Mitkä ovat niitä oikeita esteitä työllistymiselle?
Esim sinua ei palkata koska et ole työantajan/rekrytoijan mielestä sitä tai et ole tätä mitä yhtiö työntekijältä hakee? Onko se oikea este vai pelkkä tekosyy? Mitä muita?
Kommentit (93)
Työnkantaja hki kirjoitti:
Yksi suurimmista esteistä työllistymiselle on työnhakijan oma asenne.
Näkihän sen tässä keskustelussakin, missä oli se joku nainen ja tää joku kansanedustajanainen.
”Ku ei mulla oo tietokonetta/ ku mulla on tää polvi/ ku mulla on tää lapsi/ ku mulla ei oo matkakorttia/ ku mulla sitäsuntätä”..
Hemmetin vaikee se on mihinkään töihin päästä, jos koko ajan itse etsii esteitä työllistymiselle..
Kyllä se liksa taitaa olla se suurin syy. Jos jäisin työttömäksi, niin en saisi enää ikinä tällaista palkkaa mitä nyt saan jos esim pääsisin samoihin hommiin. Enkä minä palkkaani alenna todellakaan. Ilmaiseksi en töitä rupeisi tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkojen vähyys on este työllistymiselle. Työnantajat voivat poimia rusinat pullasta ja odottavat saavansa täysin valmiin ammattitaitoisen tekijän alalle kuin alalle. Se että työnantaja joutuisi kouluttamaan työntekijää on vieras ajatus.
Viime aikoina esiintynyt ulina työvoimapulasta ei ole valitusta oikeasta työvoimapulasta, vaan siitä, että huippuammattilaisia ei heti löydy. Tekijöitä kyllä tulisi jos työnantaja satsaisi hieman koulutukseen.
Olet väärässä. Oheinen lista kertoo aloista, joille ei saada työvoimaa.
Tässä työ- ja elinkeinoministeriön pääkaupunkiseudun lista ammateista, joiden tekijöistä on pulaa:
Avustavat keittiötyöntekijät
Baarimestarit
Betonirakentajat ja raudoittajat
Bioanalyytikot (terveydenhuolto)
Eristäjät
Hammaslääkärit
Ilmastointi- ja jäähdytyslaiteasentajat
Kattoasentajat ja -korjaajat
Kiinteistöhuollon työntekijät
Kirvesmiehet ja rakennuspuusepät
Kodinhoitajat (kotipalvelutoiminta)
Konetekniikan erityisasiantuntijat
Kotiapulaiset ja -siivoojat
Kuorma-auton ja erikoisajoneuvojen kuljettajat
Kuulontutkijat ja puheterapeutit
Kääntäjät, tulkit ja muut kielitieteilijät
Lasinasentajat
Lastenhoitotyöntekijät
Lastentarhanopettajat
Lattianpäällystystyöntekijät
Lähihoitajat
Maa- ja vesirakentamisen avustavat työntekijät
Maansiirtokoneiden ym. kuljettajat
Muurarit ym.
Muut rakennustyöntekijät
Myyntiedustajat
Pikaruokatyöntekijät
Puhelin- ja asiakaspalvelukeskusten myyjät
Putkiasentajat
Rakennusalan avustavat työntekijät
Rakennusalan työnjohtajat
Rakennusinsinööri
Rakennussähköasentajat
Rappaajat
Ravintola- ja suurtaloustyöntekijät
Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Sanomalehtien jakajat, lähetit ja kantajat
Sosiaalityön erityisasiantuntijat
Suuhygienistit
Sähkö- ja automaatioinsinööri
Talonrakentajat
Tarjoilijat
Toimisto- ja laitossiivoojat ym.
Tutkimus- ja markkinatutkimushaastattelijat
Vartijat
Yleislääkärit
Ylihoitajat ja osastonhoitajat
Ylilääkärit ja erikoislääkärit
Lääkäreitä ja sosiaalityöntekijöitä ei sairaalat tai sosiaalitoimistot voi kouluttaa, kyllä se koulutus pitää itse hankkia. Mitä tulee noihin vartijan, siivoojan, rakennusapulaisen tai vastaavan vähän koulutusta vaativan alan töihin, niin ne vain eivät kelpaa.
