Järkytys! Tajusin vasta nyt, minkä näköinen todellisuudessa olen!
Kaikki alkoi siitä, kun näin töissä otetun videon, jossa näyn taustalla. Rehellisesti ottaen vähän järkytyin, että tuoko todella olen minä. Pienet tihrusilmät syvällä päässä, perussuomalainen taikinanaama ja vielä isohko nenä siihen seuraksi. Piirteet tuntuivat jotenkin hukkuvan, en näyttänyt miltään ja jos joltain edes, niin aika rumalta.
Olen elänyt nyt kolmekymppiseksi asti siinä luulossa, että olen perusnätti. No menin nyt sitten katsomaan vanhoja kuvia, joissa näin omat piirteeni eri silmin. Sama taikinanaama ja tihrusilmät siellä on olleet kuusitoistavuotiaanakin.
Eniten hämää se, että selfieissä ja joissakin muiden ottamissa kuvissa näytän todella erilaiselta. Läheltä katsottuna kasvot ovat kapeammat, silmät ja niiden väri tulevat esiin jne. Minulla on siis ihan sievät piirteet kuitenkin sen kaiken taikinanaaman keskellä... Olen kuitenkin tämän "lähietäisyyden" varaan rakentanut koko ulkonäköni, ja nyt tajuan, ettei se olekaan totuus.
Miksi tämä tuntuu näin pahalta?! Onko kukaan kokenut samaa? Tuntuu typerältä valittaa tällaisista asioista, mutta tuntuu että olen rakentanut kuvan omasta ulkonäöstäni ihan valheellisesti.
Kommentit (191)
Mulla käy yleensä niin, että jos näen itsestäni valokuvan jossa näytän mielestäni oikeasti kauniilta ja ajattelen että "oi, no en mä nyt ihan kamala olekaan", niin mun puoliso sanoo yleensä just siitä kuvasta että "ei hitsi, et näytä YHTÄÄN itseltäsi tuossa kuvassa, katso!" :D
Vierailija kirjoitti:
Kun anorektikko näkee itsensä läskinä, niin minulla on toisin päin. Viimeksi lähtiessäni ulos katsoin peilistä, että hei hyvältä näyttää ja ihanaa, kun pienempikokoinen paitakin istui päälle kuin nakutettu pienen laihdutuksen jälkeen. Sitten näin itsestäni otetut kuvat kyseiseltä päivältä.. "HYI SA..TANA!" oli ensimmäinen huutokommentti, joka pääsi suustani. Vaikka katsoisin itseäni peilistä ja samaan aikaan katson puhelimesta minusta otettua kuvaa, niin en vain mielestäni näytä peilissä yhtä kamalalta kuin kuvassa. En ymmärrä.
Tuo on kyllä paha. Mulla on käynyt muutaman kerran vähän samalla tavalla, että kotona laittautuessa on näyttänyt peilistä tosi kivalta ja lähtenyt itsevarmana vaikka johonkin illanviettoon. Sitten vaikka kaupungille päästyä katson itseäni jostain näyteikkunan heijastuksesta tai kokovartalopeilistä niin olen ihan että "mitä hel....vettiä?? O___o"
Minäkin näytän ihan hyvältä kun katson itseäni peilistä. Mutta kun otan itsestäni kuvan tai videokuvaa niin etenkin huuleni ovat ihan epäsymmetriset.. Toinen puoli huulista menee ylöspäin ja toinen puoli on ihan normaali, vaikka olen kuvassa hymyilemättä niin tuolta se aina näyttää. Peilin kautta näyttää ihan normaalilta.. :(
Lisäksi näkyy hirveä kaksoisleuka vaikka pelistä katottaessa ei juuri näy. Kasvoni näyttävät niin symmetriseltä peilistä katsottuna, kuvissa ja videoissa ihan omituiselta, epämääräiseltä möhkäleeltä.
Miksi sitten jotkut ihmiset näyttävät kauniilta kuvissa, videoissa ja peilin kautta? Mieheni näyttää ihan samanlaiselta kaikessa, mutta voiko olla että itse näen sen niin, mutta mies saattaa taasen itsensä mielestä nähdä itsensä erilaiselta peilin kautta kuin valokuvassa?
Puolisosta on vaikea saada onnistunut kuva ilman hassua outoa ilmettä, mutta sitten kun ottaa sen tietämättä, niin tulee loisto-otos.
Minusta taas ei saa hyvää kuvaa, mutta jostain syystä puolison ottaessa minusta kuvan, ne onnistuvat aina loistavasti. :)
Vierailija kirjoitti:
Puolisosta on vaikea saada onnistunut kuva ilman hassua outoa ilmettä, mutta sitten kun ottaa sen tietämättä, niin tulee loisto-otos.
