12&15 vuotiaat ja kesän kotiintuloajat sekä hiljaisuus talossa
Minkälaiset kesäaikataulut teidän teineillä ovat? Kotiintuloajat, nukkumaanmeno ajat, miten paljon ruutuaikaa päivässä, kuinka paljon pleikkaria? Mitä teidän nuoriso tekee näin muute kesällä?
Kommentit (316)
onnellinenäiti76 kirjoitti:
Ei kuule meidän nuorisoa näy kotona kesäsin!! Aina ovat jossain kavereittensa kanssa ryypiskelemässä. Hädin tuskin nukkuvat kotona. Kai ne iltasin tulee kotiin. Ei oo kyllä vanhintakaan poikaa näkynyt 3 päivään... Missähän tuo lienee. Toisaalta eipä edes kiinnosta. Ei ne tee kotitöitä niin ei ole ikävä tullut. Itse saa koko huushollia pyörittää.. Ei ainakaan mene ruokarahaa turhaan! Jääpähän ainakin enemmän aikaa itselle ja rahaa viiniin! t. yksinhuoltaja äiti
No tuohan onkin yleinen tapa tulla kehumaan tänne. Tai sitten ei. Keksi parempaa. Vaikka että pistit lapset kesäksi töihin sirkuksen friikkishowhun, ja lähettävät rahaa kotiin että saat ostettua huumehia. Ihan vapaa trolli-idea, ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuule meidän nuorisoa näy kotona kesäsin!! Aina ovat jossain kavereittensa kanssa ryypiskelemässä. Hädin tuskin nukkuvat kotona. Kai ne iltasin tulee kotiin. Ei oo kyllä vanhintakaan poikaa näkynyt 3 päivään... Missähän tuo lienee. Toisaalta eipä edes kiinnosta. Ei ne tee kotitöitä niin ei ole ikävä tullut. Itse saa koko huushollia pyörittää.. Ei ainakaan mene ruokarahaa turhaan! Jääpähän ainakin enemmän aikaa itselle ja rahaa viiniin! t. yksinhuoltaja äiti
No tuohan onkin yleinen tapa tulla kehumaan tänne. Tai sitten ei. Keksi parempaa. Vaikka että pistit lapset kesäksi töihin sirkuksen friikkishowhun, ja lähettävät rahaa kotiin että saat ostettua huumehia. Ihan vapaa trolli-idea, ole hyvä.
Googlaa "sarkasmi"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa "sarkasmi"
Joo, kannattaa googlata, sillä ei tuossa yh-viritelmässä sitä ainakaan ollut.
annetaan mennä nukkumaan millon vain haluavatm, eihän tässä minnekkään olla menossa. aika hiljaisia molemmat niin ei tarvitse mitään hiljaisuusaikaakaan tehdä. Miksi pakottaa lastaa menemään 21.00 nukkumaan jos vihdoinkin saisi valvoa eikä ole koulua? mielestäni semmoinen on ihan järjetöntä.
Vierailija kirjoitti:
Kun ajattelen omia yläkoulun aikaisia kavereitani, niin parhaiten elämässä ovat pärjänneet ihmiset, jotka menestyivät koulussa kohtalaisesti tai hyvin, joilla oli ehjä perhetausta ja jotka tekivät teini-ikään kuuluvia pikkutyperyyksiä kuten joivat viinaa.
Nämä ovat myöhemmin opiskelleet kunnon ammatit ja menestyneet työelämässä ja sosiaalisessa elämässään tietynlaisen rentouden turvin.
Minusta tuntuu, että koulumenestys ja kavereiden määrä ennustavat varsin hyvin nuoren myöhempää elämää. Jos on paljon kavereita ja koulu sujuu, niin todennäköisesti sujuu aikuisuuskin.
Jos kavereita ei oikein ole, mutta koulu sujuu, niin silloin kaikenlaisten eksistentiaalisten ongelmien ja mielenterveysongelmien mahdollisuus kasvaa.
Silti tärkeintä on toki olla 12- vuotiaana hiljaa omassa sängyssä ilman älylaitteita klo 20, 15- vuotiaana klo 21 ja 18-vuotiaana klo 22.
Arki-iltaisin kotona viimeistään klo 22.00.
Hiljaisuus kello 00.00.
Saa valvoa läpi yön, mutta hiljaa ja tietyt kotityöt per päivä on oltava tehtynä, ku tuun kello 14.30 töistä.
Hengasvat kavereiden kanssa ja vanhempi muksu käy töissä. Lintsit ja Tallinnat käydään, päiväreissut. Saa riittää tälle kesälle, kun mulla ei ole kesälomaa.
ei-liian-tiukkoja-rajoja kirjoitti:
Pakko kokemuksesta sanoa että minä, jolla ei ollut tarkkoja/aikaisia kotiintuloaikoja ja sääntöjä, olin aina se joka ei juonut ja joka piti huolta ryyppäävistä kavereista; niistä, joilla oli todella aikaiset ja tiukat kotiintuloajat. Olen itse aina kokenut että kun säännöt eivät ole liian tiukat, ei tee edes mieli kapinoida millään tavalla. Olin kyllä mukana kavereiden ryyppyhommissa mutta koskaan en itse juonut. Kotiin hiivin puolenyön jälkeen ilman ongelmia. Ekan humalan koin 18v syntymäpäivillä, missä äitinikin oli mukana! Nyt 25v ja alkoholi normaali asia elämässä, silloin tällöin käyn ulkona ystävien kanssa tai lasillisella viiniä.
Sama homma. Mulla ei ollut tarkkoja kotiintuloaikoja ja vaikka notkuin kavereiden kanssa kaupungilla, niin olin aina se joka meni omin jaloin kotiin puolen yön aikaan, sen kummempia sekoilematta. Vanhemmille oli tärkeintä että tulen yöksi omaan kotiin, enkä jää notkumaan kenenkään nurkkiin. Äiti kävi useimmiten hakemassakin, ettei tarvinnut kävellä yksin.
Joo tää oli sarkastisesti tietysti kirjoitettu. Tiedän kaksi yh-äitiä joiden teinit luuhaa yöt ulkona. Äidit tekevät vuorotyötä ja ei heillä ole "aikaa" katsoa nuortensa perään. Ovat ilta/ yövuorossa tai menevät ajoissa illalla nukkumaan. Teinit elävät omaa elämäänsä.
no omasta mielestä pitää 12v olla kotona vasta klo kymmeneltä, se ei tarkota että pitäisi olla nukkumassa vaan muuten vaan.
Meillä loma-ajalla sovittu että 13-vuotias tulee kotiin ihan viimeistään 22.00 mennessä, ilmoittaa meille vielä aikaisemmin että missä päin menee ja kenen kanssa, 15-vuotias tulee 23.00 mennessä ja 16-vuotias 00.00 menessä.
Hyvin on toiminut eikä yksikään lapsista ole vielä valittanut järjestelystä, usein tulevat jo ennen vaadittua aikaa kotiin tai hengailevat täällä suoraan kavereidensa kanssa. Nukkumaan saavat mennä kun haluavat, kunhan hoitavat kesätyönsä ja kotiaskareet kunnialla, ja antavat muiden nukkua rauhassa eivätkä metelöi.
Poikkeustapauksista ollaan sitten sovittu erikseen jos haluavat kaverilleen mennä yötä tai jotain muuta vastaavaa ilmenee, ei kuitenkaan käy minulle että soitellaan joskus yöllä ja kysytään että saako jäädä vaan näistä sovitaan sitten aina etukäteen.
Meillä 13- ja 14-vuotiaat on niin kotonaviihtyvää sorttia, että viettävät pääosin aikaa perheen kanssa. Silloin kun näkevät kavereitaan niin käyvät jossain ihan päiväsaikaan. Ei olla mitenkään patistettu että riekkuisivat enemmän illalla jossain..🤗
Lapset ovat kavereillaan päiväsaikaan, ei iltamyöhään. Ala-aste ikäiset menevät nukkumaan noin klo 21.30 -22.
15v -17 vuotiaat yleensä noin klo 22- 23, kesäisin.
Vierailija kirjoitti:
Argh, ei pysty vastaamaan, ap:n yhdyssanavirhe tökkii liikaa.
voi elämä joillain olla vaikeeta..
Itse olin 15-vuotiaana yleensä vielä 23 aikaan lenkittämässä koiraani, kun ei se jaksanut päivällä liikkua. Saatoin myös lähteä pyöräilemään vielä tosi myöhään. Toisaalta en sitten muuten ole "harrastunut" juomista tai mitään porukassa lorvimista kaupungilla jne. Olen vaan aina ollut sellainen joka mielellään valvoo pitkään jos vaan on mahdollista. Kesäisin oli juuri parasta vielä lukea esim kirjaa pihassa, kun muut oli jo nukkumassa ( siis jos oli lämmin sää). Meillä ei koskaan oikein valvottu tuota nukkumaan menoa varsinkaan kesäisin, mutta toisaalta olin itse se kiltti teini, josta ei ollut mitään pelkoa, että lähtisin johonkin ryyppäämään.
Arkenakin yleensä itse vastasin nukkumaan menosta teini-iästä alkaen. Tämä sen takia, että monesti halusin vielä illalla kerrata kokeisiin tai oli joku tehtävä vielä kesken ja niinpä mikään tiukka aika ei olisi sopinut minulle. Varsinkin lukiossa minun oli jo pakko löytää oma "nukkumarytmi" tehtävien, kokeiden ja aamuherätyksen aikaisuuden mukaan. Välillä sitä sitten tuli liikaa valvottua, mutta en olisi kyllä saanut ikinä tehtäviä valmiiksi jos aina olisi ollut tiukka aika. Työmäärä lukiossa oli ainakin omalla kohdalla suuri ja vielä pari hankalaa ainetta. Yleensä pyrin siinä 23 aikoihin arkenakin viimeistään nukkumaan ja kyllähän siitä sitten oppi jos tuli liikaa valvottua. Ja ihan kunnollinen minustakin on kasvanut, vaikka olenkin itse hoitanut "nukkumisasian". Ja en olisi edes saanut unta jos en olisi jotain hommaa valmiiksi tehnyt.
Ja viestiin 320. Kysymys oli näköjään kotiintuloajoista. Itse en edes yleensä tarvinnut sellaisia, kun en oikein missään iltaisin edes käynyt. Paitsi juuri ne koiralenkit ja pyöräilyt. Olin jo olen melko "tylsä" nuori varmaan monen mielestä :)