Kyllä joskus kasarissa vielä sai betonirauroittajia töihin. Tekivät urakkaa, 200 mk/h.
Rakennemuutos. Eikä elinkeinoelämä ja päättäjät ole onnistuneet ennustamaan oikein koulutuksen tarvetta, maailmanlaajuista muutoksesta johtuen.
Eikä työelämässä juuri ole enää avustavia työtehtäviä, johon pääsisi edes osittain työrajoitteinen tai vähemmällä työkokemuksella ja asiantuntemuksella, vaan ne nykyisen on hoidettu teknokogialla, joka on kehittynyt huimaa vauhtia esim. vanhusten hoitotyössä, taloushallinta, pankkiala, tuotanto, kauppa jne. jotka ennen hoidettiin ihmistyövoimin ja työllistivit ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa noista "työntekijäpula"-ammateista on raksaa, ja sinne ei palkata suomalaisia kun virosta/puolasta/mistä vaan saa halvemmalla, ja tämä sitten näkyykin laadussa.
Olen töissä erään kerrostaloyhtiön naapurissa, taloon tehdään remppaa ja sanon suoraan että jos asunnonvaihto tulee aiheelliseksi, niin siitä en ainakaan kotia osta. Raksamiehet jostain venäjältä ja sieltäpäin, muuten ei olisi väliä mutta se määrä kaljaa jota ukot päivittäin tauoillaan töihin kantavat! Missään muussakaan hommassa ei saa olla kännissä mutta raksalla näköjään saa.
Enkä tuolta urakoitsijaltakaan tilaisi mitään hommaa, joka antaa porukan ryypätä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkojen vähyys on este työllistymiselle. Työnantajat voivat poimia rusinat pullasta ja odottavat saavansa täysin valmiin ammattitaitoisen tekijän alalle kuin alalle. Se että työnantaja joutuisi kouluttamaan työntekijää on vieras ajatus.
Viime aikoina esiintynyt ulina työvoimapulasta ei ole valitusta oikeasta työvoimapulasta, vaan siitä, että huippuammattilaisia ei heti löydy. Tekijöitä kyllä tulisi jos työnantaja satsaisi hieman koulutukseen.
Tässä työ- ja elinkeinoministeriön pääkaupunkiseudun lista ammateista, joiden tekijöistä on pulaa:
Baarimestarit
Eristäjät
Hammaslääkärit
Lasinasentajat
Lastenhoitotyöntekijät
Lastentarhanopettajat
Lähihoitajat
Muurarit ym.
Muut rakennustyöntekijät
Myyntiedustajat
Pikaruokatyöntekijät
Putkiasentajat
Rakennusinsinööri
Rakennussähköasentajat
Rappaajat
Suuhygienistit
Talonrakentajat
Tarjoilijat
Vartijat
Yleislääkärit
Lääkäreitä ja sosiaalityöntekijöitä ei sairaalat tai sosiaalitoimistot voi kouluttaa, kyllä se koulutus pitää itse hankkia. Mitä tulee noihin vartijan, siivoojan, rakennusapulaisen tai vastaavan vähän koulutusta vaativan alan töihin, niin ne vain eivät kelpaa.
Hahhah. Vartijan, siivoojan ja rakennusapulaisen työt ovat niin veemäisä ja raskaita että niihin ei saada sen takia. Lisää palkkaa ja työvoimapula poistuu. Itse hain juuri raksa-apparin paikkaa, enkä saanut, että ota vaan isältäs poskeen vammanen.
Suomessa on vain vähän markkinatalouden piirteitä. Talouselämä on sisialismin ja pro-business -ajattelun kombinaatio. Markkinataloudessa epämiellyttävistä hommista maksettaisiin niin paljon, että tarvittava määrä halukkaita löytyisi. Pro -business -järjestelmässä markkinamekanismin toiminta estetään, jos se on elinkeinoelämän, lähinnä suuryritysten, etu.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa noista "työntekijäpula"-ammateista on raksaa, ja sinne ei palkata suomalaisia kun virosta/puolasta/mistä vaan saa halvemmalla, ja tämä sitten näkyykin laadussa.
Ot, mutta eipä se suomalaisiltakaan mene aina ihan putkeen. Tuntuu, että ammattiylpeys on hävinnyt kokonaan. Äkkiä tehdään hommat sinnepäin ja sitten karkuun.
Missä on se tynnyri, jossa aloittajaa on pidetty? Todellinen syy on se, että työnhakijoita on enemmän kuin työpaikkoja.
Työnantajat tekevät tarkoituksella 'työvoimapulaa', jotta saavat ottaa ulkomailta halvempaa ja nöyrempää työvoimaa. Esimerkiksi rakennukselle ei kelpaa työnjohtajaksi nuori suomalaisnainen, koska on tarkka ja vaativa. Rakentajaksi ei kelpaa suomalainen, joka vaatii tes:n mukaista palkkaa ja inhimilliset olosuhteet, ei suostu tekemään palkatonta ylityötä eikä asumaan parakissa siirtotyöläisenä.
On toinenkin syy, miksi työnantajat eivät saa työntekijää: vaaditaan liikaa eli enemmän kuin mitä tavallinen työntekijä osaa. Luulisi, että keittiöapulaiselta ei vaadita erikoisia taitoja, mutta ei betoniraudoittajaksi tai bionanalyytikoksi voi mennä ihan kuka vaan. Keittiöapulaisen tai lehdenjakajan palkalla ei vaan elä, jos työ on osa-aikaista. Asiallinen palkka ja kokoaikatyö, niin johan alkaisi löytyä työntekijöitä.
Ikä. t. 52-vuotias korkeakoulutettu ja pitkän työhistorian omaava viestinnän ammattilainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakennemuutos on yksi suuri ongelma. Ihmisiä jää työttömäksi katovilta aloilta ja heidän olemassaoleva osaaminen ei sovellu täyttämään olemassaolevaa työvoiman tarvetta.
Ei auta vaikka työttömänä olisi satoja paperitehtaan koneenkäytäjiä jos tarvitaan sairaanhoitajia. Näin esimerkiksi.
Sen lisäksi työttömiksi jää ihmisiä jopa niiltä aloilta jotka vetävät. Huutavan työvoimapulan IT-alallakin on n. 10 000 työttömän ammattilaisen reservi, vaikka propagandan mukaan alan ihmiset suorastaan revitään töihin. On aivan selvää, että tällaisessa tilanteessa kyse ei ole mistään todellisesta pulasta, vaan propagandasta.
Ei, vaan ongelma on osaamisen puute. Hyvä tuttuni oli aikanaan it-hommissa. Jäi työttömäksi, muttei viitsinyt kovasti pitää taitojaan yllä. No ei osaa nykyisiä ohjelmistoja ja tekniikoita. Ja kas kummaa ei saa töitä.
Lapsuuden kaveri on tehnyt it-hommia ja välillä pyörittänyt omaakin firmaa. Hänellä oli vuosi sitten tilanne, että sai valita kolmen eri firman välillä.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan kun työntekijöistä oli aivan OIKEASTI pulaa, myös iäkkäitä työntekijöitä otettiin töihin. Kouluts ei tarvinnut olla aivan sopiva tai sai olla kesken ja revittiin töihin. Suorittavissa töissä työmailla näkyi melkein pultsariasteella olevia köpöukkoja ja akkoja kun oli tärkeää vain saada edes joku työhön.
Sen jälkeen on nostettu palkat, kielletty määräaikaiset sopimukset, estetty irtisanominen ja "parannettu" työntekijöiden asemaa monin keinoin. Sepä onkin johtanut siihen että osaava porukka on töissä ja tekee kahden työt, ja tämä muu porukka on tuomittu ikuiseen työttömyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Näkihän sen tässä keskustelussakin, missä oli se joku nainen ja tää joku kansanedustajanainen.
”Ku ei mulla oo tietokonetta/ ku mulla on tää polvi/ ku mulla on tää lapsi/ ku mulla ei oo matkakorttia/ ku mulla sitäsuntätä”..
Hemmetin vaikee se on mihinkään töihin päästä, jos koko ajan itse etsii esteitä työllistymiselle..
Työtä haluavia löytyy vaikka millä mitalla. Jos sulla on vaikeeta saada työntekijöitä niin katso peiliin. Olet luultavasti vittumainen ja äysin paska ihminen. Jos menee vaikeeksi niin voit vaikka hirttää itsesi.
Voi lässyn lässyn. Kyllä nykyinen sukupolvi on juuri tuollaista velttopersesakkia. Selityksiä löytyy ja ensimmäisen työpäivän jälkeen sanellaan milloin aikoo olla pois töistä festareiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksen ja työkokemuksen puuttuminen täydellisesti. Jos ikää on jo 40, niin ei paljoa kannata selittää jollain ensikertalaiskiintiöiden hankaluuksilla kokonaisen koulutus- ja työhistorian puutetta.
50-vuotiaana tuntuu kyllä, että asia on myös toistepäin. 25 vuoden työkokemusta maineikkaissa yrityksissä ja hyvää koulutusta maineikkaassa koulussa ei arvosteta pätkääkään. Päinvastoin ikään kuin pelättäisiin, että on kovin vaativa työntekijä tai että vie pikkupomoilta paikan. Ja se että olet hyvä tyyppi, pahentaa vielä asiaa. Vain suhteilla voi saada työpaikan tuossa tilanteessa, kun ikäkin alkaa pelottaa työnantajia.
Tässä on työllistymisen esteet listattuna:
- Ei töitä mitä hakea: osaaminen ei relevanttia, ei osaamista lainkaan
- Hakemukset ei johda haastatteluihin: osaamisessa, koulutuksessa, hakemuksessa puutteita, tuodaan esille vääriä asioita, ei osata tuoda esille omaa osaamista ko työpaikkaan nähden
- Haastattelut ei johda työllistymiseen: esiintymisessä puutteita, ei osata myydä omaa osaamista, ongelmia asenteessa, palkka- ja työsuhde-etuvaatimukset liian korkeat - joskus harvoin myös huono tuuri niin että joku toinen on parempi, mutta jos aina on toiseksi paras hakija, katso edellä olevat
Työllistämisen esteet on sitten aivan eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksen ja työkokemuksen puuttuminen täydellisesti. Jos ikää on jo 40, niin ei paljoa kannata selittää jollain ensikertalaiskiintiöiden hankaluuksilla kokonaisen koulutus- ja työhistorian puutetta.
50-vuotiaana tuntuu kyllä, että asia on myös toistepäin. 25 vuoden työkokemusta maineikkaissa yrityksissä ja hyvää koulutusta maineikkaassa koulussa ei arvosteta pätkääkään. Päinvastoin ikään kuin pelättäisiin, että on kovin vaativa työntekijä tai että vie pikkupomoilta paikan. Ja se että olet hyvä tyyppi, pahentaa vielä asiaa. Vain suhteilla voi saada työpaikan tuossa tilanteessa, kun ikäkin alkaa pelottaa työnantajia.
Voi olla noin, totta. Usein kyllä myös 50-vuotiaat eivät ole täysin perillä siitä miten töitä nykyään haetaan ja äärimmäisen kilpailullinen tilanne on korottanut vaatimuksia hakemuksella, CV:lle, osaamiselle ja asenteella. En sano että sinun kohdallasi on näin, en todellakaan, mutta jos esim on ollut samassa paikassa töissä 20 vuotta, on aika todennäköisesti jättänyt nykyisten työmarkkinoiden toiminnan seuraamisen vähemmälle ennen työttömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Katselin pitkäaikaistyöttömän haastattelua taannoin. Mies kertoi työttömyytensä syyksi iän, eivät kuulemma ota enää niin vanhaa. Viimeksi oli ollut töissä yli 10 vuotta sitten eikä ollut edes hakenut töitä.
Älä viitsi. Pätevän, hyvin koulutetun 50-vuotiaan NAISENKIN on vaikea saada töitä, jos tulee yt:ssä lappu kouraan. Vaikka työkokemus on hyvin tuoretta. Eikä enää ole murhetta pikkulasten sairasteluista.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on työllistymisen esteet listattuna:
- Ei töitä mitä hakea: osaaminen ei relevanttia, ei osaamista lainkaan
- Hakemukset ei johda haastatteluihin: osaamisessa, koulutuksessa, hakemuksessa puutteita, tuodaan esille vääriä asioita, ei osata tuoda esille omaa osaamista ko työpaikkaan nähden
- Haastattelut ei johda työllistymiseen: esiintymisessä puutteita, ei osata myydä omaa osaamista, ongelmia asenteessa, palkka- ja työsuhde-etuvaatimukset liian korkeat - joskus harvoin myös huono tuuri niin että joku toinen on parempi, mutta jos aina on toiseksi paras hakija, katso edellä olevatTyöllistämisen esteet on sitten aivan eri juttu.
Tähän päälle kyvyttömyys siirtyä toiden perässä. Hinataan vuodesta toiseen jossain Lieksassa odottamassa teollisuustöitä, kun mummo ja peruskoulun kaveritkin asuvat siellä ja ihmetellään kun töitä ei löydy.
SUURIN ESTE ON TYÖPAIKKOJEN PUUTE.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakennemuutos on yksi suuri ongelma. Ihmisiä jää työttömäksi katovilta aloilta ja heidän olemassaoleva osaaminen ei sovellu täyttämään olemassaolevaa työvoiman tarvetta.
Ei auta vaikka työttömänä olisi satoja paperitehtaan koneenkäytäjiä jos tarvitaan sairaanhoitajia. Näin esimerkiksi.
Sen lisäksi työttömiksi jää ihmisiä jopa niiltä aloilta jotka vetävät. Huutavan työvoimapulan IT-alallakin on n. 10 000 työttömän ammattilaisen reservi, vaikka propagandan mukaan alan ihmiset suorastaan revitään töihin. On aivan selvää, että tällaisessa tilanteessa kyse ei ole mistään todellisesta pulasta, vaan propagandasta.
Ei, vaan ongelma on osaamisen puute. Hyvä tuttuni oli aikanaan it-hommissa. Jäi työttömäksi, muttei viitsinyt kovasti pitää taitojaan yllä. No ei osaa nykyisiä ohjelmistoja ja tekniikoita. Ja kas kummaa ei saa töitä.
Lapsuuden kaveri on tehnyt it-hommia ja välillä pyörittänyt omaakin firmaa. Hänellä oli vuosi sitten tilanne, että sai valita kolmen eri firman välillä.
Jos omat taidot eivät riitä niin sitten vaihdetaan alaa ja mennään muihin hommiin johon ne riittävät. Hyvin uksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Baarimestarit
Eristäjät
Hammaslääkärit
Lasinasentajat
Lastenhoitotyöntekijät
Lastentarhanopettajat
Lähihoitajat
Muurarit ym.
Muut rakennustyöntekijät
Myyntiedustajat
Pikaruokatyöntekijät
Putkiasentajat
Rakennusinsinööri
Rakennussähköasentajat
Rappaajat
Suuhygienistit
Talonrakentajat
Tarjoilijat
Vartijat
Yleislääkärit
Tuo kääntäjät ja tulkit on aivan höpönlöpöä. Ei niille ole vakituisia työpaikkoja, kun halutaan friikkuja ja halvalla. Ehkä korkeintaan toista kotimaista voi päästä kääntämään työsuhteeseen ja siinäkin on oltava vankkaa kokemusta.
No mitä täällä (ei Hesa) olen katsonut, niin tulkin pitäisi olla arabian, somalian tai jonkun farsin tulkki...
Just joo. Lähde siinä kilpailemaan nuorempien ja terveempien kanssa. Sen ymmärrän, ettei yrittäjän riskiä kannata varsinkaan sairaana ottaa, mutta ehkä kevytyrittäjyys, ja no joo saahan yrittäjäkin toimeentulotukea, mutta jos olet monella tapaa sairas ja masentunutkin, niin revi siitä. Miksei tuota Nykästä päästetä eläkkeelle? Nuoria mt-ongelmaisia pääsee, mutta miksei vanha ja huonokuntoinen pääse. En tiedä Nykäsen fyysisistä rajoitteista, mutta liikunta lisäisi psyykkistä hyvinvointia. Eiks sossu maksa hänelle mitään uimahallilippuja tai fysioterapiaa tai jotain? En ole asiantuntija, sen kun kyselen.