Onko 3600 €/kk ns. hyvä palkka?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Tienasin aiemmin 4500. Nyt 3700. Saan edelleen käteen saman 2500
No jomman kumman palkan verotus oli pielessä. Verotus ei ole sama eri bruttotuloilla ja jos bruttotuloissa on 800€ ero, kyllä netossa se ero on myös satasissa. Ei kun nyt vaan tarkistamaan mikä se netto on oikeasti jos tienaa 4500€ vs. 3700€. Vero.fi
On hyvä palkka. Onnea uudesta työpaikasta. Olen pärjännyt kahden lapsen yksinhuoltajana 3000 eurolla hyvin. Meillä on kaikkea, mitä tarvitaan. Asunto maksettu, autot ym. Elatusmaksuja en ole koskaan saanut. 2000 netto on riittänyt.
On mulle. Mä olen tehnyt töitä 29v. samalla työnantajalla. Palkka on 2000€.
Vierailija kirjoitti:
Ihan perus, ei hyvä eikä huono
Et taida elää todellisuudessa jos 3600 EUR on peruspalkka?
Vierailija kirjoitti:
Yksinasuvalle on, mutta yksinhuoltajalle kohtuu peruspalkka.
Miten palkan hyvyys riippuu elämäntyylistä?
Tuo taitaa olla vähän alle Suonen keskipalkan, joten ei ole hyvä palkka. Ekaksi työpaikaksi ja palkaksi tuo on hyvä alku. Oma palkkani vuonna 2002 kun siirryttiin Euroon oli juuri yuon 3600. Hauska sattuma, mutta nyt se on juurikin tuplat.
Moni asia on kuitenkin kallistunut huomattavasti enemmän kuin miten palkkani on kehittynyt. Eilen autopesu maksoi 59€, Kukaan ei olisi maksanut vuonna 2001 360mk auton pesusta, ei edes puolta tuosta, joten näyttää että tienaan vähemmän nyt kuin tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jomman kumman palkan verotus oli pielessä. Verotus ei ole sama eri bruttotuloilla ja jos bruttotuloissa on 800€ ero, kyllä netossa se ero on myös satasissa. Ei kun nyt vaan tarkistamaan mikä se netto on oikeasti jos tienaa 4500€ vs. 3700€. Vero.fi
Ero on 200. Eli ei yhtään mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Tuo ei riitä edes pienen uuden asunnon hankkimiseen millään järkevällä laina-ajalla, saati jonkin omakotitalon ja lasten hankkimiseen vaikka olisi puolisokin.
Mikään summa ei riitä, jos ei kerta kaikkiaan osaa käyttää rahaa. Niin yksinkertaista se on.
Jos pienen uuden asunnon maksaminen kestää tuolla palkalla 20 vuotta niin onhan se vain yksinkertaisesti huono palkka.
On se hyvä palkka. Itse tienaan 3100 e ja olen siihenkin ihan supertyytyväinen, raha riittää kaikkeen tarpeelliseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on oma totuutensa ja todellisuutensa.
Mun tuttavapiirissä mä olen kuukausipalkkani kanssa (3100/kk) surkeassa häntäpäässä, mutta kilometrit ja päivärahat nostavat nettotuloani, joka on n. 3000€/kk.
Ystäväpiiristäni juuri kukaan ei syö lihaa. Juuri kukaan ei esim. baarissa juo sitä perus hanaolutta, vaan jotain pienpanimotuotteita. Suodatinkahvi on melkein kaikille kauhistus, vähintäänkin mokkapannulla se kahvi tehdään, jollei uuttamalla tai jollain kahvikoneella (itse jauhetuista pavuista tietenkin). Kahviin ei suinkaan lirauteta lehmän maitoa, vaan jotain manteli/kaura/kookos/soija tms. tuotetta. Lista on loputon.
Mitta tiedostan kyllä, että minun normaali ei ole kaikkien muiden normaali. Ei tuloissa tai elämänvalinnoissa. Ihan oma kupla, kuten kaikilla muillakin.
Oma palkkani on tuon verran. Verojen jälkeen käteen jää suunnilleen 2500 €. Mieheni palkka on samaa luokkaa. Näillä tuloilla asumme Helsingin esikaupunkialueella, teemme useampia ulkomaanmatkoja vuosittain, rahaa jää shoppailuun ja säästöönkin, taloudellisesti elämämme on varsin huoletonta.
Vierailija kirjoitti:
Oma palkkani on tuota luokkaa. Päälle jotakin pieniä lisätienestejä. Se on mielestäni ihan ok, mutta lapsiperheen talouden pyörittämiseen se kyllä edellyttää, että puolisolla on vähintään samansuuruinen, mielellään isompikin palkka. Puolisoni palkka on n. 5000 e bruttona ja näillä pärjätään ihan ok. Ei kyllä varsinaisesti rikastumaan pääse.
Niinpä, vaikka palkka näyttää suurelta bruttona, nettona se on hävyttömän pieni!
Suuri bruttopalkka tarkoittaa ainostaan suurta veroprosenttia.... sitä ei pienituloiset tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero on 200. Eli ei yhtään mitään
No väärin meni nyt kuitenkin. Ero on 400€! kun paikkakunta Helsinki, ei kirkollisveroja ja ei mitään vähennyksiä, lomarahat laskelmassa mukana. Eli 4500€ brutto on 3020€ netto ja 3700€ brutto on 2620€ netto.
Tietenkin tuo 400€ voi olla jollekin myös ei mitään. Kuitenkin tuplasti enemmän mitä sinä esität. Tai ehkä sinun paikkakunnallasi 800€ ero brutossa on vain 200€ nettona?
Miten tuolla palkalla ehtisi elämänsä aikana lyhentämään 350 000 asuntolainan?
Laitossiivoojalle erittäin hyvä palkka. Kansainvälisen yhtiön toimitusjohtajalle huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on oma totuutensa ja todellisuutensa.
Mun tuttavapiirissä mä olen kuukausipalkkani kanssa (3100/kk) surkeassa häntäpäässä, mutta kilometrit ja päivärahat nostavat nettotuloani, joka on n. 3000€/kk.
Ystäväpiiristäni juuri kukaan ei syö lihaa. Juuri kukaan ei esim. baarissa juo sitä perus hanaolutta, vaan jotain pienpanimotuotteita. Suodatinkahvi on melkein kaikille kauhistus, vähintäänkin mokkapannulla se kahvi tehdään, jollei uuttamalla tai jollain kahvikoneella (itse jauhetuista pavuista tietenkin). Kahviin ei suinkaan lirauteta lehmän maitoa, vaan jotain manteli/kaura/kookos/soija tms. tuotetta. Lista on loputon.
Mitta tiedostan kyllä, että minun normaali ei ole kaikkien muiden normaali. Ei tuloissa tai elämänvalinnoissa. Ihan oma kupla, kuten kaikilla muillakin.
Miten tuo outo ja hankalasti elävä ystäväpiirisi liittyy ap:n kysymykseen?
Vierailija kirjoitti:
Laitossiivoojalle erittäin hyvä palkka. Kansainvälisen yhtiön toimitusjohtajalle huono.
2 palkkaan tyytymätöntä laitossiivoojaa havaittu
No, nettona tuo on kyllä erittäin hyvä palkka, mutta bruttona riippuu paljonkin siitä, mikä on veroprosentti ja mitä kaikkea (soopaa) joutuu palkastaan maksamaan...
Oma palkka on 3200, netto 2200 ja vuokra 990e kuussa.
Kun melkein puolet menee asumiseen ja auton ylläpito on myös kallista, ei kyllä jää säästöön rahaa.
Jos en asuisi yksin vaan miehen kanssa niin palkka olisi hyvä.
Jos vuokra olisi esim 500e kuussa, mitä uudeltamaalta ei löydy niin palkka olisi hyvä.
Keskimääräinen suomalaisen kokoaikaisen työssäkäyvän aikuisen palkka on noin tuhat euroa vähemmän. Eli kyllä tuosta sillä mittarilla voitaneen puhua hyvänä palkkana. Mutta verottaja sen toki tässä maassa tasaa. Kun tienaa yli 3000e kuukaudessa, niin veron progressio alkaa purra tosissaan. Voi olla että tuon tienaavalla henkilöllä on keskivertoon verrattuna ehkä 1 huone enemmän asunnossaan ja se asunto on inosen verran lähempänä keskustaa. Se pihassa seisova volkkarikin voi olla 2v uudempi, kun siihen keskivertoon verrataan. Mutta siihen se kaikki jää.