Minusta taas ei saa hyvää kuvaa, mutta jostain syystä puolison ottaessa minusta kuvan, ne onnistuvat aina loistavasti. :)
Sinusta ei saa hyvää kuvaa mutta puoliso saa sinusta loistavia kuvia? Siis saako sinusta hyviä kuvia vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Mä en hirveästi tekisi päätelmiä pelkästä videokuvasta, koska kaikkien kasvot eivät vain ole ihanan fotogeneeriset. Usea nätti ihminen näyttää ihan hirviöltä kameran kuvassa, osan saa korjattua meikillä lisäämällä varjostukset ja korostukset ja osa taas ei vain toimi kameran kuvan kanssa. Tiedän tämän, koska tein journalismia videokuvaamalla, ja siinä tuli nähtyä monenlaisia kasvoja. Jotkut aivan taviksen näköiset tyttöset olivat hurmaavia kaunottaria ja jotkut kaunottaret näyttivät turvonneilta porsailta jota he eivät MISSÄÄN TAPAUKSESSA olleet luonnossa.
Se on fotogeeninen...
Vierailija kirjoitti:
Minäkin näytän ihan hyvältä kun katson itseäni peilistä. Mutta kun otan itsestäni kuvan tai videokuvaa niin etenkin huuleni ovat ihan epäsymmetriset.. Toinen puoli huulista menee ylöspäin ja toinen puoli on ihan normaali, vaikka olen kuvassa hymyilemättä niin tuolta se aina näyttää. Peilin kautta näyttää ihan normaalilta.. :(
Lisäksi näkyy hirveä kaksoisleuka vaikka pelistä katottaessa ei juuri näy. Kasvoni näyttävät niin symmetriseltä peilistä katsottuna, kuvissa ja videoissa ihan omituiselta, epämääräiseltä möhkäleeltä.
Miksi sitten jotkut ihmiset näyttävät kauniilta kuvissa, videoissa ja peilin kautta? Mieheni näyttää ihan samanlaiselta kaikessa, mutta voiko olla että itse näen sen niin, mutta mies saattaa taasen itsensä mielestä nähdä itsensä erilaiselta peilin kautta kuin valokuvassa?
Asia on nimenomaan niin, että muut ihmiset ovat aina omia itsejään meidän mielestämme. Oli heistä sitten kuva, video tai livetilanne. Se on aina se sama ihminen. Pieniä vivahde-eroja voi vuosien varrella tulla. Mutta omasta itsestä saa paljon epäjohdonmukaisemman kuvan kun vertaa syntynyttä mielikuvaa peilikuvasta johonkin satunnaisesti otettuun videoon tai räpsäistyyn kuvaan. Samahan se on äänenkin kanssa.
Peilikuva on eripäin kuin valokuva, eli kun näkee videon tai valokuvan niin näyttää erilaiselta kuin peiliin katsoessa.
Kokeilkaa vaikka, selfietoiminnolla kamera kääntää kuvan automaattisesti toistepäin.
Peiliin katsoessa tottuu omakuvaansa ja kuvissa näkee millaisena toiset näkevät, jolloin voi tulla tunne, että tuo ihminen on erilainen kuin oma mielikuva itsestä, vaikka onkin ihan samannäköinen kuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinusta ei saa hyvää kuvaa mutta puoliso saa sinusta loistavia kuvia? Siis saako sinusta hyviä kuvia vai ei?
Anteeksi epäselvä kirjoitus, kännykällä ei jaksa korjailla. Eli: kaikki kuvat joissa olen, on hanurista, paitsi ne, jotka puolisoni on ottanut minusta, onnistuu aina.
Kamera vääristää kasvonpiirteitä, ei siinä sen ihmeellisempää ole. Yllättävää, etteivät kaikki tunnu sitä tietävän.
Haha, tiedättekö sen tunteen kun näytät omasta mielestäni kauniilta, tukka laitettu kivasti ja nätti meikki ja olo tuntuu hyvältä. Sitten päätät että hei otanpa selfien ja laitan vaikka instagramiin. Siinäpä sitten otat 20 selfietä ja ne kaikki on aivan järkyttävän rumia, etkä näytä yhtään siltä miltä kuvittelit :D
En ole muutenkaan mikään kaunotar, mutta minulla on lisäksi lievä hammasongelma. Minulta puuttuu synnynnäisesti yksi hammas ylärivistöstä, ei aivan keskeltä, mutta ei aivan takaakaan. Kun itse seison peilin edessä olen yleensä suu kiinni tai hymyilen niin että rako ei näy. Mutta mutta... näin kerran videon itsestäni puhumassa ja voi härreguud, se rako loisti sieltä aivan järkyttävällä tavalla! En nähnyt enää videossa mitään muuta kuin tuon hammasraon ja yritin kuvitella, että ihmiset todellakin katselevat minun puhuvan päivät pitkät ja rako vilkkuu sieltä koko ajan! Kyselin mieheltäni, eikö asia ole häntä häirinnyt. Sanoi, että äkkiä siihen tottui. No ilmeisesti. Mutta minä kuvittelin olevani suht normaalin näköinen kun näytänkin siltä, että olen joko jääkiekkoilija tai kova tappelemaan.
Itse taas järkytyin kun näin kroppani vähän kauempaa otetussa kuvassa. Olen aina pitänyt itseäni hoikkana, suht normaalivartaloisena mutta kuvassa näytinkin joltain kunnon sairaalloiselta anorektiselta kukkakepiltä. Joskus ihmiset ovat sanoneet että olen vähän liian laiha jne. mutta ajattelin että se on pelkkää sanahelinää. Tajusin vasta kuvat nähtyäni että näytän joltain hiton LUKILTA.
Tein pitkään mallin töitä, ja olen (kuulemma) hyvän näköinen edelleen näin 36-vuotiaana, mutta totuus on se etten ole koskaan pitänyt yhdestäkään minusta otetusta valokuvasta! :D
Pahinta on nykyajan passikuvat, joissa naama on muodoton lätty ilman varjoja ja sävyjä. Raadollista.
Siis mikä on todellisuus? Katsoessani itseäni peilistä, koen näkemäni siedettäväksi. Sellaisenako muutkin minut näkevät, vai sen ruman pallinaaman minkä kamerakin? Oon niin hirveä kaikissa kuvissa, pakko muokata kuvia muokkauksen perään.
Minäkään en näytä kuvissa hyvältä kuin aivan äärimmäisen harvoin. Isoimmat ongelmani ovat pieni leuka ja pään asento, jonka ansiosta pitkä kaulani saa minut näyttämään ei suinkaan joutsenelta vaan ET:ltä, jolla on lisäksi pieni kaksoisleuka. Tai no, lihottuani ei enää edes ihan niin pieni. Ryhtini on myös yllättävän huono, koska olen jokaisessa kuvassa jonkinasteinen klonkku. Sivusta katsottuna pääni näyttää pölkyltä, johon on isketty iso, kolmionmutoinen nokka. Kauempaa otetuissa kuvissa kulmakarvani häviävät, vaikka ne ovatkin luonnostaan tummat.
Kaikki naureskelevat aina kuvilleni, jotka ovat ihan hirveän rumia ja huvittavia :D Ennen en osannut nauraa mukana, nykyään vähän useammin, riippuu fiiliksestä. Onnekseni saan kuvista usein kuulla palautetta, että en näytä yhtään luonnolliselta saati itseltäni niissä. En minä mikään kaunotar livenäkään ole, mutta ilmeisesti en sentään ihan niin kammottava kuin kuvissa monesti.
Käyttäjä12181 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahinta, mitä itse menin kokeilemaan (ja olen siis ihan nätiksi kehuttu normaalipainoinen perustytsy), oli kun jostain luin että laita peili esim. lattialle ja mene kontalleen sen ylle ja katso kasvojasi... niin näet sen mitä mies näkee sängyssä kun olet hänen päällään. En suosittele kokeilemaan! :D
Minä taas uskon, että mies katsoo naistaan vähemmän kriittisesti eikä tutki jokaista ihopoimua ja solua, vaan näkee oman kauniin rakkaansa:)
Minä ainakin yleensä pidän silmät kiinni ja nautiskelen jos nainen on päällä. Osittain senkin takia, että nainen ei häiriintyisi vaan voisi nauttia rauhassa myös. Sitäpaitsi siinä on myös tissitkin niin kivasti nähtävillä että katse hakeutuu niihin jos pitää silmiä auki :)
Vierailija kirjoitti:
Kamera vääristää kasvonpiirteitä, ei siinä sen ihmeellisempää ole. Yllättävää, etteivät kaikki tunnu sitä tietävän.
Eihän, vaan kamera näyttää totuuden kun taas peilikuva vääristää kääntämällä kasvot peilikuvaksi.
Kamera voi väärentää mittasuhteita toki, jos kuva otetaan ihan käsivarren mitan päästä erikoisesta kulmasta.
Mä näytän passikuvassa aina ihan kamalalta. Eli siis varmaan oikeastikin näytän just siltä ja kamalalta :D Kuvittelen että kasvoni ovat ihan kauniit, kasvojen muoto sopusuhtainen ja muutenkin kasvot symmetriset. Passikuvassa näkyy: pieni laatikon muotoinen neliskanttinen pää, ohut viirusuu, leuka vinossa, toinen silmäluomi jotenkin roikkuu, toinen kulmakarva on joku 10cm toista korkeammalla. Oikea kaunotar siis!