellä päivää kaiken kansan silmien edessä, vai yöllä salaa kun vanhemmat eikä naapurit näe? Eikö asia korjaannu kotiintuloajoilla? Dokasitko itse keskellä päivää S-marketin edessä, kun kuka tahansa saattoi nähdä, vai menitkö iltamyöhään kavereiden kanssa johonkin salapaikkaan dokaamaan? Mieti, mieti, pinnistä.

Jännää, kun itsekin miehen kanssa monesti käydään joskus illalla 22-23 kävelyllä ja ohitetaan noita nuorten hengailupaikkoja ja omiakin nuoria siellä välillä näkyy. Mitään kännäämisiä ei ole nähty, ei riehumista, ei mitään ns kamalaa. Siellä jutellaan, musiikki soi, jotkut ehkä mopoilla temppuilee. Tulevat mielellään juttelemaan, tuttuja mukavia nuoria jne. 

”Teidän porukat on tuolla - skarppaa.”

”En pysty, mee nopeesti jauhaan niille jotain scheissee!”

Vierailija
125/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin homma menee niin, että koulutetut vanhemmat osaavat tarjota lapsilleen tarvittavaa tukea pienestä pitäen. Siksi heidän ei tarvitse myöskään rajoittaa teinejään, koska näille on jo kehittynyt jonkinlainen perusjärki.

Ja mitä matalampi koulutus vanhemmilla on, sitä halukkaampia he ovat tarrautumaan ehdottomiin malleihin, koska heidän ymmärryksensä ja kyvykkyytensä ei riitä kokonaisvaltaiseen kasvatukseen.

Vierailija
126/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Teidän porukat on tuolla - skarppaa.”

”En pysty, mee nopeesti jauhaan niille jotain scheissee!”

Ja luulet, ettei näin +40v jo tunnista onko ihminen päihteiden vaikutuksen alaisena, kun juttelee? Voi pyhä yksinkertaisuus.

Ja kun ne omatkin jo pitkältä huutelee, että moi äiti ja isä, tulkaa käymään.

Vierailija
127/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskimäärin homma menee niin, että koulutetut vanhemmat osaavat tarjota lapsilleen tarvittavaa tukea pienestä pitäen. Siksi heidän ei tarvitse myöskään rajoittaa teinejään, koska näille on jo kehittynyt jonkinlainen perusjärki.

Ja mitä matalampi koulutus vanhemmilla on, sitä halukkaampia he ovat tarrautumaan ehdottomiin malleihin, koska heidän ymmärryksensä ja kyvykkyytensä ei riitä kokonaisvaltaiseen kasvatukseen.

Ja ihan tosi hienosti meni kohdilleen! Tiedän tosi paljon wt-vanhempia joilla on tiukat rajat!

Vierailija
128/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En S-marketin edessä, mutta Prisman vessassa kyllä useamman kerran tuli nuorena kännit otettua. Ehti sopivasti selväksi illaksi.

Et ole ainoa.

T. Prisman kassa

Vierailija
129/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ihan tosi hienosti meni kohdilleen! Tiedän tosi paljon wt-vanhempia joilla on tiukat rajat!

Joo! White trash pitää lapsilleen kuria!

Vierailija
130/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo! White trash pitää lapsilleen kuria!

Niin pitää, koska se kuvittelee, että kuri on kasvattamista.

Tosiasiassa kasvattaminen ja kuri ovat aivan eri asioita. Kurilla voidaan hallita lapsen ulkoista käytöstä, mutta kasvattamisella pyritään siihen, että lapsi oppii hallitsemaan käytöstään itse.

Vierailija
131/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittäisin, että tunnen omat nuoreni aika hyvin. Ovat kertoneet alkoholikokeiluistaan, ollaan juteltu päihteiden vaaroista jne. Minulla ei ole kauheasti syytä olettaa, että tekevät jotain muuta kuin mitä sanovat ollessaan iltaisin ulkona. Toki 100% varmuutta ei voi mietenkään saada kuin kahlitsemalla kotisohvaan.

En sitten tiedä, ehkä olen sinisilmäinen ja hyväuskoinen, mutta kun toistaiseksi eivät ole kiinni jääneet mistään valheista, niin tuntuisi aika typerältä käskeä kotiin vaikka klo 20 kesäiltoina. Vaikuttavat onnellisilta ja tasapainoisilta. Ystäviä on, ja selkeät tulevaisuuden suunnitelmat. Mitäpä sitä voi äitinä enempää toivoa lapsilleen?

Ja ovat siis 14 ja 17v tytöt.

Vierailija
132/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väittäisin, että tunnen omat nuoreni aika hyvin. Ovat kertoneet alkoholikokeiluistaan, ollaan juteltu päihteiden vaaroista jne. Minulla ei ole kauheasti syytä olettaa, että tekevät jotain muuta kuin mitä sanovat ollessaan iltaisin ulkona. Toki 100% varmuutta ei voi mietenkään saada kuin kahlitsemalla kotisohvaan.

En sitten tiedä, ehkä olen sinisilmäinen ja hyväuskoinen, mutta kun toistaiseksi eivät ole kiinni jääneet mistään valheista, niin tuntuisi aika typerältä käskeä kotiin vaikka klo 20 kesäiltoina. Vaikuttavat onnellisilta ja tasapainoisilta. Ystäviä on, ja selkeät tulevaisuuden suunnitelmat. Mitäpä sitä voi äitinä enempää toivoa lapsilleen?

Onko sinun 14-vuotiaallasi alkoholikokeiluja?

Vierailija
133/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinun 14-vuotiaallasi alkoholikokeiluja?

No hän on kasiluokkalainen. Ja kyllä, on kertonut alkoa kokeilleensa.

Vierailija
134/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terkkuja äidille jos tunnistat!

Mulla oli tosi tiukat rajat kasiluokalla, samaan aikaan alkoivat viinakokeilut. Valehtelin silmät ja suut täyteen missä olin, aina paniikki siitä että jäänkö kiinni esim. juomisesta. Ylilyöntejä tuli, koska vedin pari kertaa kännit keskellä päivää että voin tulla kotiin 9 illalla.

No, jossain kohtaa 15-vuotiaana alettiin antaa vapaammat rajat kun ylilyönnit olivat jääneet hetkeksi. Kotiintuloaika riippui siitä missä olin, äiti halusi tietää kenen kanssa liikuin ja kenen luona oli vaikkapa synttärijuhlat ja millaisella porukalla. Jos tulin samalla suunnalla asuvan kaverin kanssa pyörällä samaa matkaa, sain olla myöhempään. Tulin kotiin aina kunnossa vaikka kaljaa saatettiin juodakkin. Mulla oli mukavia ja fiksuja kavereita jotka äiti tunsi myös, eli oli perillä missä seurassa liikun. Näin saatiin neuvotella kotiintuloajat aina tilanteen mukaan, juomista ei tietenkään hyväksytty mutta en tosiaan antanut syytäkään epäillä mitään perseilyä. Yökylistä toki piti sopia aina etukäteen, joku puhelinsoitto kaverin luota/kyliltä ei kelvannut.

Voin kertoa että kotona alkoi mennä paremmin kun mulle annettiin mahdollisuus käyttäytyä kuin aikuinen. Ja mitä teidän lapset tekee kaikki päivät jos ruutuaikaa on tunti? Sanaristikoita? Eikös kaikki sosiaalinen toimintakin ole nykyään netissä, samoin suuri osa koulutehtävistä?

Ja sinusta tuli mitä?

AMK-opiskelija, näyttää siltä että valmistun vuoden päästä. Miten niin?

Vierailija
135/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, ja mitä koulutetummat vanhemmat, sitä välinpitämättömämpiä ovat lapsistaan, ja sitä kylmempi ja rakkaudettomampi koti. Näin se keskimäärin menee.

Vierailija
136/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli tosi tiukat rajat kasiluokalla, samaan aikaan alkoivat viinakokeilut. Valehtelin silmät ja suut täyteen missä olin, aina paniikki siitä että jäänkö kiinni esim. juomisesta. Ylilyöntejä tuli, koska vedin pari kertaa kännit keskellä päivää että voin tulla kotiin 9 illalla.

No, jossain kohtaa 15-vuotiaana alettiin antaa vapaammat rajat kun ylilyönnit olivat jääneet hetkeksi. Kotiintuloaika riippui siitä missä olin, äiti halusi tietää kenen kanssa liikuin ja kenen luona oli vaikkapa synttärijuhlat ja millaisella porukalla. Jos tulin samalla suunnalla asuvan kaverin kanssa pyörällä samaa matkaa, sain olla myöhempään. Tulin kotiin aina kunnossa vaikka kaljaa saatettiin juodakkin. Mulla oli mukavia ja fiksuja kavereita jotka äiti tunsi myös, eli oli perillä missä seurassa liikun. Näin saatiin neuvotella kotiintuloajat aina tilanteen mukaan, juomista ei tietenkään hyväksytty mutta en tosiaan antanut syytäkään epäillä mitään perseilyä. Yökylistä toki piti sopia aina etukäteen, joku puhelinsoitto kaverin luota/kyliltä ei kelvannut.

Voin kertoa että kotona alkoi mennä paremmin kun mulle annettiin mahdollisuus käyttäytyä kuin aikuinen. Ja mitä teidän lapset tekee kaikki päivät jos ruutuaikaa on tunti? Sanaristikoita? Eikös kaikki sosiaalinen toimintakin ole nykyään netissä, samoin suuri osa koulutehtävistä?

Ja sinusta tuli mitä?

Ja yläkoulusta muuten lähin kasipuolen keskiarvolla.

Ettekö oikeasti usko että täyden vapaan kasvatuksen ja klo 20 kotiintuloajan välillä on jotain muutakin?

Vierailija
137/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinusta tuli mitä?

Ja yläkoulusta muuten lähin kasipuolen keskiarvolla.

Ettekö oikeasti usko että täyden vapaan kasvatuksen ja klo 20 kotiintuloajan välillä on jotain muutakin?

No tuo sinun avoin lässytys sekoilustasi äidille ei hyvältä näyttänyt.

Vierailija
138/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikuisetkin menevät nukkumaan klo 21, koska heräämme joogaamaan n. klo 5 tienoilla. Joten sama aika kaikille saman katon alla pesiville.

Vierailija
139/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä aikuisetkin menevät nukkumaan klo 21, koska heräämme joogaamaan n. klo 5 tienoilla. Joten sama aika kaikille saman katon alla pesiville.

Meillä sama!

Vierailija
140/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitäkin on nähty, joita on "kasvatettu" eli käytännössä estetty kovalla kurilla normaali teinikäytös. Sitten kun pääsevät omilleen, lähtee ihan mopo lapasesta, opiskelusta ei tule mitään, kun vaan juhlitaan jne. Kyllä se kultainen keskitie ja vapauksien antaminen teinille kohtuudella, silläkin riskillä että jotain hölmöilee, on pitkällä tähtäimellä parasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän