Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten masennuslääkkeet vaikuttavat käytännössä?

Vierailija
19.05.2018 |

Miltä masennuslääkkeet tuntuvat tai miten ne käytännössä kohentavat mielialaa, kun eivät ne varmaankaan ajatuksia muuta? Miltä elämä tuntuu lääkkeiden kanssa? Miten ne muuttivat sinun tai läheisesi elämää?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latistavat tunteet. Tylsistyttävät. Lihottavat, väsyttävät, närästävät. Tekevät ihmisestä apaattisen zombin.

Vierailija
22/43 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin toimivat niin, että pettymykset ja negatiiviset asiat eivät tunnu niin murskaavilta, kuin muuten. Samalla lääkitys lievittää pakko-oireitani ja tekee minusta sosiaalisemman. Miinuksena lähes mahdotonta saada orgasmia.

N35

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Susta tulee zombi.

Saanen lisätä aseksuaalinen ja tunnevammainen zombi. Tällaiset lääkkeet yleensä latistavat kaikki tunteet, ne positiivisetkin ja saattavat aiheuttaa seksuaalisen toimintakyvyn häiriön, joka voi jäädä jopa pysyväksi. Tätä seksuaalista toimintahäiriötä kutsutaan nimellä PSSD eli post SSRI sexual dysfunction.

T: eri

Tässä yksi surullinen esimerkki tästä, lukemattomia samanlaisia tapauksia löytyy ympäri maailmaa. Yksi tällaisten lääkkeiden ikävistä haitoista, jota pyritään peittelemään

http://toivorissanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/190522-haluan-jalleen-tap…

Vierailija
24/43 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Susta tulee zombi.

Saanen lisätä aseksuaalinen ja tunnevammainen zombi. Tällaiset lääkkeet yleensä latistavat kaikki tunteet, ne positiivisetkin ja saattavat aiheuttaa seksuaalisen toimintakyvyn häiriön, joka voi jäädä jopa pysyväksi. Tätä seksuaalista toimintahäiriötä kutsutaan nimellä PSSD eli post SSRI sexual dysfunction.

Tässä yksi surullinen esimerkki tästä, lukemattomia samanlaisia tapauksia löytyy ympäri maailmaa. Yksi tällaisten lääkkeiden ikävistä haitoista, jota pyritään peittelemään

Kuten moni asia, ei ole sama kaikille. Itse lääkityksellä ollessani kävin maksullisilla useita kertoja viikossa eli halukkuutta oli vaikka muille jakaa.

Ongelma oli kyllä se että monesti meni tuntikausia että kykenin ejakuloimaan. Tuo on aika yleinen vaiva vissiin. Siinä oli neideillä kätösille hommia nimittäin...

M35

Vierailija
25/43 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutukset ovat erittäin yksilöllisiä, ja vaihtelevat yksilöstä toiseen. On tärkeää kokeilla (ja riittävän kauan), löytääkseen itselleen sopivan lääkityksen -- jos lääkitykseen yleensä ottaen on tarvetta.

Bentsot ja diapamit ovat rauhoittavia, eikä niillä ole mitään tekemistä masennuksen kanssa.

Kaksisuuntainen mielialahäiriökin on täysin eri ongelma kuin masennus, vaikka siihenkin liittyy masennusjaksoja. Lääkitys on eri, ja sen tarkoitus on tasoittaa vaihteluita; juuri näihin lääkkeisiin liittyy apaattisuus ja "zombi", kun lääkitys ei ole kohdallaan.

Itselläni on hyvin voimakas SSRI-lääkitys (essitalopramia, duloksetiinia), joka ei aiheuta mitään sivuvaikutuksia, mutta pitää toimintakykyni yllä: kykenen näkemään asioista myös positiivisia puolia. Vaikka positiiviset tunteet jäävät lyhytaikaisiksi -- esimerkiksi silloin, kun pystyn auttamaan jotakuta --, tunnen silti vahvasti sekä positiivisia että negatiivisia tunteita. Miehenä esimerkiksi erektioni on parempi kuin ennen, eli silläkään puolella ei ole haittavaikutuksia.

Kun lääkitys saadaan tasolle, jossa on ainakin jonkinlainen toimintakyky (eli et vain makaa sängyn alla piilossa), on tärkeää aloittaa terapia. Aluksi voi olla tärkeää keskittyä tunteisiin ja ajatuksiin, jotta saat jonkinlaisen otteen itsestäsi ja historiastasi. Syitä kannattaa kaivella vain siihen saakka kuin on tarpeen tilanteen selvittämiseksi, mutta niitä vatvomalla ei tilannetta saa parannettua.

Siksi itse suosittelen ehdottomasti kognitiivista käyttäytymisterapiaa. Sen sijaan, että siinä vatvottaisiin syitä ja tunteita, se on kuin kuntokuuri: sen tarkoitus on tehdä sinusta vahvempi ja kestävämpi, jotta voisit elää täyttä elämää itsesi ja omituisuuksiesi kanssa.

Oma ongelmani on se, että kolmen vuoden jakson jälkeen oma terapiani jäi kesken, eikä minulla ole enää läheisiä, jotka voisivat auttaa kuntoutumisessa. Olen kuin liikuntaharrastaja ilman valmentajaa, eikä minulla ole varaa palkata omaakaan. Siksi onkin erittäin tärkeää seurata terapian etenemistä, ja vaihtaa suuntautumista tai terapistia, kun olet valmis opettelemaan kestäviä tapoja elää itsesi kanssa hyvää elämää.

Vierailija
26/43 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu henkilöstä ja lääkkeestä. Kaikki eivät ole ssri-lääkkeitä. Ei voi tietää miten vaikuttaa ennen kuin kokeilee.

Vierailija
27/43 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön essitalopraamia 15mg päivässä. Olen aloitekykyisempi, siivoan kotia, pakkomielteiset ajatukset eivät pyöri ihan koko aikaa päässä, en hermostu kuten ennen, kiinnostus seksiin mennyt.

Ai kauheaa :( Itselläni masennus pahenisi 100x jos menettäisin seksuaaliset halut.

Vierailija
28/43 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Susta tulee zombi.

Kuten moni asia, ei ole sama kaikille. Itse lääkityksellä ollessani kävin maksullisilla useita kertoja viikossa eli halukkuutta oli vaikka muille jakaa.

Ongelma oli kyllä se että monesti meni tuntikausia että kykenin ejakuloimaan. Tuo on aika yleinen vaiva vissiin. Siinä oli neideillä kätösille hommia nimittäin...

M35

Oma kokemuksesi on positiivinen, näin ei ole kaikilla. Monilta nämä myrkyt ovat vieneet seksuaalisuuden pysyvästi. Ne ihan yleisestikin ottaen vaikeuttavat orgasmin saantia, ja vähentävät/poistavat kiinnostuksen seksiin.

Vierailija
29/43 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan lääkkeestä ja ihmisestä. Masennuksen syitä, oireita ja vakavuusasteita on erilaisia.

Mulla on unipolar-masennus, eli sairaus lähtee ja toistuu aina uudestaan. Olen testannut useita masennuslääkkeitä, eikä mikään paranna minua. Vain sivuoireet tuntuvat ja haittaavat enemmän kuin lääkkeistä olisi hyötyä. Pahimmat oireet on mielialan vaikeat heittelyt, orgasmin loppuminen ja lihominen. Ei ole kiva olla läski raivopää frigidi ja lisäksi masentunut.

En usko, että masennusta oikeasti voi parantaa lääkkeillä. Se mikä ihmisessä paranee tapahtuisi muutenkin enemmin tai myöhemmin. Lääkkeet vain kroonistavat ja saavat taudin uusimaan, koska ne peittävät alleen ne syyt minkä vuoksi masennus ylipäänsä ihmiselle tulee. Eli jotain elämässä pitäisi tehdä toisin tai sitten vain surra surut kun niiden aika on.

Vierailija
30/43 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin ennen lääkityksen aloittamista äärettömän ahdistunut, levoton ja ärtynyt. Minulla on ollut SSRI-lääkitys kymmenisen vuotta ja sen ansiosta olen normaali. En koe mitään haittavaikutuksia: en ole lihonut, en ole zombi, tunne-elämäni ei ole latteaa. Itken ja nauran ja tunnen edelleen, mutta enää en vajoa niin syvään ahdistukseen että vain makaisin säännöllisin välein toimintakyvyttömänä ja itkuisena ja pelkäisin jopa kaupassakäyntiä.

Vierailija
31/43 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön essitalopraamia 15mg päivässä. Olen aloitekykyisempi, siivoan kotia, pakkomielteiset ajatukset eivät pyöri ihan koko aikaa päässä, en hermostu kuten ennen, kiinnostus seksiin mennyt.

Ai kauheaa :( Itselläni masennus pahenisi 100x jos menettäisin seksuaaliset halut.

Mua ei haittaa yhtään.

Vierailija
32/43 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vaikuttavat ennen kaikkea aivojen serotoniinitasoon. Korkeampi serotoniinitaso aiheuttaa parempaa mielialaa ja vähentää myös ahdistuneisuutta. Edes tutkijat eivät tunne ihan tarkkaan kaikkia vaikutusmekanismeja. Itselläni ilman lääkkeitä tunteet hyvin negatiivisia, joten en täysin ymmärrä mikä ongelma on positiivisten tunnehuippujen leikkaantuminen? Kun niitä positiivisia tunteita ei edes pahemmin ollut.

Lääkkeet eivät sinänsä lihota. Joskus lääkkeet vain lisäävät ruokahalua ja sitä kautta välillisesti lihottavat. Eivät lihota jos pitää ruokavaliosta huolta.

Terapia ei ole välttämättä mikään ratkaisu, jos aivokemia on sekaisin (voi olla ihan geneettinen tausta).

Jotkut tuntuvat uskovan että terapia olisi joku ihmelääke. En usko että kaikissa tapauksissa on.

Vierailija
33/43 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman mielialan kanssa pitää elää 24/7. Kuinka kauan ajallisesti elät seksin tai seksuaalisten halujen kanssa per päivä?

Vierailija
34/43 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiinkö teille jotain "aivokemiaa" mittaavia verikokeita ennen lääkityksen määräämistä? Minulta ei ole otettu mitään verikokeita, joilla olisi todennettu jonkinlainen fyysisinen puutos, jota lääkkeillä voisi korjata.

Vierailija
35/43 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tekevät zombiksi. Myös psykoosilääkkeet toimivat samoin, mutta niitä on joskus pakko syödä. Masennuslääkkeitä en enää halua itselleni. Paino nousi, väsymys oli ihan järkyttävää, seksihalut ja - kyvyt hävisivät, aivot olivat ihan sumussa jne.

Vierailija
36/43 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne tekevät zombiksi. Myös psykoosilääkkeet toimivat samoin, mutta niitä on joskus pakko syödä. Masennuslääkkeitä en enää halua itselleni. Paino nousi, väsymys oli ihan järkyttävää, seksihalut ja - kyvyt hävisivät, aivot olivat ihan sumussa jne.

En ole itse SSRI-lääkkeiden kohdalla havainnut mitään tuollaisia vaikutuksia kyllä. Ehkä on sitten yksilökohtaisia eroja. Ainoastaan jatkuvat seksin ajattelu on kyllä vähentynyt. Ennen lääkkeitä seksin ajattelu oli lähes pakkomielteistä.

Vierailija
37/43 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehtiinkö teille jotain "aivokemiaa" mittaavia verikokeita ennen lääkityksen määräämistä? Minulta ei ole otettu mitään verikokeita, joilla olisi todennettu jonkinlainen fyysisinen puutos, jota lääkkeillä voisi korjata.

Kyllä aivot on myös ihan fyysinen elin ja aivokemia on tärkeä asia.

Vierailija
38/43 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aivot on myös ihan fyysinen elin ja aivokemia on tärkeä asia.

Juu, mutta mitä verikokeita teiltä otettiin sen tutkimiseksi ja miten niitä tulkittiin? Lääketiede kun perustuu faktojen todistamiselle tai pois sulkemiselle...

Vierailija
39/43 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman mielialan kanssa pitää elää 24/7. Kuinka kauan ajallisesti elät seksin tai seksuaalisten halujen kanssa per päivä?

Mielialaa nämä lääkkeet eivät tutkitustikaan hoida tehokkaasti, ja ne voivat viedä seksuaalisuuden jopa pysyvästi. Miten elät tuollaisen vaivan kanssa?

Vierailija
40/43 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut toimivia ja toimimattomia lääkkeitä (minkään vaikutus ei kestä 2 vuotta pidempään). Toimivat lääkkeet vähentävät fyysistä väsymystä, itkuisuutta ja paniikkikohtauksia. Alkoholinkäytöstä pääsin myös eroon kun masennus saatiin remissioon. Seksuaalihaittoja ei ole ollut, ei edes SSRI-lääkkeistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän