Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12&15 vuotiaat ja kesän kotiintuloajat sekä hiljaisuus talossa

Kesä 18
20.05.2018 |

Minkälaiset kesäaikataulut teidän teineillä ovat? Kotiintuloajat, nukkumaanmeno ajat, miten paljon ruutuaikaa päivässä, kuinka paljon pleikkaria? Mitä teidän nuoriso tekee näin muute kesällä?

Kommentit (316)

Vierailija
1/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkisin kesällä 10-v sängyssä 20.30. 11-v klo 21.00, valot sammuvat klo, 21.00 aikoihin. 15-v aikoja ei ole vielä sovittu. Tilaa täytyisi antaa mutta koko kesää ei voi kukkuakkaan. Hiljaisuus talossa arkisin alkaa 21.00. Eli silloin kunnioitetaan pienempien unirauhaa ja muute kuin rauhoitetaan ilta. Vanhemmat heräävät aamuisin klo 6.00.

Vierailija
2/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

12v ei ole teini.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustelluista syistä (esim tulee treeneistä vasta myöhään) meillä voi nukkumaanmenoajat liukua myöhäiseen, myös talvella, mutta vaikka on kesä, ei se ole mikään peruste sille, että perheen kaikki rytmit menee sekaisin.

Me vanhemmat käydään yhä töissä, nuorilla on omia velvoitteitaan. Meidän lapsista tulee sietämättömiä jos he eivät nuku tarpeeksi ja minusta tulee sietämätön jos tulen töistä kotiin ja joku maleksii vastaan vielä yöpaidassaan.

Aamulla saa nukkua toki jos ei mitään tekemisiä ole sovittuna (meidän nuorilla ainakin viime kesänä tosin oli) mutta kyllä talo rauhoittuu tuossa ysin aikaan ja kymmeneen mennessä ollaan sängyssä. Ehkä kerran viikossa menee pidempään jonkun online-pelin parissa kavereitten kanssa ja joskus koko talo valvoo jos on superhienot kelit tms.

Ja yhtään kaveria eivät ole menettäneet sen takia että vanhemmat määrää vuorokausirytmin.

Vierailija
4/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiintuloaika ei kesän aikana juurikaan muutu, kymmeneltä kotona ellei ole erikseen sovittu poikkeusmeno. Nukkumaan saavat mennä miten tykkäävät, minua ei rassaa vaikka olisivat nukkumassa vielä kun minä tulen töistä :D 

Osaavat olla hiljaa ja itse sopimansa menot kuten kesätyöt hoitavat mukisematta. Sujuvasti onnistuu myös perheen yhteiset menot, lähtevät mukisematta mukaan aamuisinkin. 

Vierailija
5/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun loma alkaa niin mietitään. Idea kumminkin varmasti niin, että ysin jälkeen ei mitään isompia kolisteluja enää. Pienet ovat kuitenkin nukkumassa ja vanhemmilla työt jatkuvat. Tai lähinnä nuo pienten unet tämän sanelevat.

15v saa kesälomalla varmasti olla ulkona jonnekin ehkä 23 saakka. 13v ehkä 22. Tai katsellaan vähän. Ennen ysiä kotiin, jos haluavat jotain iltapaloja laitella.

Mutta pitää neuvotella jahka loma alkaa.

Vierailija
6/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään ysiltä nukkumaamaan ja netti pois puhelimista ja muista laitteista samaan aikaan aplikaatiolla.

Vierailija
7/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko perhe on yhtä aikaa kesälomalla. Mennään nukkumaan puoleen yöhön mennessä ja herätään viimeistään kymmeneltä.

Vierailija
8/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 12-veellä on nyt ollu kotiintuloaika klo 20. Varmaan sama pidetään kesällä, että kerkiää kaikki iltatoimet hoitaa ku klo 21 alkaa hiljasuus. Ruutuaika on arkipäivinä 1h ja vapaapäivinä 2h päivässä.

Vierailija
9/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Argh, ei pysty vastaamaan, ap:n yhdyssanavirhe tökkii liikaa.

Vierailija
10/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

. =. kirjoitti:

Arkisin kesällä 10-v sängyssä 20.30. 11-v klo 21.00, valot sammuvat klo, 21.00 aikoihin. 15-v aikoja ei ole vielä sovittu. Tilaa täytyisi antaa mutta koko kesää ei voi kukkuakkaan. Hiljaisuus talossa arkisin alkaa 21.00. Eli silloin kunnioitetaan pienempien unirauhaa ja muute kuin rauhoitetaan ilta. Vanhemmat heräävät aamuisin klo 6.00.

Kauhean aikaisin, juuri kun on valoisinta aikaa ja ihanat linnunlauluiset illat.

Vierailija
11/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäillat on vuoden parasta aikaa, meillä 11 v ja 13 v saavat olla vaikka puoleenyöhön asti ulkona. Tykkäävät tarkkailla luontoa jne. Asutaan ihan maalla, myös naapurin samanikäiset lapset saavat olla yhtä pitkään ulkona (muita taloja ei sitten lähistöllä olekaan). En voisi kuvitellakaan että käskisin jo klo 20 sisälle. Silloinhan jäisi ihanat kesäillat yölaulajineen kokonaan kokematta.

Vierailija
12/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatteko kesämökilläkin kouluikäiset lapset klo 20-21 nukkumaan? Miksi ihmeessä? Joku erityinen syy että pitää herätä klo 6-7? (tuskin ne yli 10 tuntia nukkuu?)

Vierailija
13/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei notku kylillä. 13 ja 15 veet tulevat kahdeksalta tai luvalla yhdeksältä kotiin ja 18 v. tulee ihan kiltisti klo 21, vaikka täysi-ikäinen onkin. Yleensä nälkä ajaa ne sisälle jo aikaisemmin kun meillä syödään klo 19- 20. Isä menee nukkumaan klo 22 ja silloin pitää olla hiljaisuus. 6 v. ei saa olla yksin ulkona kuin omalla pihalla, puistossa tai naapurissa jos kaveri on pyytänyt . Ja tossa metsässä leikkivät usein, alkaa takapihaltamme.

Täysi-ikäinen pelaa pleikkaa miten pelaa, sillä alkaa kesätyö, ei taida jaksaa notkua..Teinityttöjä se ei kiinnosta jos ei ole karaoke.

Ruutuaikaa en ole rajoittanut kun ulkoilevat kesällä ja urheilevat kiitettävästi ja käskemättä. Kyllä se telkkä ja kännyt likoillakin näkyy olevan klo 23 jo kiinni ja umpiunessa.

6 V. Leikkii vielä paljon eikä viihdy laitteilla.

N48 V.

Vierailija
14/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

klo 20 vuodesta toiseen kotiintuloaika. Pleikkaria ei ollu, eikä pelejä saa ostaa. Väkivallan uhka läsnä, joten säännöistä ei lipsuta vahingossakaan.

Tää oli oma kokemus, ei ehkä paras vaihtoehto, mutta ainakin musta tuli kärsivällinen ja kaiken sietävä kiltti miellyttäjä ihminen, joka ei työn suhteen nirsoile.

Vierailija
15/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, kun pikkusisarukset ovat vasta taaperovaiheessa ja vanhempien pitää herätä aikaisin töihin, on ymmärrettävää että se esiteini ei rieku ulkona myöhään yöhön.

Itse en ainakaan mene nukkumaan ennen kuin lapset on kotona, eivätkä osaa tehdä iltahommiaankaan kovin hiljaa.

Kaksitoistavuotias tulee kahdeksan maissa kotiin ja yhdeksältä yleensä menee jo nukkumaan (omasta halustaan). Kahdeksaan mennessä potkitaan kyllä kavereiltakin ja kaverit käsketään kotiin vanhempiensa toimesta, joten ei olla ainoita.

Voisin sanoa aamuvirkkuna, että päivän paras aika on aamulla kun on hiljaista ja linnut lauleskelevat. Sehän menee ohi jos juoksee ulkona yötä myöten..

Suomen kesäaamut ovat kosteita ja viileitä, siinä suhteessa illat on kyllä ulkoilun suhteen parempia.

Vierailija
16/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiintuloaika ei kesän aikana juurikaan muutu, kymmeneltä kotona ellei ole erikseen sovittu poikkeusmeno. Nukkumaan saavat mennä miten tykkäävät, minua ei rassaa vaikka olisivat nukkumassa vielä kun minä tulen töistä :D 

Osaavat olla hiljaa ja itse sopimansa menot kuten kesätyöt hoitavat mukisematta. Sujuvasti onnistuu myös perheen yhteiset menot, lähtevät mukisematta mukaan aamuisinkin. 

Aika sama systeemi meillä, tosin omassa pihassa saavat olla ulkona ja touhuta keskenään tai kavereiden kanssa myöhempäänkin mutta kaupungilta kotiin kymmeneen mennessä. 

Ruutuaikaa meillä ei rajoteta, joskus joku katselee koko päivän telkkaria ja joskus yhtäkään telkkaria ei avata useampaan päivään. Puhelimet tietysti kulkee mukana ja niitä tuijotellaan mutta niin kauan kun vastaavat kysyttäessä niin annan olla. 

Vierailija
17/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tiukkoja aikoja. Minä olen lomilla antanut noiden 15 ja 17v olla puoleen yöhön ulkona, kunhan hiippailevat hiljaa kotiin. Perustellusti pidempäänkin. 12-vuotiaana muistaakseni tulivat kymmeneltä kotiin.

Kesällä on ihanaa olla iltaisin ulkona kavereiden kanssa. Ei ainakaan tietoa, että olisivat häiriköineet, ryypänneet jne, vaikka varmasti alkoakin on jossain kohti kokeiltu. Ei minullakaan ollut mitään tiukkoja kotiintuloaikoja kesälomilla, välillä tuli ihan mielellään aikaisin, joskus meni pitkälle yöhön. Nuoruus ja kesät <3

Vierailija
18/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika sama systeemi meillä, tosin omassa pihassa saavat olla ulkona ja touhuta keskenään tai kavereiden kanssa myöhempäänkin mutta kaupungilta kotiin kymmeneen mennessä. 

Ruutuaikaa meillä ei rajoteta, joskus joku katselee koko päivän telkkaria ja joskus yhtäkään telkkaria ei avata useampaan päivään. Puhelimet tietysti kulkee mukana ja niitä tuijotellaan mutta niin kauan kun vastaavat kysyttäessä niin annan olla. 

Samaa täällä. On otettava huomioon myös se, että meillä toinen vanhemmista tekee nelivuorotyötä - pakko saada nukuttua. Mutinat voi yleensä kuitata kenen leipää syöt sen lauluja laulat-toteamuksella.

Vierailija
19/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt alan ymmärtää miksi lasten teini-ikäiset kaverit, joilla on ihan pieniä sisaruksia, miltei asuvat kesän meillä (ovat yökylässä jne). Onhan se aika inhottava jos pitää olla jo kasilta hiljaa omassa huoneessa. Teineillä kuitenkin unirytmi on ihan toinen kuin taaperoilla. Meillä on usein parhaat pesispelit ym. menossa pihalla vielä klo 22 aikoihin.

Vierailija
20/316 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa täällä. On otettava huomioon myös se, että meillä toinen vanhemmista tekee nelivuorotyötä - pakko saada nukuttua. Mutinat voi yleensä kuitata kenen leipää syöt sen lauluja laulat-toteamuksella.

Mitä se toisen vanhemman nukkumista haittaa jos teini saa olla ulkona pidempään? Onko teillä nariseva ulko-ovi, asutte vaarallisella alueella vai mikä mättää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi